Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 
 
 
 
 
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 13:58  ·  #1
Beste allemaal,

Nu ik mijn v70 2,5 T (2003) onderhanden aan het nemen ben zou ik ook graag het geratel oplossen wat zich voordoet zodra ik de sleutel in het contact doe en de ecc dus voorzien wordt van stroom.

Geluid[/url] https://1drv.ms/f/s!Ah6LQANSQybRv10xBzrVW21fXbQO?e=a5s43a]

Het kalibreren via vida heeft het niet opgelost en de auto doet het al sinds ik hem heb (2016)

Nu heb ik gezien in vida dat

elektromotor ventilatie 2 stuks in zitten (nr6 en nr7)
elektromotor temperatuur 1 stuks in zit (nr8)
bedieningsmechanisme (nr3 en nr4)

het geluid hoor ik enkel op het moment dat ik instap en dus het contact inschakel. schakel ik het contact weer direct uit en vervolgens weer in dan doet die het niet of een heel klein beetje. Blijkbaar staat dan alles nog in de juiste stand.

Nu lijkt het mij sterk dat alle vier de elektro motortjes gaar zijn. Wat mij wel opvalt is dat het geluid zowel links als recht hoorbaar zijn afhankelijk wat er wordt gesteld wat bekend dat het niet specifiek 1 motortje bijvoorbeeld is.

Zijn er hier forumleden die dit geluid ook hebben of herkennen?
En zo ja zijn er leden die dit succesvol hebben gerepareerd?
Op het internet/ YouTube vind ik niets dat lijkt op mijn probleem.

Zelf gaan mijn vermoedens nu uit naar het bedieningsmechanisme nr 3 en nr4 welke ik eerst wil uitbouwen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 14:21  ·  #2
Doet die bij mij ook, lijkt bij jou alleen harder geluid (opname kan verrekenen) en gaat zeker langer door. Bij mij duurt het hooguit 5 seconde
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 16:14  ·  #3
De duur is volgens mij afhankelijk hoeveel de temperatuur verscheelt met de gevraagde temperatuur en waar die bij de vorige sesie was gestopt.

Ik zal nog een opname proberen te maken maken van het geluid en dan zonder het geluid van de blower.

Quote door trabbit

Doet die bij mij ook, lijkt bij jou alleen harder geluid (opname kan verrekenen) en gaat zeker langer door. Bij mij duurt het hooguit 5 seconde
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 16:27  ·  #4
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 19:53  ·  #5
waarom niet 1 voor 1 de stekers los halen.
Of 1 voor 1 er uitschroeven maar electrisch wel aangeslotem laten
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 20:26  ·  #6
Dat is ook waar ik aan zat te denken.

Maar mogelijk heeft iemand dit probleem aan de hand gehad en heeft bijvoorbeeld de hele ecc vervangen door een 2hands unit en probleem was toen opgelost?

Scheelt een hoop gekronkel dacht ik zo 😀
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 20:44  ·  #7
Quote door Knoem

Maar mogelijk heeft iemand dit probleem aan de hand gehad en heeft bijvoorbeeld de hele ecc vervangen door een 2hands unit en probleem was toen opgelost?


Heel die unit vervangen is een pittig klusje hoor. Verkijk je daar niet op. Eerst moet heel het dashbord er uit. Dat alleen al is een klus van 2-2,5 uur. Als de dashbord er uit is zal je zien dat er een paar dikken beugels van links naar rechts zitten, en daar zit de airco unit achter gebouwd.
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 20:55  ·  #8
Ik bedoel enkel het bedieningspaneel, zegmaar de aansturing.

De heke kachel/ unit blijft er zeker lekker in zitten.

Quote door Tonneke

Quote door Knoem

Maar mogelijk heeft iemand dit probleem aan de hand gehad en heeft bijvoorbeeld de hele ecc vervangen door een 2hands unit en probleem was toen opgelost?


Heel die unit vervangen is een pittig klusje hoor. Verkijk je daar niet op. Eerst moet heel het dashbord er uit. Dat alleen al is een klus van 2-2,5 uur. Als de dashbord er uit is zal je zien dat er een paar dikken beugels van links naar rechts zitten, en daar zit de airco unit achter gebouwd.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 21:13  ·  #9
volgens mijn beste weten heb je in vida een calibratie/controle programma waarmee je deze kleppen laat bewegen. even uitvoeren en kijken of je het geluid hoort.
onder tabblad storingzoeken/autocommunicatie/geavanceerd
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 03.04.2023 - 21:28  ·  #10
Dat hebben we gedaan en het geluid bleef gewoon hoorbaar.

