De (r)overheid en accijns.

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 10:23  ·  #31
Quote door Vogel

Quote door JGols8

Quote door S80 Kinetic

Quote door MTE

Als je vader zo’n diagnose krijgt halt dat er echt enorm in kan/probeer ik mij voor te stellen . Vanuit die gedachte snap ik je opmerking wel.

Echter, zelf was ik ook een serieus stevige roker met minimaal een 30box p/d.
Stoppen met roken heeft echter enkel met jezelf te maken en niks met geld.
Bij mij was het een nonchalante opmerking van de tandarts wat mij abrupt deed stoppen .

Nogmaals, ik snap je gedachte maar dat een ander voor jou gaat bepalen wat goed voor je is is echt een brug te ver.


Soms is het best goed dat de overheid zich bemoeid met wat goed is voor de bevolking. In het geval van de heftige prijsverhoging op tabak wordt dit enkel gedaan omdat de overheid het beste voor heeft met haar bevolking. Geloof me, als je ziet hoe schadelijk roken is en wat het kan aanrichten is die prijsverhoging alleen maar goed.
Hoezeer ik ook Duitsland en Frankrijk fan ben. In die landen kosten rookwaar slechts een fractie van wat het in Nederland kost. En dat zie en merk je want werkelijk iedereen zit daar te paffen. Je gelooft soms je ogen niet. In Duitsland in het uitgaansleven is het heel normaal dat er in kroegen gewoon volop wordt gerookt. Dat is echt niet best voor de volksgezondheid zeker niet als je hoort hoe sommigen zitten te puffen en te rochelen. En de niet roker kan de rekening gaan betalen voor gestegen zorgkosten als gevolg van al die longkanker gevallen en verdere ziektes die het roken kan veroorzaken. Verder staat het horecapersoneel daar gewoon lekker mee te roken en die troep in te ademen tijdens het werk. Wil een horecamedewerker dat niet, dan kan hij/zij een andere baan gaan zoeken.


Dit dus.
Ik snap dat rokers op hun tenen getrapt zijn als hun sigaretje weer duurder wordt. Maar bekijk het van de andere kant: is het eerlijk dat ik als niet roker ieder jaar meer zorgkosten moet betalen omdat al die rokers aantoonbaar vaker long gerelateerde ziektes hebben waardoor de zorgkosten de pan uit rijzen?

PS: Sterkte met je vader!

PS2: Iets met gras en buren en groener.

PS3: als je dit topic doorlees dan lijkt het wel of Nederland echt een verschrikkelijk land is. Toch staan we in de top 10 van meest gelukkige landen...

@S80 Kinetic Sterkte met je vader. Dat zijn zware tijden.
Ik ken rokers die niet konden wachten tot de operatie wonden genezen zijn....kunnen ze weer roken... (ik snap het niet)

Mbt accijnsen voor rokers:
De kans dat je van roken ziek wordt is groot en met ziek worden zijn er maatschappelijke kosten.
Maar als je niet ziek wordt van het roken is de kans dat je uiteindelijk toch een keer dood gaat nog altijd 100%. En meestal gaat dat gepaard met ziektekosten.
Ik denk dat je kunt stellen dat het niet-roken vooral de kosten uitstelt.

Daarnaast betalen rokers net zoveel voor hun pensioen als niet-rokers, maar de kans dat ze er net zoveel van terugkrijgen is nihil. Effectief betalen rokers een gedeelte van het pensioen van niet-rokers.
Financieel bekeken is het beste scenario dat iemand die tot zijn 67e werkt en dan dood neervalt wegens een hartaanval. Een roker past het best in dat scenario.
Het argument dat rokers maatschappelijke kosten veroorzaken en daarom accijns moeten betalen is dus echt een kul-argument.

