Over naar GTL (diesel)

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 20.01.2021 - 17:31  ·  #121
In een groen maar grijs (en duur..) verleden was ik een van de initiatiefnemers van een bedrijf om diesel uit restplastics te maken. 100% groen en toch bijna gewone diesel. Qua prijs was het te doen, maar per liter van toen 45 cent of zo kwam er iets van 70 cent Haagse regelingen bovenop... Dus 1,05 is best wel een lage kostprijs!
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 20.01.2021 - 18:01  ·  #122
Ik rij met m’n Range Rover alweer een jaar op Shell GTL en HVO

Bevalt prima, het is een oude 300 Tdi en die ruik je nu eigenlijk niet meer en motor loopt zelfs iets mooier.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 09:10  ·  #123
Gezien de v-power topic , schiet ik deze maar is naar boven .

Ik rij sinds 2018 op GTL 100% , uit mijn hoofd 2 x normale diesel getankt in die periode , omdat het niet anders kon , tripje naar Frankrijk met oud en nieuw .

Bevalt perfect , auto doet het er mooi op , geen enkel probleem ondervonden tot heden .

Laatste jaar niet veel gereden , haal maar net de 7k , maar als ik weer kan werken dan zal dat wel weer omhoog gaan .

Een heel fijne bijkomstigheid is , dat de standkachel niet stinkt met opstarten , hij staat in een dubble garage 30mtr achter ons huis , en als ik dan in de nachtelijke uren weg moet , stel ik de kachel vaak in , garage deuren zijn dan gesloten , je ruikt dan niets , met gewone diesel was dat wel anders .
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 09:21  ·  #124
GTL is helaas errug duur geworden aan de pomp. Ik weet niet of dit in bulk ook zo is, maar ondanks dat het klimaat zo hot is, wordt het niet echt gestimuleerd om schone brandstof te tanken.
Voor v-power krijg je dubbele airmiles, terwijl je bij GTL gewoon enkele airmiles krijgt.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 14:24  ·  #125
Quote door ohz274

GTL is helaas errug duur geworden aan de pomp. Ik weet niet of dit in bulk ook zo is, maar ondanks dat het klimaat zo hot is, wordt het niet echt gestimuleerd om schone brandstof te tanken.
Voor v-power krijg je dubbele airmiles, terwijl je bij GTL gewoon enkele airmiles krijgt.


Dat probleem heb ik inderdaad niet , met een eigen tank , en bulk afnemen , scheelt een hoop , anders is het al gauw een gedoe .
Rij nu voor 1,04 euro de ltr , maar zodra de voorraad is zal het ongetwijfeld meer zijn .

Wat je airmiles betreft , dat soort keuze beperking doe ik niet aan mee .
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 16:59  ·  #126
Quote door olaf

Quote door ohz274

GTL is helaas errug duur geworden aan de pomp. Ik weet niet of dit in bulk ook zo is, maar ondanks dat het klimaat zo hot is, wordt het niet echt gestimuleerd om schone brandstof te tanken.
Voor v-power krijg je dubbele airmiles, terwijl je bij GTL gewoon enkele airmiles krijgt.


Dat probleem heb ik inderdaad niet , met een eigen tank , en bulk afnemen , scheelt een hoop , anders is het al gauw een gedoe .
Rij nu voor 1,04 euro de ltr , maar zodra de voorraad is zal het ongetwijfeld meer zijn .

Wat je airmiles betreft , dat soort keuze beperking doe ik niet aan mee .


Wat kost die gtl eigenlijk aan de pomp dan?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 17:22  ·  #127
Quote door BBS

Quote door olaf

Quote door ohz274

GTL is helaas errug duur geworden aan de pomp. Ik weet niet of dit in bulk ook zo is, maar ondanks dat het klimaat zo hot is, wordt het niet echt gestimuleerd om schone brandstof te tanken.
Voor v-power krijg je dubbele airmiles, terwijl je bij GTL gewoon enkele airmiles krijgt.


Dat probleem heb ik inderdaad niet , met een eigen tank , en bulk afnemen , scheelt een hoop , anders is het al gauw een gedoe .
Rij nu voor 1,04 euro de ltr , maar zodra de voorraad is zal het ongetwijfeld meer zijn .

Wat je airmiles betreft , dat soort keuze beperking doe ik niet aan mee .



Wat kost die gtl eigenlijk aan de pomp dan?


Geen idee wat het nu aan de pomp kost , 1.04E is wel ex btw
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 18:05  ·  #128
Laatste GTL tankbeurt is van mei, toen kostte het €1.619/l
Op dit moment kost v-power al zoveel, dus ik denk dat GTL wel richting €1.75 gaat.
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.08.2021 - 20:02  ·  #129
Quote door ohz274
GTL is helaas errug duur geworden aan de pomp. Ik weet niet of dit in bulk ook zo is, maar ondanks dat het klimaat zo hot is, wordt het niet echt gestimuleerd om schone brandstof te tanken.


Langs de A28 ( afrit Pesse ) kan je E85 tanken.
Schone brandstof voor maar 2,47 per liter.....!!!!

Ik wist niet wat ik zag.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 13.08.2021 - 21:21  ·  #130
Maar voor die 2,47 per liter red je wel de wereld van die verschrikkelijke klimaatverandering, mag wat kosten toch.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 13.08.2021 - 22:03  ·  #131
Quote door Mistique

Langs de A28 ( afrit Pesse ) kan je E85 tanken.
Schone brandstof voor maar 2,47 per liter.....!!!!

