Ratelend motorgeluid

Incl geluidsopname

 
 
 
 
 
rudolfterp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 13:52  ·  #1
Een paar weken terug manoeuvreerde mijn vrouw met onze V60 (zie voorstellen) uit een parkeerplek terwijl ik nog buiten stond. Het viel me op dat er iets ratelde en pakte direct mijn telefoon voor een geluidsopname:


Mijn telefoon hield ik boven de motorkap en liep met de auto mee. Onderstaande afbeelding is een analyse van de geluiden:

(Je ziet bij het afspelen geen seconden-tellertje, dus heb het geluid ook bijgevoegd)

De enige bijgeluiden die je hoort zijn de parkeersensoren voor en mijn huilende (loeiende) dochter in de auto... :-/

Ik heb al wat gezocht en rammelende geluiden bij alleen een laag toerental en wisselend geluid bij koppelen hebben vaak te maken met de koppeling. Is dat hier ook het geval? en welk onderdeel van de koppeling kan het zijn?
De koppeling is nooit vervangen, ik weet natuurlijk niet hoe goed de vorige eigenaar schakelde (ex lease, 1 eigenaar). Hij kan dus versleten zijn, al is 120.000 redelijk vroeg volgens mij. Schakelen en koppelen zelf gaat volgens mij gewoon goed. Waaraan kan ik een versleten koppeling herkennen? Als ik er op let zou het kunnen dat schakelen naar 1 en 2 wat stroef gaat. Maar niet opvallend (zonder dit geluid was het me niet opgevallen)

Het geluid is er lang niet altijd, heb het 1x eerder gehoord bij koude start. Heb de volgende ochtend met motorkap open een filmpje gemaakt bij dezelfde handelingen, maar toen was er geen geratel te horen, alleen normaal motor en schakelgeluid. Afgelopen 2 weken ook niet meer gehoord.

Bij 28sec is een vreemd hard metalen geluid hoorbaar, dit is denk ik niet gerelateerd en kwam duidelijk uit de rechter voorwiel. Ik vermoed iets met de remmen. Wat kan hier mis zijn? Dit geluid hoorde ik 2x bij het uitparkeren, daarvoor nooit eerder gehoord en tot nu toe ook niet meer.

De auto gaat binnenkort nog naar de garage voor iets anders, er zit nog garantie op. Ze kijken dan uiteraard ook naar de oorzaak van dit geluid (nog niet laten horen). Ik heb alleen niet de beste ervaringen met deze merkdealer. Alle eerdere defecten (zie voorstellen) heb ik zelf moeten constateren. Daarom ook dit topic om alvast te weten te komen wat het zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 15:59  ·  #2
als ik dat geluid zo hoor denk ik aan een diesel. Je hebt toch stiekem geen D3? :o

Maar zonder gekheid, het klinkt niet gezond. En dit in combinatie met je andere probleemtjes zou ik toch wel enige bedenkingen hebben bij deze auto van 4 jaar en slechts 120 dkm op de teller.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 16:15  ·  #3
Lastig , het lijkt wel een knikkerbak met al die geluiden ,zal deels aan de opname kwaliteit liggen .

Maar gezien je verhaal , het tikken lijkt op een lekke klepstoter , die loopt leeg en wordt door olie weer opgepompt , dus zodra de motor gestart wordt vult die zich weer , en verdwijnt het geluid , en dat ie het de ene keer niet doet en dan weer wel , klopt dan ook wel , is te verklaren in ieder geval .
Ook het ritme en de verandering bij gas geven , doen me die kant op denken .

Wat gepiep kraak geschuur aan het eind , als het je remmen zijn is het ijzer op ijzer en moet je er zo snel mogelijk naar laten kijken , dat is niet normaal , en je je bent zo een gevaar voor anderen , dat hoort in ieder geval niet .


Het klinkt wel erg beroerd , en hoop dat het aan de opname kwaliteit ligt , het lijkt wel of ie op zijn laatste benen loopt .
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 16:30  ·  #4
hmmm lastig indeed. het tempo van de tikken lijkt omwentelingen gerelateerd. mij doet t ook t meeste aan klepstoters denken maar kan van alles anders zijn hoor. koppeling verwacht ik minder. begreep ik het goed dat er met de auto gereden werd en dus de koppeling bedient? dan zou je namelijk verandering van geluid verwachten. hoor ik niet zo.

