Remmen achter slijten veeel sneller

 
 
 
 
 
blackv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 22.12.2022 - 21:06  ·  #1
Beste mede volvisten,
Ik rijd mijn volvo na 5 jaar nog met volle tevredenheid. Buiten het gebruikelijke onderhoud heeft mijn V70 geen zware/grote reparaties gehad. Toch valt me één ding op, namelijk de achterremmen. Ik had altijd het idee dat de achterremmen veel meer (sterker) remmen dan eigenlijk wat zou horen. Ik voel bij het remmen dat de auto aan de achterkant licht zakt en met regen willen de achterwielen weleens te snel blokkeren.
Mijn laatste remblokken wissel is 15.000km geleden gebeurd en sinds vandaag hoor ik de achterkant weer schuren tijdens het remmen. Meteen gecontroleerd en de remblokken zijn op... Meteen nieuwe remblokken + schijven besteld. Maar er is dus iets aan de hand. Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn. Zou het misschien aan de remklauwen kunnen liggen? Ik kijk uit naar jullie reacties!
Fijne avond, Mehmet
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 22.12.2022 - 22:36  ·  #2
Ik heb die ervaring ook, maar alleen bij de originele Volvo remblokken. Die bijten behoorlijk vast, zijn relatief duur en slijten snel.

Ik gebruik sinds 1,5 jaar Ate ceramische blokken. Bijt wat minder op de achteras, blijft schonen (minder remstof) iets goedkoper en gaat wat langer mee.

Allemaal keuzes die we kunnen maken 😀
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 09:07  ·  #3
Quote door martijn-a

Ik heb die ervaring ook, maar alleen bij de originele Volvo remblokken. Die bijten behoorlijk vast, zijn relatief duur en slijten snel.

Ik gebruik sinds 1,5 jaar Ate ceramische blokken. Bijt wat minder op de achteras, blijft schonen (minder remstof) iets goedkoper en gaat wat langer mee.

Allemaal keuzes die we kunnen maken 😀


Maar je remblokken oprijden binnen 15K km's is geen normale slijtage.
Mijn vermoeden is dat ze niet los komen en dat de zuiger dus na het remmen onvoldoende terug gaat waardoor de blokken tegen de schijven bijven hangen.

Worden je schijven niet heet na een normale (dwz zonder noodstop ed) lange rit?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3760
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 09:32  ·  #4
Quote door RIVADA

Quote door martijn-a

Ik heb die ervaring ook, maar alleen bij de originele Volvo remblokken. Die bijten behoorlijk vast, zijn relatief duur en slijten snel.

Ik gebruik sinds 1,5 jaar Ate ceramische blokken. Bijt wat minder op de achteras, blijft schonen (minder remstof) iets goedkoper en gaat wat langer mee.

Allemaal keuzes die we kunnen maken 😀


Maar je remblokken oprijden binnen 15K km's is geen normale slijtage.
Mijn vermoeden is dat ze niet los komen en dat de zuiger dus na het remmen onvoldoende terug gaat waardoor de blokken tegen de schijven bijven hangen.

Worden je schijven niet heet na een normale (dwz zonder noodstop ed) lange rit?

Dat lijkt mij ook.
De remverhouding is bij benadering 80% voor, 20% achter, dus als achter harder slijt, zit er iets niet goed.

Overigens zijn de originele remblokken van Volvo ook van ATE (alleen dan in een mooi blauw Volvo doosje, wat ze een stuk duurder maakt :P)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4089
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 09:50  ·  #5
Jij rijdt taxi toch? Dat is met name stadsverkeer dus dan gaan de remblokken wel hard, zeker als je ook nog een automaat hebt (weet niet of dat bij jou zo is).
Wel is het zo dat de Volvo de achterremmen wel vaker vast komen te zitten (met name de P2, jij hebt P3, ook wel bekend als V70nn = model vanaf 2008) . Ik denk dus dat je er goed aan doet om de gangbaarheid van remzuiger en klauw (glijpinnen) goed te (laten) nakijken en bij afwijking te reviseren dan wel te vervangen (niet alleen de blokken, maar de hele remklauw).
Je kan zelf controleren of een remklauw vastzit door een stuk snelweg te rijden waarbij je de remmen niet aanraakt, zodat ze volledig zijn afgekoeld, en dan bij een parkeerplaats/tankstation van de weg af zonder de remmen aan te raken, volledig op de motor afremmen tot stilstand (alleen de laatste paar meter even remmen om te stoppen) en dan met de hand of een infrarood thermometer de temperatuur van de remschijven voelen. Als je dit op die manier doet moet je de remschijven gewoon kunnen beetpakken en moeten vrijwel koud zijn (max handwarm ivm die laatste paar meter zachtjes remmen). Als er een zo heet is dat je die niet kan beetpakken, dan loopt de remklauw aan. Ik heb dit meerdere keren gehad bij mijn W123 Mercedes-Benz vanwege een slechte klauw, dat is perfect voelbaar. Een keer liep die zo hard aan dat de hele velg warm was (wel dichte velgen) en de remschijf gloeide zowat van de hitte.
Vervang je wel regelmatig de remvloeistof? Zeker bij intensief gebruik zoals taxi moet dit elke 2 jaar. Vocht in de klauw zorgt voor corrosie, wat weer tot vastzittende remklauwen leidt.

