rem klauwen meenemen

post767
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

rem klauwen meenemen

· 
Posted: 05.09.2025 - 18:35  ·  #1
Hoi, ik ga de remschijven en blokken vooras van mijn v70 D3 2012 vervangen. Inmiddels heeft hij al 330k gelopen.
Is het dan verstandig om de rem klauwen ook gelijk mee te nemen? of als alles nog goed gangbaar is schoonmaken en laten zitten?

heb verschillende gevonden. febi of TRW voor ca150 euro. Ate/ brembo voor ca 200 euro per stuk

alvast dank@
V70lvo
Forumlid.
Leeftijd: 25
Subject:

Re: rem klauwen meenemen

· 
Posted: 05.09.2025 - 18:57  ·  #2
Als die prijs jou het waard is vervangen, anders schoonmaken, mbv een spuitje (voor weinig bij ali&co of de apotheker) doe ik altijd wat Ate vet achter het hoesje.
Regelmatig de remvloeistof vervangen, dat is vaak de reden dat de boel vastloopt, of omdat er WD40 oid gebruikt wordt, dan heb je het rubberspul aldaar snel kapot.
Heel klein beetje keramisch vet op de glijvlakjes waar de remblokken de klauw raken. Beetje keramisch vet op de vinger en even door de remcup raggen (daar zit meestal roest).
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.09.2025 - 19:05  ·  #3
Keramisch vet wordt al lang niet meer geadviseerd door fabrikanten. Speciaal remmenvet daarentegen wel.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.09.2025 - 20:38  ·  #4
Dat speciale ate remmen vet is m.i. bedoeld als montagevet. De nieuwe remzuiger, de rubbertjes en het manchet word hiermee behandeld voor montage.

Het kan tegen de remvloeistof en tegen hitte.

Bij mijn weten gaat op de glijpennen (heel weinig en niet op het eind) en op die raakvlakken van de blokjes vroeger kopervet en nu keramisch vet.

Dat je daar ook ate remmenvet zou kunnen gebruiken wist ik niet.

Het is absoluut verstandig om je remklauwen met die km stand eens uit elkaar te halen , en de zuigers goed te controleren en eventueel te vervangen met manchetten en de rubbers.
V70lvo
Forumlid.
Leeftijd: 25
Subject:

· 
Posted: 05.09.2025 - 21:19  ·  #5
Ik weet niet of men met dat speciale remmenvet ook Ate bedoelt?
Immers heeft dat het meeste effect mbt de 'rubberen' delen.
Vroeger deed ik altijd kopervet op de rug van de blokken, later keramischvet, dit keer niet gedaan omdat er speciale stickers op de achterkant van de blokken geplakt waren.
Keramisch vet lijkt na verloop van tijd toch wat 'uit te harden', maar bij gebrek aan beter kan ik het toch niet laten een beetje te gebruiken?
Ook spuit ik voorzichtig WD40 op de het schroefdraad van de ontluchtingsnippel en bij de remslangen. Dan 'afsmeren met beetje keramisch vet'. Houdt het schroefdraad wat meer roestvrij (gangbaar).
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 06.09.2025 - 13:51  ·  #6
Zolang het werkt waarom zou je ze dan vervangen
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.09.2025 - 10:37  ·  #7
Er zijn revisiesetjes te koop voor de remklauwen. Nieuwe rubbertjes etc.
Even uit elkaar halen is het werk niet.
Kan je ook gelijk kijken hoe ze eraan toe zijn.
Wat ikzelf altijd doe is van de sloop remklauwen halen, die helemaal klaar maken en dan kan je op de auto gelijk verder. Hoef je ze alleen om te zetten.
Setje klauwen op de sloop kost niet veel. (Of even kijken bij de "particuliere" slopers. )
Er worden genoeg auto's aangeboden in onderdelen
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 16:40  ·  #8
Ohh Nondeju volgens de vin zouden er 300mm schijven opzitten maar op de braket van de klauw staat 316! ff geen rolmaat bij de hand
Dan passen de schijven en blokken niet toch?
Selected quotes for multi-quoting:   0