overgang tussen 2 en 3

van de regen in de drup?

 
 
 
 
 
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 29.01.2023 - 21:16  ·  #1
OK, verlies maar genomen. De XC90 is inmiddels weg. Die is naar een baasje die een koprevisie gaat uitvoerem

UIteindelijk van de week een 2.0T 5 cyl gekocht met 236dkm Net ingereden dus. Met de iets zuinigere maar robuuste volvo motor hoop ik de kosten de komende periode een beetje in toom te kunnen houden, Auto aangeschaft bij een handelaar de vertelde dat het brein onlangs vernieuwd was, Zwitserse import dus verder niet heel veel historie. Proefrit gemaakt, auto schakelde goed, klonk goed, zag er goed uit en reageerde goed op pedaal. Dus knoop doorgehakt en s ochtend de auto opgehaald...
Wat rubbers en het onderstel geven we op de klusdagen wel aandacht.

Na een paar dagen rijden ben ik toch wat minder zeker van de aankoop. De auto schakelt goed als je flink optrekt en ook bij weinig toeren als ie koud is, maar rijd je gewoon met een warme motor dan zit er toch echt een harde schok tussen de 2 en de 3. Bij andere overgangen merk ik niets. Toeren pieken niet tijdens die overgang (geen slippen dus), maar de 3 komt er echt lomp in. Wel gek dat ik dat bij die kort proefrit niet gemerkt heb, maar dat was ook maar 1 km of zo

Inmiddels wat gelezen hier en ik ga ervan uit dat jullie adviezen zullen zijn
- powerflush
- inleren/adaptiemodus (ander brein)
- b4 servo cover (omdat het specifiek de overgang van 2-3 betreft)
en terug naar de verkoper

En nu de vragen:
- met vida lukte het me niet om in adaptatiemodus te komen. Het restten leek wel te lukken maar had geen effect. Is dat nog afhankelijk van de tcm software? De versie die ik heb stond niet in het lijstje. Hoe kom ik aan nieuwe software voor de bak?
- die servo cover. Ik lees dat dat een issue is bij iets oudere bakken. Die van mij is gebouwd in week 16 van 2003. Kan dat dan niet aan de hand zijn? Stel er is een oud/gereviseerd brein ingegaan ? Kan dat dan ook met de servo cover te maken hebben of zit dat op een hele andere plek?
- in hoeverre kan ik doorrijden met de auto de komende tijd?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3145
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 29.01.2023 - 21:43  ·  #2
Doet mijn S60 2008 GT ook, altijd van 2 naar 3 en andere versnellingen niet.
2 keer laten spoelen met 40.000 km er tussen. Helpt wel even maar komt toch weer terug.
Bijzonder was toen de min pool van de accu begon te korrelen (ik weet de juiste naam niet), gaf slecht contant naar de massakabel waardoor de hele auto soms uit viel als ik de ruitenwisser oid aan deed. De bak schakelde toen echt boterzacht, alsof het één lange versnelling was. Nieuwe accu er in en probleem was er weer.
Zou het dan toch iets elektrisch zijn?
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 29.01.2023 - 23:02  ·  #3
Mijn V'tje (een classic, maar wel met de adaptieve 5-bak) heeft daar ook last van. Het voelde soms echt alsof die m' er even af 'trok' en er op DUWDE. De automaat is nu een duizend of 5 geleden gepowerflushed en het is een stuk beter.
Tevens is de 2 naar de 3 overgang ook de enige versnelling die een knal uit de uitlaat geeft als ik met de klep open rij, daar zal bij elke 5 bak wel iets mee zijn als ik ieders verhaal hierover lees.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 503
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 30.01.2023 - 10:23  ·  #4
bij mijn vorige v70 (aisin aw50 automaat) hetzelfde verhaal. Paar keer powerflush laten doen maar van de 2 naar de 3 ging het niet zo subtiel, al hielp het wel iets. uiteindelijk wel van de 2 naar de 3,5 ton gereden zonder problemen.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 09.02.2023 - 20:53  ·  #5
Hallo, ik herken de symptomen, die hier beschreven worden en ben ook al even bezig uit te zoeken waardoor de overgang van 2 naar 3 ineens niet meer soepel en inderdaad vrij lomp gaat. Inmiddels ook wat inzichten verworven en helaas ook leergeld betaald.

