Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 19.07.2017 - 23:03  ·  #16
Je laad 3 softwarepakketen, radio, versterker en de sub.
De reload zorgt ervoor dat deze 3 in harmonie gaan samenwerken.
Zonder deze is het weggegooid geld, helaas.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 20.07.2017 - 20:20  ·  #17
Quote door Bigdog

Je laad 3 softwarepakketen, radio, versterker en de sub.
De reload zorgt ervoor dat deze 3 in harmonie gaan samenwerken.
Zonder deze is het weggegooid geld, helaas.


Die mening deel ik toch niet. Het is ook niet te verklaren waarom het noodzakelijk zou zijn. De reden is simpel. Alle componenten zijn analoog. Zo analoog als het maar mogelijk is.

De versterker heeft enkel een voeding en low-level ingangssignaal. Geen canbus, geen digitale signaalverwerking, niets. Wat je er in stopt, komt er versterkt uit, that's all. Of dat nou van een Volvo head unit komt, of van een BMW, Mercedes, Opel, JVC of Kenwood, de versterker 'ziet' daar geen verschil tussen (zolang de ingangsimpedantie en voltage gerespecteerd wordt, uiteraard). Het is slechts een 'formaliteit' dat de versterker in je configuratie in Vida staat. Als je hem eruit haalt krijg je ook geen foutmeldingen in Vida. Ook als je hem vervangt door een andere (Volvo of niet-Volvo) versterker, Vida zal er niet achter komen.

De subwoofer is ook super analoog. Een voeding en high-level (afgetapt van je achterdeurspeakers) signaal. Als je de luidsprekerdraden van je thuisinstallatie er op aan zou sluiten zou ie net zo goed werken, bij wijze van spreken. De sub wordt net zoals een versterker noch door de CEM, noch door de canbus, noch door welke computer dan ook gezien.

De radio (HU-x0x of HU-xx0) zit wél in de canbus kring en kan dus wel gezien worden door Vida. In theorie zou 'software' dus invloed kunnen hebben op 'het geluid'. Je zou hierbij kunnen denken aan een aanpassing in de DSP van de radio (digital signal processor, soort toonregeling) waardoor het geluid icm een versterker beter op elkaar afgestemd is. Dit zou natuurlijk kunnen, maar ook hier heb ik sterk mijn twijfels bij. Want als die software noodzakelijk zou zijn, waarom staat de versterker aansluiting op de radio (in feite gewoon een pre-out) dan altijd aan? Als de software echt van belang was had Volvo de versterker aansluiting op de radio, bij het ontbreken van de juiste software, wel uit gezet.

Geluidsbeleving is zeer, zeer objectief subjectief :D . De ene dag beleef je het anders dan de andere dag. Ik denk dat de verbetering van het geluid door een software update vooral tussen de oren zit.

Overigens: we hebben het hier wel over de audio installatie van een S60 (2000-2009), V70 (2000-2007) en S80 (1998-2005). Als je bijvoorbeeld kijkt naar de C30/S40/V50/C70 (zelfde audio-infrastructuur) serie is het anders: deze wordt geheel vanuit de CEM gestuurd. Aanpassingen en uitbreidingen zijn hierbij niet mogelijk. Je kunt dus niet een versterker toevoegen of upgraden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 20.07.2017 - 21:00  ·  #18
Helemaal mee eens! Alleen denk ik dat je in de een na laatste alinea subjectief bedoelt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 20.07.2017 - 21:25  ·  #19
En daar ga je nu net de mist in.
Bij de fase2 is het deels geregeld door de computer (de aansturing en de frequentie karakterestiek)
Bij de fase1 ligt dit anders (, deze kun je middels het verborgen menu instellen. Jammer dat ze dit niet zo hebben gelaten)
De fase 2 kent geen instellingen voor een sub of andere versterker, dus krijg je een foutieve frequentie karakterestiek.
De software en met name de reload trekken dit recht.
Mij hoef je niet te geloven, laat je oren dit maar vertellen, die liegen niet.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 21.07.2017 - 00:07  ·  #20
Mijn auto had een HU650, door de vorige eigenaar vervangen door een HU850 met versterker. Geen software update gedaan.
VIDA geeft wel een AUM-foutmelding met tekst 'er is een versterker aanwezig terwijl deze niet geconfigureerd staat' oid.
Of het met nieuwe software beter zal klinken weet ik niet, het klinkt nu ook al behoorlijk goed en ik ben best kritisch (heb niet voor niks Dynaudio in de woonkamer) dus ik twijfel nog of ik het geld er tegenaan gooi.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 21.07.2017 - 08:57  ·  #21
Quote door Bigdog

