Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 
 
 
 
 
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 17.02.2016 - 08:20  ·  #1
Ik heb een probleempje met de Geartronic van mijn V70 N D5 AWD (2007). Ik heb deze auto vorig jaar omstreeks mei gekocht bij een km stand van ca. 285.000km en de bak laten flushen door Gery Slot tijdens de flushmeeting van enkele maanden geleden. De bak schakelde altijd al perfect en deed dat daarna nog iets beter. De flush was zuiver preventief. De ATF die er uit kwam was overigens mooi helder rood, dus het vermoeden is dat de vorige eigenaar hem ook goed heeft onderhouden.

Begin februari (we zijn net enkele dagen terug) hebben we met een groep vrienden een reis gemaakt naar de Noordkaap en terug (zie linkje hieronder in de handtekening). De auto heeft zich voorbeeldig gedragen.

Echter, op de eennalaatste dag, na een lange reis vanuit Noorwegen tot aan Kopenhagen, begon de automaat wat op de spelen terwijl ik in de Deense hoofdstad naar het hotel reed. Wanneer ik voor een stoplicht stond, met de automaat in D en de voet op de rem, voelde ik de auto af en toe wat 'drukken', en bij wegrijden was zo nu en dan een bonk te voelen van de bak die dan pas in 1 schakelde. Het leek steeds erger te worden, maar heb wel het hotel gehaald.

De dagen erna, en nu ook terwijl ik weer thuis ben, is het verschijnsel duidelijk minder, maar nog wel aanwezig. Het doet zich dus alleen voor als ik stil sta met de bak in D en de voet op de rem. Ik heb nog niet geprobeerd of ie het ook doet met de bak in Manual-1. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen als de bak warm is, dus na minimaal enkele 10-tallen kilometers rijden.

Er zijn geen bakgerelateerde foutmeldingen en hij schakelt verder nog steeds perfect. Ook wegrijden vanuit stilstand gaat soepel als het probleem zich niet voordoet, zowel koud als warm.

Herkent iemand dit verschijnsel? Ik zit zelf te denken aan een defect kleppenblok of solenoid. Ik weet dat je die laatste kunt testen in Vida, maar omdat het probleem zich niet altijd voordoet weet ik niet of zo'n test een betrouwbaar resultaat gaat opleveren.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 17.02.2016 - 17:51  ·  #2
Als je stilstaat in D met je voet op de rem, hoe lang doe je dat dan? 5sec. 15sec. een minuut?

Als ik goed interpreteer wat je omschrijft krijg ik het idee dat het lijkt alsof de lock-up in wil schakelen. De koppelomvormer wil dan niet meer slippen waardoor je het "drukkende" gevoel zou kunnen krijgen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 17.02.2016 - 19:51  ·  #3
Schone rode olie.....
Kan een teken zijn van goed onderhoud, kan ook zijn dat de olie is gewisseld om een probleem op te lossen.
De enige, welke je hier op kan antwoorden is de vorige eigenaar.
Of je er iets mee opschiet denk ik niet.
Ik neem aan dat je bij vol gas geen problemen hebt, lees het in iedergeval niet.
Het kan in het kleppenhuis zitten, maar of het slijtage is ?
Goed mogelijk, maar net zo goed kan het ook rondzwervend vuil zijn welke los is geweekt door de verse olie.
Ik raad je aan eens contact op te nemen met Gery.
Als het inderdaad een kleinigheidje is, dan ben je er nog op tijd bij.
Succes.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 17.02.2016 - 21:35  ·  #4
De vorige eigenaar hield de auto erg goed bij en heeft nooit bezuinigd op onderhoud, getuige de erg dikke map met facturen.

Bij gasgeven inderdaad geen problemen, noch bij normaal optrekken noch bij stevig optrekken.

Stilstaan is bij een rood stoplicht. Dat varieert dus van enkele seconden tot hooguit enkele tientallen seconden. Ik geloof niet dat het de lockup is, eerder het pendelen tussen neutraal en eerste versnelling. Dat bonken doet zich (heel incidenteel dus) voor als ik wil wegrijden waarbij het in eerste instantie lijkt dat de bak in neutraal staat (auto rolt niet bij rem los) en pas in 1 schiet (=bonk) als ik gas geef.

Heb inmiddels ook contact met Gery.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 24.02.2016 - 19:23  ·  #5
Afgelopen zaterdag bij Gery Slot langs geweest. Zijn vermoeden is dat de ATF te warm werd door de aanwezige verstralers plus rallyschildje, waardoor er te weinig rijwindkoeling is geweest.

