regensensor strakker afstellen

Niels Rh
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

regensensor strakker afstellen

· 
Posted: 12.03.2019 - 19:00  ·  #1
Onlangs heb ik de voorruit van mijn V70 D3 bij Autotaalglas laten vervangen omdat er een barst in zat. Hierna deed de regensensor het niet goed meer. Terug gegaan en jawel...als zij er met een plantenspuit op spoten ging hij netjes wissen. Bij de volgende bui had ik alleen weer hetzelfde probleem. Hij reageert vaak heel laat als de ruit al dicht zit van de regen of soms gewoon helemaal niet meer. Hoe kan ik dit zelf beter afstellen? Iemand tips? Alvast dank!

Niels
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: regensensor strakker afstellen

· 
Posted: 12.03.2019 - 19:30  ·  #2
Heb je de draairing aan de hendel al bijgesteld ?
Kan ook zijn dat hij niet dicht genoeg op het glas zit, of dat ze de oude houder hebben gekit.
Niels Rh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 19:33  ·  #3
Thanks, waar zit het draaigedeelte? Je bedoelt gewoon dat ding in het midden van de voorruit toch?
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 19:42  ·  #4
met de draairing bedoel Bigdog denk ik de draairing op de hendel aan het stuur, als ik mij niet vergis heb je een knopje om de regensensor in te schakelen op dat moment is de draairing van de interval voor de gevoeligheid van de regensensor
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 19:42  ·  #5
Nee.
De draairing zit op de rechter hendel van de stuurkolom.
Daar stel je de gevoeligheid mee in.
Meestal 3 รก 4 tikjes terug vanaf het de maximale stand zou goed moeten zijn.

Edit: Jan was snel met reageren.👍🏻
Niels Rh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 20:02  ·  #6
Bigdog, thanks! Dat wist ik niet en kwam ik ook niet in de boekjes tegen. Ik ga hem strakker afstellen, dan zal dat vast het probleem zijn..
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 20:36  ·  #7
Ik loop continu aan die ring te draaien. Het lijkt wel alsof je express precies net niet de juiste instelling kan kiezen :lol:
Niels Rh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 21:21  ·  #8
Haha dat zou toch niet waar zijn....
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 22:30  ·  #9
Die regensensor leid echt een eigen leven. Voor hij werkt moet ik eerst de de constant wisser even aanzetten, daarna pakt hij wel op.
Soms slaat hij op hol en stopt niet meer. Ik zit ook constant aan die knop te draaien om hem een beetje goed te krijgen.
Een beetje hetzelfde heb ik met de temperatuur instelling van de climate control. Ik denk dat die draaischakelaars toch een beetje aan slijtage onderhevig zijn.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 12.03.2019 - 23:39  ·  #10
Zo bont als bij HarryB is het bij mij niet, maar ook ik moet die ring regelmatig een of enkele klicks op en neer draaien, om behoorlijk te laten werken. Vooral temaken met variabelen als druppelgrootte en regenintensiteit. Maar dan nog meestal beter dan gewone intervan (ook regelbaar met diezelfde ring) of continue wissen, omdat regen meestal toch behoorlijk varieert in intensiteit. Daarvandaag ga ik meestal toch snel weer terug naar regensensor.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.03.2019 - 09:22  ·  #11
Quote door HarryB

Die regensensor leid echt een eigen leven. Voor hij werkt moet ik eerst de de constant wisser even aanzetten, daarna pakt hij wel op.
Soms slaat hij op hol en stopt niet meer. Ik zit ook constant aan die knop te draaien om hem een beetje goed te krijgen.
Een beetje hetzelfde heb ik met de temperatuur instelling van de climate control. Ik denk dat die draaischakelaars toch een beetje aan slijtage onderhevig zijn.

Dat klopt gewoon echt niet. Dat komt wellicht door een nieuwe ruit met andere brekingsindex (de regensensor is berekend op de brekingsindex van de originele ruit), of de sensor is verkeerd aangebracht, of vies...

De temperatuur: kijk eens even met een lampje (bijv. op je mobiel) door de kleine sleufjes op de ECC (climate control unit). Als je daar een pluisje stof achter zit zitten, dan is je temperatuursensor vies en kan hij de binnentemp. niet goed meten. De temp. sensor is een dun koper draadje met een bolletje in het midden wat een halve cm. achter die sleufjes zit. Daar blijft stof aan hangen. Je kan het stof eraf halen door het met een fijne naald door de sleufjes naar buiten te halen (zo heb ik het gedaan) - wel heel voorzichtig doen om het draadje niet te beschadigen. Je kan ook de ECC uitbouwen, alles loshalen en er van achter bij komen, maar dat is aanzienlijk meer werk. Achter het draadje zit een ventilatortje wat de lucht aanzuigt. Dan kan je dan wel ook schoonmaken, dan weet je zeker dat dat iig weer goed is.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 13.03.2019 - 11:25  ·  #12
Zijn er ook modellen waar je kunt schakelen tussen sensor en vaste interval tijd?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.03.2019 - 11:30  ·  #13
Ja, dat kon mijn mijn facelift V70N (MY07). Knopje op stuur voor regensensor: draaiknop = gevoeligheid regensensor. Als je het knopje voor de regensensor niet inschakelde, de hendel 1 klik naar beneden = intervalstand, en de draaiknop bepaalde dan de snelheid van de intervalstand.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.03.2019 - 17:01  ·  #14
Quote door Bolbo

Quote door HarryB

Dat klopt gewoon echt niet. Dat komt wellicht door een nieuwe ruit met andere brekingsindex (de regensensor is berekend op de brekingsindex van de originele ruit), of de sensor is verkeerd aangebracht, of vies...

De temperatuur: kijk eens even met een lampje (bijv. op je mobiel) door de kleine sleufjes op de ECC (climate control unit). Als je daar een pluisje stof achter zit zitten, dan is je temperatuursensor vies en kan hij de binnentemp. niet goed meten. De temp. sensor is een dun koper draadje met een bolletje in het midden wat een halve cm. achter die sleufjes zit. Daar blijft stof aan hangen. Je kan het stof eraf halen door het met een fijne naald door de sleufjes naar buiten te halen (zo heb ik het gedaan) - wel heel voorzichtig doen om het draadje niet te beschadigen. Je kan ook de ECC uitbouwen, alles loshalen en er van achter bij komen, maar dat is aanzienlijk meer werk. Achter het draadje zit een ventilatortje wat de lucht aanzuigt. Dan kan je dan wel ook schoonmaken, dan weet je zeker dat dat iig weer goed is.

Ik weet wat je bedoeld, maar ik weet niet of het daar aan ligt. Vaak is de rechterkant gewoon te warm en links normaal. Als ik dan een paar keer met de knop draai wordt hij weer een poosje normaal.
Maar die sensor een keer schoonmaken kan geen kwaad. Heb dat een paar jaar geleden al eens gedaan, maar met de km's die ik maak mag dat best wel weer een keer.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.03.2019 - 19:11  ·  #15
Wat maak je dan precies schoon, en hoe?

Selected quotes for multi-quoting:   0