Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

Powerflush gone wrong

 
 
 
 
 
boogaera
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 49
Homepage: quiktrak.es
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 01.03.2023 - 15:15  ·  #1
Ik heb in het verleden 2x een automaat laten flushen en zonder problemen. Dit waren een 5 traps Geartronic in een XC70 MY2005 bij 199.000 km en een XC70 D5 MY2016 bij 96.000.

Bij mijn laatste aanwinst een XC70 D4 FWD MY2016 met net 200k op de teller ging het niet goed. De auto reed fantastisch de bak super soepel en weer een stuk soepeler vergeleken met de 6 bak die bij mij al heel fijn werkt. Ook met de hand schakelen en onder last perfect vrijwel zonder schokken met een getunde D4 VEA motor. Na het flushen was het schakelen niet meer zo soepel en bij het steviger rijden veel duidelijker veel steviger/harder de schakelmomenten. Als ik nu in de ander XC70 D5 MY2016 stap dan is dat een verademing zo soepel ook als je stevig het gas erop hebt en idem bij handgeschakeld.

Ik ben teruggegaan naar de garage en het oliepeil laten controleren en dat was goed. Daarna is er een proefrit gemaakt met een monteur en die reed natuurlijk als een oud wijffie en dan schakelde hij wel goed en soepel. Er is dus niets mis met de schakelmomenten maar wel hoe de overgang wordt maakt. Op de vraag welke olie erin is gedaan kreeg ik geen duidelijk antwoord. De monteur had iets van BG gezegd maar helemaal zeker ben ik dus niet wat erin zit. In het verleden heb ik voor de Mobil ATF gekozen. Mobil maakte destijds de ATF voor Toyota er stond Exxon Mobile achter op de verpakking.

Iemand en vergelijkbare ervaring? Ik las op een ander forum een post van iemand die ook problemen had en daar hadden ze toen kroon ATF gebruikt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 01.03.2023 - 15:46  ·  #2
Alleen een merk zegt natuurlijk vrij weinig over de olie. Probeer te achterhalen welke olie er exact is ingegaan, daar heb je denk ik meer aan
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 01.03.2023 - 16:55  ·  #3
Dat is wel beroerd idd.. Soms is het flushen "te laat" voor die ene versnellingsbak.. Dan is er al enige schade en vervuiling en komt met een flush de ellende pas goed naar boven. Je zou terug kunnen gaan en in overleg nog een reiniging of flush? (kosten delen oid)
Of eens bij Gerry navragen? Die kan e.e.a. vaak wel inschatten of er iets met het kleppenhuis e.d. is.

Mijn kar heeft bij 70.000 oid een flush van BG gehad en schakelt nog steeds erg fijn, ze hebben wel redelijk spul meen ik die BG jongens :-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 01.03.2023 - 17:54  ·  #4
Waar heb je de auto laten spoelen ?
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 01.03.2023 - 18:20  ·  #5
Als ik het goed zou dit ook een Aisin automaat moeten zijn. Voor de Aisin 8-traps zijn de olie specificaties echt van belang.

De Aisin ATF 6 of de ATF 6+ olie was in NL (vrijwel) niet te verkrijgen. (Of dat je de Aisin 6 of de 6+ nodig hebt is afhankelijk van welke bouwjaar/type de bak het is ,dus niet of je wel/niet 6/7/8 traps automaat hebt. De Aisin ATF 6, wordt namelijk ook gebruikt in bepaalde Aisin 8-traps automaten.)

De enige twee oliesoorten welke ik kon vinden met een keiharde (Aisin) Volvo Approval waren de Febi en de Valvoline. Ik heb destijds gekozen voor de Febi, omdat zij zwart op wit de originele fabrieksgarantie voorwaarden overnemen. Ik kreeg nog netjes een email bevestiging van Febi TD hiervan.
Let wel: Goedkeuringen in de vorm van "Performance level approval" en zo nog vele andere marketing benamingen zijn geen harde fabrikant specifieke approvals.

M.a.w dus erachter zien te komen welke olie erin gedaan is!
boogaera
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 49
Homepage: quiktrak.es
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 16:35  ·  #6
Quote door Bigdog

Waar heb je de auto laten spoelen ?


