Ramen beslaan

M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Ramen beslaan

· 
Posted: 04.12.2018 - 10:26  ·  #1
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik het volgende probleem; wanneer ik met koude motor de voorruitverwarming inschakel beslaan alle ramen, dit trekt dan langzaam weg als de temperatuurmeter uit het hoekje is.

De airco werkt gewoon en ik heb zelfs een vochtvreter in de auto staan.

Waar kan dit aan liggen?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Ramen beslaan

· 
Posted: 04.12.2018 - 10:30  ·  #2
Dat heb ik eigenlijk nooit maar vanmorgen na de ND besloeg mij de ramen ook vrij snel.
The Falko
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 10:30  ·  #3
Mogelijk dat de ramen zelf vettig zijn, een keer extra goed schoonmaken helpt vaak al een hoop. Heb ook weleens voorbij zien komen dat scheerschuim werkt. Even het raam inwrijven en dan er weer af, of het daadwerkelijk ook werkt durf ik niet te zeggen.
En anders heeft Chrisfix vast nog wel een andere oplossing :D
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 10:32  ·  #4
Interieurfilter vies?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 10:53  ·  #5
Afwatering van airco verstopt?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 10:54  ·  #6
Beslaan = waterdamp uit vochtige lucht vormen druppeltjes op koud oppervlak. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht. Tot zover de theorie. Dus je kan zowel aan lucht- als raamzijde iets doen.
Raamzijde: inderdaad goed schoon en vetvrij maken. Gewoon glassex helpt prima, of wat water met afwasmiddel en azijn, of ammonia... wel druppels van je dashboard afvegen.
Een schoon interieurfilter helpt ook, vnl. om je raam langer schoon te houden.
Als je airco heeft aangestaan wordt het koelelement koud, en dus slaat daar waterdamp op neer uit de langsstromende lucht. Vandaar dat een airco altijd drupt als hij al even aanstaat. Als de airco of motor wordt uitgezet blijft dat koelelement nog lang nat. Dat vocht wordt ineens weer meegevoerd door de ventilatie als je de motor weer aanzet en het airco koelelement is nog niet koud. Dat slaat vervolgens neer op je (koude) ruiten, die daar extra gevoelig voor zijn als ze vettig zijn.
Omdat het koelelement lang vochtig blijft gaat het soms ook zo stinken naar natte sokken. Volvo heeft daar een nablaasfunctie voor die na het uitschakelen van de motor de airco droogblaast, maar ik weet niet of dat modelgebonden is. Je kan dit handmatig doen door de airco uit te schakelen 10-15 minuten voordat je thuis bent, en de ventilatie op normaal te laten staan (al zal je dan ws ook deels beslagen ruiten krijgen).
Ook krijg je beslagen ramen wegens teveel vocht in de auto als je verwarmingselement lekt, maar dan zou je een dalend kvs peil moeten hebben.
Asterix
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 12:03  ·  #7
Maak ook de luchttoevoer (onderaan de voorruit, kijk onder de motorkap) schoon. Zeker na de herfst willen daar bladeren zitten. Die gaan rotten en verstoren de luchttoevoer.

Geen goede luchttoevoer betekent ook snel beslagen ramen.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 13:34  ·  #8
Bedankt voor de berichten.

Quote door ohz274

Interieurfilter vies?

Vorig jaar vervangen. Ga hem wel controleren en eventueel vervangen.

Quote door Blade

Afwatering van airco verstopt?

Waar en hoe kan ik dit controleren?