Allereerst: ik heb een Volvo V70 Geartronic D5 uit juli 2005 (inderdaad, ik kom veel steden niet meer in!). Deze "facelift"-versie (met zwarte motorblok-cover) is mijn 2de Volvo V70 D5, maar wel mijn eerste automaat van Volvo. Heb 'm gekocht bij 210k en bij ca. 220k preventief laten spoelen (bij Gery Slot/Uden). Nu 300K op de teller. Ik rij veel snelweg en vaak grote afstanden, motor zelf loopt als een zonnetje. Uitvalsbasis: Zoetermeer.

Het probleem met de overgang is bij mijn Volvo vrij spontaan ontstaan: na een noodstop kort na het (redelijk stevig) optrekken bij de stoplichten. Merkte het probleem meteen: auto langs de kant, uit en weer aangezet: probleem nog steeds aanwezig. Wel de dagen erna gemerkt dat het probleem bij koude motor/ATF minder heftig is. Naarmate de bak warmer wordt, wordt de overgang weer voelbaarder.

Na wat snuffelen op internet al vrij snel gelezen over het probleem met de "B4-stop"/servo-fix. Dit klonk als mijn probleem, maar weet nu dat het dat niet is: mijn V70 is te nieuw voor dit bekende probleem bij oudere versies. Daarnaast was daar het overgangprobleem ook anders: eerst hogere toeren in 2 dan "vallen" in 3de versnelling, dus anders dan de "lompe sprong", die mijn bak nu maakt. B4-stop viel dus af.

Vervolgens bak laten spoelen bij TPR in Nieuwveen. Volgens hen was het de allerhoogste tijd dat dat gebeurde en er werd meteen gesteld dat de bak voor die 210k nog nooit gespoeld was. Echt knap om dat te beweren, terwijl je de geschiedenis van de auto niet kent en Gery Slot toch echt een grondige spoeling gedaan had. Resultaat na deze Powerflush: geen enkel verschil! Wel apart dat hier geen proefrit in de auto gemaakt was om het probleem te ervaren, niet ervoor en niet erna. Ook werd de ATF-peilstok geen enkele keer gecheckt, er werd meteen na het binnenrijden geflushed!

Merkte ervoor en erna ook dat de bak met wat weerstand leek te versnellen, minder soepel dan voor het probleem, alsof er stroop in de bak zat. Inmiddels ook geconstateerd dat het verbruik met ca. 25% omhoog gegaan was.

Vervolgens 4 dagen later bij MMTS in Oldenzaal geweest aangezien het probleem ook niet verholpen was door deze powerflush. Hier werd al snel geconstateerd dat er bijna 2 liter (!) teveel ATF-vloeistof gevuld was in de bak. Ook was de bak niet goed geflushed, kijkend naar de kleur van de ATF-vloeistof. Hier werd wel uitgebreid de tijd genomen om met de auto te rijden, zowel voor als na het flushen, 'm opnieuw in te laten leren. De overgang was inmiddels wel iets minder agressief geworden, maar hij was er nog steeds. Bij MMTS werd ik er ook op gewezen dat de motorsteunen behoorlijk wat speling vertonen. Zouden allemaal gecheckt moeten worden, maar de motorsteunen aan de bovenkant vertoonden al veel speling.

Begreep ook van MMTS dat elke versnelling in de bak een eigen "koppelgroep" heeft, die voor een soepele overgang moet zorgen van de ene naar de volgende versnelling. Als daar iets aan kapot/versleten is, dan helpt alleen een bak-revisie, oftewel: Euro 3500 - 4000!

Aangezien ik met deze Volvo al problemen heb om de centra van steden te bereiken, ga ik dit er niet meer in investeren. Valt me wel tegen van mijn Volvo, dat hij zo spontaan een dergelijk groot probleem gekregen heeft en dat enkel van/sinds een noodstop.

