Rem loopt aan, gecupte band?

Auto trilt vanaf 100-110

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 14:32  ·  #1
Bij het vervangen van mijn koppeling stond de auto (uiteraard) op de brug, en heb ik even aan de wielen gedraaid uit nieuwsgierigheid. Ik hoorde dat de rem links achter een klein beetje aanloopt (als ik het wiel een draai geef, hoor ik elke 2 seconden heel even een licht schuurgeluid). Daarna heb ik ook maar even het loopvlak van de band gevoeld, en het binnenste vlak is bobbelig, dus (licht) gecupt.

Heeft dit met elkaar te maken? En verklaart dit ook waarom de auto begint te trillen boven pak 'm beet 100-110km/u?

Moet ik dan de hele remmerij gaan vervangen of zou ik af kunnen met een (of een set) schijven?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 14:52  ·  #2
Cupping voel je door "weerhaken" als je over het loopvlak voelt met en tegen de looprichting in.
Cuppen heeft meestal alleen meer herrie als gevolg en niet zozeer trillen. Overigens iets waar onze auto's gevoelig voor zijn (cuppen, that is)
"Bobbelen" zou ik niet bij cuppen als woord gebruiken, dus dat is misschien een ander issue, wat misschien wel tot trillen kan leiden.

Als vuistregel is trillen boven de 100 een indicatie voor een probleem op de achteras, dus je begint de zoektocht op de goeie plek :)
Zoals bijvoorbeeld bigdog ook kan bevestigen, is trillen echter ontzettend lastig op te sporen en is het vooral een kwestie van zaken uitsluiten.

Wat het dichtst bij huis is, is uiteraard de balans van je achterwielen. Hoeveel lood, hoe lang geleden etc? Zorg dat het contactvlak tussen naaf en velg ook uiterst schoon is. En zorg dat het zaakje goed past (vooral van belang bij aftermarket / niet originele velgen met bijvoorbeeld spacers ertussen)

Een onbalans in schijf of een slecht teruglopende remklauw kunnen ook trillingen veroorzaken, waar het aanlopen wat je beschrijft een symptoom van kan zijn. Kan ook een kwestie van aangekoekt vuil/remblok-deposit zijn. Een aantal keer flink remmen (maar dan ook flink; zoek bijvoorbeeld eens op "brake in procedure") en goed laten afkoelen (niet wegzetten met snoeihete schijven!) kan misschien soelaas bieden.

Als dat allemaal niet helpt, zou ik schijven (en blokken) vervangen. Omdat je dan de spullen eraf hebt liggen is dat een mooi moment om te zorgen dat beide klauwen goed gangbaar zijn (geleidebouten en zuiger). Vuil eraf halen dus en goed insmeren met voor remmerij geschikt smeermiddel (hoge temperaturen!).

Afhankelijk van de leeftijd van je auto is het vervangen van de remschoenen van je handrem ook een goed idee. Die willen wel eens geruisloos vergaan en voor issues zorgen.

Zijn we dan uitgetruukt? Nee, nog lang niet, maar dit zouden mijn eerste stappen zijn :)
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 15:20  ·  #3
Goed dat ik in de juiste richting zit :D

Omdat de linker achterband zoals gezegd 'gebobbeld' is (dit is dus anders dan gecupt?) wil ik deze sowieso laten vervangen, dan wel laten afdraaien/trimmen. Ik wil alleen niet dat de band dan na 1000km weer hetzelfde euvel gaat vertonen, dus wil de oorzaak ook graag aanpakken.

Ik lees ook veel over schokdempers die op zijn die dit soort dingen kunnen veroorzaken. De bevriend monteur die de koppeling heeft vervangen, constateerde ook dat de schokbrekers op waren. Gek genoeg merk ik hier helemaal niets van tijdens het rijden en heb ik net op de parkeerplaats van mijn werk op de trekhaak staan dansen, maar de auto begint niet te deinen. Gewoon netjes inveren, iets terugveren, beetje inveren, stil.
Kan dit er mee te maken hebben en is er (behalve de trekhaak-salsa) een andere manier om dit te testen? ^_^
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 15:34  ·  #4
Quote door musje83


Kan dit er mee te maken hebben en is er (behalve de trekhaak-salsa) een andere manier om dit te testen? ^_^


Absoluut. Alle onderdelen in de ophanging zijn in principe verdacht. Een slechte schokdemper kan zeker trillingen veroorzaken.
Een aantal garages heeft een testbank, waarmee ze de functie van alle 4 de dempers gelijk kunnen testen.

Maar als je al zeker weet dat ze slecht zijn en een monteur dat bevestigt.....Vervangen is zo'n drama niet (op de achteras dan) en ze zijn relatief goedkoop. Wel per twee vervangen, uiteraard.

En ja, cuppen zou ik dus meer omschrijven als "ruw/weerstand/weerhaken" dan "bobbelen".
Band en velg zijn overigens nog steeds primaire verdachten, laat er anders eens naar kijken bij een gerenommeerde bandenboer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 15:35  ·  #5
Afdraaien of trimmen zou ik never niet doen.
Is een trucje om rot banden goed te doen lijken.