Ik heb de automaat laten spoelen bij Volservice in Elst en na het melden van het probleem bij deze garage nogmaals nagevraagd naar het merk olie en ze noemen geen merk anders dat het Volvo goedgekeurd zou zijn en dat Volvo ook niet zijn eigen olie maakt etc. Ik schiet daar dus niet veel mee op.

Ik denk dat deze automaat ook meer schakelt dan de 6 traps. Heeft ook meer de neiging op te schakelen om zuiniger te rijden e
en dan heel snel terugschakelt indien je wat gas geeft. Dat is nu ook wat irritanter doordat dat ook merkbaarder is geworden. Ik heb er een expert mee laten rijden en vergeleken met een identieke XC70 D4 8 traps en hij vind het op zich prima hij houd wel van direct schakelen.

Ik heb verder begrepen dat Aisin (de fabrikant van de automaat) niet zo vrijgevig is geweest met autoriseren van de ATF fabrikanten in tegenstelling tot ander automaat fabrikanten. Grappig om te lezen dat dit bij Febi wel het geval is geweest, dat had ik niet verwacht. Op de verpakking van de Type IV Toyota olie voor de oude 5 traps Geartronic stond destijds Exxon Mobile. Mobile maakte een tijdje een WS 3324 olie maar heeft nu alleen nog een multi ATF die zowel aan de WS3309 als aan de WS3324 specs voldoet. Ik denk dat de WS olie van Toyota met WS 3324 spec de beste optie is met 51 euro voor 4 liter.

Stof tot nadenken en misschien interessant om te horen van anderen en misschien wel een waarschuwing voor toekomstige flushers.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 16:38  ·  #7
Flushen blijven de meningen over verdeeld. Je zou voor een advies/diagnose altijd eens bij Automatic Gear in Andelst kunnen gaan kijken. Ik herinner mij van mijn Jaguar tijd dat zij niet van het flushen zijn en gewoon een periodieke oliewissel voorschrijven. Erg kundige mensen op het gebied van de automaten.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 18:07  ·  #8
Je zou verwachten dat een garage op verzoek van de klant toch gewoon concreet kan aangeven welke olie ze erin hebben gestopt? Ze maken het net als Volvo niet zelf dus kunnen prima zien wat ze bestellen en gebruiken.

Als je dat vraagt een MMTS of aan Poika dan krijg je zover ik weet toch wel een helder antwoord.

Maar spoelen is idd een lastig dingetje...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 18:41  ·  #9
Quote door boogaera

Quote door Bigdog

Waar heb je de auto laten spoelen ?


Ik heb de automaat laten spoelen bij Volservice in Elst en na het melden van het probleem bij deze garage nogmaals nagevraagd naar het merk olie en ze noemen geen merk anders dat het Volvo goedgekeurd zou zijn en dat Volvo ook niet zijn eigen olie maakt etc. Ik schiet daar dus niet veel mee op.

Ik denk dat deze automaat ook meer schakelt dan de 6 traps. Heeft ook meer de neiging op te schakelen om zuiniger te rijden e
en dan heel snel terugschakelt indien je wat gas geeft. Dat is nu ook wat irritanter doordat dat ook merkbaarder is geworden. Ik heb er een expert mee laten rijden en vergeleken met een identieke XC70 D4 8 traps en hij vind het op zich prima hij houd wel van direct schakelen.

Ik heb verder begrepen dat Aisin (de fabrikant van de automaat) niet zo vrijgevig is geweest met autoriseren van de ATF fabrikanten in tegenstelling tot ander automaat fabrikanten. Grappig om te lezen dat dit bij Febi wel het geval is geweest, dat had ik niet verwacht. Op de verpakking van de Type IV Toyota olie voor de oude 5 traps Geartronic stond destijds Exxon Mobile. Mobile maakte een tijdje een WS 3324 olie maar heeft nu alleen nog een multi ATF die zowel aan de WS3309 als aan de WS3324 specs voldoet. Ik denk dat de WS olie van Toyota met WS 3324 spec de beste optie is met 51 euro voor 4 liter.

Stof tot nadenken en misschien interessant om te horen van anderen en misschien wel een waarschuwing voor toekomstige flushers.



De mobil multi atf gebruik ik nu ook al een tijdje. Eerst inderdaad 3309 en
3324 apart. Ik spoel enkel Volvo’s. Ik ben er tevreden over, en de klanten ook. 0.0
Klachten tot noch toe. Heel goedkoop is het niet, kroon bijv is echt een stukje goedkoper.

