De (r)overheid en accijns.

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 07:42  ·  #16
Klagen zijn we als Nederlanders goed in ;) voorlopig zijn er maar een handvol landen waar je beter kan wonen dan in Nederland.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 10:50  ·  #17
Quote door The Demon

Quote door Johan XC70

Stel je eens voor dat Nederland vandaag stopt met roken, wat zou dan de consequentie zijn voor de staatskas !!


Ze moeten de begroting toch rond krijgen als er teveel mensen stoppen met roken, want het staat er gewoon in, zoveel aan tabaksaccijns.
Het heeft echt niets met gezondheid te maken, geww3oon een makkelijke melkkoe!


Vertel dat laatste maar is aan mijn pa.
Die kreeg vorige week de diagnose longkanker met uitzaaiingen op de lever.
Zit nu compleet in zak en as en gaat nog een hele zware periode tegemoet.
Nu baalt hij dat hij z'n hele leven heeft gerookt.
Roken is een verslaving en de enige manier om mensen van het roken af te helpen is schijnbaar de rookwaar onbetaalbaar te maken. Want, als men het niet meer betalen kan, dan pas blijven mensen van de tabak af.
Van mijn part mogen ze een pakje tabak ipv. 24 euro 2400 euro laten kosten.
Zelfde met drank en andere verslavende middelen.

Natuurlijk, Nederland is verder wel een peperduur land. Maar landen als Noorwegen en Zweden zijn in dat opzicht nog veel erger. Daar is werkelijk waar niets meer te betalen.
Ik betaal voor mijn Volvo nu 82 euro aan MRB. Dat is bijna een verhoging van 12 euro per maand in een jaar tijd. Dus weer zomaar eventjes 120 euro per jaar die de roverheid ff van je steelt.
Ik kom vaak in Duitsland en ken er veel mensen. Als ik daar vertel dat ik per maand in NL 82 euro aan belasting moet aftikken voor mijn oude Volvo lachen ze mij uit. In Duitsland betaal je voor diezelfde auto 150 euro! Ja, op jaarbasis dan.
Verder scheelt het ongeveer 50% qua kosten van levensonderhoud in Duitsland in vergelijk met NL. Daarom haal ik al mijn boodschappen in Duitsland. Dat scheelt echt ontzettend veel. En dan vergelijk ik de prijzen in Dld met hier in Twente. In het Westen betaalt men weer het dubbele van wat wij hier in Twente betalen dus dan wordt het verschil met Dld nog veel groter.
Trouwens, Frankrijk ligt qua prijsniveau op hetzelfde als Duitsland. Ga daar maar eens kijken wat je daar voor dezelfde nieuwe auto betaalt in vergelijk met NL. Dat scheelt zomaar ff 30% met hier! Boodschappen en brandstof daar ook stukken goedkoper als hier in NL.
Ik denk er ook over om binnenkort de grens over te gaan. Daar een woning te kopen of te huren. Lekker goedkoop wonen en leven daar en de Duitsers zijn ook nog eens stukken vriendelijker dan de Nederlander.
Het is alleen maar win/win als je het goed beschouwt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1538
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 11:23  ·  #18
Als je vader zo’n diagnose krijgt halt dat er echt enorm in kan/probeer ik mij voor te stellen . Vanuit die gedachte snap ik je opmerking wel.

Echter, zelf was ik ook een serieus stevige roker met minimaal een 30box p/d.
Stoppen met roken heeft echter enkel met jezelf te maken en niks met geld.
Bij mij was het een nonchalante opmerking van de tandarts wat mij abrupt deed stoppen .

Nogmaals, ik snap je gedachte maar dat een ander voor jou gaat bepalen wat goed voor je is is echt een brug te ver.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 12:14  ·  #19
Quote door MTE

Als je vader zo’n diagnose krijgt halt dat er echt enorm in kan/probeer ik mij voor te stellen . Vanuit die gedachte snap ik je opmerking wel.

Echter, zelf was ik ook een serieus stevige roker met minimaal een 30box p/d.
Stoppen met roken heeft echter enkel met jezelf te maken en niks met geld.
Bij mij was het een nonchalante opmerking van de tandarts wat mij abrupt deed stoppen .

Nogmaals, ik snap je gedachte maar dat een ander voor jou gaat bepalen wat goed voor je is is echt een brug te ver.


