De (r)overheid en accijns.

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 04.04.2024 - 23:58  ·  #46
Quote door elevating

Maar die snap ik niet, waarom zou dat jou niks kosten? Is jouw zorgpremie lager als je niet rookt?


De verloren levensjaren van een roker...DIE kosten mij niets (zeker geen 24 miljard)
De verloren levensvreugde van een roker... DIE kost mij ook niets (zeker geen 11 miljard.)

De zorgkosten uiteraard wel, maar zoals eerder gezegd.: uiteindelijk gaat een niet-roker ook een keer dood en maakt daarbij (ongeveer) dezelfde zorgkosten. Wat minder zuurstof-tankjes en longkanker, wat meer darm/alvleesklierkanker en dementie.
Persoonlijk denk ik dat het kostenplaatje lood om oud ijzer is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 00:05  ·  #47
Al met al is er maar 1 echte oplossing.

Haal de boodschappen uit Duitsland en tank gelijk de tank vol.

Het is of klagen of gewoon iets doen.
uiteraard begrijp ik echt wel dat als je in de randstad woont dat een ritje naar kleef niet voor de hand ligt maar voor mij is het wel te doen,
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 00:31  ·  #48
Vrachtwagens vol boodschappen en brandstof op forum transport :D
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 527
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 08:22  ·  #49
ik weet niet hoor, maar in Duitsland liggen de literprijzen voor diesel niet echt lager dan in nederland (actueel; Emmerich: 1.81/L, Wageningen: 1,79/L, en dat kan nog goedkoper voor 1,75/L).
Benzine scheelt momenteel dan wel 9 cent/L (in het voordeel van Duitsland)...
De laatste paar jaar tank ik in Nederland de diesel juist helemaal af voordat ik de grens over ga, juist omdat diesel in het buitenland vaak hetzelfde kost of zelfs duurder is dan in Nederland.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 19:24  ·  #50
Quote

En mbt andere landen zoals Duitsland:
Vraag een Duitse ZZP-er eens hoeveel ziektekostenpremie (PKV) hij betaalt (tot 1000 Euro/mnd, maar dat is dan wel incl AOV)
Een werknemer betaalt 7,3% van zijn loon aan GKV (ziekenfonds). Daarmee zou ik in Duitsland zeker veel duurder uit zijn.
In Duitsland zijn de kosten anders verdeelt en dus op autogebied en boodschappen zijn ze goedkoper uit.
Maar tot 2 jaar geleden was er geen minimum loon en moesten sommigen dus voor 8 euro/uur aan de slag.
Je kunt niet naar één stukje kijken en dan een conclusie trekken. Je MOET het totaalplaatje bekijken.


