Rammel vooraan

Schokbrekers?

 
 
 
 
 
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 04.11.2018 - 20:10  ·  #31
Hoorde ook gerammel en een incidentele klonk: vervangen van een fuseekogel was de oplossing. Misschien hebbie wat aan mijn ervaring.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 04.11.2018 - 20:12  ·  #32
Een schokdemper die rammelt hoor je juist goed bij hele kleine inveringen. Dus vooral bij lage snelheden, kleine drempeltjes e.d
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 05.11.2018 - 04:12  ·  #33
Ok,

Ik zal de schokbrekers vernieuwen. Ik twijfel tss Sachs en Bilstein B4. Ervaringen? Of zijn ze evenwaardig? Kwa prijs ontlopen ze elkaar niet veel.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 05.11.2018 - 22:42  ·  #34
Sachs met witte sticker of met blauwe sticker? Boze tongen beweren dat dat uitmaakt. De witte schijnen iets minder sportief te zijn. (hear-say-alarm)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 05.11.2018 - 22:44  ·  #35
Voor je alles gaat vervangen: controleer of de bovenste 'kruismoer' op je veerpoot vast zit. Kan je controleren door te kijken of je de bovenste ronde ring van de veerpoot met de hand rond kan draaien. Als die los zit, al is het een halve slag, kan de demper bewegen ten opzichte van de veer en dat geeft geklapper op korte oneffenheden.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 05.11.2018 - 22:48  ·  #36
En hoe zat het nu met die torsie-stangetjes. Waren die nu al volledig uitgesloten als oorzaak?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 05.11.2018 - 23:49  ·  #37
Torsiestangetjes zijn uitgesloten, met het loskoppelen van deze stangetjes wil ik de rubbers van de anti-swaybar (de dikke stang) uitsluiten.

Kruismoer zit er op de NN niet meer op, dit is een gewone moer, deze staat vast, is reeds gecontroleerd.

Op mijn vorige had ik de blauwe gemonteerd, en daar was ik tevreden van, met de witte geen ervaring..... idem met Bilstein B4.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 06.11.2018 - 18:31  ·  #38
Ik vind zo raar dat het geluid ook in laag toerental te produceren is. Weet je zeker dat het geen hitteschild of uitlaatdeel is?
Toevallig je roetfilter doorgeboord?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 06.11.2018 - 20:34  ·  #39
Martijn,

Dat vind ik nu ook zo raar. Anderzijds is het geluid te reproduceren met linksvoor over een hobbeltje te rijden.
Rechtsvoor heb ik geen geluid.
Aan uitlaat heb ik ook al getrokken en geduwd onder de wagen.... geen effect.
Roetfilter is niet doorgeboord.
Morgen koppel ik de stangetjes af, en hoop ik meer te weten. Ik hoop nog altijd ergens op een rubber van de anti-swaybar, dat zou kunnen verklaren dat ik het geluid ook heb bij lage toeren. Vind ik niets aan deze rubbers dan vervang ik de schokdempers. Baat het niet, schaad het niet, en dan kunnen we dat toch uitsluiten.
Het lastige is dat het heel moeilijk is om te bepalen waar een geluid vandaan komt als je in de wagen zit. Het geluid komt ergens van onder de wagen, en jij kan je slecht verplaatsen in de wagen want je bent aan het rijden....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 06.11.2018 - 20:38  ·  #40
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 07.11.2018 - 12:18  ·  #41
Blade,

Die sets ken ik, die zijn er zelfs ook draadloos. Echter om dit nu speciaal te gaan aanschaffen....

Deze ochtend heb ik de stangetjes links en rechts gedemonteerd en zo op een klinkerweg gaan rijden: het geluid blijft hetzelfde.
Als volgende stap ga ik de schokdempers en veerpootlagers vervangen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 07.11.2018 - 12:22  ·  #42
Klopt. Die zijn nog wat duurder.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 07.11.2018 - 19:52  ·  #43
Ik heb toen in de V70NN kreeg ook last van geklapper (is dus iets anders als gerammel) gehad. Ook van alles vervangen (schokbrekers, stabi stangetjes) tot ze uiteindelijk de subframe rubbers hebben vervangen. Daar zijn overigens gemodificeerde rubbers voor, en niet zonder reden. Ze schijnen erg vaak stuk te gaan met geklapper als gevolg. Bij mij was het voornamelijk met op en afrijden van een verkeersdrempel, en dan met name als er een klein knikje in zat.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 08.11.2018 - 07:41  ·  #44
Ed,

Van die subframerubbers wist ik (van jou gelezen). Hier bestaat zelf een Technical Journal van van Volvo uit. Hier staat in hou je de rubbers kan inspecteren.
Dit is dan ook het eerste wat ik verdacht, en gecontroleerd heb.
De rubbers steunen met 2 grote rubberen vlakken op het chassis, als deze teveel indrukken of inveren zitten er 2 kleine metalen bumpstops op de rubbers.
Deze zouden het geklapper veroorzaken. Ik heb om dit te kunnen uitsluiten een stukje rubber tussen de bumpstop en het chassis gestopt, zodanig dat bij evt contact tussen de beide het geluid zou moeten minderen of zelfs wegblijven.

Dat vervangen van deze subframerubbers is volgens mij iets dat je zelf niet kan. Bij de V70N zaten deze langs onder ingeperst, bij de NN langs boven.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 17.11.2018 - 19:48  ·  #45
Ik kan intussentijd zelf antwoorden op mijn vraag:
Het was idd de linker schokdemper. Er zat horizontale speling op de zuigerstang.
Ik heb de dempers vervangen door Bilstein B4, zien of het bevalt.
Ik heb wel nog maar 1 demper kunnen doen, de andere is voor volgende week.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0