Dat hakt er inderdaad goed in. En deze week is het alleen maar ziekenhuis in ziekenhuis uit voor allerhande onderzoeken.
Ze willen kijken of er nog iets van levensverlenging in zit maar vrees het ergste. Je ziet hem zowat iedere dag verder achteruit gaan.
Soms is het best goed dat de overheid zich bemoeid met wat goed is voor de bevolking. In het geval van de heftige prijsverhoging op tabak wordt dit enkel gedaan omdat de overheid het beste voor heeft met haar bevolking. Geloof me, als je ziet hoe schadelijk roken is en wat het kan aanrichten is die prijsverhoging alleen maar goed.
Hoezeer ik ook Duitsland en Frankrijk fan ben. In die landen kosten rookwaar slechts een fractie van wat het in Nederland kost. En dat zie en merk je want werkelijk iedereen zit daar te paffen. Je gelooft soms je ogen niet. In Duitsland in het uitgaansleven is het heel normaal dat er in kroegen gewoon volop wordt gerookt. Dat is echt niet best voor de volksgezondheid zeker niet als je hoort hoe sommigen zitten te puffen en te rochelen. En de niet roker kan de rekening gaan betalen voor gestegen zorgkosten als gevolg van al die longkanker gevallen en verdere ziektes die het roken kan veroorzaken. Verder staat het horecapersoneel daar gewoon lekker mee te roken en die troep in te ademen tijdens het werk. Wil een horecamedewerker dat niet, dan kan hij/zij een andere baan gaan zoeken.

En die prijsverhoging gaat best wel effect hebben. Want als je rond moet komen van een kaal aow'tje of van een minimum loontje laat je het echt wel uit je hoofd om 25 euro neer te gaan tellen voor een pakje tabak. Een beetje roker maakt er per week zo 4 van leeg dus dat betekent dat je 100 euro per week op paft = 400 euro per maand!! Dan houd je weinig over voor andere levensbehoeften, laat staan dat je überhaupt nog rond komt. Dus effect heeft zo'n maatregel zeker. Zeker omdat juist de lagere inkomens het meeste roken.
En als de bevolking niet wil luisteren dan moeten ze het maar voelen in hun portemonnaie in het geval van die tabaksmaatregel. Het is tenslotte in hun eigen bestwil.
Tja, natuurlijk zijn het altijd wel de minimum inkomens die het hardste klagen want die worden het sterkst getroffen.
Kijk, een topadvocaat of chirurg die per maand 15 mille pakt ligt echt niet wakker van een beetje inflatie. En die hoor je dan ook niet. In het geval van de gestegen tabaksprijzen treft het hun ook niet want mensen met topinkomens roken doorgaans niet.
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 12:25  ·  #20
Quote door S80 Kinetic

Quote door MTE

Als je vader zo’n diagnose krijgt halt dat er echt enorm in kan/probeer ik mij voor te stellen . Vanuit die gedachte snap ik je opmerking wel.

Echter, zelf was ik ook een serieus stevige roker met minimaal een 30box p/d.
Stoppen met roken heeft echter enkel met jezelf te maken en niks met geld.
Bij mij was het een nonchalante opmerking van de tandarts wat mij abrupt deed stoppen .

Nogmaals, ik snap je gedachte maar dat een ander voor jou gaat bepalen wat goed voor je is is echt een brug te ver.


Soms is het best goed dat de overheid zich bemoeid met wat goed is voor de bevolking. In het geval van de heftige prijsverhoging op tabak wordt dit enkel gedaan omdat de overheid het beste voor heeft met haar bevolking. Geloof me, als je ziet hoe schadelijk roken is en wat het kan aanrichten is die prijsverhoging alleen maar goed.
Hoezeer ik ook Duitsland en Frankrijk fan ben. In die landen kosten rookwaar slechts een fractie van wat het in Nederland kost. En dat zie en merk je want werkelijk iedereen zit daar te paffen. Je gelooft soms je ogen niet. In Duitsland in het uitgaansleven is het heel normaal dat er in kroegen gewoon volop wordt gerookt. Dat is echt niet best voor de volksgezondheid zeker niet als je hoort hoe sommigen zitten te puffen en te rochelen. En de niet roker kan de rekening gaan betalen voor gestegen zorgkosten als gevolg van al die longkanker gevallen en verdere ziektes die het roken kan veroorzaken. Verder staat het horecapersoneel daar gewoon lekker mee te roken en die troep in te ademen tijdens het werk. Wil een horecamedewerker dat niet, dan kan hij/zij een andere baan gaan zoeken.


Dit dus.
Ik snap dat rokers op hun tenen getrapt zijn als hun sigaretje weer duurder wordt. Maar bekijk het van de andere kant: is het eerlijk dat ik als niet roker ieder jaar meer zorgkosten moet betalen omdat al die rokers aantoonbaar vaker long gerelateerde ziektes hebben waardoor de zorgkosten de pan uit rijzen?