Ja, een zzp'er. Maar die hebben in Nederland net zo goed geen rechten en draaien overal zelf voor op. Dat hebben we tijdens corona wel gemerkt haha! Daarom zou ik ook nooit zzp'er willen zijn. Gewoon in loondienst is nog altijd het beste.
En geloof maar van mij, in Duitsland hebben de mensen het echt wel beter dan hier in Nederland.
Is het je in Duitsland nooit opgevallen hoeveel peperdure auto's er daar rondrijden en dat bijna iedereen in een zo goed als nieuwe auto rijdt? Dat geld moet wel ergens vandaan komen en moet verdiend worden. Ook al lease je een peperdure Mercedes of BMW dan nog moet je wel zoveel verdienen dat je de maandelijkse afbetaling kan voldoen. Dat gaat je nooit lukken met een minimum loontje. Ook niet in Duitsland.
En niet voor niets heeft Nederland het oudste wagenpark van Europa. Zelfs in landen als Bulgarije en Roemenië rijdt men nog nieuwer dan hier. Daar is een reden voor. En dat is pure armoede en dat mensen dermate hoge maandelijkse lasten hebben dat er voor een extraatje of beetje luxe niets meer over blijft.
Ik kom iedere week meerdere malen in Duitsland. Sterker nog, ik was er net nog. Ik ken daar best veel mensen en weet wat men daar doorgaans verdient. En dat is niet min kan ik je vertellen. Een zoon van een Duitse vriend van mij is pas begonnen in zijn eerste baan. Hij is 20 jaar en CNC frezer. Zijn startloon? 2500 netto per maand! Wist je dat een beetje timmerman in Duitsland al snel over de 3 mille netto zit per maand? Nou, dat kan je in Nederland echt vergeten.
Ben pas zelf nog aan de solliciteer geweest. Paar bedrijven bezocht en schrok me dood van het loon wat werkgevers mij konden bieden. Bij 1800 à 1900 euro houdt het echt wel op. En dan heb ik het niet over productie of logistiek werk. Dan heb ik het over een kantoorbaan. Man, ik werk nu in de horeca en verdien daar al bijna 500 euro meer. En dan zeggen ze dat horeca slecht betaald wordt? Nou, dat valt dan nog best mee dus. Wordt een dagje ouder nu en begin het zware werk best wel te voelen in mijn rug. Maar denk dat ik toch nog maar even in mijn huidige baan blijf werken. Bekijk maar eens een vacature site als Indeed.nl en kijk eens wat werkgevers aan loon bieden. Je schrikt je rot. Iets over de 13 euro bruto per uur lijkt de standaard te zijn op die site. Pure armoede in Nederland en dat zie je overal in terug.
Gisteren een programma op tv waarin een jong stel voor een compleet verrotte en door en door vochtige woning in Groningen ver over de 1000 euro per maand mochten aftikken. En de slakken kropen 's nachts door de keuken. Man. voor dat geld huur je in Duitsland een super de luxe nieuwbouw appartement met alles erop en eraan. Een dame in Amsterdam Ijburg mocht 1100 euro aftikken voor een totaal verwaarloosd hok van een paar vierkante meter. Een Duitser laat zijn hond nog niet wonen in zo'n smerig verwaarloosd vochtig hok.
Uberhaupt vindt je in Nederland nauwelijks nog een woning ook al heb je een miljoen op je rekening staan. Schuld is het idiote stikstofbeleid hier in Nederland. Kom eens in Duitsland. Daar wordt zowat iedere oude woning met de grond gelijk gemaakt en ontstaat volop nieuwbouw. In Nordhorn hier vlak over de grens is vorig jaar nog een compleet nieuwe wijk ontstaan met honderden mooie nieuwe betaalbare woningen. Super strakke wijk middenin de stad. En alles voor de gewone man. Niet zoals hier in Nederland voor een enkele zwaar overbetaalde manager met vriendjes in de plaatselijke politiek.
Nee, ik kan er best aarden daar in Duitsland. Wat mij opvalt, mensen zijn ook veel vriendelijker als hier in Nederland. Je merkt gewoon dat ze daar veel minder stress aan hun hoofd hebben. Gaat allemaal veel relaxter en rustiger daar.
Trouwens, ik heb zelf een paar jaar in Duitsland gewerkt. Destijds in een horecazaak in Bad Bentheim wat eigendom was van een Nederlandse zakenman. Leukste en best betaalde baan ooit gehad. Gasten allemaal super relaxt daar. Helaas kreeg die Nederlandse zakenman mot met de buren daar omdat hij meerdere grondstukken had opgekocht in dezelfde straat en wel even dacht de hele infrastructuur daar wat aan te passen. Daar waren die Duitsers het niet echt mee eens. Daarop heeft hij de horecazaak waarin ik werkte gesloten uit een soort van wraak om de aanloop van toeristen in de straat te stoppen. Tja, anders had ik er nu zeker nog gewerkt.
Gaan werken in Duitsland is trouwens echt een fluitje van een cent. Even een Krankenkasse zoeken en je daar aanmelden. Paar formuliertjes invullen zodat je zowel in Duitsland als Nederland van de gezondheidszorg gebruik kan maken en natuurlijk even een Steuernummer aanvragen bij het Finanzamt zodat je baas je kan uitbetalen. En hop, je kan al aan de slag. Stelt niets voor. Ik betaalde destijds een schijntje aan premie voor de Krankenkasse. Iets van om en nabij de 20 euro. En ja, natuurlijk ook nog Kirchensteuer à 1,60 euro per maand. Gewoon echt een lachertje wat je daar aan premies betaalt in vergelijk tot Nederland.
Duitsland is gewoon zo goedkoop, je lacht je rot. Vorige week nog in het Ruhrgebiet geweest. In Oberhausen bij een pizzeria een heerlijke pizza gegeten uit de steenoven voor 7 euro. En dat was inclusief 3/4 liter cola. Haha, voor dat geld krijg je in Amsterdam nog geeneens een zielig klein biertje!
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 330
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 19:40  ·  #51
Waarvan akte!
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 20:56  ·  #52
Ach, een Feesboek topic. Die heb ik echt gemist…
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 288
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 22:04  ·  #53
Quote door S80 Kinetic

