P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 
 
 
 
 
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 12:20  ·  #1
Hi,

Ik heb al erg lang te maken met een p0505 foutcode op de stationaire toerentalregeling (ook al 2 posts over gemaakt). Ik heb een tijd geleden 3 dingen geprobeerd die vaak veroorzakers zijn van deze code namelijk: stationaire toerental regelklep (IACV) helemaal schoongemaakt en het gasklephuis schoongemaakt + nieuwe pakking tussen het inlaatspruitstuk en de gasklep. Ook heb ik het vacuüm verdeel boompje op het inlaatspruitstuk vervangen. Verder heb ik mijn intercooler laatst ook vervangen omdat die lek was samen met de twee intercoolerslangen die hierop aansluiten. Hiermee heb ik inmiddels alle intercooler/luchtinlaatslangen een keer vervangen + dus de intercooler. Mijn hele lucht traject is daarmee 100% luchtdicht en zou ik niet weten waar het nog aan kan liggen. Symptomen die ik nog steeds heb zijn een hoog stationair toerental bij warme motor in zijn park (+/- 1100 toeren) en als ik bij 80 km/u mijn gas los laat stuitert mijn toerental altijd 3 keer een klein beetje omhoog voordat deze naar een stationair toerental zakt. Als iemand wel eens last heeft gehad van het zelfde of weet waar het aan kan liggen hoor ik het graag.

3e keer posten over hetzelfde onderwerp is hopelijk scheepsrecht :)

Groet Jens
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 12:32  ·  #2
Heb je al eens dmv een rooktest gezocht naar vacuüm lekkages?
Misschien dat er ergens een vacuüm slangetje niet meer lekker is?
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 12:37  ·  #3
Quote door Maartjinski

Heb je al eens dmv een rooktest gezocht naar vacuüm lekkages?
Misschien dat er ergens een vacuüm slangetje niet meer lekker is?


Vergeten te zeggen dat ik inderdaad een rooktest heb gedaan, toen kwam er rook uit de intercooler en een slang, maar die zijn dus al vervangen. Verder niets waar rook uit kwam...
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 12:54  ·  #4
Misschien dat dit je een richting geeft.
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 13:09  ·  #5
Quote door Maartjinski

Misschien dat dit je een richting geeft.


De regelklep voor stationair toerental is defect. Lijkt me niet aangezien als ik m los/vast koppel terwijl motor loopt veranderd er wel degelijk iets qua toeren. Als hij kapot is gebeurt er lijkt me niks
De connector van de IAC is beschadigd. Is niet beschadigd ook niet gecorrodeerd
Beschadigde, verbrande, kortgesloten of gecorrodeerde bedrading. Is niet beschadigd ook niet gecorrodeerd
Defecte stappenmotor. Lijkt me niet aangezien als ik m los/vast koppel terwijl motor loopt veranderd er wel degelijk iets qua toeren. Als hij kapot is gebeurt er lijkt me niks
Vacuüm lekkage in de motor. Niet het geval
Soms is de oorzaak een defecte PCM module. Kan helaas niet met vida kijken, heb wel OBD-II maar vida zegt dat auto nog te oud is
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 13:15  ·  #6
Je zegt hoog stationair bij warme motor in park (dus automaat) en als je bij 80km/u je gas loslaat stuitert het toerental voordat het daalt naar stationair. Is dat laatste niet gewoon het terugschakelen van de bak dan? Ik neem aan dat je de bak niet bij 80km/u in de Neutraal zet, dus een automaat blijft aangekoppeld en zal bij dalende snelheid terugschakelen totdat je op zo'n lage snelheid uitkomt dat je motor min of meer stationair draait, dan zal de automaat ontkoppelen en krijg je pas echt een stationair toerental zoals in de N of P.

1100tpm stationair is natuurlijk wel te hoog. Heeft jouw auto een luchtmassameter? Dan zou ik het daar zoeken. In ieder geval de moderne zijn verwarmd om een continue meetwaarde te geven, als die verwarming stuk gaat kan je foutieve metingen krijgen waardoor je ook afwijkend motorgedrag krijgt. Geen idee of dat bij jouw motor ook al zo was.

