Piepende en krakende remmen na vervanging

 
 
 
 
 
AFK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nederland (Winsum GN)
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 17.07.2022 - 07:12  ·  #1
Goedemorgen,

Mijn remmen piepen en kraken bij heel ligt af remmen bij lage ( net voor je stil staat ) snelheid.
Heb net de remmen voor vervangen door normale remschijven en remblokken van het merk Até.
Alles keurig in geremd.
Remzuigers zijn goed gangbaar.
Remklauwgeleiders met rubber bussen vervangen en alles wil mooi heen en weer.
Zit niks vast.

Wie weet raad? Misschien toch een ander merk remblok????

Het betreft een V70 D3 automaat.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 17.07.2022 - 16:26  ·  #2
Likje kopervet achterop de remblokken gedaan?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 17.07.2022 - 18:10  ·  #3
Quote door kjiratsiekoedel

Likje kopervet achterop de remblokken gedaan?

+1, of keramisch vet...
AFK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nederland (Winsum GN)
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 17.07.2022 - 18:25  ·  #4
Alles ingevet zoals het hoort.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 18.07.2022 - 08:52  ·  #5
Ate is doorgaans iedereen over te spreken, ik heb zelf de normale schijven en ceramic blokken van Ate en zeer tevreden over.
Als alles goed gangbaar is, de materialen nieuw en de blokjes hebben een likje vet op de raakvlakken met remzuiger en klauw, dan zijn alle vanzelfsprekende punten wel aangestipt.
Heb je de naaf schoongemaakt bij het plaatsen van de schijf, zodat die er perfect vlak op ligt? Zijn de klemmen van de blokken goed geplaatst?
Persoonlijk zou ik het aankijken en af en toe wat harder en wat zachter remmen, zien of het verdwijnt, misschien moet het even inslijten.
Als je er echt iets aan wilt doen zou ik de blokken nog eens uitnemen, zien dat echt alle raakvlakken schoon en ingevet zijn (niet overdrijven) en de blokken met de remvoeringen tegen elkaar wrijven of op een mooie vlakke ondergrond (type betonvloer parkeergarage ofzo), de schijven goed ontvetten en dan weer terugplaatsen. Persoonlijk heb ik niet ingeremd toen ik de achterremmen nieuw geplaatst heb (alleen testrondje gereden met normaal remgebruik) en geen centje pijn verder.
AFK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nederland (Winsum GN)
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 18.07.2022 - 09:27  ·  #6
Heb er gisteren nog een stuk in gereden en toen heb ik niks gehoord.
Ik zie het even aan.

Alles is zoals het hoort ingevet.
Zuigers gangbaar en schoon. ( heb ze er uitgehad )
Glijpennen en rubbers nieuw. ( Ook het gat in de klauw schoon geschuurd ivm oxidatie )
Klemveer zit ook juist gemonteerd.
Naaf schoon, velg schoon.

Ik heb het vervangen omdat ik last had van trillen bij remmen.
Eerder nooit geluid gehad met remmen.
Misschien toch een kwestie van inslijten?
Heb het 200 km in geremd.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 13:02  ·  #7
Even een oud topic wakker maken..

Ik heb hetzelfde probleem, voorremmen vervangen en al 2x opnieuw ingevet Hierna is het een paar dagen stil. Zijn Ate schijven en blokken. Ze piepen onder de 20 km/h tot aan stil stand.

Wie heeft de gouden tip?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 13:24  ·  #8
Hier geen last van met ATE schijven + blokken. Heb je ook de 'nokjes' van de remblokken ingevet (en dat gedeelte waar ze in schuiven in de remklauwen)?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 13:35  ·  #9
Wat voor vet gebruik je en waar breng je het aan? Zou contactvlak remzuiger-remblok en contactvlakjes uiteinden remklauw met remklauw moeten zijn, maar niet meer dan dat (mag niet op remvoering of remschijf komen).
Idealiter keramisch vet, iets ouderwetser is kopervet. Moet in ieder geval hoge temperatuur- en waterbestendig zijn, anders smelt het weg en ben je een paar dagen later weer terug bij af.
Ik heb ook ATE schijven en blokken en geen gepiep. Klemmen ook goed aangebracht / vernieuwd?
Piepen kan altijd wel wat gebeuren als je heel zachtjes remt... misschien af en toe wat harder remmen? Als je van de snelweg komt bijv. wat later/korter/harder remmen om de boel schoon te houden.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 16:01  ·  #10
Quote door [-Tom-]

Hier geen last van met ATE schijven + blokken. Heb je ook de 'nokjes' van de remblokken ingevet (en dat gedeelte waar ze in schuiven in de remklauwen)?

