Over veiligheid gesproken

 
 
 
 
 
Toetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 183
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 12:46  ·  #1
Ik dacht ik ga eens motortjes luisteren op youtube (ja ik ben nou eenmaal een afwijkende vrouw :P ).

Kwam ik dit tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=BtVvelQLHqA
De door ons aller zo geliefde Volvo.

vs

http://www.youtube.com/watch?v=uFah58dxibE
De Zaf :'(

Zitten bij de Volvo weliswaar de neuzen in elkaar, daar waar de inzittenden zitten is het veilig. Althans, voor zover ik zie.

Over de Zaf hebben we het maar even niet :o
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 12:54  ·  #2
precies de reden waarom ik voor ons gezinnetje van 5 (bijna) weer gekozen heb voor een volvo en niet voor de ruime fransen rommel :D Mensen snappen mijn keuze voor volvo soms niet, tot ik ze soortgelijke filmpjes laat zien :D
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 13:09  ·  #3
Volvo's staan simpelweg erg hoog in de ranglijsten betreft veiligheid.

Volvo heeft ook een eigen onderzoeksteam die Volvo crashes onderzoekt & zo de veiligheid verbetert. Daarnaast gaat Volvo niet alleen uit van de NAP crashtesten, maar ook van de IIHS crashtesten (in de VS). Maar belangrijker nog, Volvo heeft haar eigen uitgebreide testcentrum waar ze crashes nabootsten, dit kun je goed zien door een nieuwe Volvo S60 te vergelijken met een nieuwe Mercedes C-klasse.

Volvo brengt speciale balken aan die andere autofabrikanten gewoonweg niet hebben! Volvo's worden hierdoor bij de small overlap test langs het botstende object gelijkt door de constructie waarbij andere auto's er vol tegenop botsen!

Hulde voor Volvo!
Toetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 183
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 13:17  ·  #4
Ja ze pakken het echt heel goed aan. Ben ik nog blijer met mijn Zweedse rear-facing kinderstoel. Kostte wel een hoop geld maar 40%!! veiliger dan voorwaarts vervoeren.

Je tweede link, van de Mercedes doet het trouwens niet. Die geeft ook weer de volvo weer ;)
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 13:19  ·  #5
Voor de veiligheid van een kind betaal je niet teveel! Link werkt nu wel overigens ;)
Toetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 183
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 13:21  ·  #6
Quote door lekkerkaas

precies de reden waarom ik voor ons gezinnetje van 5 (bijna) weer gekozen heb voor een volvo en niet voor de ruime fransen rommel :D Mensen snappen mijn keuze voor volvo soms niet, tot ik ze soortgelijke filmpjes laat zien :D


Mijn idee. Maar mensen doen sowieso best veel concessies vind ik. Veel dingen worden ook afgedaan met 'ach, is hier geen wet dus waarom moet ik me zorgen maken'. uhm, heb je daar een wet voor nodig dan voor veiligheid?

Mij maken ze altijd belachelijk omdat ik voor onze dochter een achterwaartse stoel heb. Ik heb al die testrapporten gelezen, ervaringen gelezen, filmpjes bekeken en tja dan kom ik gewoon tot de conclusie dat ik een goede keus gemaakt heb. En nou zal ik verder niemand veroordelen die dat niet doet, dat moet iedereen voor zich weten maar op de een of andere manier vindt men het dan altijd wel noodzakelijk om mij in te wrijven dat het belachelijk is. Ieder zijn ding, ik kies hier voor. Mijn kind, mijn keuze. Als ik deze filmpjes eerder had gezien had ik al een Volvo gereden kan ik je zeggen.

Lekker boeien of mensen het snappen of niet. Als wij het maar weten :)
Toetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 183
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 13:24  ·  #7
Quote door Martijn-Wietse

Voor de veiligheid van een kind betaal je niet teveel! Link werkt nu wel overigens ;)


Mijn idee!