En daar ga je nu net de mist in.
Bij de fase2 is het deels geregeld door de computer (de aansturing en de frequentie karakterestiek)
Bij de fase1 ligt dit anders (, deze kun je middels het verborgen menu instellen. Jammer dat ze dit niet zo hebben gelaten)
De fase 2 kent geen instellingen voor een sub of andere versterker, dus krijg je een foutieve frequentie karakterestiek.
De software en met name de reload trekken dit recht.
Mij hoef je niet te geloven, laat je oren dit maar vertellen, die liegen niet.


Wellicht heb je daar een punt. Maar dat roept ook weer vragen op; het zou namelijk betekenen dat bij de faceliftmodellen (HU650-850) Volvo bepaald hoe de afstelling is, terwijl je bij de pre-faceliftmodellen (HU603-803) het nog zélf mocht bepalen(via het verborgen menu). Ook zou je voor de pre-faceliftmodellen dan geen software nodig hebben, terwijl de dealer/Volvo anders beweert. Klinkt niet logisch toch?
En software voor de sub is ook niet logisch. In theorie zou je het signaal voor de achterspeakers, waar de sub van af getapt wordt, kunnen aanpassen, maar dat betekend dat je óók gaat rommelen met het signaal voor de achterdeurwoofers en d-stijl tweeters, omdat deze dus dezelfde aansluiting delen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om in te stellen dat de deurspeakers bijvoorbeeld onder de 100Hz afgekapt worden en dat de sub het daar overneemt. Kan écht niet.

En over 'laat je oren dit maar vertellen', dat is natuurlijk ook erg lastig. Je hebt namelijk geen knop in de auto om A-B te kunnen vergelijken. Daarom vermoed ik dat het ook grotendeels tussen de oren zit.

Ik zeg dus niet dat ik jou niet geloof, maar dat ik gewoon sterk mijn twijfels heb over de noodzaak van software hiervoor.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 21.07.2017 - 09:02  ·  #22
Quote door Bolbo

VIDA geeft wel een AUM-foutmelding met tekst 'er is een versterker aanwezig terwijl deze niet geconfigureerd staat' oid.


Het zou dus kunnen dat Vida ziet dat de versterkeraansluiting op de radio wordt gebruikt. Dat kan bijna niet anders. Of hij ziet de 850 en weet automatisch dat er een versterker aanwezig moet zijn. Ik vermoed dan ook dat je een PA-300 zou kunnen configureren en ondertussen gewoon een Alpine versterker kunt aansluiten, zonder dat Vida klaagt ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 21.07.2017 - 10:57  ·  #23
Quote door Doeke Dobma

Ik zeg dus niet dat ik jou niet geloof, maar dat ik gewoon sterk mijn twijfels heb over de noodzaak van software hiervoor.


Ik kan je heel goed begrijpen en sterker nog, ik heb altijd hetzelfde gedacht.
Mijn vorige V70 had Premium audio af fabriek (HU 803) en dat klon behoorlijk goed, (voor zover dit kon met origineel audio).
Deze heb ik destijds ingeruild op de huidige (met base audio) en die audio mis je.
Toen op zoek gegaan en alles omgezet naar Premium.
Ik kon er niet aan wennen, rommelig en onsamenhangend.
Heb dit ook door anderen, waaronder een forumlid laten horen en die deelden mij mening.
Via via kreeg ik de tip de software te laten aanpassen, dus ik naar de dealer.
Die vertelde mij dat dit nooit werdt gedaan, aangezien alles gewoon werkt.
Ja, ik ben eigenwijs en heb toch de software laten laden.
Hu, versterker en subwoofer.
En inderdaad, het klonk nog steeds beroerd.
Na veel zoekwerk kwam ik erachter dat er een reload nodig was, dus weer terug naar de dealer.
Deze uit laten voeren en dit gaf wel een verschil.
Verder niets gezegd en anderen laten luisteren.
Allen vonden het beter klinken, zonder te weten dat de software was aangepast.
Alleen het forumlid heb ik achteraf gezegd dat de software was gewijzigd en ja, deze was behoorlijk verrast.
Zeg het maar.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 25.07.2017 - 23:52  ·  #24
Ik ga proberen de dealer dit verhaal aan z'n verstand te peuteren en de software incl. reload te laten laden. We gaan 't zien!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 26.07.2017 - 11:49  ·  #25
Bleek destijds een echte uitdaging.
Aan de andere kant, hoeveel klanten krijgen ze hiervoor.🤔
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 25.08.2017 - 11:45  ·  #26
Update!