Quote

En mbt andere landen zoals Duitsland:
Vraag een Duitse ZZP-er eens hoeveel ziektekostenpremie (PKV) hij betaalt (tot 1000 Euro/mnd, maar dat is dan wel incl AOV)
Een werknemer betaalt 7,3% van zijn loon aan GKV (ziekenfonds). Daarmee zou ik in Duitsland zeker veel duurder uit zijn.
In Duitsland zijn de kosten anders verdeelt en dus op autogebied en boodschappen zijn ze goedkoper uit.
Maar tot 2 jaar geleden was er geen minimum loon en moesten sommigen dus voor 8 euro/uur aan de slag.
Je kunt niet naar één stukje kijken en dan een conclusie trekken. Je MOET het totaalplaatje bekijken.


Ja, een zzp'er. Maar die hebben in Nederland net zo goed geen rechten en draaien overal zelf voor op. Dat hebben we tijdens corona wel gemerkt haha! Daarom zou ik ook nooit zzp'er willen zijn. Gewoon in loondienst is nog altijd het beste.
En geloof maar van mij, in Duitsland hebben de mensen het echt wel beter dan hier in Nederland.
Is het je in Duitsland nooit opgevallen hoeveel peperdure auto's er daar rondrijden en dat bijna iedereen in een zo goed als nieuwe auto rijdt? Dat geld moet wel ergens vandaan komen en moet verdiend worden. Ook al lease je een peperdure Mercedes of BMW dan nog moet je wel zoveel verdienen dat je de maandelijkse afbetaling kan voldoen. Dat gaat je nooit lukken met een minimum loontje. Ook niet in Duitsland.
En niet voor niets heeft Nederland het oudste wagenpark van Europa. Zelfs in landen als Bulgarije en Roemenië rijdt men nog nieuwer dan hier. Daar is een reden voor. En dat is pure armoede en dat mensen dermate hoge maandelijkse lasten hebben dat er voor een extraatje of beetje luxe niets meer over blijft.
Ik kom iedere week meerdere malen in Duitsland. Sterker nog, ik was er net nog. Ik ken daar best veel mensen en weet wat men daar doorgaans verdient. En dat is niet min kan ik je vertellen. Een zoon van een Duitse vriend van mij is pas begonnen in zijn eerste baan. Hij is 20 jaar en CNC frezer. Zijn startloon? 2500 netto per maand! Wist je dat een beetje timmerman in Duitsland al snel over de 3 mille netto zit per maand? Nou, dat kan je in Nederland echt vergeten.
Ben pas zelf nog aan de solliciteer geweest. Paar bedrijven bezocht en schrok me dood van het loon wat werkgevers mij konden bieden. Bij 1800 à 1900 euro houdt het echt wel op. En dan heb ik het niet over productie of logistiek werk. Dan heb ik het over een kantoorbaan. Man, ik werk nu in de horeca en verdien daar al bijna 500 euro meer. En dan zeggen ze dat horeca slecht betaald wordt? Nou, dat valt dan nog best mee dus. Wordt een dagje ouder nu en begin het zware werk best wel te voelen in mijn rug. Maar denk dat ik toch nog maar even in mijn huidige baan blijf werken. Bekijk maar eens een vacature site als Indeed.nl en kijk eens wat werkgevers aan loon bieden. Je schrikt je rot. Iets over de 13 euro bruto per uur lijkt de standaard te zijn op die site. Pure armoede in Nederland en dat zie je overal in terug.
Gisteren een programma op tv waarin een jong stel voor een compleet verrotte en door en door vochtige woning in Groningen ver over de 1000 euro per maand mochten aftikken. En de slakken kropen 's nachts door de keuken. Man. voor dat geld huur je in Duitsland een super de luxe nieuwbouw appartement met alles erop en eraan. Een dame in Amsterdam Ijburg mocht 1100 euro aftikken voor een totaal verwaarloosd hok van een paar vierkante meter. Een Duitser laat zijn hond nog niet wonen in zo'n smerig verwaarloosd vochtig hok.
Uberhaupt vindt je in Nederland nauwelijks nog een woning ook al heb je een miljoen op je rekening staan. Schuld is het idiote stikstofbeleid hier in Nederland. Kom eens in Duitsland. Daar wordt zowat iedere oude woning met de grond gelijk gemaakt en ontstaat volop nieuwbouw. In Nordhorn hier vlak over de grens is vorig jaar nog een compleet nieuwe wijk ontstaan met honderden mooie nieuwe betaalbare woningen. Super strakke wijk middenin de stad. En alles voor de gewone man. Niet zoals hier in Nederland voor een enkele zwaar overbetaalde manager met vriendjes in de plaatselijke politiek.
Nee, ik kan er best aarden daar in Duitsland. Wat mij opvalt, mensen zijn ook veel vriendelijker als hier in Nederland. Je merkt gewoon dat ze daar veel minder stress aan hun hoofd hebben. Gaat allemaal veel relaxter en rustiger daar.
Trouwens, ik heb zelf een paar jaar in Duitsland gewerkt. Destijds in een horecazaak in Bad Bentheim wat eigendom was van een Nederlandse zakenman. Leukste en best betaalde baan ooit gehad. Gasten allemaal super relaxt daar. Helaas kreeg die Nederlandse zakenman mot met de buren daar omdat hij meerdere grondstukken had opgekocht in dezelfde straat en wel even dacht de hele infrastructuur daar wat aan te passen. Daar waren die Duitsers het niet echt mee eens. Daarop heeft hij de horecazaak waarin ik werkte gesloten uit een soort van wraak om de aanloop van toeristen in de straat te stoppen. Tja, anders had ik er nu zeker nog gewerkt.
Gaan werken in Duitsland is trouwens echt een fluitje van een cent. Even een Krankenkasse zoeken en je daar aanmelden. Paar formuliertjes invullen zodat je zowel in Duitsland als Nederland van de gezondheidszorg gebruik kan maken en natuurlijk even een Steuernummer aanvragen bij het Finanzamt zodat je baas je kan uitbetalen. En hop, je kan al aan de slag. Stelt niets voor. Ik betaalde destijds een schijntje aan premie voor de Krankenkasse. Iets van om en nabij de 20 euro. En ja, natuurlijk ook nog Kirchensteuer à 1,60 euro per maand. Gewoon echt een lachertje wat je daar aan premies betaalt in vergelijk tot Nederland.
Duitsland is gewoon zo goedkoop, je lacht je rot. Vorige week nog in het Ruhrgebiet geweest. In Oberhausen bij een pizzeria een heerlijke pizza gegeten uit de steenoven voor 7 euro. En dat was inclusief 3/4 liter cola. Haha, voor dat geld krijg je in Amsterdam nog geeneens een zielig klein biertje!


