overgang tussen 2 en 3

van de regen in de drup?

 
 
 
 
 
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 22.03.2023 - 16:26  ·  #31
Quote door Bolbo

Ik denk niet dat dat aan de motorsteunen ligt, maar ik kan me wel voorstellen dat de bak/koppelomvormer een optater krijgt (of geeft), want als je hard optrekt, is de druk in de koppelomvormer hoog (de olie daarin wordt hard aangeslingerd door het schoepenwiel wat aan de krukas zit, en de olie draait op zijn beurt hard aan het schoepenwiel dat aan de bak zit, en in de bak worden ook alle zeilen bijgezet om die kracht naar de wielen over te brengen (vraag mij niet wat zich daarbinnen afspeelt, geen idee hoe een automaat werkt) maar alles is erop gericht om de kracht naar de wielen te krijgen. Zet je vervolgens die wielen (bijna) ineens stil door vol op de rem te gaan ,dan staan al die bewegende delen en olie niet ineens stil. Bij een handbak druk je bij een noodstop veelal ook de koppeling in en laat de ABS en remmen het werk doen, de motor is dan in feite losgekoppeld van de wielen, bij een automaat is dat niet direct zo. Zelfs al zou de bak gaan loskoppelen of terugschakelen dan nog staat de inhoud van de koppelomvormer niet ineens stil.


Dank voor deze info, Bolbo! De automaat is voor mij ook grotendeels een black-box. Begreep van een Volvo-expert dat er in de automaat niet één enkele koppeling bestaat, maar ook nog eens koppelingen per koppelingsgroep/versnelling.
Merk wel dat hoe meer ik nu rij met deze rare hobbel van 2 naar 3, deste minder "scherp" deze hobbel wordt. Er zal in de automaat iets langzaam slijten zodat de hobbel zachter gaat. Heb trouwens het peilstokje van de ATF gecheckt en de ATF ziet er nog steeds brandschoon uit. Goede Powerflush dus van MMTS en dus tevens het bewijs dat TPR geen goede job gedaan heeft. MMTS ging ook echt veel grondiger te werk.
Merk ook dat de hobbel niet zozeer te maken heeft met het inleren van het brein. Als ik handmatig schakel wordt de hobbel ook minder, hoe ik het schakelen ook time.
Vooralsnog blijf ik gewoon met dit mankement rijden, aangezien de boel niet lijkt vast te lopen of versnellingen uitvallen.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0