PS: Sterkte met je vader!

PS2: Iets met gras en buren en groener.

PS3: als je dit topic doorlees dan lijkt het wel of Nederland echt een verschrikkelijk land is. Toch staan we in de top 10 van meest gelukkige landen...
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 330
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 12:34  ·  #21
Zoals hierboven al vermeld wordt mis ik (zoals wel vaker) het feit dat de niet roker net zoveel zorg betaald als een roker. Net als dat mensen zich compleet rond vreten (en dan heb ik het over de serieuze gevallen) moet iemand anders daar financieel voor bloeden. Dat is wel een probleem. De niet roker wordt vaak benadeeld en daar hoor je de rokers eigenlijk nooit over.

Begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen roken maar de bemoeizucht wat dit betreft is kennelijk gewoon nodig.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 21:03  ·  #22
Quote door S80 Kinetic

Quote door The Demon

Quote door Johan XC70

Stel je eens voor dat Nederland vandaag stopt met roken, wat zou dan de consequentie zijn voor de staatskas !!


Ze moeten de begroting toch rond krijgen als er teveel mensen stoppen met roken, want het staat er gewoon in, zoveel aan tabaksaccijns.
Het heeft echt niets met gezondheid te maken, geww3oon een makkelijke melkkoe!


Vertel dat laatste maar is aan mijn pa.
Die kreeg vorige week de diagnose longkanker met uitzaaiingen op de lever.
Zit nu compleet in zak en as en gaat nog een hele zware periode tegemoet.
Nu baalt hij dat hij z'n hele leven heeft gerookt.
Roken is een verslaving en de enige manier om mensen van het roken af te helpen is schijnbaar de rookwaar onbetaalbaar te maken. Want, als men het niet meer betalen kan, dan pas blijven mensen van de tabak af.
Van mijn part mogen ze een pakje tabak ipv. 24 euro 2400 euro laten kosten.
Zelfde met drank en andere verslavende middelen.

Natuurlijk, Nederland is verder wel een peperduur land. Maar landen als Noorwegen en Zweden zijn in dat opzicht nog veel erger. Daar is werkelijk waar niets meer te betalen.
Ik betaal voor mijn Volvo nu 82 euro aan MRB. Dat is bijna een verhoging van 12 euro per maand in een jaar tijd. Dus weer zomaar eventjes 120 euro per jaar die de roverheid ff van je steelt.
Ik kom vaak in Duitsland en ken er veel mensen. Als ik daar vertel dat ik per maand in NL 82 euro aan belasting moet aftikken voor mijn oude Volvo lachen ze mij uit. In Duitsland betaal je voor diezelfde auto 150 euro! Ja, op jaarbasis dan.
Verder scheelt het ongeveer 50% qua kosten van levensonderhoud in Duitsland in vergelijk met NL. Daarom haal ik al mijn boodschappen in Duitsland. Dat scheelt echt ontzettend veel. En dan vergelijk ik de prijzen in Dld met hier in Twente. In het Westen betaalt men weer het dubbele van wat wij hier in Twente betalen dus dan wordt het verschil met Dld nog veel groter.
Trouwens, Frankrijk ligt qua prijsniveau op hetzelfde als Duitsland. Ga daar maar eens kijken wat je daar voor dezelfde nieuwe auto betaalt in vergelijk met NL. Dat scheelt zomaar ff 30% met hier! Boodschappen en brandstof daar ook stukken goedkoper als hier in NL.
Ik denk er ook over om binnenkort de grens over te gaan. Daar een woning te kopen of te huren. Lekker goedkoop wonen en leven daar en de Duitsers zijn ook nog eens stukken vriendelijker dan de Nederlander.
Het is alleen maar win/win als je het goed beschouwt.

Vraag eens aan een Duitser wat ze aan ziektekosten betalen per maand... Dat is een stuk meer dan in Nederland. Verder zijn de woningen echt niet overal goedkoper, dat gaat ook al meer richting Nederlandse prijzen. De lokatie bepaald de prijs uiteindelijk, net zoals in Nederland. Ook de lonen zijn in Nederland over het algemeen hoger dan in Duitsland.

