Powertuning bij Volvotune

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 13.05.2013 - 09:28  ·  #1
Ik ben begonnen bij Volvotune met een Eco-tuning. Dit is te lezen in dit draadje: topic.php?t=5172

Na twee verschillende Eco-tunings in de auto te hebben gehad en ik absoluut niet kon wennen aan het vermogensgat in het begin, heb ik Obbe gevraagd het omgekeerde te maken.
In dit geval een Stage-2 tuning, met veel trekkracht onderin.

Wat is nu eigenlijk een stage-2 tuning? het is een uitgebreide stage-1 tuning die iedereen wel kent.
Neem bijvoorbeeld zo`n dure Polestar tuning. Dat is dus een hele simpele stage-1 tuning waarbij twee mapjes zijn aangepast. Waarvan 1 de turbodruk is. Er worden dus heel simpel twee waarden wat opgehoogd om wat meer power te krijgen.
Wil je meer en wil je dat de auto heel soepel gaat lopen en dat de rest van de mappen op elkaar afgestemd worden dan kom je aan bij een stage-2 tuning. Bij mij zijn er hiervoor 24 mappen aangepast. Dit kost de nodige uren van de tuner om dit aan te passen.
Het is nu wel zo dat alle mappen op elkaar zijn aangepast. Tot aan bijvoorbeeld de common rail druk, lambda waarden, luchtmassameter enz enz..

Ik heb nu een totaal andere wagen gekregen die vanaf een 1200 toeren heerlijk gretig oppakt, beter opschakelt, rustiger reageert als er meer vermogen wordt gevraagd. Hij zoeft nu echt.

De tuning is te vergelijken met een stage-2 van Rica qua vermogen.
Vermogen origineel 185 pk @ 4000 rpm, NU 240 pk @ 4000 rpm
Koppel origineel 400 Nm @ 2000 rpm, NU 480 Nm @ 2250 rpm

Het roetfilter en egr zijn weg geprogrammeerd dus in theorie is er nog meer vermogen omdat de uitlaatgassen veel makkelijker weg kunnen.
Dit is alleen op een vermogenstestbank te meten.

Plaatjes zijn altijd leuk.

Als eerste de Torq map. Hier zie je de NM waarden ten opzichte van de RPM. Als je dit wil terug rekenen dan kan dit op deze website: http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp
Wat in het rood staat zijn de aangepaste waarden. Dit geld ook in de 3D weergaven. Als je op de foto`s klikt dan kan je ze groter krijgen.



Dit is dezelfde Torq map, maar dan in 3D weergave.



En dan ook een mooie map in 3D weergave, is de Drivers Wish map.



Kortom, ik ben zeer tevreden over Volvotune.

Je kan met Obbe alles bespreken. Al je wensen zijn bespreekbaar.
Hij is zeer bevlogen en weet echt heel erg veel.

Obbe gaat net zo lang door totdat je helemaal tevreden bent. Een tussenweg is er niet.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 01.06.2013 - 12:49  ·  #2
Ik ben weer twee tanks verder en ik rijd nu uitgerekend aan de pomp tussen de 1 op 13 en 13,5.

Dit zijn dan merendeel woon werk verkeer ritten van 30 km enkele reis.

Dit zou volgens mij makkelijk naar de 1 op 14 kunnen, ware het niet dat ik wel van doorrijden houd.

De tijd dat ik dus net aan 1 op 12 heb gereden lijkt nu dus wel voorbij.

Het is natuurlijk niet spectaculair, maar alles is meegenomen.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 01.06.2013 - 13:00  ·  #3
En de GT-bak vindt dat dan ook nog fijn, bij 1200 rpm al gretig oppakken en een koppel van 480?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 01.06.2013 - 13:06  ·  #4
Als een officiële Volvo powertuning (Polestar) het vermogen al op schroeft naar 450Nm.

Hier zit echt al een marge op om geen problemen te krijgen. (Garantie)

Dan zullen die 30 extra Nm het verschil niet maken.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 01.06.2013 - 13:16  ·  #5
Maar houden ze met die marge dan ook rekening met de levensduur van de bak?
De motor zal het best kunnen hebben en een handbak zal er ook geen problemen mee krijgen, maar ik blijf altijd een beetje huiverig om de automaat zo op z'n gooi te geven. Zoveel koppel bij lage toeren is volgens mij niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de automaat.

De vorige eigenaar heeft mijn exemplaar in overleg met de tuner daarom ook niet verder opgekrikt dan 380, juist om de bak te sparen.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

roetfilter

 · 
Posted: 01.06.2013 - 14:37  ·  #6
Het roetfilter eruit halen mag dit nou wettelijk wel of niet? heb eens een verhaal gelezen dat je een naheffing van de belasting zou kunnen krijgen omdat over de auto ooit een verlaagt BPM bedrag betaald zou zijn i.v.m. de minder vervuilende maatregelen zoals een DPF.....

Ook bij een Tuner als Tunex moet je je naam adres, telefoon nr etc opgeven en tekenen dat jij de opdrachtgever bent.