En mbt andere landen zoals Duitsland:
Vraag een Duitse ZZP-er eens hoeveel ziektekostenpremie (PKV) hij betaalt (tot 1000 Euro/mnd, maar dat is dan wel incl AOV)
Een werknemer betaalt 7,3% van zijn loon aan GKV (ziekenfonds). Daarmee zou ik in Duitsland zeker veel duurder uit zijn.
In Duitsland zijn de kosten anders verdeelt en dus op autogebied en boodschappen zijn ze goedkoper uit.
Maar tot 2 jaar geleden was er geen minimum loon en moesten sommigen dus voor 8 euro/uur aan de slag.
Je kunt niet naar één stukje kijken en dan een conclusie trekken. Je MOET het totaalplaatje bekijken.


Idd, er waren ook genoeg mensen die b.v. 2 supermarktbaantjes hadden om de eindjes aan elkaar te knopen.
Kijk ook b.v. eens naar de openbare ruimtes en het wegennet in Duitsland. Dan hebben we het in Nederland toch een stuk beter voor elkaar. Wegwerkzaamheden duren een eeuwigheid in Duitsland. In Nederland hangt BAM er met een paar dagen een viaduct in (bij wijze van spreken) en met worden in een paar weken tijd complete snelwegen opnieuw geasfalteerd. Dat gaat in Duitsland echt niet gebeuren.

Quote door Bolbo

Quote door Vogel

Financieel bekeken is het beste scenario dat iemand die tot zijn 67e werkt en dan dood neervalt wegens een hartaanval. Een roker past het best in dat scenario.


Haha, zoals gewoonlijk mooi verwoord, maar je bent 1 factor vergeten: als je al die rookpauzes tijdens het werk optelt dan gaat er toch aardig wat productieve tijd verloren...hahahahoestproestrochel


Zijn er dan werkgevers waarbij het roken in de baas zijn tijd mag? Ik denk het niet (vroeger misschien... toen je nog mocht paffen op het kantoor). Bij ons is het gewoon eigen tijd.

Ik vind het prima dat onze overheid roken ontmoedigd d.m.v. hoge accijnzen, het is een win-win situatie. Mensen die stoppen kosten minder, mensen die niet stoppen leveren meer geld op.
Ik zat er laatst nog over na te denken, toen ik van de middelbare school afging en naar de HTS ging (en dus elke dag met de trein) had je nog rokerscoupe's, dat was in 2002/2003. Eigenlijk echt te gek voor woorden als je er over nadenkt :lol: Idem voor roken op kantoor. Mijn eerste werkgever was een ingenieursbureau waar je met een man of 4 op een kantoortje zat. Roken mocht toen een paar jaar niet meer, maar ik begreep dat zo'n beetje iedereen rookte daar op kantoor, verschrikkelijk haha. Soms kwamen er nog wel eens oude kalktekeningen naar boven uit een oude archiefla, die tekeningen kon je gewoon ruiken :lol:
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 721
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 10:36  ·  #32
Quote door [-Tom-]

Zijn er dan werkgevers waarbij het roken in de baas zijn tijd mag? Ik denk het niet (vroeger misschien... toen je nog mocht paffen op het kantoor). Bij ons is het gewoon eigen tijd.


Zeker. Ik kan er zo een aantal opnoemen. En dat zijn niet allemaal kleine bedrijfjes van een man of 10-100.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 721
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 10:37  ·  #33
Neem niet weg dat ik het niet heel veel anders vind dan iemand die elke 30 min even koffie gaat halen en dan heel vaak naar toilet gaat...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 10:44  ·  #34
Quote door Gimle

Zeker. Ik kan er zo een aantal opnoemen. En dat zijn niet allemaal kleine bedrijfjes van een man of 10-100.