Is je brandstoffilter schoon? Misschien vergezocht maar indien al lang niet vervangen is dat goedkoop te proberen. Ik heb zelf eens een fluctuerend toerental gehad door een matige brandstofaanvoer, al lijkt me dit meer een lucht(meting?)issue.

Kvs temperatuur sensor kan ook nog een rol spelen: als die niet goed de warme motortemperatuur doorgeeft zal hij teveel brandstof inspuiten en hoog stationair lopen.
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 13:26  ·  #7
Quote door Bolbo

Je zegt hoog stationair bij warme motor in park (dus automaat) en als je bij 80km/u je gas loslaat stuitert het toerental voordat het daalt naar stationair. Is dat laatste niet gewoon het terugschakelen van de bak dan? Ik neem aan dat je de bak niet bij 80km/u in de Neutraal zet, dus een automaat blijft aangekoppeld en zal bij dalende snelheid terugschakelen totdat je op zo'n lage snelheid uitkomt dat je motor min of meer stationair draait, dan zal de automaat ontkoppelen en krijg je pas echt een stationair toerental zoals in de N of P.

1100tpm stationair is natuurlijk wel te hoog. Heeft jouw auto een luchtmassameter? Dan zou ik het daar zoeken. In ieder geval de moderne zijn verwarmd om een continue meetwaarde te geven, als die verwarming stuk gaat kan je foutieve metingen krijgen waardoor je ook afwijkend motorgedrag krijgt. Geen idee of dat bij jouw motor ook al zo was.

Is je brandstoffilter schoon? Misschien vergezocht maar indien al lang niet vervangen is dat goedkoop te proberen. Ik heb zelf eens een fluctuerend toerental gehad door een matige brandstofaanvoer, al lijkt me dit meer een lucht(meting?)issue.

Kvs temperatuur sensor kan ook nog een rol spelen: als die niet goed de warme motortemperatuur doorgeeft zal hij teveel brandstof inspuiten en hoog stationair lopen.


Ben vrij zeker dat het niet terugschakelen is, heb een 4 traps automaat met vloeistofkoppeling dus de bak slipt in principe tot ik 90 rijd dan voel je een lichte tik van de koppelomvormer die dan stopt met omvormen en dus slippen. Mijn toerental daalt dus alleen op hoge snelheden mee met mijn bak omlaag, onder de 90 daalt het toerental normaliter meteen als ik mijn gas loslaat. Maar nu als ik mijn gas loslaat bij 80 wilt het toerental dus meteen dalen maar springt hij dus eerst drie keer omhoog voordat hij dit doet, bij lage snelheden voel ik hem pas omlaag schakelen (hoop dat dit allemaal logisch klinkt). Het is dus inderdaad wel pas als ik hem P zet vanuit D dat hij naar 1100 toeren schiet, in zijn D stationair met voet op rem loopt hij 900, wat in P eigenlijk ook zoiets zou moeten zijn.

Luchtmassameter heb ik zeker, denk niet verwarmd. Deze heb ik al een keer schoongemaakt en werkt ook gewoon want als ik hem loskoppel met motor aan, gaat het blok heel beroerd lopen, als ik hem weer vastmaak loopt hij goed.

Brandstoffilter is niet lang geleden vervangen met ook de pomp dus brandstoftoevoer kan ook het probleem niet zijn.

KVS sensor werkt lijkt me goed aangezien in het dashboard mijn temperatuur goed aangegeven wordt en mijn ventilator ook naar behoren werkt.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 106
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 15:35  ·  #8
Dat de auto reageert op het ontkoppelen van de stationairklep betekent niet dat de stationairklep goed werkt.
Slecht werken en (na ontkoppelen) helemaal niet meer werken geeft natuurlijk nog steeds een reactie van de motor.

Van het ontkoppelen van je LMM zou de auto niet heel slecht moeten gaan lopen. Hij gaat dan gewoon open-lus regelen op zijn voorgeprogrammeerde maps, en die zijn goed genoeg MITS alle hardware in de auto naar behoren functioneert. Hij rekent dan namelijk gewoon vanuit het RPM, volumetrisch rendement en luchtdruk zelf uit hoeveel benzine er in moet.