Wbt het originele merk atf wat volvo gebruikt, kan ik met zekerheid zeggen dat dit mobil is. De volvo dealer waar ik mijn onderdelen haal had perongeluk een 200L vat besteld. Dat was een mobil vat met de originele mobil sticker én volvo sticket met partnr. Ik heb er nog ergens een foto van in mijn telefoon. Dit was wel de ‘3309’.

De eco software voor de 8 traps automaat kan Rica wijzigen naar eigen wensen, wellicht is dat wat.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 20:27  ·  #10
Wat Poika aangeeft aangaande de olie, kan ik beamen.
Ik heb deze olie ook bij andere sponsoren met het welbekende Volvo stickertje gezien.

On topic;
De 8 traps automaat mag je nauwelijks voelen.
Als dit wel zo is, dan gaat er iets niet goed.
Eerlijk gezegd zou ik terug gaan naar Volvoservice en de vraag eens bij Dennis neerleggen.
Kan namelijk zijn dat de flush niet helemaal goed is uitgevoerd.
Lijkt mij sterk dat hij dit niet op lost, mocht het niet goed zijn.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 92
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 20:47  ·  #11
Quote door Bigdog

Wat Poika aangeeft aangaande de olie, kan ik beamen.
Ik heb deze olie ook bij andere sponsoren met het welbekende Volvo stickertje gezien.

On topic;
De 8 traps automaat mag je nauwelijks voelen.
Als dit wel zo is, dan gaat er iets niet goed.
Eerlijk gezegd zou ik terug gaan naar Volvoservice en de vraag eens bij Dennis neerleggen.
Kan namelijk zijn dat de flush niet helemaal goed is uitgevoerd.
Lijkt mij sterk dat hij dit niet op lost, mocht het niet goed zijn.




Helemaal mee eens. Deze automaat is juist vanwege zijn souplesse zo geroemd.

Wat betreft Febi, wat ik van hen destijds begreep is dat ze zelf geen olie laten 'samenstellen', slechts de originele oliën "bottelen" met eigen label en juist daarom ook de garantie kunnen afgeven. (Pin me svp, even niet vast op de juiste termen in voorgaande zin.). Ik heb er in ieder geval geen klachten gekregen na de ATF oliewissel, integendeel. De spec's van de originele olie die ik bij Aisin HQ had opgevraagd waren volledig identiek met die van de Febi en die van Valvoline, alleen de prijs van Febi was aanzienlijk lager

Ik vraag me serieus af, of dat je vanuit consumentenrecht ofzo niet gewoon recht hebt op te weten welke produkt voor je auto gebruikt is.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 20:50  ·  #12
Overduidelijk weer het voorbeeld van cowboys in de flushwereld. Problemen veroorzaken en bij reclameren vaag gaan doen.

Blade benoemd hier netjes wat hij gebruikt en onderbouwd dat. Voor zulke bedrijven heb ik respect!
E.T.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 20:56  ·  #13
Mijn 8 traps automaat is vorig jaar voor de zomervakantie gespoeld, hier is toen kroon olie ingegaan, de SP MATIC 4036 voldoet ook aan de W3324 specs. Inmiddels al weer de nodige km gereden waaronder zo’n 6000 km door Zweden met een caravan van 1700 kg. Bak schakelt nog steeds prima.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 02.03.2023 - 23:17  ·  #14
Kroon is ook een prima merk, ik gebruikte dat ook eerst bij de 8traps. 0.0 klachten, en prima schakelen. Toen de mobil multi atf op de markt kwam ben ik geswitched naar volledig mobil. Het is ook een stukje gemak de multi atf. Daarvoor had ik alleen de 3309 van mobil.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Problemen na automaat flush met 8 traps automaat

 · 
Posted: 03.03.2023 - 00:22  ·  #15
Quote door Blade

Kroon is ook een prima merk, ik gebruikte dat ook eerst bij de 8traps. 0.0 klachten, en prima schakelen. Toen de mobil multi atf op de markt kwam ben ik geswitched naar volledig mobil. Het is ook een stukje gemak de multi atf. Daarvoor had ik alleen de 3309 van mobil.



Volledig Mobil in de zin dat je daar nu ook voor wat betreft de motorolie op bent overgegaan ?
Of gebruik je daar nog wel Kroon?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0