Bij ons NS zoeken wij ook nog personeel
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 05.04.2024 - 22:30  ·  #54
NS, de beste CAO van Nederland als ik mijn collega's mag geloven.

Mooi onderschrift ook Marcel, past wel in dit topic haha keurig. En nog waar ook
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 06.04.2024 - 00:33  ·  #55
Ik heb wel eens gekeken bij de ns maar ze willen mij niet als werknemer hebben en ik hun niet als werkgever.
mij te weinig salaris.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 06.04.2024 - 00:38  ·  #56
@S80 Kinetic

Het is niet alleen rozengeur en maneschijn daar in Duitsland maar in veel punten kan ik me volledig vinden.
Je kunt simpelweg stellen dat het leven hier duurder is.

Dat kunnen we met zijn allen accepteren of niet, vertrekken kan ook.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 06.04.2024 - 02:34  ·  #57
Quote door S80 Kinetic

Quote

En mbt andere landen zoals Duitsland:
Vraag een Duitse ZZP-er eens hoeveel ziektekostenpremie (PKV) hij betaalt (tot 1000 Euro/mnd, maar dat is dan wel incl AOV)
Een werknemer betaalt 7,3% van zijn loon aan GKV (ziekenfonds). Daarmee zou ik in Duitsland zeker veel duurder uit zijn.
In Duitsland zijn de kosten anders verdeelt en dus op autogebied en boodschappen zijn ze goedkoper uit.
Maar tot 2 jaar geleden was er geen minimum loon en moesten sommigen dus voor 8 euro/uur aan de slag.
Je kunt niet naar één stukje kijken en dan een conclusie trekken. Je MOET het totaalplaatje bekijken.