Als je auto dus slecht gaat lopen met een afgekoppelde LMM, is er ergens bij de injectoren, toerentalsensor of MAP iets niet helemaal in de haak verwacht ik. Maar daar kom je heel gemakkelijk achter door die waarden even live uit te lezen.

Ik had met mijn V40 (zelfde generatie whiteblock, andere ECU en een cilinder minder) ook een slechte KVS sensor, waardoor hij soms heel slecht startte. Dat zag je verder niet in de temperatuurmeter, behalve dan dat hij binnen twee minuten al op bedrijfstemperatuur stond. Maar na verloop van tijd werd het steeds erger en na het vervangen van die sensor was hij weer helemaal happy.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 15:45  ·  #9
Mogelijk zit het probleem in de bak ipv in de motor (zeker aangezien je die al zo grondig hebt onderzocht en aangepakt).
Mogelijks ontkoppelt de bak niet goed als hij in de D staat bij stilstand, of de inspuiting wordt niet verlaagd op het moment dat je van D naar P schakelt, terwijl de bak in D meer weerstand biedt (dus iets meer brandstof vraagt) dan in P of N (volledig ontkoppeld). Is er een verschil tussen N en P qua stationair toerental? Kan ook zijn dat de P-stand niet goed geregistreerd wordt door de bak (schakelaar versleten?)
Heeft de bak wel eens onderhoud gehad, bijv. verse olie of geflushed?

Heb je de accu al eens los gehad? (zal wel met al die motorwerkzaamheden) Ik merk dat mijn bak (geartronic 6 speed) anders schakelt nadat de accu is los geweest, dus dan is er wel iets van het geleerde gedrag vergeten, maar ik weet niet of jouw oudere bak ook op die manier werkt (zou me verbazen, maar wellicht... Misschien eens proberen om te zien of hij dan anders reageert, gewoon om te testen.
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 15:59  ·  #10
Quote door Bolbo

Mogelijk zit het probleem in de bak ipv in de motor (zeker aangezien je die al zo grondig hebt onderzocht en aangepakt).
Mogelijks ontkoppelt de bak niet goed als hij in de D staat bij stilstand, of de inspuiting wordt niet verlaagd op het moment dat je van D naar P schakelt, terwijl de bak in D meer weerstand biedt (dus iets meer brandstof vraagt) dan in P of N (volledig ontkoppeld). Is er een verschil tussen N en P qua stationair toerental? Kan ook zijn dat de P-stand niet goed geregistreerd wordt door de bak (schakelaar versleten?)
Heeft de bak wel eens onderhoud gehad, bijv. verse olie of geflushed?

Heb je de accu al eens los gehad? (zal wel met al die motorwerkzaamheden) Ik merk dat mijn bak (geartronic 6 speed) anders schakelt nadat de accu is los geweest, dus dan is er wel iets van het geleerde gedrag vergeten, maar ik weet niet of jouw oudere bak ook op die manier werkt (zou me verbazen, maar wellicht... Misschien eens proberen om te zien of hij dan anders reageert, gewoon om te testen.


Dit is wel een hele goeie, bak heeft namelijk nadat ik de intercooler heb vervangen (en dus 100% geen lucht meer lek) met de eerste testrit niet geschommeld bij 80 km/u, maar daarna weer wel nadat foutmelding snel terug kwam. Omdat accu inderdaad hele dag los is geweest toen met werkzaamheden was foutmelding gereset. Tussen N en P heb ik nog niet geprobeerd maar gok dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn qua toerental, ga ik nog even proberen. Bak is toevallig 2 maanden geleden gespoeld dus hij schakelt top voorderest.

Hoe denk je dat ik die schakelaar beste kan testen? Is dat degene aan de pook die je bedoelt?

Moet er nog bij zeggen dat wanneer auto warm is en ik start hem en daarna zet ik hem van P naar D dipt hij juist altijd even in toeren. Ook is het zo dat hij dan in P bij weer starten wel wat normaal qua toeren loopt (warm). Lang verhaal kort wat nu meestal gebeurd van (wanneer alles warm is) van D naar P= 1100 stationair, en van P naar D is dip in toerental en daarna normaal.
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 16:03  ·  #11
Quote door Nox95

Dat de auto reageert op het ontkoppelen van de stationairklep betekent niet dat de stationairklep goed werkt.
Slecht werken en (na ontkoppelen) helemaal niet meer werken geeft natuurlijk nog steeds een reactie van de motor.