Ik weet eigenlijk niet beter dat je de geratel af en toe hoort op het moment je contact inschakelt of bijvoorbeeld de temperatuur aanpast. Alles werkt gewoon goed.

Mogelijk hoort dit typische geluid bij deze uitvoering? In de v70 t5 uit 2002 van mijn schoonvader heb ik het niet gehoord of is het mij nooit opgevallen.

Quote door GRUNNS60

volgens mijn beste weten heb je in vida een calibratie/controle programma waarmee je deze kleppen laat bewegen. even uitvoeren en kijken of je het geluid hoort.
onder tabblad storingzoeken/autocommunicatie/geavanceerd
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 04.04.2023 - 07:44  ·  #11
Onze XC70 had het ook, na de start paar seconden gekletter en daarna alles in orde. Heeft ws. iets te maken met de diverse klepjes die al dan niet gesloten worden door de ECC. Calibreren lost het niet op, alles lijkt ook verder te werken. We hebben het maar geaccepteerd als leeftijd van de dame.

Inmiddels heeft ze het pand verlaten trouwens een jaartje geleden
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 34
Berichten: 108
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 04.04.2023 - 08:37  ·  #12
Mijne maakt dit geluid ook, maar moet eerlijk zeggen dat het me niet meer op valt, heb dat ding gewoon op 'auto' staan.
Ik weet ook niet waar je de microfoon had met die geluidsopname, maar het volume bij mij is volgens mij wel een stukje minder, dit is gewoon het verstellen van de kleppen van waar de lucht heen gaat toch? Na wat googlen kwam ik er achter dat het 'normaal' is en heb ik het lekker gelaten, maar stiekem houd ik me aanbevolen als een oplossing vind!
Knoem
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 115
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 04.04.2023 - 09:54  ·  #13
Wat je hoort is het verstellen van de stand van de kleppen. Het viel mij dus ook op dat je op YouTube meerdere filmpjes ziet waar het geluid te horen is.

Dat filmpje waar ik naar link op YouTube, geeft de persoon ook aan dat zijn ecc naar behoren werkt.
Maar bij plein69 hoor je het niet in zijn v70. Dus ja....

Als er een fix is ga ik het zeker delen op dit draadje


Quote door Bergman

Mijne maakt dit geluid ook, maar moet eerlijk zeggen dat het me niet meer op valt, heb dat ding gewoon op 'auto' staan.
Ik weet ook niet waar je de microfoon had met die geluidsopname, maar het volume bij mij is volgens mij wel een stukje minder, dit is gewoon het verstellen van de kleppen van waar de lucht heen gaat toch? Na wat googlen kwam ik er achter dat het 'normaal' is en heb ik het lekker gelaten, maar stiekem houd ik me aanbevolen als een oplossing vind!
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 04.04.2023 - 10:08  ·  #14
Ja, ook ik hoor de kleppen en maak mij er niet echt druk om. Voorlopig ga ik niet het complete dashboard demonteren voor een seconde of wat aan minimale herrie.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Raad het geluid, ratel zodra ecc wordt ingeschakeld

 · 
Posted: 04.04.2023 - 10:16  ·  #15
Quote door Knoem

het geluid hoor ik enkel op het moment dat ik instap en dus het contact inschakel. schakel ik het contact weer direct uit en vervolgens weer in dan doet die het niet of een heel klein beetje. Blijkbaar staat dan alles nog in de juiste stand.

Nu lijkt het mij sterk dat alle vier de elektro motortjes gaar zijn. Wat mij wel opvalt is dat het geluid zowel links als recht hoorbaar zijn afhankelijk wat er wordt gesteld wat bekend dat het niet specifiek 1 motortje bijvoorbeeld is.

De kans dat alle vier de motortjes gaar zijn is groter dan je denkt. Ik heb een iets oudere generatie, uit 1999 met 275000 op de teller, en daar heb ik nu al 2 motortjes van vervangen (die van de blaasrichting en de recirculatie), gisteravond merkte ik dat nummer 3, de temperatuurregeling van de bestuurderskant, ook vervangen moet worden, want die blaast geen warme lucht meer, erg prettig als buiten de temperatuur rond het vriespunt is. :( Voorheen hoorde ik dat motortje nogal "zagen", dat 'ie de juiste stand probeerde te pakken, maar geen foutmelding. Die zal er nu wel in zitten, want er zit geen beweging meer in, terwijl de passagierskant nog prima regelt. Maar zolang bij jouw auto de temperatuur en blaasrichting nog regelt, zou ik er niks aan doen, want het is nogal een werk om ze te vervangen.

Oh ja, als je direct op een bericht reageert hoef je niet te quoten en zeker niet er boven reageren en dan de quote onderaan laten staan, dat scrollt wat prettiger door de berichten heen. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0