Ja, een zzp'er. Maar die hebben in Nederland net zo goed geen rechten en draaien overal zelf voor op. Dat hebben we tijdens corona wel gemerkt haha! Daarom zou ik ook nooit zzp'er willen zijn. Gewoon in loondienst is nog altijd het beste.
En geloof maar van mij, in Duitsland hebben de mensen het echt wel beter dan hier in Nederland.
Is het je in Duitsland nooit opgevallen hoeveel peperdure auto's er daar rondrijden en dat bijna iedereen in een zo goed als nieuwe auto rijdt? Dat geld moet wel ergens vandaan komen en moet verdiend worden. Ook al lease je een peperdure Mercedes of BMW dan nog moet je wel zoveel verdienen dat je de maandelijkse afbetaling kan voldoen. Dat gaat je nooit lukken met een minimum loontje. Ook niet in Duitsland.
En niet voor niets heeft Nederland het oudste wagenpark van Europa. Zelfs in landen als Bulgarije en Roemenië rijdt men nog nieuwer dan hier. Daar is een reden voor. En dat is pure armoede en dat mensen dermate hoge maandelijkse lasten hebben dat er voor een extraatje of beetje luxe niets meer over blijft.
Ik kom iedere week meerdere malen in Duitsland. Sterker nog, ik was er net nog. Ik ken daar best veel mensen en weet wat men daar doorgaans verdient. En dat is niet min kan ik je vertellen. Een zoon van een Duitse vriend van mij is pas begonnen in zijn eerste baan. Hij is 20 jaar en CNC frezer. Zijn startloon? 2500 netto per maand! Wist je dat een beetje timmerman in Duitsland al snel over de 3 mille netto zit per maand? Nou, dat kan je in Nederland echt vergeten.
Ben pas zelf nog aan de solliciteer geweest. Paar bedrijven bezocht en schrok me dood van het loon wat werkgevers mij konden bieden. Bij 1800 à 1900 euro houdt het echt wel op. En dan heb ik het niet over productie of logistiek werk. Dan heb ik het over een kantoorbaan. Man, ik werk nu in de horeca en verdien daar al bijna 500 euro meer. En dan zeggen ze dat horeca slecht betaald wordt? Nou, dat valt dan nog best mee dus. Wordt een dagje ouder nu en begin het zware werk best wel te voelen in mijn rug. Maar denk dat ik toch nog maar even in mijn huidige baan blijf werken. Bekijk maar eens een vacature site als Indeed.nl en kijk eens wat werkgevers aan loon bieden. Je schrikt je rot. Iets over de 13 euro bruto per uur lijkt de standaard te zijn op die site. Pure armoede in Nederland en dat zie je overal in terug.
Gisteren een programma op tv waarin een jong stel voor een compleet verrotte en door en door vochtige woning in Groningen ver over de 1000 euro per maand mochten aftikken. En de slakken kropen 's nachts door de keuken. Man. voor dat geld huur je in Duitsland een super de luxe nieuwbouw appartement met alles erop en eraan. Een dame in Amsterdam Ijburg mocht 1100 euro aftikken voor een totaal verwaarloosd hok van een paar vierkante meter. Een Duitser laat zijn hond nog niet wonen in zo'n smerig verwaarloosd vochtig hok.
Uberhaupt vindt je in Nederland nauwelijks nog een woning ook al heb je een miljoen op je rekening staan. Schuld is het idiote stikstofbeleid hier in Nederland. Kom eens in Duitsland. Daar wordt zowat iedere oude woning met de grond gelijk gemaakt en ontstaat volop nieuwbouw. In Nordhorn hier vlak over de grens is vorig jaar nog een compleet nieuwe wijk ontstaan met honderden mooie nieuwe betaalbare woningen. Super strakke wijk middenin de stad. En alles voor de gewone man. Niet zoals hier in Nederland voor een enkele zwaar overbetaalde manager met vriendjes in de plaatselijke politiek.
Nee, ik kan er best aarden daar in Duitsland. Wat mij opvalt, mensen zijn ook veel vriendelijker als hier in Nederland. Je merkt gewoon dat ze daar veel minder stress aan hun hoofd hebben. Gaat allemaal veel relaxter en rustiger daar.
Trouwens, ik heb zelf een paar jaar in Duitsland gewerkt. Destijds in een horecazaak in Bad Bentheim wat eigendom was van een Nederlandse zakenman. Leukste en best betaalde baan ooit gehad. Gasten allemaal super relaxt daar. Helaas kreeg die Nederlandse zakenman mot met de buren daar omdat hij meerdere grondstukken had opgekocht in dezelfde straat en wel even dacht de hele infrastructuur daar wat aan te passen. Daar waren die Duitsers het niet echt mee eens. Daarop heeft hij de horecazaak waarin ik werkte gesloten uit een soort van wraak om de aanloop van toeristen in de straat te stoppen. Tja, anders had ik er nu zeker nog gewerkt.
Gaan werken in Duitsland is trouwens echt een fluitje van een cent. Even een Krankenkasse zoeken en je daar aanmelden. Paar formuliertjes invullen zodat je zowel in Duitsland als Nederland van de gezondheidszorg gebruik kan maken en natuurlijk even een Steuernummer aanvragen bij het Finanzamt zodat je baas je kan uitbetalen. En hop, je kan al aan de slag. Stelt niets voor. Ik betaalde destijds een schijntje aan premie voor de Krankenkasse. Iets van om en nabij de 20 euro. En ja, natuurlijk ook nog Kirchensteuer à 1,60 euro per maand. Gewoon echt een lachertje wat je daar aan premies betaalt in vergelijk tot Nederland.
Duitsland is gewoon zo goedkoop, je lacht je rot. Vorige week nog in het Ruhrgebiet geweest. In Oberhausen bij een pizzeria een heerlijke pizza gegeten uit de steenoven voor 7 euro. En dat was inclusief 3/4 liter cola. Haha, voor dat geld krijg je in Amsterdam nog geeneens een zielig klein biertje!