Ik denk ook aan de oliedruk. bij lagere druk bij lagere toerentallen verwacht ik ook getik/klop uit kop onderdelen die dmv oliedruk werken.

metalen klonk lijkt wel het losschieten van blik wat ergens achter blijft hangen bv scherm achter remschijven? remmerij klinkt naar mijn mening anders. is meer slepend. maar sluit niks uit.

het lastige is beter bepalen waar het geluid vandaan komt. Het treedt natuurlijk niet op commando op.

luister eens met een grote schroevendraaier tegen delen van het blok en je oor. <_<
rudolfterp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 16:49  ·  #5
Bedankt voor de reacties!

Quote door olaf

Lastig , het lijkt wel een knikkerbak met al die geluiden ,zal deels aan de opname kwaliteit liggen .

De geluidkwaliteit is niet super inderdaad, maar ook niet heel slecht. Klopt wel met de werkelijkheid. Ik zou het omschrijven als een metalig geklangel, inderdaad als een knikker tegen een zwaar metalen voorwerp. Het is wat dof wat komt door gesloten motorkap. In werkelijkheid was het misschien iets helderder.
Quote door olaf

Maar gezien je verhaal , het tikken lijkt op een lekke klepstoter , die loopt leeg en wordt door olie weer opgepompt , dus zodra de motor gestart wordt vult die zich weer , en verdwijnt het geluid , en dat ie het de ene keer niet doet en dan weer wel , klopt dan ook wel , is te verklaren in ieder geval .
Ook het ritme en de verandering bij gas geven , doen me die kant op denken .

Het ritme wisselt volgens mij niet veel, maar is wel steeds even weg als er gas gegeven wordt. Een klepstoter dus misschien, hmm, ik zal daar eens naar zoeken.
Quote door olaf

Wat gepiep kraak geschuur aan het eind , als het je remmen zijn is het ijzer op ijzer en moet je er zo snel mogelijk naar laten kijken , dat is niet normaal , en je je bent zo een gevaar voor anderen , dat hoort in ieder geval niet .

Ik heb wel wat meer topics gevonden waarbij het meestal een steentje was ergens tussen de remmen. Ik hoor verder geen bijgeluiden of iets anders. Alleen die ene keer een harde klang (2 maal achter elkaar dat wel).
Quote door olaf

Het klinkt wel erg beroerd , en hoop dat het aan de opname kwaliteit ligt , het lijkt wel of ie op zijn laatste benen loopt .

Dat hoop ik niet. De auto is bij 3 verschillende garages geweest het afgelopen half jaar, twee aparte merkdealers en de ANWB (algemene controle van een paar uur). Niemand gaf iets aan over de motor of onderstel.
rudolfterp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 16:56  ·  #6
Quote door GRUNNS60

hmmm lastig indeed. het tempo van de tikken lijkt omwentelingen gerelateerd. mij doet t ook t meeste aan klepstoters denken maar kan van alles anders zijn hoor. koppeling verwacht ik minder. begreep ik het goed dat er met de auto gereden werd en dus de koppeling bedient? dan zou je namelijk verandering van geluid verwachten. hoor ik niet zo.

Ok, dus mogelijk ook Klepstoters en dus juist niet koppeling, interessant.
Als ik het probeer te tellen kom ik op zo'n 10 ratels per sec. Maar het ritme veranderd inderdaad nauwelijks, maar verdwijnt wel bij gasgeven.
Quote door GRUNNS60

Ik denk ook aan de oliedruk. bij lagere druk bij lagere toerentallen verwacht ik ook getik/klop uit kop onderdelen die dmv oliedruk werken.

Zal ik ook eens bekijken
Quote door GRUNNS60

metalen klonk lijkt wel het losschieten van blik wat ergens achter blijft hangen bv scherm achter remschijven? remmerij klinkt naar mijn mening anders. is meer slepend. maar sluit niks uit.

Een steentje misschien? lees ik ook wel
Quote door GRUNNS60

het lastige is beter bepalen waar het geluid vandaan komt. Het treedt natuurlijk niet op commando op.

Als ik een gok moet doen op basis van wat ik hoorde denk ik bestuurderskant. Daar stond ik met de telefoon aan het begin van de opname. Aan het einde stond ik naast het wiel aan bijrijderszijde. Iets minder hard geluid (maar ook minder manouvreren). Kan het echter niet met zekerheid zeggen.
Quote door GRUNNS60

luister eens met een grote schroevendraaier tegen delen van het blok en je oor. <_<

Hoe bedoel je dit? Als het weer optreed bedoel je om het geluid te voelen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 17:06  ·  #7
Klopt maar niet om te voelen maar met motorkap open tegen klepdeksel aan hoor je geluiden in de motor heel duidelijk. misschien kun je stationair ook wat horen op deze wijze. dus handvat schoevendraaier tegen oor en andere einde tegen bovenzijde motor. kijk wel uit voor draaiende delen. geen das om etc....

en stoters aan bestuurderskant krijgen het laatst en minste oliedruk..

