Gisteren merkte ik dat de auto wat minder soepel uitrolde voor een verkeerslicht en na thuiskomst merkte ik dat de schijf en velg linksachter heet waren. Het was 's nachts en ik had een rit van 125 km achter de rug, veel 130 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat het toen al aanliep, want dan zal de schijf wel roodgloeiend zijn geweest, maar ik weet het niet zeker.
Schijf is wat blauwig en de blokken zijn verder versleten dan aan de rechter kant.
Vanochtend de klauw losgehaald. De zuiger is vrij eenvoudig met de hand terug te drukken, maar na een paar keer pompen (met de motor uit, maakt dat nog uit?) blijven de blokken toch te strak zitten. De blokken en geleidepennen zijn schoon en ingevet. Handrem zit niet vast. Heb ook de remvloeistof nog wat doorgespoeld, maar zonder resultaat. Na een klein rondje rijden is de schijf nog steeds heter dan aan de andere kant.
Het zit hem dus echt in de klauw. Nu kan het komen doordat de zuiger relatief ver naar buiten staat vanwege de versleten remblokken en dat met nieuwe schijven en blokken de zuiger wel goed vrijkomt. Maar misschien moet ik daar niet op hopen en gewoon voor een andere klauw gaan?
Ik sleutel normaal gesproken bij de hobbyclub op m'n werk, maar ik wil niet 90km rijden met een aanlopende rem. De klauw wil ik dus thuis op straat vervangen. Is dit te doen? Lijkt mij een kwestie van remslang losdraaien, op nieuwe klauw monteren (uitkijken dat het niet gedraaid zit) en weer monteren?
De nieuwe schijven en blokken kan ik dan op een later moment vervangen op de brug.
Is het noodzakelijk om ook de andere klauw te vervangen?
Schijf is wat blauwig en de blokken zijn verder versleten dan aan de rechter kant.
Vanochtend de klauw losgehaald. De zuiger is vrij eenvoudig met de hand terug te drukken, maar na een paar keer pompen (met de motor uit, maakt dat nog uit?) blijven de blokken toch te strak zitten. De blokken en geleidepennen zijn schoon en ingevet. Handrem zit niet vast. Heb ook de remvloeistof nog wat doorgespoeld, maar zonder resultaat. Na een klein rondje rijden is de schijf nog steeds heter dan aan de andere kant.
Het zit hem dus echt in de klauw. Nu kan het komen doordat de zuiger relatief ver naar buiten staat vanwege de versleten remblokken en dat met nieuwe schijven en blokken de zuiger wel goed vrijkomt. Maar misschien moet ik daar niet op hopen en gewoon voor een andere klauw gaan?
Ik sleutel normaal gesproken bij de hobbyclub op m'n werk, maar ik wil niet 90km rijden met een aanlopende rem. De klauw wil ik dus thuis op straat vervangen. Is dit te doen? Lijkt mij een kwestie van remslang losdraaien, op nieuwe klauw monteren (uitkijken dat het niet gedraaid zit) en weer monteren?
De nieuwe schijven en blokken kan ik dan op een later moment vervangen op de brug.
Is het noodzakelijk om ook de andere klauw te vervangen?