Ja allemaal ingevet.
Quote door Bolbo

Wat voor vet gebruik je en waar breng je het aan? Zou contactvlak remzuiger-remblok en contactvlakjes uiteinden remklauw met remklauw moeten zijn, maar niet meer dan dat (mag niet op remvoering of remschijf komen).
Idealiter keramisch vet, iets ouderwetser is kopervet. Moet in ieder geval hoge temperatuur- en waterbestendig zijn, anders smelt het weg en ben je een paar dagen later weer terug bij af.
Ik heb ook ATE schijven en blokken en geen gepiep. Klemmen ook goed aangebracht / vernieuwd?
Piepen kan altijd wel wat gebeuren als je heel zachtjes remt... misschien af en toe wat harder remmen? Als je van de snelweg komt bijv. wat later/korter/harder remmen om de boel schoon te houden.


Gebruik op dit moment kopervet ( uit een spuitbus..) Ik heb zo te horen op de juiste plaatsen ingevet, ik ga opzoek naar keramisch vet (tips?) en hiermee smeren, kijken of dat helpt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 16:36  ·  #11
Geen 'overspray' gehad met de spuitbus, dat wat nevel op je remvoering/schijven is terechtgekomen? Als dat risico bestaat, dan kan je soms beter op een doek of keukenpapiertje spuiten, en dan met een kwastje of stokje oid overbrengen waar het moet zitten.
Keramisch vet: ik heb het op Amazon besteld. Een tubetje is genoeg, je doet er lang mee want je hebt maar weinig nodig.

Als het piepen echt komt van remvoeringoppervlak op de schijf, dan zou je nog kunnen proberen de blokken wat op te schuren (op een vlakke betonvloer bijvoorbeeld, of met een schuurblokje, en de randjes glad maken.
Bij de fiets is het zo dat je - om piepen tegen te gaan - de remblokjes liefst niet exact parallel aan de remschijf (of voorheen velg) monteert, maar de voorzijde iets dichterbij, zodat als je remt het blok eerst met de voorzijde tegen het remoppervlak komt en dan door de remwerking de rest van het oppervlak raakt, dat schijnt piepen tegen te gaan. Bij de klassieker die ik vroeger had, had de remzuigerrand een uitsparing waardoor het remblok niet exact parallel aan de schijf stond (lees halve mm verschil, bijna niets!) mits de remzuiger correct gepositioneerd werd in de remklauw. Bij de Volvo kan je dat niet stellen denk ik, maar ik denk wel dat het gerelateerd is aan dat sommige remblokjes afgeronde hoekjes hebben.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 17:19  ·  #12
Wat vaak wel helpt is het afslijpen/vijlen van de voorkant van het remblokje. Langs de voorkant waar het blokje de schijf raakt.
Gewoon een schuin kantje aan maken.
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 17:21  ·  #13
Had je nou ook de schijven vervangen of alleen blokken? Als het alleen blokken zijn gaan ze vaak piepen op de tand van je schijf waar de blokken in de schijf gesleten zijn. De oplossing daarvoor is vaak mer een schuur papiertje de scherpen rande van je blokken even schijn af schuren/feilen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Piepende en krakende remmen na vervanging

 · 
Posted: 06.10.2022 - 17:51  ·  #14
Quote door yes996

Wat vaak wel helpt is het afslijpen/vijlen van de voorkant van het remblokje. Langs de voorkant waar het blokje de schijf raakt.
Gewoon een schuin kantje aan maken.


Precies dat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0