Powershift problemen

 
 
 
 
 
StefanS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 36
Berichten: 36
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:20  ·  #1
Beste Forumleden,

Sinds een tijdje weer een andere Volvo, dit maal een V70 R-Edition uit 2011, welke ik nog voor zal stellen. Auto heeft pas 99.000km gelopen, zelf nog geen 5000km gereden.

Nu doet zich al een tijdje het volgende probleem voor, bak schakelt slecht. Nou heb ik die auto pas een half jaar en eigenlijk na een paar dagen begon deze al slecht te schakelen. Nieuwe olie en filters was mijn eerste idee, bedrijf gebeld waar ik de auto heb gekocht, dit was volgens hun al gedaan. Toch zover gekregen dat dit binnen de garantie nog een keer zou gebeuren.
Probleem helaas nog niet opgelost. Nou ben ik inmiddels al wat olie en resetten van adaptie waarden verder zonder oplossing.

Vandaag afspraak gehad bij Autrans, deze vertelde mij dat de koppelings platen al versleten zijn, hier stond ik toch wel even van te kijken bij deze km-stand.
Kosten: €2200,- De echte Volvo kwaliteit is er wel vort vanaf tegenwoordig.

Bedrijf waar ik hem gekocht heb wisten natuurlijk van niks, maar ik verwacht dat hun de adaptie waarden gereset hebben net voor de verkoop, dan doet de bak het namelijk een paar dagen goed.

Nou heb ik eigenlijk 2 vragen:

1. Heeft er hier iemand ervaring met een soortgelijk probleem? Autrans vertelde namelijk dat ze er heel veel deden, ook rond deze km-stand. En of dit ergens voor een schappelijker bedrag gemaakt kan worden? Volgens mij zijn er niet heel veel bedrijven die deze type bakken al doen?

2. Hoe zit dit garantie technisch? Ik heb het probleem vanaf dag 1 aangegeven maar het is nog steeds niet verholpen, inmiddels dus net een half jaar verder door andere tijdelijke probeersels, zonder dat het ooit goed is geweest.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Ben er weer goed ziek van. Alvast bedankt.

Stefan
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:26  ·  #2
Bij wat voor verkoper heb je de auto gekocht? Particulier, handelaar, handelaar, dealer?
Hoe lang heb je garantie en waarop?
StefanS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 36
Berichten: 36
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:38  ·  #3
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de auto bij een handelaar gekocht. Deze is niet aangesloten bij de Bovag. Maar volgens mij valt zoiets onder de wettelijke garantie? Het zogenoemde recht op deugdelijk product.

Ik ben hier zelf totaal niet in thuis, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je bij een auto van meer dan €20.000 euro en met minder dan een ton toch mag verwachten dat die het goed doet?
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:43  ·  #4
Tsja, 'verwachten' is altijd gevaarlijk.

Maar als je de auto al een half jaar hebt wordt claimen van garantie ook lastig ben ik bang. Heb je iets van de communicatie over de automaat op papier/email?

En heb je een rechtsbijstand verzekering? Mocht dat het geval zijn lijkt het me handig om die er zeker bij te schakelen...
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:47  ·  #5
De powershift bakken zijn zeer gevoelig. Vele dealers hebben ze vaak vervangen, onder garantie en coulance.
Volvo wil ze niet meer monteren en is al 2 jaar helemaal terug naar Aisin.
Ford nog wel, het was namelijk een bedenksel van Ford met Getrag.
De koppeling en brein zijn de meest gevoelige delen bij die bakken. Ze kunnen zonder enige waarschuwing van het ene op het andere moment " vals " worden.
Niet meer in achteruit willen. Opeens slecht schakelen, uit een versnelling springen etc etc.
Reparaties zijn zeer duur, er zijn onderdelen op beperkte schaal vrijgegeven, 2 jaar geleden was de enige oplossing een nieuwe bak bestellen.
Er zijn niet veel bedrijven die er aan willen beginnen, en die 2200 is niet gegarandeerd neem ik aan, pas als de bak open is kan men echt de schade bepalen.
Ik.heb een dergelijke koppeling liggen uit een dergelijke bak, als je die goed bekijkt snap je al niet dat de 99000km gehaald kan worden.
Dit zelfde speelt zich af bij de Ford powershift bakken.
Het vervelende met deze bakken is, de een doet het 50.000km en de ander 2 ton.
Bij problemen helpen olie. Filter en inleren meestal niet... je moet er echt geluk mee hebben.
Bij het inleren geeft Vida aan dat er de nieuwste software op moet staan, helaas bestaat die niet, en zit je dus in een catch22 situatie en kan je geen kant meer op.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 22:49  ·  #6
Los van alles heb ik geen goede ervaring met Autrans. In een PB wil ik er wel meer over kwijt.
StefanS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 36
Berichten: 36
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 23:11  ·  #7
Vind het een zeer slechte zaak van Volvo dat ze zulke bakken hebben gebruikt. Dit is toch ronduit belachelijk dat zoiets nu al versleten is?

Garantie technisch:

Het zal inderdaad een lastige zaak worden om de garantie te claimen. Maar in principe speelt het vanaf de eerste week. Ik heb hier nog berichten van. Nu ben ik inderdaad al meer dan een half jaar verder, maar dat komt doordat er eerst geprobeerd is door olie verversen en in leren, dit moet je natuurlijk ook even de tijd geven. Achteraf allemaal niet geholpen, maar wel tijdig aangegeven.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 17.01.2017 - 23:24  ·  #8
Het is geen slechte zaak, maar een schande.

Ik heb de nodige Powershift bakken door de handen gehad, zelfs uit 2012 met minder km.
Ook een V60 R design. Allemaal met de 4 cyl Ford motor...
Idem ook nog eens met een C70 2.0D.allemaal in de laatste 3 weken.
Ik wil de PS bakken liever niet spoelen in verband met het zomaar defect kunnen raken van deze bakken.

Zie maar je gelijk te halen met een 5 jaar oude wagen. Auto fabrikanten zijn er om wagens te bouwen... niet om ze lang te laten rijden...

En Volvo is niet anders dan alle autofabrikanten....
Heel wrang allemaal.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Powershift problemen

 · 
Posted: 18.01.2017 - 08:48  ·  #9
Per 2011 begon men met het monteren van thermostaten op de bak.
Nog nooit zulke verbrande olie gezien.
Zowel de 8 traps als de 6 traps ( ja beiden zijn in het gamma ) hebben slechts een kleine platenkoeler op de bak gebout.
Thermostaten zijn weer weg, waarom zal dat zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0