Toen ik een paar jaar geleden een huis kocht in de Achterhoek, en vertelde wat ik daarvoor betaalde aan een paar Duitse collegas in Stuttgart, konden ze niet geloven dat het zo goedkoop was.
Het gras is echt niet altijd groener bij de buren.
The Demon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 92
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 21:52  ·  #23
Quote door [-Tom-]

Vraag eens aan een Duitser wat ze aan ziektekosten betalen per maand... Dat is een stuk meer dan in Nederland. Verder zijn de woningen echt niet overal goedkoper, dat gaat ook al meer richting Nederlandse prijzen. De lokatie bepaald de prijs uiteindelijk, net zoals in Nederland. Ook de lonen zijn in Nederland over het algemeen hoger dan in Duitsland.

Toen ik een paar jaar geleden een huis kocht in de Achterhoek, en vertelde wat ik daarvoor betaalde aan een paar Duitse collegas in Stuttgart, konden ze niet geloven dat het zo goedkoop was.
Het gras is echt niet altijd groener bij de buren.

Daarnaast betaal je (naar ik begrepen heb) in Duitsland kerkbelasting ook als je er niets mee hebt.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 354
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 02.04.2024 - 22:20  ·  #24
Mijn reactie was niet zozeer gestoeld op het feit dat er accijns geheven wordt.
Waar ik moeite mee heb is het schijnheilige gedoe mbt de argumentatie dat het te doen is om de gezondheid van de rokers.
Dat is hetzelfde als de accijns op brandstof, de geldende bpm en mrb waarbij het stokpaardje milieu misbruikt wordt.
Als het milieu echt de reden zou zijn was bijvoorbeeld lpg rijden veel meer gestimuleerd.
Dat wij het in Nederland goed hebben staat wat mij betreft niet ter discussie maar wees helder, eerlijk en duidelijk.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 04:04  ·  #25
Quote door JGols8

Quote door S80 Kinetic

Quote door MTE

Als je vader zo’n diagnose krijgt halt dat er echt enorm in kan/probeer ik mij voor te stellen . Vanuit die gedachte snap ik je opmerking wel.

Echter, zelf was ik ook een serieus stevige roker met minimaal een 30box p/d.
Stoppen met roken heeft echter enkel met jezelf te maken en niks met geld.
Bij mij was het een nonchalante opmerking van de tandarts wat mij abrupt deed stoppen .

Nogmaals, ik snap je gedachte maar dat een ander voor jou gaat bepalen wat goed voor je is is echt een brug te ver.


Soms is het best goed dat de overheid zich bemoeid met wat goed is voor de bevolking. In het geval van de heftige prijsverhoging op tabak wordt dit enkel gedaan omdat de overheid het beste voor heeft met haar bevolking. Geloof me, als je ziet hoe schadelijk roken is en wat het kan aanrichten is die prijsverhoging alleen maar goed.
Hoezeer ik ook Duitsland en Frankrijk fan ben. In die landen kosten rookwaar slechts een fractie van wat het in Nederland kost. En dat zie en merk je want werkelijk iedereen zit daar te paffen. Je gelooft soms je ogen niet. In Duitsland in het uitgaansleven is het heel normaal dat er in kroegen gewoon volop wordt gerookt. Dat is echt niet best voor de volksgezondheid zeker niet als je hoort hoe sommigen zitten te puffen en te rochelen. En de niet roker kan de rekening gaan betalen voor gestegen zorgkosten als gevolg van al die longkanker gevallen en verdere ziektes die het roken kan veroorzaken. Verder staat het horecapersoneel daar gewoon lekker mee te roken en die troep in te ademen tijdens het werk. Wil een horecamedewerker dat niet, dan kan hij/zij een andere baan gaan zoeken.


Dit dus.
Ik snap dat rokers op hun tenen getrapt zijn als hun sigaretje weer duurder wordt. Maar bekijk het van de andere kant: is het eerlijk dat ik als niet roker ieder jaar meer zorgkosten moet betalen omdat al die rokers aantoonbaar vaker long gerelateerde ziektes hebben waardoor de zorgkosten de pan uit rijzen?

PS: Sterkte met je vader!

PS2: Iets met gras en buren en groener.

PS3: als je dit topic doorlees dan lijkt het wel of Nederland echt een verschrikkelijk land is. Toch staan we in de top 10 van meest gelukkige landen...

@S80 Kinetic Sterkte met je vader. Dat zijn zware tijden.
Ik ken rokers die niet konden wachten tot de operatie wonden genezen zijn....kunnen ze weer roken... (ik snap het niet)

Mbt accijnsen voor rokers:
De kans dat je van roken ziek wordt is groot en met ziek worden zijn er maatschappelijke kosten.
Maar als je niet ziek wordt van het roken is de kans dat je uiteindelijk toch een keer dood gaat nog altijd 100%. En meestal gaat dat gepaard met ziektekosten.
Ik denk dat je kunt stellen dat het niet-roken vooral de kosten uitstelt.