Steentje klinkt idd waarschijnlijk
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 18:00  ·  #8
rudolfterp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 21:32  ·  #9
Quote door GRUNNS60

Klopt maar niet om te voelen maar met motorkap open tegen klepdeksel aan hoor je geluiden in de motor heel duidelijk. misschien kun je stationair ook wat horen op deze wijze. dus handvat schoevendraaier tegen oor en andere einde tegen bovenzijde motor. kijk wel uit voor draaiende delen. geen das om etc....

en stoters aan bestuurderskant krijgen het laatst en minste oliedruk..

Steentje klinkt idd waarschijnlijk


Ok, ik snap het, dat moet lukken. Dus als ik hiermee constateer dat het geluid uit de motor komt is de kans groot dat het de klepstoters zijn?

Ik heb wat filmpjes bekeken waarbij gezegd werd dat het vieze/kapotte klepstoters waren en het geluid is inderdaad zeer vergelijkbaar.

Als dit het inderdaad blijkt te zijn, kan het dan kwaad?
Is dit defect te verhelpen door de garage als het ter plekke niet optreedt? (grote kans natuurlijk) Bijvoorbeeld preventief vervangen of reinigen of iets?

Kan het nog iets anders zijn?
Je noemt ook oliedruk. Is dat door te weinig of verkeerde olie of ook defecte/versleten onderdelen? Ik heb in ieder geval nog nooit een lampje zien branden. Het peil is 3 weken geleden nog gecontroleerd (niet door mij).

Dus iets met de koppeling is inderdaad onwaarschijnlijk?
De koppeling werd het hele filmpje actief bediend en er werd meerdere keren geschakeld (van 1 naar achteruit en terug). De handeling was te vergelijken met straatje keren (veel sturen, optrekken, remmen, schakelen, gas geven, laten rollen etc)
Geen moment stond ie volledig in een versnelling en ook geen moment in z'n vrij (altijd voet op de koppeling). Ook een deel van tijd draaide de moter stationair en is het geluid ook hoorbaar. (laatste 4 sec bijvoorbeeld)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 21.12.2016 - 23:35  ·  #10
Als het heel af en toe optreedt en alleen bij lage toerentallen denk ik dat t mee valt. je kunt mbv een oliereiniger het blok wat schoon te maken. weet je wat voor een olie dr in zit? peil en druk zijn verschillende dingen. zonder olie geen druk maar met olie kan er ook minder druk te zijn. ik verwacht dan wel dat het verschijnsel vaker optreedt en dat is bij jou niet zo. en je km stand is ook nog laag.

Volgens Vida heb je een kleppensysteem net als mn 5 cilinder en dus geen hydraulische klepstoter maar gewoon een bus die glijdt in het klepdeksel als klepstoter. dan kan het dus alleen vervuiling zijn waardoor bus slechter in zn bus op en neer beweegt en klepstoter dit lawaai maakt (als het klepstoter is). misschien dat bijlage iets verduidelijkt



Mijn ervaring is dat als er een lawaai uit de koppeling komt dat meestal verandert als je koppelt/ontkoppelt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 22.12.2016 - 10:23  ·  #11
Als het vervuiling is dan zou een reiniging/flush misschien wat kunnen brengen?

Moet er wel bijzeggen dat ik allergisch ben voor rare geluiden, heb ooit een versnellingsbak kapot gereden.
En ik hoorde toen iets beter dan nu maar hoorde toen ook een geluidje.
rudolfterp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 22.12.2016 - 20:49  ·  #12
Heel erg bedankt voor het meedenken en de uitleg. Hier heb ik zeker wat aan.

Als ik het geluid weer een keer hoor weet ik waar ik op moet letten.

Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen bij de garage. Ik ben van plan bij het brengen van de auto even de laatste punten door te nemen (staan nog wat andere zaken open) en het geluid te laten horen met uitleg.
Heb helaas nog geen afspraak, wordt maar niet teruggebeld, blijkbaar erg druk daar. Wordt misschien nieuwe jaar.

Ik laat het weten.
soepkip
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wognum
Leeftijd: 48
Berichten: 118
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Ratelend motorgeluid

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:52  ·  #13
je schrijft in je voorstelronde dat de auto nog 1 keer naar de garage gaat voor wat laatste reparaties binnen de garantieperiode.

Als de garage je nu niet terug belt en de garantie loopt bijna af is het wellicht verstandig om de huidige problemen schriftelijk te melden. Desnoods aangetekend, (blijven zaken) zo kan je altijd aantonen dat de problemen binnen de garantieperiode zijn begonnen.

Succes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0