Quote door Bolbo

Beslaan = waterdamp uit vochtige lucht vormen druppeltjes op koud oppervlak. Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude lucht. Tot zover de theorie. Dus je kan zowel aan lucht- als raamzijde iets doen.
Raamzijde: inderdaad goed schoon en vetvrij maken. Gewoon glassex helpt prima, of wat water met afwasmiddel en azijn, of ammonia... wel druppels van je dashboard afvegen.
Een schoon interieurfilter helpt ook, vnl. om je raam langer schoon te houden.
Als je airco heeft aangestaan wordt het koelelement koud, en dus slaat daar waterdamp op neer uit de langsstromende lucht. Vandaar dat een airco altijd drupt als hij al even aanstaat. Als de airco of motor wordt uitgezet blijft dat koelelement nog lang nat. Dat vocht wordt ineens weer meegevoerd door de ventilatie als je de motor weer aanzet en het airco koelelement is nog niet koud. Dat slaat vervolgens neer op je (koude) ruiten, die daar extra gevoelig voor zijn als ze vettig zijn.
Omdat het koelelement lang vochtig blijft gaat het soms ook zo stinken naar natte sokken. Volvo heeft daar een nablaasfunctie voor die na het uitschakelen van de motor de airco droogblaast, maar ik weet niet of dat modelgebonden is. Je kan dit handmatig doen door de airco uit te schakelen 10-15 minuten voordat je thuis bent, en de ventilatie op normaal te laten staan (al zal je dan ws ook deels beslagen ruiten krijgen).
Ook krijg je beslagen ramen wegens teveel vocht in de auto als je verwarmingselement lekt, maar dan zou je een dalend kvs peil moeten hebben.

Die van mij blaast ook na, heb geen dalend kvs peil.

Quote door Asterix

Maak ook de luchttoevoer (onderaan de voorruit, kijk onder de motorkap) schoon. Zeker na de herfst willen daar bladeren zitten. Die gaan rotten en verstoren de luchttoevoer.

Geen goede luchttoevoer betekent ook snel beslagen ramen.

Dit ga ik zeker doen.

De ramen zal ik ook schoonmaken, dit mag wel na bijna 2 jaar.
Asterix
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 14:21  ·  #9
Na 2 jaar heb je gewoon matglas :-)

Schone ramen scheelt echt enorm met het minder beslaan.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 19:00  ·  #10
En schone ramen doen ook erg veel tegen schitteringen van tegenliggers
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 19:35  ·  #11
Ruiten goed schoonmaken met een ontvetter, stripper erover en daarna opwrijven met een schone theedoek. (Net als bij het pouleren van wijnglazen)
En haal die ontvochtiger uit je auto!!!
Vaak klotst het uit de bak waardoor je continue een nat tapijt hebt. Bovendien is dat zout erg corrosief
BBS
VolvoV70forum core member
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 19:42  ·  #12
Quote door Vogel

Ruiten goed schoonmaken met een ontvetter, stripper erover en daarna opwrijven met een schone theedoek. (Net als bij het pouleren van wijnglazen)
En haal die ontvochtiger uit je auto!!!
Vaak klotst het uit de bak waardoor je continue een nat tapijt hebt. Bovendien is dat zout erg corrosief

Een goeie vervanger voor een vochtvreter is kattengrit in een oude dunne sok.
Voldoende grit in een oude zomersok doen en daar een knoop in leggen. Die sok op een vrij toegankelijke plaats leggen en klaar.
Een selfmade vochtvreter die geen nadelige gevolgen heeft voor je wagen. ;-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 04.12.2018 - 22:45  ·  #13
Na het lezen van dit bericht ben ik er op gaan letten vandaag, en er staan heel veel autos met beslagen ramen, dus uniek is het niet.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2018 - 09:01  ·  #14
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 05.12.2018 - 10:00  ·  #15
Quote door Walterj

Na het lezen van dit bericht ben ik er op gaan letten vandaag, en er staan heel veel autos met beslagen ramen, dus uniek is het niet.

Ik heb nooit beslagen ramen en sinds een dag of 3 ineens wel.
Ik neem aan dat de luchtvochtigheid hier een reden voor is.

Vandaag komt mijn brandstofpomp voor de SK binnen....
Hopen dat beslagen ramen dan voorbij is.

Selected quotes for multi-quoting:   0