Ik wist niet wat ik zag.


En ik maar afvragen waarom die Europese aanbesteding van mijn werkgever voor 10 inzamelvoertuigen niet op de markt komt 😰😰😰
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.03.2022 - 11:46  ·  #132
Rij inmiddels een aantal jaren op GTL , nu een 90k , er nog steeds erg tevreden over , de auto doet het er prima op , 1op16,4 gemiddeld voor de D5 automaat , dat is wel met rustig 100 rijden woon werk , en af en toe een keer 120 s,nachts .
Verder probleemloos , wissel de olie elke 15k en heb toch het idee , dat het een stuk minder vervuild is dan eerder met de gewone diesel , ook is het wel duidelijk dat het regenereren veel minder vaak nodig is .

De eigen tank(voorraad)was echter leeg , dus die moest weer vol , het was 2 weken geleden dat ik belde naar de leverancier , om hem weer te laten vullen 1000ltr , en ik moet zeggen , heb nog een beetje geluk gehad , dat het 2 weken terug was , maar 1,52Ede ltr moet ik nu betalen .
De prijs is inmiddels al weer veel verder gestegen , dus we gebruiken de auto's alleenmaarindien nodig , en vrouw lief is maar weer thuis gaan werken als het kan , scheelt toch elke dag een 75km .
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.03.2022 - 12:42  ·  #133
Hoe lang doe je met die 1000 liter? Is het evt verouderen van de brandstof geen probleem? Dat speelt bij benzine met ethanol een grote rol, maar ik weet niet of dat voor diesel / GTL ook opgaat. Ik heb zelf ook zo'n 1000 l. tank maar dan voor stookolie voor het huis. Is ook een soort goedkope diesel, daar doe ik net geen jaar mee. Merk qua veroudering niets, maar zo'n verwarmingsketel is maar een simpel ding (en heeft 2 filters), maar het wordt wel gezegd dat zo'n tank vuil of alg kan opbouwen met de jaren.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.03.2022 - 17:23  ·  #134
GTL is wel het tegenovergestelde van goedkope diesel , en er zit geen bio toevoegingen in .
Normaal gesproken is het 10 a 15 cent duurder dan de gewone diesel .

Het is ontwikkeld voor de watersport , en is minder onderhevig aan veroudering , en minder vatbaar voor verontreiniging , het is wel zo dat de verontreiniging van branstof eigenlijk altijd met vocht te doen heeft , dat is waardoor bacterieen kunnen ontstaan , die kunnen niet leven zonder , het is dus zaak ook met GTL om dat te vermijden , ook daar kan het mis gaan met vocht in de branstof .

ik reed altijd een 40k per jaar , maar afgelopen jaren maar 15k , dus ruim een jaar oud geweest de laatste liters , geen enkel probleem .
Is me goed bevallen , minder op de weg , ik heb er eerlijk gezegd ook geen lol van , het woon werk en het nederlandse verkeer .

Wat je kachel betreft , het is net al van de auto gewoon een verstuiver , in dit geval maar 1, als die niet goed werkt doet je kachel het ook niet goed .
Je komt er alleen niet mee stil te staan , maar je staat wel in de kou .
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:08  ·  #135
Zo, even een oud topic 'afstoffen'. Volgende week gaat de XC70 voor een apk. Vorig jaar netjes door de deeltjesmeting heen gekomen maar ik wil dit jaar het zekere voor het onzekere nemen. Afgelopen zondag 65 liter XTL (HVO100) getankt en inderdaad, het spul stinkt niet zo als normale diesel. Het voornaamste wat me opvalt is dat de motor minder rauw loopt en om de een of andere reden de overgang van 1-2-3 soepeler schakelt (maar ik zie niet in hoe dit door andere diesel kan komen). Komende zondag zal de tank weer leeg zijn, dan gaat er nog een keer XTL in zodat ie met de APK zo min mogelijk deeltjes uitstoot. En daarna ga ik, ondanks de mogelijke voordelen, toch weer normale diesel tanken; 2,30 euro/liter vs. 1,70 euro/liter scheelt me met 65 liter diesel/week gewoon te veel geld (60 cent verschil per liter!).

Bovenstaand verhaal terzijde; vanaf juli 2024 (?) moeten Nederlandse bedrijven hun CO2 uitstoot gaan rapporteren. Niet alleen voor hun productieprocessen en bedrijfwagens, maar ook voor woon-werk kilometers van hun werknemers. Hier zitten een aantal berekeningen aan vast (berekening co2 mobiliteit) en die berekeningen gaan uit van een standaard uitstoot (gram CO2/km) bij verschillende aandrijvingen (pagina 43 in de link). Wat is nu het 'leuke'? Enkel 100% elektrisch aangedreven voertuigen én HV100 (of XTL) aangedreven voortuigen hebben een berekende CO2 uitstoot van 0 gram/km! Oftewel, als ik mijn ouwe diesel volgooi met HVO100 (of XTL), ben ik even mileubewust bezig als een EV rijder.
Uiteraard verwacht ik dan wel een financiële tegemoetkoming van mijn werkgever, anders blijf ik gewoon op normale (fossiele) diesel rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0