Zo zag de auto er uit:



De ATF was ietsje donkerder dan hele verse, maar was nog te goed om te vervangen. Het probleem heeft zich nadien ook niet meer voorgedaan en de bak schakelt verder perfect, dus ik ga er vanuit dat zijn conclusie de juiste is. Prima service van Gery, die alles prima uitlegde. Vrouwlief vergaapte zich aan een openliggende V70 en ook daar werd uitgebreid toegelicht wat er met betreffende auto was gebeurd.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 24.02.2016 - 19:31  ·  #6
Denk dat er meerdere waren geweest met deze conclusie als bij het eerste bericht de laatste foto was bijgevoegd, de automaat heeft een oliekoeler voor een reden, en die heeft zich geopenbaard. Maar was toch weer een leerzaam stukje. Lijkt me overigens ook wel gaaf om met de V een keer naar de roots te gaan. :thumb:
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 24.02.2016 - 19:53  ·  #7
Quote door BIGW

Lijkt me overigens ook wel gaaf om met de V een keer naar de roots te gaan. :thumb:


Absoluut en in één woord GEWELDIG! Mocht je twijfelen om het te doen, dan niet langer twijfelen maar plannen maken en gaan! :thumb:
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 02.06.2016 - 20:23  ·  #8
De genoemde problemen met de bak zijn eigenlijk niet meer voorgevallen tijdens de afgelopen maanden. De enige keer dat ik bij stilstand een paar bonkjes voelde was na een lange dag rijden naar Oostenrijk. Dat komt qua omstandigheden overeen met de eerste keer dat ik dit probleem meemaakte. Toen had ik ook een hele dag gereden. Lijkt er dus op dat het eerder voorkomt als de automaat echt door en door warm is.

Ik volg de berichten over automaten hier dus met een wat grotere belangstelling dan normaal. Nu kwam ik net deze post tegen: topic.php?p=219971#real219971. Daar gaat het over de adaptie modus, die volgens mij ook geactiveerd moet worden na een flush. Vorig jaar heb ik mijn bak laten flushen tijdens de forum-flushmeeting in het oosten van het land. Echter, hierbij is de adaptiemodus niet geactiveerd na die flush en voor het 'inrijden'! Er is wel een stuk gereden door Bigdog, naar ik begreep was dat om de bak weer in te leren (ik mocht niet zelf rijden), maar ik vraag me nu dus af of het hier niet is fout gegaan?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 02.06.2016 - 22:23  ·  #9
Wees gerust Marc, met jouw bak was het opnieuw inleren van de bak absoluut een overbodige luxe geweest.
Wel worden de schakelmomenten na de reset vastgelegd, vandaar dat je "niet mocht rijden".
Met de rondrit, zoals ik deze met de jouwe heb gedaan, kom ik elke schakelfout direct tegen.
Was het nodig geweest, dan had ik de adaptiemodus, zoals omschreven, zeker uitgevoerd.
Doorgaans wordt deze alleen gebruikt als het brein, of de koppelomvormer worden vervangen.
Bij blijvend slecht schakelen, na een flush, wil dit ook nog wel eens een oplossing zijn, daar de bak teveel foute schakelingen heeft opgeslagen.
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 38
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 03.06.2016 - 07:02  ·  #10
Beetje Offtopic, maar die verstralers!!! :love: :love: :love:
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 03.06.2016 - 11:51  ·  #11
Quote door Bigdog

Wees gerust Marc, met jouw bak was het opnieuw inleren van de bak absoluut een overbodige luxe geweest.
Wel worden de schakelmomenten na de reset vastgelegd, vandaar dat je "niet mocht rijden".
Met de rondrit, zoals ik deze met de jouwe heb gedaan, kom ik elke schakelfout direct tegen.
Was het nodig geweest, dan had ik de adaptiemodus, zoals omschreven, zeker uitgevoerd.
Doorgaans wordt deze alleen gebruikt als het brein, of de koppelomvormer worden vervangen.
Bij blijvend slecht schakelen, na een flush, wil dit ook nog wel eens een oplossing zijn, daar de bak teveel foute schakelingen heeft opgeslagen.


OK, helder, dank je voor de toelichting!
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 03.06.2016 - 11:52  ·  #12
Quote door foekie

Beetje Offtopic, maar die verstralers!!! :love: :love: :love:



Érg veel profijt van gehad in winters Scandinavië! ;)
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 38
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Probleem(pje?) met automaat, bonken bij stilstand in D

 · 
Posted: 03.06.2016 - 20:05  ·  #13
Dat zal! Ik wil zoiets ook nog wel graag op mijn xc70 :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0