Ik heb veel interim werk gedaan en dus bij redelijk wat bedrijven "in de keuken" mogen kijken.
Ik verbaasde me altijd over de verloren werktijd als gevolg van het roken. Waren ook niet de kleinste bedrijven trouwens.
Recentelijk nog een gesprek over gehad met een buurman met een eigen productiebedrijf: hij staat toe dat zijn medewerkers op de werkplek roken. Uiteindelijk scheelt hem dat veel geld, omdat driekwart van zijn medewerkers rookt. Hij rookt overigens zelf ook, dat zal ook meespelen. Hij heeft er de eventuele boete graag voor over in ieder geval...
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 108
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 10:53  ·  #35
In een Japans bedrijf kan (of kon) je zes extra vakantiedagen krijgen als je niet rookte. Ze zaten op de 29e verdieping en hadden uitgerekend dat rokers in totaal zes werkdagen aan extra pauze hadden door het naar buiten gaan.

https://www.metronieuws.nl/gel…ntiedagen/
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 12:05  ·  #36
Quote door [-Tom-]

Zijn er dan werkgevers waarbij het roken in de baas zijn tijd mag? Ik denk het niet (vroeger misschien... toen je nog mocht paffen op het kantoor). Bij ons is het gewoon eigen tijd.

Ik vind het prima dat onze overheid roken ontmoedigd d.m.v. hoge accijnzen, het is een win-win situatie. Mensen die stoppen kosten minder, mensen die niet stoppen leveren meer geld op.
Ik zat er laatst nog over na te denken, toen ik van de middelbare school afging en naar de HTS ging (en dus elke dag met de trein) had je nog rokerscoupe's, dat was in 2002/2003. Eigenlijk echt te gek voor woorden als je er over nadenkt :lol: Idem voor roken op kantoor. Mijn eerste werkgever was een ingenieursbureau waar je met een man of 4 op een kantoortje zat. Roken mocht toen een paar jaar niet meer, maar ik begreep dat zo'n beetje iedereen rookte daar op kantoor, verschrikkelijk haha. Soms kwamen er nog wel eens oude kalktekeningen naar boven uit een oude archiefla, die tekeningen kon je gewoon ruiken :lol:

Toen ik op de HTS zat werd er niet alleen in de trein ("Bij vol balkon liever niet roken") maar ook door docenten tijdens de les gerookt. Bij mijn eerste baan (in 1994) rookte de directeur als een ketter, volgens mij zat er een teerlaag binnen in zijn 850 (ha, nog een beetje ontopic ook :-D) en uiteraard werd er op kantoor en in de werkplaats ook gerookt. Tweede baan (1995), bij een groot elektronicaconcern, was roken op de werkplek ook nog heel normaal en trok je in de kantine voor 5 gulden een pakje Camel uit de automaat, dat vonden we toen al duur! Ik rookte zelf af en toe in de kroeg, sinds het rookverbod in de horeca geen sigaret meer aangeraakt en eigenlijk maar goed ook. Sindsdien nogal wat vrienden en kennissen in de medische wereld gekregen, die unaniem vinden dat tabak niet duur genoeg kan zijn. Maar de tabakslobby is machtig.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 12:27  ·  #37
Wanneer er toendertijd op de lagere school een leraar/lerares jarig was ging ie naar huis met 30 pakjes sigaretten. Van elke leerling kreeg ie er een.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 13:16  ·  #38
Ik kan me herinneren dat er op feestjes thuis sigaretten op tafel stonden, in een glas, dat was in de jaren 70. De tijden zijn wat dat betreft wel veranderd.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 20:15  ·  #39
Quote door Klaasw

Voor er op basis van allerlei onderbuik gevielen uit de heup wordt geschoten eerst maar eens de feiten: Roker kost de maatschappij geld


Kijk, van mij mag die prijs van een pakje best omhoog, want ik gun een roker een langer leven. Maar ik heb wel moeite met de berekening van dit maatschappelijk kostenplaatje van het roken:
24 miljard kosten aan "verloren levensjaren" + 11 miljard aan "Verloren kwaliteit van leven". Geen idee hoe ze dat prijskaartje aan deze nadelen hebben berekend.