Banden niet goed?
Vervangen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 19:53  ·  #6
schokdempers kosten de wereld niet, tot je nivomats blijkt te hebben..
als je schokdempers echt op zijn, zou je op een hobbelige klinkerweg (die ook wat slingert) gaan stuiteren en "driften" of in krabbenpas gaan rijden (been there) omdat je achterkant dan gaat springen..
ik weet niet wat voor basis je banden zijn, maar geen enkele band is in beginsel helemaal rond.
als je banden een beetje merkbanden zijn en nog voldoende profiel hebben, zou ik ze laten trimmen en meteen sipen ook..
maar dat ben ik..
als het Hang-Snang banden zijn: niks aan doen, begin met wat knaps..
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 20:28  ·  #7
Cuppen gebeurt normaal op de achterbanden( tenzij je RWD/AWD hebt).

Er worden verschillende krachten op het loopvlak losgelaten. Zijdelingse krachten, voorwaartse en achterwaartse krachten.

Cuppen houd in dat je banden in de looprichting V-A/A-V scheef afslijten. Op onze achteras heb je alleen remkrachten, het wiel word tegengehouden en zal dus aan de breedtegroeven trekken. Op de vooras heb je aandrijfkrachten en remkrachten en dit zorgt ervoor dat het elkaar enigzins opheft. Bij rwd heb je dit dus andersom. Als je met je hand over het loopvlak heen en weer gaat kan je het voelen. 1 Kant op zal je niet veel merken en de andere kant op voel je dat het profiel "scherpe" randjes heeft.
Dat is cuppen.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 20.07.2015 - 23:39  ·  #8
@626Ronin: Dat is het hem juist, ik merk vrij weinig aan mijn schokdempers, ook de monteur die even een proefritje maakte net na aankoop (ging met een rotvaart over drempels heen) merkte niks 'aan de achterkant'. Toch is mij verteld dat ze 'op' zijn, maar heb het zelf niet gezien helaas.

Banden zijn overigens Continentals, met nog ruim profiel er op.

@Widebody Ik voel geen scherpe randjes, juist 'hobbels'. Dit is een visuele representatie van wat ik voel op de band links achter (al ziet het er op de foto wat erger uit):
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 21.07.2015 - 01:14  ·  #9
Misschien zou je in een S60 van een forumlid (mee) kunnen rijden.
Wel een waarvan zeker is dat de schokdempers optimaal zijn.
Zo krijg je in iedergeval een referentiepunt.
Heb door de jaren veel in verschillende Volvo's gereden.
Bij sommigen waren de schokbrekers erg goed, maar er waren er ook bij, welke dramatisch slecht waren.
Bedenk dan dat de eigenaar dacht dat ze prima waren.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 21.07.2015 - 08:46  ·  #10
Quote door musje83



zo! sorry, maar gooi dat maar weg, voordat je dat rond heb is dat "ruime" (laat het 4 mm zijn?) profiel wel weg..
ik denk inderdaad dat dit schokdempers zijn of anders wel een verrot karkas (mij niet vreemd bij Conti)
en zie ik er ook een reparatieprop in zitten? kan ook nog dat ie lang op veel te lage spanning heeft gereden.. (waardoor dat karkas vervormd is)
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 21.07.2015 - 09:05  ·  #11
@Bigdog Dat is wel een idee, ik zal eens kijken of er forummers met een S60 in omgeving midden Nederland wonen.

@626Ronin Sorry dat ik je zo heb laten schrikken :lol: Maar dit is een 'visuele representatie' oftewel niet mijn eigen foto/band, puur ter illustratie van internet geplukt. Maar het voelt bij mij dus wel zo, zij het iets minder heftig.

Gelukkig heb ik de motorsteunen die ik bij Rima had gehaald niet nodig gehad en kan ik die omruilen voor 2 goede banden. Nu nog schokbrekers en een lambdasonde en ik hoop dat ik dan voorlopig klaar ben... :)
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 22.07.2015 - 12:26  ·  #12
Zijn schokbrekers achter goed 'voor de deur' te vervangen? We hebben een krik en sleutelgereedschap, alleen geen brug op het moment.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 22.07.2015 - 12:44  ·  #13
De schokdempers wel. De veren zijn lastiger, mocht je die ook willen meenemen, maar kan volgens mij wel. Moet je alleen onder de auto met veerspanners gaan werken. Tijdrovend en een tikje gevaarlijk.

Schokdempers is max. 20 minuten per kant. Boven los, onder los en eruit laten zakken.

Je mag ook ff langsrijden in Almere, doen we het even samen.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 22.07.2015 - 12:53  ·  #14
Jazeker, gewoon doen.
Je moet voldoende hoogte hebben om de demper er onderuit te krijgen, het naar boven brengen van de draagarm kan helpen.

Verder zijn het drie bouten los (een binnen, twee buiten) et voilĂ . Momentsleutel voor het juiste moment gebruiken. Soms heeft de oude demper wat aanmoediging nodig (rubber hamertje) om eruit te willen vallen

Weet je zeker dat je geen nivomats hebt?
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Rem loopt aan, gecupte band?

 · 
Posted: 22.07.2015 - 14:40  ·  #15
@grrroovedude Thanks! Ritje Hilversum-Almere is goed te doen, ik denk dat ik daar graag gebruik van maak, aangezien jij ervaring hebt met Volvo en de bevriend monteur niet. Better safe than sorry.

@waal70 Sounds easy enough! Maar nee, ik weet niet zeker of ik nivomats heb. Hoe check ik dat?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0