Hedenmorgen met de V70 afgereisd naar Svenscar om de grondig voorbereide inleeroperatie te voltooien. Eerlijk is eerlijk: het kostte dan ook €199,83 incl. BTW, koffie en de monteur op z'n klauwen kijken, maar alle opmerkingen over het belang van correcte software blijken juist.

Kleine terugblik: mijn R was uitgevoerd met de meest kale audio: HU650 met een paar grieplige speakertjes in de deuren. Door de tijd heen de onderdelen bijeen gespaard om de auto compleet naar Premium te upgraden, dus HU850, PA300, subwoofer en alle speakers.

Zoals gezegd: de balans klopte niet. De sub was nauwelijks hoorbaar, bij fader in middenpositie kwam al het geluid van voren en de verhoudingen tussen laag, midden en hoog klopten niet: laag en hoog veel te nadrukkelijk, midden praktisch afwezig, geluid te schel, dat soort dingen.

De dealer leek in eerste instantie het probleem niet te begrijpen: jamaar, dat kan niet zomaar, software inladen, want als 't standaard niet is ingebouwd gaat 't niet werken. Met wat jargon-bijles via TPR en Volvotune uiteindelijk in vaktaal de dealer uit kunnen leggen wat ik nodig had, en toen was 't ineens duidelijk: 3 sofwaremodules (HU850, PA300 en subwoofer) inleren plus een reload.

Zogezegd zo gedaan: de genoemde softwaremodules hebben allemaal een apart onderdeelnummer, die gekoppeld zijn aan het hardwarenummer van de onderdelen in de auto. Dit luistert nauw: de monteur had 1 verkeerd softwarenummer gedownload, en die krijg je dus niet in de auto ingeleerd. Ook de inleervolgorde is belangrijk.

Belangrijkste: het verschil is enorm, de balans is vele malen beter, de geluidskwaliteit ligt per speaker op een veel hoger niveau. De sub levert in mijn beleving ook veel meer volume dan ik eerder meende waar te nemen bij andere V70's met dezelfde installatie. Ik kan weet bijna zeker dat als je zelf een subwoofer toevoegd aan de audio-installatie, het apart inleren bij de dealer waarde toevoegt!

Ergo: de opmerking van Bigdog over de frequentiekarakteristiek is wat mij betreft bevestigd. Ik kan me overigens ook voorstellen dat de impact van een software-update minder extreem is als je de hardware gaat upgraden van bijvoorbeeld High Performance naar Premium

Goed, genoeg theoretisch gegriep, ik ga weer ff een muziekje luisteren. Via spotify, want de bluetooth-upgrade van de autotelefoon werkt briljant. Me like...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 25.08.2017 - 13:41  ·  #27
dus als je je PA200 versterker vervangt voor een PA300, heb je een nieuwe softwaremodule nodig? Of had je voor de tijd geen versterker?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 25.08.2017 - 16:56  ·  #28
Nee, er zat geen versterker in. Maar inderdaad, de software voor de PA300 heeft een eigen onderdeelnummer en wijkt dus af van de software voor een PA200.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 25.08.2017 - 17:35  ·  #29
Dat is het nadeel van de fase 2.
Het menu van de headunit is beperkter als die van de fase1.
Deze kun je wel corrigeren, maar dan alleen met software.
Wel leuk om mijn verhaal bevestigd te zien.
Was zelf alleen wel een stuk minder kwijt, net iets meer dan de helft.
Begin me nu af te vragen of dit per dealer verschilt, of dat het duurder is geworden.

@Otto,
Veel plezier met je installatie.
En wen er niet teveel aan, want zijn opvolger klinkt met zekerheid minder, ook in de Premium uitvoering.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 25.08.2017 - 17:40  ·  #30
@ OttoV en @Bigdog,

Ik wil eens een luister onderzoekje doen door de auto's weer eens te vergelijken.
Hans zei het al toen ik een subwoofer op het reservewiel plaatste maar aangezien ik al een behoorlijke sound in de auto heb leek het me niet nodig zo'n software reload.
Otto heelft al eens in mijn auto geluisterd en die beaamde dat mijn subwoofer destijds bizar veel meer van zich liet horen dan die van hem.
Dat zegt mij dat als je een subwoofer plaatst een reload mogelijk niet altijd noodzakelijk is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0