Ik kan je vertellen...deze posten kost mij als niet-roker helemaal niets. Die kostenposten komen volledig op het conto van de rokers zelf.
Trek je die kosten eraf, dan blijkt dat de roker netto betaler is.
En dan is het argument dat niet-rokers aan het einde van hun leven ook dood gaan nog niet eens meegenomen.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 330
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 03.04.2024 - 21:44  ·  #40
Maar die snap ik niet, waarom zou dat jou niks kosten? Is jouw zorgpremie lager als je niet rookt?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 04.04.2024 - 08:45  ·  #41
Het is gewoon de manier wáárop dit allemaal weer gebeurd. Nu het rookwaar, in december weer het bier en (fris)drank en alles waar een microgram suiker in zit. En natuurlijk de energierekening niet vergeten, want die transitie moet óók betaald worden.... Al zou de burger daar niet voor opdraaien, de rekening komt toch wel op de mat....

Wij mogen straks niks meer behalve werken en het liefst 40-50 uur in de week, want personeelstekort. Belasting betalen want de regering heeft ernstig geld te kort. Krant lezen bij kaarslicht want energie is peperduur aan het worden. Alleen nog maar plantaardig eten, goed voor het milieu (iedereen verplicht een grasveld voor de deur, daar kan je van eten... :P.) En niet te oud worden, want dat kost de staat ook weer geld als je ouder wordt...

Tanken deed ik al in DLD en neem 60 liter extra mee. (3x 20L jerrycans) scheelt toch bijna 30 cent per liter. Bier en Frisdrank neem ik ook mee, fles cola voor mijn meissie kost daar in de aanbieding 89 cent voor 1,25 L in plaats van 1,50 euro per fles. Gewoon de houdbare dingen die lang kunnen liggen nemen we ook mee en we gaan naar een slager die ook zelf slacht en kopen onze vriezer vol met vlees wat ook tientallen euros scheelt. Pak er zo een 100 tot 150 tussenuit waar ik weer hele andere leuke dingen voor kan doen en wat mij zo komt aanwaaien. Gewoon ff een leuk dagje uit plannen.... Oh jaa, het erheen rijden is maar 25-30 km, dus dat tikt ook niet aan :P

Het wordt tijd dat dat eens ingezien wordt door die meut in het westen.....
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 04.04.2024 - 09:52  ·  #42
En toch is de koopkracht in 2024 volgens het Nibud gemiddeld 2,2% gestegen....
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 04.04.2024 - 11:55  ·  #43
Ja Nibud.. ook zo'n deug organisatie. Volgens de officiele cijfers gaat het altijd goed, maar als je met mensen praat (of in mijn geval als busschauffeur praten mensen wel eens tegen mij, dat zijn de mensen die ik soms liever achterin de bus heb dan voorin, maar oke die willen gewoon even hun verhaal kwijt en dan vertellen ze hun hele leven in een paar haltes tijd...) hoor je toch echt andere verhalen. Over het algemeen gaat het goed in NL maar de armoede is niet ver weg, en voor sommige mensen een dagelijks probleem.

Als je geluk hebt en je woont vlakbij Duitsland en je hebt vervoer, ja inslaan zou ik zeggen. Doe ik ook. Alle dingen die BBS al noemt, en daarbij nog shampoo en wasmiddel bijvoorbeeld. Laatst nog Gedore gereedschap gekocht in Duitsland, scheelt gewoon 25% of meer. Zal toch niet alleen aan de BTW liggen.
Misschien zijn de lonen hier inderdaad hoger waardoor winkelen gewoon duurder is in NL, omdat wij een eerlijk loon verwachten maar niet de consumentenprijzen daarvoor willen betalen.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 108
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 04.04.2024 - 15:53  ·  #44
Ik hoorde deze vandaag op de radio:
https://wnl.tv/2024/04/04/vakb…nder-druk/
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: De (r)overheid en accijns.

 · 
Posted: 04.04.2024 - 16:14  ·  #45
 
Selected quotes for multi-quoting:   0