Daarnaast betalen rokers net zoveel voor hun pensioen als niet-rokers, maar de kans dat ze er net zoveel van terugkrijgen is nihil. Effectief betalen rokers een gedeelte van het pensioen van niet-rokers.
Financieel bekeken is het beste scenario dat iemand die tot zijn 67e werkt en dan dood neervalt wegens een hartaanval. Een roker past het best in dat scenario.
Het argument dat rokers maatschappelijke kosten veroorzaken en daarom accijns moeten betalen is dus echt een kul-argument.

En mbt andere landen zoals Duitsland:
Vraag een Duitse ZZP-er eens hoeveel ziektekostenpremie (PKV) hij betaalt (tot 1000 Euro/mnd, maar dat is dan wel incl AOV)
Een werknemer betaalt 7,3% van zijn loon aan GKV (ziekenfonds). Daarmee zou ik in Duitsland zeker veel duurder uit zijn.
In Duitsland zijn de kosten anders verdeelt en dus op autogebied en boodschappen zijn ze goedkoper uit.
Maar tot 2 jaar geleden was er geen minimum loon en moesten sommigen dus voor 8 euro/uur aan de slag.
Je kunt niet naar één stukje kijken en dan een conclusie trekken. Je MOET het totaalplaatje bekijken.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3192
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 05:40  ·  #26
Ben benieuwd hoeveel de overheid er beter van wordt onder de streep.
Dat ze het voor onze gezondheid doen geloof ik niks van.
Hier net over de grens kost een pakje sjag nog geen €6,-
Als de mensen al niet massaal bij onze ooster- en zuiderburen shoppen, dan gaat het nu wel gebeuren. Het wordt al lonend om vanuit apeldoorn effen 10 pakjes sjag in D op te halen. Tank vol gooien met goedkopere brandstof, even naar de supermarkt voor de goedkopere boodschappen, vooral drank dus.
En ze maken er gelijk een mooi dagje van, oftewel de duitse horeca wordt ook nog eens gespekt.
Dit gaat onze staatskas veel geld kosten, om nog maar niet te spreken van de lokale ondernemers.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 06:39  ·  #27
Voor er op basis van allerlei onderbuik gevielen uit de heup wordt geschoten eerst maar eens de feiten: Roker kost de maatschappij geld
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 09:07  ·  #28
Quote door Vogel

Financieel bekeken is het beste scenario dat iemand die tot zijn 67e werkt en dan dood neervalt wegens een hartaanval. Een roker past het best in dat scenario.


Haha, zoals gewoonlijk mooi verwoord, maar je bent 1 factor vergeten: als je al die rookpauzes tijdens het werk optelt dan gaat er toch aardig wat productieve tijd verloren...hahahahoestproestrochel
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 330
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 09:12  ·  #29
Quote door Vogel

Het argument dat rokers maatschappelijke kosten veroorzaken en daarom accijns moeten betalen is dus echt een kul-argument.


Een kul-argument? Roken kost de staat 30 miljard euro per jaar... Zoek het maar eens op. Die 30 miljard per jaar betaald iedereen, ook de niet rokers. Pakje van 100 euro, van mij mogen ze het morgen al doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 09:29  ·  #30
Tja, het lijkt er toch wel op dat hogere prijzen mensen van het roken af krijgt: https://www.nu.nl/gezondheid/6…-voor.html (titel moet gelezen worden als 'nergens méér bewijs voor')
Zoals ook al eerder gezegd werd, denk ik dat het economisch argument wel opgaat voor met name de lagere inkomens, waar relatief meer gerookt wordt.
Al vind ik ook wel wat te zeggen voor de irritaties rond inperking van de vrijheid, maar ja, zoals die ene filosoof zei 'elk voordeel heb z'n nadeel'. Er is een heleboel goed geregeld in NL, maar daarom zijn er ook veel regeltjes die niet altijd iedereen naar de zin zijn.

"Er is alleen niets zo dodelijk als roken", stelt de hoogleraar. "Van de rokers overlijdt 50 procent aan een oorzaak die gerelateerd is aan roken. Als je vandaag de dag een product op de markt wil brengen waar de helft van de mensen aan doodgaat, dan zou dat absoluut niet mogen. Het zou dus volkomen logisch zijn dat roken in Nederland wordt verboden."
Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen.
Maar hetzelfde valt te zeggen van alcohol... en waar ligt dan de grens.
Het verkeer is overigens ook behoorlijk dodelijk... was dit niet een autoforum? Trouwens, niet als je in een Volvo rijdt natuurlijk ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0