Van het ontkoppelen van je LMM zou de auto niet heel slecht moeten gaan lopen. Hij gaat dan gewoon open-lus regelen op zijn voorgeprogrammeerde maps, en die zijn goed genoeg MITS alle hardware in de auto naar behoren functioneert. Hij rekent dan namelijk gewoon vanuit het RPM, volumetrisch rendement en luchtdruk zelf uit hoeveel benzine er in moet.

Als je auto dus slecht gaat lopen met een afgekoppelde LMM, is er ergens bij de injectoren, toerentalsensor of MAP iets niet helemaal in de haak verwacht ik. Maar daar kom je heel gemakkelijk achter door die waarden even live uit te lezen.

Ik had met mijn V40 (zelfde generatie whiteblock, andere ECU en een cilinder minder) ook een slechte KVS sensor, waardoor hij soms heel slecht startte. Dat zag je verder niet in de temperatuurmeter, behalve dan dat hij binnen twee minuten al op bedrijfstemperatuur stond. Maar na verloop van tijd werd het steeds erger en na het vervangen van die sensor was hij weer helemaal happy.


Live data uitlezen met vida gaat dus bij mij helaas niet dus dat wordt lastig...
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 106
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 16:24  ·  #12
Quote door V70 2.3R 1997

[...]
Live data uitlezen met vida gaat dus bij mij helaas niet dus dat wordt lastig...


Er zijn veel forumleden met VIDA en een DICE door het hele land. Als je ergens tussen Groningen en Delfzijl woont kun je bij mij ook wel terecht.
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 16:52  ·  #13
Quote door Nox95

Quote door V70 2.3R 1997

[...]
Live data uitlezen met vida gaat dus bij mij helaas niet dus dat wordt lastig...


Er zijn veel forumleden met VIDA en een DICE door het hele land. Als je ergens tussen Groningen en Delfzijl woont kun je bij mij ook wel terecht.


Ik bedoel meer dat ik al eens geprobeerd heb met vida, ik heb wel OBD-II maar mn auto is te oud
V70 2.3R 1997
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 18:51  ·  #14
Quote door Bolbo

Mogelijk zit het probleem in de bak ipv in de motor (zeker aangezien je die al zo grondig hebt onderzocht en aangepakt).
Mogelijks ontkoppelt de bak niet goed als hij in de D staat bij stilstand, of de inspuiting wordt niet verlaagd op het moment dat je van D naar P schakelt, terwijl de bak in D meer weerstand biedt (dus iets meer brandstof vraagt) dan in P of N (volledig ontkoppeld). Is er een verschil tussen N en P qua stationair toerental? Kan ook zijn dat de P-stand niet goed geregistreerd wordt door de bak (schakelaar versleten?)
Heeft de bak wel eens onderhoud gehad, bijv. verse olie of geflushed?

Heb je de accu al eens los gehad? (zal wel met al die motorwerkzaamheden) Ik merk dat mijn bak (geartronic 6 speed) anders schakelt nadat de accu is los geweest, dus dan is er wel iets van het geleerde gedrag vergeten, maar ik weet niet of jouw oudere bak ook op die manier werkt (zou me verbazen, maar wellicht... Misschien eens proberen om te zien of hij dan anders reageert, gewoon om te testen.


Tussen P en N schakelen geeft geen verschil, blijft hoog in toerental lopen stationair. Zat trouwens nog te denken, dat schommelende toerental zou denk ik niet te maken moeten hebben met een schakelaar in de bak want hij staat dan gewoon in D, lijkt me iets van een sensor wat zijn werk niet goed doet maar geen idee hoe ik dat zou moeten uitlezen omdat vida niet werkt op auto's van voor 1999
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 727
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: P0505 Foutmelding Volvo V70R 2.3 1997 Automaat

 · 
Posted: 24.04.2024 - 21:28  ·  #15
Je kunt jouw auto uitlezen met VolFCR en een VAG-KKL kabel. Misschien dat dat extra inzicht geeft?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0