Ik gok dat flushen in veel gevallen de "pijn" kan verminderen, maar zal het probleem niet oplossen. Vraag me wel af wat er gaat gebeuren als ik zo door blijf rijden met deze hobbel tussen 2 en 3?
Overweeg 'm in te ruilen, danwel voor onderdelen aan Auto Rima te verkopen. Dat laatste zou op zich erg jammer zijn, want de motor draait nog als een zonnetje en 300k is niks voor een Volvo-diesel van deze generatie!
Mocht iemand toch nog een geniale oplossing weten, dan hou ik me uiteraard aanbevolen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 00:12  ·  #6
Ik heb de bak van een ex V70 ook eens bij TPR laten flushen; zelfde als wat jij beschrijft. Bij mij zat er na spoeling een liter teveel in. Maar zowel voor als na spoelen werd er ook bij mij niet gekeken naar het peil.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 08:32  ·  #7
Helaas is het spoelwereldje verzadigd van de cowboys. 'Spoelen' lost het zogenaamd altijd op; gebonk? zet maar neer meneer, ik doe de slangetjes eraan, beetje goochelen en aftikken maar meneertje. Maar goed ik snap het ook wel... het is natuurlijk snel geld. Daarna de luikjes dicht en morgen komt er weer een klant.

Daadwerkelijk kloppende voorlichting, klantenservice en kennis ontbreekt er.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 09:43  ·  #8
Klopt, spoelen doe je preventief, wanneer er reeds problemen zijn is het zelden de oplossing.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 10:02  ·  #9
Als ik het zo lees,is het bij mij wel prima verlopen...flush bij garage polter na alle tevredenheid uitgevoerd.
Ik had last van een hapering van 2 naar 3 bij een haakse bocht naar rechts...bleek dus al die tijd 1liter te weinig in gezeten te hebben.
Ik kreeg prima uitleg en de hoeveelheid aan flush middel plus de olie die erin zat was duidelijk af te lezen in een doorzichtige tube met schaal indeling,zo kon je dus makkelijk uit rekenen dat er 1liter te weinig in zat...vind een automatenbak niet fijn.
Daarna,zo,n 4jaar terug,geen problemen meer gehad.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 13:14  ·  #10
Dat is precies wat er gezegd wordt, de één is de ander niet. Ik heb na TPR met verschillende auto's 3x bij Blade/Polter gespoeld en volgende week ga ik er ook met de XC90 naartoe. Tot nu toe altijd goed.
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 14:11  ·  #11
Dank voor jullie input. Voorlopig rijd ik nog maar even door en doe ik wat aanvullende research op het web. Van spoelen verwacht ik de wereld niet in dit stadium. Eens met doeke dat dat met name preventief zal werken. Ik ga het wel doen uiteindelijk maar ik vind het zo gek dat het dan maar 1 overgang zou betreffen. Het brein verdenk ik verder ook niet echt. De verkoper herhaalt dat dat vervangen is en ik heb inmiddels ook boyd geenacker gesproken die het brein ongeveer een jaar geleden geplaatst zou hebben. Even overwogen naar nijmegen te rijden maar ik ga eigenlijk liever bij onze eigen sponsors te rade.

@scootah weet je zeker dat het niet met de b4 servo piston te maken kan hebben? Zoals ik het begrijp heeft die een functie bij het bedienen van de koppeling. Als die beschadigd is of stroef is doet die zijn ding te laat. Bij dunne olie en/of weinig toeren kan die volgens mij dus blijven hangen. Terwijl bij dikke olie wel voldoende druk is. Een gekke hypothese?

Inmiddels afgesproken om binnenkort even bij Blade lang te gaan..
to be contd en nogmaals dank voor jullie input
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3207
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 14:36  ·  #12
Quote door Calcas

Inmiddels afgesproken om binnenkort even bij Blade lang te gaan..


Daar ga je geen spijt van krijgen...
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 17:57  ·  #13
Quote door PvL

Quote door Calcas

Inmiddels afgesproken om binnenkort even bij Blade lang te gaan..


Daar ga je geen spijt van krijgen...


3 of 4 keer geweest bij Poika... Dikke aanrader, lost alles netjes op!!!
Gewoon doen dus!!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 18:32  ·  #14
Quote door PvL

Quote door Calcas

Inmiddels afgesproken om binnenkort even bij Blade lang te gaan..


Daar ga je geen spijt van krijgen...


Absoluut mee eens.
Akelig precies…., met alles !
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: overgang tussen 2 en 3

 · 
Posted: 10.02.2023 - 19:00  ·  #15
Polter ligt nu eerst in de lappenmand… hele nare keelontsteking opgelopen… incl bezoek kno arts 😒
 
Selected quotes for multi-quoting:   0