Rammel vooraan

Schokbrekers?

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 17.11.2018 - 20:00  ·  #46
Ah dus toch.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 17.11.2018 - 20:07  ·  #47
Idd, dus toch.....
Ik geloofde er eerlijk gezegd nog geen bal van, en ging met een klein hartje een stukje rijden over klinkerweggetjes..... geen geluid, super.
Wel een drie letter ontwerp vergeleken met de V70N.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 15:37  ·  #48
Is er inderdaad niet makkelijker op geworden. Wel fijn dat het is opgelost!
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 16:03  ·  #49
Is idd fijn dat het is opgelost. Ongelooflijk wat een verschil dit kan maken.
Eind deze week vervang ik zijn broer en dan moet alles weer ok zijn.
Ik heb enkel een vermoeden dat ik zal moeten uitlijnen. Dat begrijp ik eerlijk gezegd nog niet zo goed. Er is niets los geweest dat nu in een evt andere positie kan staan. Fusee- en stuurkogel kunnen niet anders dan op dezelfde plaats gemonteerd worden, de schokdemper kan ook maar op 1 manier. + het is enkel de sporing die kan bijgesteld worden, camber is vast, wielvlucht is ook verwaarloosbaar te verstellen.
Toch heb ik het gevoel dat ik continue iets naar rechts moet sturen. Mss raakt dit opgelost als de rechter demper geplaatst is.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 16:09  ·  #50
De plaats van de schotel op de demper is nooit exact gelijk, waardoor je een iets andere wielstand kunt krijgen. Soms staat de auto ook ietsje hoger of lager op zijn pootjes daardoor. Dit heeft natuurlijk zijn invloed op de sporing. Ik zou eerst de tweede demper monteren en kijken hoe het dan rijdt. Wel beter uitlijnen, kan je een set banden kosten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 17:17  ·  #51
Ed;

Ik was zoieso van plan om te controleren, voor je het weet heb je een set banden aan je been.

Ik ben trouwens nog niet 100% vrees mee ik. Beneden zit de schokdemper in het fusee, boven in de veerschotel. In de veerschotel zit de stang van de schokbreker gevangen in een rubber. De enige plaats waar ruimte is voor wat marge is de sleuven waar de 3 bevestigingsbouten zitten bovenaan. Deze zitten op exact dezelfde plaats (kon ik zien aan de beschadigingen in de lak).
Zitten deze sleuven er eigenlijk voor om ietwat te kunnen corrigeren? Zo ja, dan is dit toch wel erg beperkt. Als ik dit vergelijk met de sleuven in de veerpoot van een V70N (Camber)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 18:11  ·  #52
Quote door staaf

Wel een drie letter ontwerp vergeleken met de V70N.


Pet ontwerp? Of toch vet ontwerp :-)
Anyway, top dat het weer rustig is van voren
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 18:45  ·  #53
Nu je er over begint valt het met pas op.... ik had het net iets grover geschreven en het is blijkbaar geedit door een brave moderator :-)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 19.11.2018 - 19:00  ·  #54
Quote door staaf

Nu je er over begint valt het met pas op.... ik had het net iets grover geschreven en het is blijkbaar geedit door een brave moderator :-)


Dat meen je niet....
dat is anno 1970

Ach, het heeft ook wel wat.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 20.11.2018 - 14:53  ·  #55
Het kan zijn dat de nieuwe dempers een iets langere of kortere buis hebben, daardoor verandert de stand van wielen ook al.
Vaak is het inderdaad niet nodig, alleen als het toevallig net wel nodig was kost het je een set banden.
Je kunt heel eenvoudige zelf de sporing controleren met wat touwtjes/meetlint. Dan moet je wel weten wat je doet en een beetje kennis hebben van goniometrie. Ik lijn zelf al jaren zo auto's uit zonder een enkel probleem/cuppen/slechte wegligging of wat dan ook.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 20.11.2018 - 15:22  ·  #56
Ed,

Ik lijn de wagen (soms) ook zelf uit. Echter camber en wielvlucht kan ik niet controleren.
Aan de sporing kan toch niets veranderd zijn? Bovenkant veerpoot ligt vast, onderkant veerpoot is via de fusee aan de draagarm verbonden.
Ook al is de veerpoot stel nu 1 cm langer, daar verschuift toch geen van beide punten van? Alhoewel, als de veerpoot iets langer is, wordt het punt waar de stuurkogel invalt iets dieper gedrukt waardoor het wiel achteraan iets meer naar binnen staat. Dus linker wiel staat teveel naar links. Dit zou mijn naar rechts sturen wel kunnen verklaren. Als dit nu rechts ook zo is heb ik teveel uitspoor, of toe out.
Uitlijning was perfect voor de schokdempervervanging. Ik wacht nog af tot als de andere schokdemper er onder zit, en dan controleer ik zowieso.
Ik vind dit een uitermate interessante discussie trouwens..... hier leer je nog wat van.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 20.11.2018 - 15:41  ·  #57
Onze GrunnS60 is in deze materie ook goed thuis!
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Rammel vooraan

 · 
Posted: 20.11.2018 - 21:48  ·  #58
Inderdaad kun je een auto met touwtjes niet uitlijnen kwa caster, camber is te doen en toespoor uiteraard ook.
Ik zorg bij een nieuwe auto altijd dat deze goed is uitgelijnd met electronische apparatuur, en meet hem dan na. Daarna is uitlijnen als je bijv iets hebt vervangen erg eenvoudig. Je moet er een beetje handig in worden, maar doe een Volvo in 30 minuten op het gemakje (alleen voorkant). Heb er zelfs een excel tooltje voor gemaakt zodat de af te lezen waardes nav spoorbreedte verschil v/a gecorrigeerd worden in hetgeen je zelf afleest. Ook staat het stuur daarna weer recht.

Er wordt vaak heel ingewikkeld gedaan met hondersten van graden, maar de fout zit hem niet in de apparatuur, maar de speling/geheugen op de ophanging en natuurlijk de monteur. Als je een auto de brug af rijd en daarna er weer op zit er een behoorlijke afwijking in de meting.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0