Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 09.04.2019 - 09:02  ·  #76
Niet helemaal Otto.
In mijn S60 zat een HU850 met PA200 en HP speakers.
Ik heb de PA300 en premium speakers van de vorige S60 hier weer in gezet maar het geluid klinkt lang niet zo lekker als die HU803 deed.

De dealen in Veendam wist dan weer wel een beetje van dr software af, maar durft niet te zeggen dat het weer 'normaal' klinkt na de update. Kost wel even ruim 100 euro.

Kwam er achter dat de tweeter gaatjes in de hoedenplank nog gevuld waren. Sinds ik die open gedrukt heb klinkt het geluid wel iets beter.
Maar het is vooral achter, daar mis ik geluid.
In de vorige auto had ik rondom meer geluid, nu zit het vooral voorin.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 09.04.2019 - 09:24  ·  #77
Jeroen, ik vermoed van wel maar toch,
Heb je de achterdeur speakers ook aangesloten?
Die staan namelijk parallel over de achterspeakers en als die er niet zijn verdubbeld de impedantie voor de achterkanalen en doen de achterspeakers ook minder
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 09.04.2019 - 15:45  ·  #78
Uiteraard
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 09.04.2019 - 18:44  ·  #79
De software update voor een HU850 van 200W naar 300W maakt wel zeker een groot verschil in geluid.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 09.04.2019 - 18:49  ·  #80
Klopt Arnoud.
Bij de fase 2 modellen ontkom je niet aan software en erg belangrijk, de reload !
Froggy
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Brussel
Berichten: 53
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 09.04.2019 - 23:17  ·  #81
Quote door OttoV

@ Froggy: zat er al een versterker in, (dus heb je high performance omgebouwd naar premium) of niet? Als er geen versterker in zat, kan ik me inderdaad voorstellen dat ook in jouw geval een software-update nodig is.
....

Quote door OttoV

.....
Zat er geen versterker in, wordt die niet of niet goed aangestuurd en heb je beroerd geluid. Dit was bij mijn auto ook zo.

Er zat inderdaad helemaal niets in. Zelfs geen HU radio. Enkel een aftermarket DIN-formaat radio en basis speakers vooraan (die op zich wel al bovengemiddeld goed klonken).
Wat er oorspronkelijk zat toen de wagen nieuw werd aangekocht weet ik niet.

Ik zal die software modules dan maar eens laten installeren.

Ik zal het resultaat hier posten :-)

Bedankt iedereen voor de info & advies.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 10.04.2019 - 08:38  ·  #82
Rij dan op weg naar de Volvo dealer even langs de drogist en koop iets tegen spierpijn, want als het geïnstalleerd is en het klinkt zoals het zou moeten, rij je met zo'n gigantische grijns terug dat je er geheid kramp van krijgt :-D
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 10.04.2019 - 10:47  ·  #83
Hahahaha van die reactie ook Bolbo.
Ik zie het ook gewoon voor me, grijns op je smoel van oor tot oor waar je niet meer vanaf komt. Ene probleem opgelost, ander probleem er bij.
Froggy
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Brussel
Berichten: 53
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 08.06.2019 - 02:17  ·  #84
Bij een tweede poging is de installatie van de software modules eindelijk gelukt (eerste keer lagen de servers in Zweden heel de dag plat).
De volgende software modules zijn geladen:
30677014 Upgrade AUM (niet meer beschikbaar)
8633572 Amplifier Application Software (PA-300)
9488840 HU-803 (EU)
8645436 AUM Reload
De reload kostte zo'n 40 euro, de 2 andere 20 euro elk. De modules zijn amper 32 kb in grootte.

Maar veel verschil merk ik er niet van :-|
Wat me wel opvalt met de software:
- de (knoppen)verlichting van de HU-803 radio brandt mee (vroeger bleef deze donker)
- de audiobediening aan het stuur werkt (die had ik zelf geplaatst maar werkte eerst niet)
- VIDA klaagt niet meer over foute audioconfiguratie en een onbekend apparaat
- De Dolby Surround mode klinkt heel anders (vroeger gaf dit ook een verschil maar klonk anders)

Maar het belangrijkste - de verbetering in geluidskwaliteit - valt tegen:
- Ondanks de speakers in de hoedenplank nu ook bastonen produceren (hoewel ik nu begin te twijfelen of deze dit ervoor ook deden), klinken deze bastonen al bij gemiddelde volumes erg vervormd, alsof het goedkope kleine speakers zijn die het vermogen niet aankunnen. Hier zorgen ze dus voor een verslechtering i.p.v. verbetering, vooral als je achteraan zit. Midden en hoge tonen klinken OK, maar ook niet dat je omver geblazen wordt (zoals de voorste speakers dit wel doen).
- Idem voor de speakers in de achterdeuren. Klinken niet slecht, maar het verschil met de speakers vooraan is enorm.
- De balans (fader/bal) moet redelijk naar links worden gedraaid om de achterste speakers te kunnen horen. Bij de standaardstand hoor je deze niet omdat de voorste speakers deze camoufleren (doordat deze dan veel luider gaan).

Ter info:
- alle speakers (vooraan, achteraan, hoedenplank) zijn premium speakers (gele sticker). Center speaker heeft blauwe sticker.
- ook versterker heeft een gele sticker (PA-300).
- de speakers vooraan klinken fan-tas-tisch , maar deden ze al voor de software installatie.

Kortom: het geluidsysteem klinkt uitermate goed en vol, maar het zijn de voorste speakers die hiervoor zorgen (inclusief de diepe bastonen), ook als je achteraan zit. Alle andere speakers kan ik evengoed uitzetten. Zeker als je vooraan zit moet je goed horen om het verschil te merken als de fader/bal van de uiterst rechtse naar de middelste stand wordt gedraaid.

Of het nu met de software te maken heeft of niet, dit lijkt me toch niet de bedoeling?
Het enige wat ik voorlopig ga doen is nog wat in het hidden equalizer menu zitten prutsen (misschien dat de software dit gereset heeft).
Is dit bij jullie zo dat zonder de speakers vooraan er niets "premium" meer overblijft? Dit kun je gemakkelijk testen door de fader/bal knop helemaal naar rechts te draaien (speakers vooraan) en vervolgens naar links (achterste speakers).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Premium in V70 flink minder dan High Perf. in S60

 · 
Posted: 08.06.2019 - 10:23  ·  #85
In mijn 2003 S60 met premium audio klonk voor en achter geweldig.
Rondom geluid met alle faders op 0, was gewoon goed verdeeld.
Hoge tonen hoorde ik zowel voor als achter weg komen.
Laag uit de voordeuren zorge voor de diepe dreunen, achter red dat gewoon niet.

In de 2008 S60 alle speakers en versterker over gezet maar de HU850 haalt het echt niet bij de HU803. Misschien software maar net als jij geen zekerheid dat dan alles weer goed klinkt. Nogal een gok voor 100 euro.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0