Ik wil niet vervelend doen hoor maar wat ik er uit opmaak is dat je niet zo een goed betaalde baan en/of scholing hebt. Het lijkt erop dat je tegen dingen aan schopt om iets voor jezelf goed te praten. Een goede timmerman hier in Nederland raakt echt wel de 3000 netto aan, zeker met het personeelstekort.

Ik weet niet hoe oud je bent of wat je achtergrond is maar er is zat (ongeschoold) simpel niet zwaar werk waarbij je makkelijk 3000 bruto per maand kunt verdienen(netto is namelijk voor iedereen anders), in een 2 of 3 ploegendienst komt dat nog (ver) boven de 3500 . Verder denk ik dat je buiten de grote steden nog prima huizen kunt kopen voor normaal geld. Bij ons in het dorp komt er een nieuwe woonwijk waar er een v.o.n. prijs is van €265k voor een eengezinswoning met tuin. Iets wat je met (als je samenwonend bent) met twee inkomens van 1900-2000 netto moet kunnen kopen. Wij wonen 40-50 minuten van Rotterdam en Breda af.

Voor wat betreft die €1900 waar je over spreekt; zoek eens in de techniek/logistiek. Met de juiste mindset, kennis en leergierigheid zit je zo op 50-70K bruto per jaar. Spreek uit ervaring.

Nogmaals, no hard feelings. Ik denk alleen dat je er meer uit kan halen dan je doet. Hoef je misschien ook je frustraties er niet uit te meppen op een toetsenbord.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 06.04.2024 - 08:16  ·  #58
Een beetje slimme ZZP'er timmerman/loodgieter verdient meer dan iemand die HTS o.i.d. heeft gedaan. (Kan ik uit ervaring zeggen, en dan ben ik niet de timmerman/loodgieter :P).
Als je wilt kun je echt wel goed geld verdienen in loondienst hoor ook al heb je geen relevante opleiding, idd in de techniek of logistieke sector.

Overigens is het nogal onzinnig om prijzen te vergelijken met Amsterdam en een willekeurig Duits dorp. Vergelijk het dan met Berlijn.
Ik vind Duitsers vooral erg nors, zakelijk en hiërarchisch. Niks voor mij (mijn ervaring na een paar jaar projecten gedaan te hebben bij een grote Duitse machinebouwer in Stuttgart op locatie, waar ook veel interactie was met o.a. Porsche/Mercedes).
Maar als S80kinetic denkt dat het in Duitsland zoveel beter is, moet hij er vooral gaan wonen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 06.04.2024 - 08:21  ·  #59
Ik heb ook veel collega's die in duitsland wonen. Maar afgezien van die duurdere auto en/of groter huis hebben ze geen cent meer te makken dan ik.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1408
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 06.04.2024 - 09:32  ·  #60
Heerlijke discussies...lijkt wel of ik de doos van pandora heb geopend😂 om even met een gevleugelde uitspraak van mijn hand te komen: ieder nadeel heeft zijn voordeel...ontlading van opgekropte frustraties.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0