V.w.b. de ecotuningen, ik rijd met mijn S60 D5 euro 4 met 185 pk als ik een beetje m'n best doe 1:17.2 Moet wel zeggen dan rijd ik echt geen stap harder dan 120 km en let ik op met uitrollen etc. Maar dat is dan wel een handbak en dat scheelt nogal ff. Heb ook een XC70 D5 gehad van 2003, daar haalde ik net 1:11 mee destijds.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 16:39  ·  #7
...
VroonieD5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rijsbergen, NB
Leeftijd: 53
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 16:51  ·  #8
Hou je ons op de hoogte hoe dit afloopt? Ik zit zelf ook nog te twijfelen tussen Rica en Volvotune voor een stage 2 tuning voor een 185 pk D5.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 17:21  ·  #9
@Gerrit, ben benieuwd!
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 19:32  ·  #10
Quote door VroonieD5

Hou je ons op de hoogte hoe dit afloopt? Ik zit zelf ook nog te twijfelen tussen Rica en Volvotune voor een stage 2 tuning voor een 185 pk D5.


Ik zou zeggen, bel Obbe gewoon vrijblijvend een keer op of stuur hem een mailtje... Hij zal je dan uitgebreid vertellen wat hij voor maatwerk aan kan bieden. Het is namelijk geheel afhankelijk van wat jij wil met je auto en bij welk toerental.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 19:55  ·  #11
Quote door Turbotom

Quote door jeroenbunte

Het roetfilter eruit halen mag dit nou wettelijk wel of niet? heb eens een verhaal gelezen dat je een naheffing van de belasting zou kunnen krijgen omdat over de auto ooit een verlaagt BPM bedrag betaald zou zijn i.v.m. de minder vervuilende maatregelen zoals een DPF.....


Heb de term 'economisch delict' in dit verband wel eens voorbij horen komen ........


Ja ik ook, ik ben voornemens de DPF eruit te laten halen maar ik durf het om die reden nog niet echt aan zeg maar.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 20:12  ·  #12
Quote door jeroenbunte

Quote door Turbotom

Quote door jeroenbunte

Het roetfilter eruit halen mag dit nou wettelijk wel of niet? heb eens een verhaal gelezen dat je een naheffing van de belasting zou kunnen krijgen omdat over de auto ooit een verlaagt BPM bedrag betaald zou zijn i.v.m. de minder vervuilende maatregelen zoals een DPF.....


Heb de term 'economisch delict' in dit verband wel eens voorbij horen komen ........


Ja ik ook, ik ben voornemens de DPF eruit te laten halen maar ik durf het om die reden nog niet echt aan zeg maar.


Ga eens googlen op dpf verwijderen. Je zult zien dat er al zo veel mensen je voor gegaan zijn.

Het is voor geen enkele instantie te controleren dat jij je Dpf softwarematig hebt uit gezet.

Je kan het alleen zien als het hele roetfilter onder je auto uitgehaald word.

Apk is ook geen probleem, omdat er alleen via obd word uitgelezen voor auto`s na 2005.
Foutmeldingen krijg je niet meer.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 20:13  ·  #13
Nee mag eigenlijk niet. Maar wanneer je je roetfilter aan de bovenkant openslijpt om hem leeg te kunnen halen en vervolgens weer netjes dichtlast en onder de auto hangt dan kan niemand waarnemen, zonder het filter eerst weer los te halen, of er aan het filter gerommeld is. Ik zie dus geen redenen om je zorgen te maken over eventuele naheffingen. Rij nu sinds anderhalve maand met een leeggehaald DPF en heb spijt dat ik dit bij mn vorige auto ook niet heb laten doen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 20:18  ·  #14
Nog niet inderdaad. Totdat ze straks NOX gaan meten. Dan vallen er velen door de mand. In Duitsland doen ze dit al steekproefgewijs en dan heb je dus een dik probleem met je Volvo. Dit heet een economisch delict. ;) We zijn gewaarschuwd! :D
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Powertuning bij Volvotune

 · 
Posted: 02.06.2013 - 20:25  ·  #15
@ Jeroen:
Ik heb mijn DPF eruit gehaald en softwarematig laten wegschrijven. Ik kan het je alleen maar aanraden hoor. De auto rijdt veel aangenamer en verbruikt bijna 1 liter minder op 100km. Ook heb je sowieso 5 tot 10% vermogenwinst. Ik heb dus wel de bestaande roetfilter eerst onderuit de auto gehaald, de inwendige steen verbrijzeld en daarna een buis doorheen geplaatst, vastgelast en dan weer onder de auto gemonteerd en klaar is kees. Je hoort ook totaal geen verschil van geluid. Enkel als je echt héél zwaar gaat optrekken, dan zie je een zéér miniem klein rookpluimpje. Meer niet.
Nogmaals,ik kan het je alleen maar aanraden. :happy:
Voor meer gedetailleerde info... pm me maar.
België is trouwens dieselland bij uitstek. 8-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0