Rem linksachter blijft hangen

een paar vraagjes

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Rem linksachter blijft hangen

· 
Posted: 29.09.2018 - 11:07  ·  #1
Gisteren merkte ik dat de auto wat minder soepel uitrolde voor een verkeerslicht en na thuiskomst merkte ik dat de schijf en velg linksachter heet waren. Het was 's nachts en ik had een rit van 125 km achter de rug, veel 130 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat het toen al aanliep, want dan zal de schijf wel roodgloeiend zijn geweest, maar ik weet het niet zeker.

Schijf is wat blauwig en de blokken zijn verder versleten dan aan de rechter kant.

Vanochtend de klauw losgehaald. De zuiger is vrij eenvoudig met de hand terug te drukken, maar na een paar keer pompen (met de motor uit, maakt dat nog uit?) blijven de blokken toch te strak zitten. De blokken en geleidepennen zijn schoon en ingevet. Handrem zit niet vast. Heb ook de remvloeistof nog wat doorgespoeld, maar zonder resultaat. Na een klein rondje rijden is de schijf nog steeds heter dan aan de andere kant.

Het zit hem dus echt in de klauw. Nu kan het komen doordat de zuiger relatief ver naar buiten staat vanwege de versleten remblokken en dat met nieuwe schijven en blokken de zuiger wel goed vrijkomt. Maar misschien moet ik daar niet op hopen en gewoon voor een andere klauw gaan?

Ik sleutel normaal gesproken bij de hobbyclub op m'n werk, maar ik wil niet 90km rijden met een aanlopende rem. De klauw wil ik dus thuis op straat vervangen. Is dit te doen? Lijkt mij een kwestie van remslang losdraaien, op nieuwe klauw monteren (uitkijken dat het niet gedraaid zit) en weer monteren?

De nieuwe schijven en blokken kan ik dan op een later moment vervangen op de brug.

Is het noodzakelijk om ook de andere klauw te vervangen?
ravado
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Rem linksachter blijft hangen

· 
Posted: 29.09.2018 - 11:09  ·  #2
Heb je het over de s60 of de v40?
ravado
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 11:16  ·  #3
Meestal zit er roestvorming op de zuiger waardoor deze tegen het afdichtingsrubber van de klauw blijft hangen.

Ik haal zelf vaak de zuiger uit de remklauw, dan schuur ik met p1500 schuurpapier de zuiger weer op tot er geen roest meer zichtbaar is. Als het rubber niet aangetast is laat ik die zitten en anders zet ik er ook even een ander rubber in. Met een beetje ate remmenvet, monteer ik de zuiger dan weer terug. Scheelt je de kosten van een andere klauw 😉 maar soms is de boel zo verroest dat dit geen optie is en dan monteer ik het liefst een nieuwe.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 13:15  ·  #4
Gaat om de S60. Bij de V40 heb ik de klauwen allebei al vervangen.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 19:14  ·  #5
Ik lees in een ander topic dat wordt afgeraden om slechts 1 klauw te vervangen. Waarom is dat? Komt er zoveel verschil in remkracht? En maakt dat veel uit aan de achterzijde?
Wellicht kan ik dan beter naar de sloop voor een gebruikt exemplaar?
ravado
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 20:43  ·  #6
Ik heb al een paar keer slechts 1 klauw gewisseld. Als beide klauwen goed werken is het remverschil minimaal en maakt het niks uit.

Als je onderling veel drukverschil hebt dan wordt het een ander verhaal..
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 20:50  ·  #7
Ik vervang ook altijd alleen de defecte klauw. Beetje zonde niet vd andere kant?

Ik heb nog nooit verschil gehad.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 21:24  ·  #8
idem
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 21:38  ·  #9
Top. Ga ik 1 klauw bestellen. Ik kan bij Bogijn een Bosch krijgen voor €73. Lijkt mij een goede prijs.

Nu hopen dat ik de slang goed loskrijg. Heb alleen steeksleutels en geen speciale remslang sleutel.
ravado
Subject:

· 
Posted: 29.09.2018 - 21:46  ·  #10
Remklauw eerst laten zitten en dan met sleutel 14 eerst de remslang losdraaien. Hoeft niet helemaal los maar een kwartslag is al voldoende.

Daarna de remklauw los draaien en als deze helemaal los is, draai je de klauw ook zo van de remslang los.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2018 - 04:19  ·  #11
Denk dat ik dat ben geweest over de remklauwen vervangen. Laat ik het anders zeggen, als je er een gebruikte klauw op zet maakt het voor de remwerking weinig tot niets uit. 1 NIEUWE klauw moet je niet willen monteren want er komt bijna altijd remverschil en al helemaal wil je dat juist achter niet hebben. Dus bij het monteren van NIEUWE remklauwen altijd per set doen. Ik ben er ook allang mee gestopt om slechts 1 klauw te vernieuwen en gaat hier altijd per set, juist door het verschil in remwerking.

Waar ik keur is een remmenbank dus ik kan het verschil tussen de wielen tijdens het remmen gewoon zien. Uit mijn hoofd mag je achter max 26% verschil in remwerking hebben, maar dit moet je echt niet willen en je merkt deze 26 procent ook echt (als je een beetje gevoel hebt)
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 30.09.2018 - 06:49  ·  #12
Remverschil mag max 30% zijn. Dit is bij alle voertuigen zo, voor achter maakt niet uit. Handrem mag 99% verschil hebben (theoretisch)

Zelf nog nooit verschil ervaren met een nieuwe klauw links en oude klauw rechts. Ook niet op een bank.

Zo verschillen de meningen weer 😁
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.09.2018 - 07:48  ·  #13
als de cilinder in de remklauw de zelfde diameter heeft zal de rem druk op de blokken het zelfde zijn.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2018 - 09:25  ·  #14
Kent iemand het merk NK?
Als ik daar een klauw van heb krijg ik die over 2 dagen binnen. Bosch duurt langer.

Gaat om deze klauw:
https://www.bogijn.nl/onderdel…1/remklauw
ravado
Subject:

· 
Posted: 01.10.2018 - 10:44  ·  #15
Imitatiemerk waar ik geen ervaring mee heb

Selected quotes for multi-quoting:   0