Linkje werkt idd. Je hoopt nooit in zo'n situatie terecht te komen maar wat een gave tests zijn dat zeg. Geloof niet dat onze Zaf daarin overleeft haha.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 13:27  ·  #8
Laten we inderdaad hopen dat je nooit in zo´n situatie terechtkomt!
En als het gebeurt, dan het liefst met een Volvo inderdaad! Alhoewel..

een Marauder lijkt ook veilig te zijn..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 14:52  ·  #9
Toetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 183
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 15:09  ·  #10
Quote door R-W

Tja, is natuurlijk wel de vraag of een oude grote Volvo verstandiger is dan een wat kleinere nieuwe, qua veiligheid.
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs


Maar als je naar de reacties kijkt dan is de motor van de Volvo eruit gesloopt. En dat is ook duidelijk te zien. Zelfs voor een leek als ik ^_^ . Bij de REnault zit ie er nog in. Ik heb er echt helemaal geen verstand van maar ik kan me wel voorstellen dat het plaatje er heel anders uitziet wanneer beide auto's gewoon het motorblok er nog in hadden gehad ipv 1 wel en de ander niet.

Da's een beetje de Volvo kreupel de renbaan opsturen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 15:23  ·  #11
Als dat zo is is het plaatje wellicht anders inderdaad, maar beter? Het gaat in dit filmpje overigens vooral om het verschil in vervorming van de kooi te laten zien bij oud vs nieuw.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 15:31  ·  #12
Een motorblok remt wel degelijk af. Het schutbord houdt het motorblok ook grotendeels tegen zodat deze niet de cabine in schiet, lucht remt natuurlijk niet af, een blok metaal wel.

Daarnaast is het zo dat de mensen in de Renault Modus een grotere klap te verduren krijgen. De auto(carrosserie) moet de krachten verminderen zodat het lichaam van ons deze niet te verduren krijgt, de modus moet dat doen in een stukje van een centimeter of 70/80? De Volvo heeft wel 2x zoveel lengte, dus de krachten kunnen zich over een langere afstand verminderen.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 15:59  ·  #13
Ahhhh als het motorblok er niet in zit is het een heel ander verhaal. Das niet erg eerlijk. Bij zo'n halve overlap zou de motor ook een groot deel van de klap opvangen en de kracht over de gehele carrosserie verdelen lijkt mij toch?
Toetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 183
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 18:08  ·  #14
Quote door Martijn-Wietse

Een motorblok remt wel degelijk af. Het schutbord houdt het motorblok ook grotendeels tegen zodat deze niet de cabine in schiet, lucht remt natuurlijk niet af, een blok metaal wel.

Daarnaast is het zo dat de mensen in de Renault Modus een grotere klap te verduren krijgen. De auto(carrosserie) moet de krachten verminderen zodat het lichaam van ons deze niet te verduren krijgt, de modus moet dat doen in een stukje van een centimeter of 70/80? De Volvo heeft wel 2x zoveel lengte, dus de krachten kunnen zich over een langere afstand verminderen.


Dat denk ik ook idd ja. Goh, ik voel me een hele tech ineens lol.

EIgenlijk is het niet een eerlijke vergelijking om twee auto's met zoveel volumeverschil te vergelijken. Misschien dat ze daarom het motorblok eruit gehaald hebben maar ja, dat is geen zuivere test dan. Plus het feit dat de auto's ook nog eens flink in leeftijd verschillen. Ondanks dat Volvo ook met vroegere auto's super scores heeft op gebied van veiligheid, zet een huidige V70 tegenover deze Renault en dan nog eens kijken wat er gebeurt. Of denk ik dan heel krom?

Dessalniettemin wel interessant om te zien.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Over veiligheid gesproken

 · 
Posted: 03.01.2014 - 18:22  ·  #15
Ja, er is leeftijdverschil. En Renault zal op hogere snelheden misschien wel wat veiliger zijn. Op lagere snelheden (tot 80?) Kun je denk ik beter in de Volvo zitten. Daarnaast kun je auto's van verschillende klasses moeilijk vergelijken. Een (nieuwere) Volvo heeft nu eenmaal meer ruimte voor kreukelzones. Deze Renault heeft daar nagenoeg geen ruimte voor dus de klap voor inzittenden is harder.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0