Als je echt twijfelt aan de remkrachtverdeling dan zou ik eens een garage opzoeken met een rembank, die kunnen dat zo in beeld brengen. Hier in Spanje is dat onderdeel van de apk keuring, toch wel makkelijk. Je wielen gaan dan op een rol en je remt met het pedaal geleidelijk tot de wielen blokkeren en de remkracht wordt gemeten door de machine, dan weet je precies waar je aan toe bent.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 12:18  ·  #6
Ik zou het ook in de remkrachtverdeler zoeken. 15.000 km is absurd snel. Vastzittende zuigers lijkt mij sterk. Het spul zou erg warm worden en wellicht vast komen te zitten.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 15:15  ·  #7
Quote door yes996

Vastzittende zuigers lijkt mij sterk. Het spul zou erg warm worden en wellicht vast komen te zitten.


Waarom lijkt je dat sterk? Het komt regelmatig voor dat dit gebeurt. Setje nieuwe (andere) klauwen, of de zuigers verwijderen, schoonmaken en met nieuwe afdichtingen en rubbers weer monteren.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 19:35  ·  #8
Ik denk dat de remklauwen niet meer goed zijn. De latere generatie V70 (na 2008) met elektronische handrem heeft vaker last van vastzittende zuigers dan de vorige generatie V70 (-2008). Dit gebeurd ook regelmatig bij relatief lage km-standen, al vaak mee gemaakt onder de 200.000 km.

De remblokken achter slijten bij de P3 sneller dan voor bij een rustige / normale rijstijl. Origineel Volvo voor de P3 is Galfer voor de blokken. Klauwen zijn van TRW als ik het goed onthouden heb.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 339
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 22:56  ·  #9
Laat je remkrachtverdeler maar controleren, die werkt progressief naar mate er gewicht in de auto bij komt.
Als taxichauffeur zullen de meeste passagiers achterin stappen en bagage in de kofferbak gaan.
Dat in combinatie met een slappere veerring na 4 ton maakt dat de remkrachtverdeler te fanatiek werkt.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 23:18  ·  #10
Ben toch wel benieuwd of iemand daadwerkelijk eens het remsysteem van een V70 P3 heeft bekeken. Zover ik weet wordt dit bepaald door de ABS pomp / kleppenblok. Nog nooit meegemaakt bij de P3 dat dit problemen geeft.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 485
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 23.12.2022 - 23:47  ·  #11
Hallo volvo rijders

p3 heeft dit probleem ook maar dit komt door dat er roest vorming is in het remzadel .
Bij de remblokken worden geleiders mee geleverd die in het remzadel worden gemonteerd hier treed tussen geleiders en het zadel roest vorming op waardoor de blokken niet gemakkelijk terug geleiden.
Roest verwijderen en controleren dat de blokken gemakkelijk bewegen.

Groeten BUM
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 24.12.2022 - 11:27  ·  #12
Ik mis de invloed van de rijstijl op het slijten van de remblokken.
Wie anticipeert en een gelijkmatige rijstijl heeft doet lang met remblokken.
Meer dan 100.000 km met een set remblokken is geen zeldzaamheid.

Goede vriend heeft een taxibedrijf met E klasse Mercedes taxi's.
Vertelde dat er een nieuwe kampioen is onder de chauffeurs.
Na 7000 kilometer versleten remblokken.
Deze coureur haalt zijn pensioen niet bij dit taxibedrijf.
blackv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 24.12.2022 - 16:15  ·  #13
Quote door Wakkerewilly

Ik mis de invloed van de rijstijl op het slijten van de remblokken.
Wie anticipeert en een gelijkmatige rijstijl heeft doet lang met remblokken.
Meer dan 100.000 km met een set remblokken is geen zeldzaamheid.

Goede vriend heeft een taxibedrijf met E klasse Mercedes taxi's.
Vertelde dat er een nieuwe kampioen is onder de chauffeurs.
Na 7000 kilometer versleten remblokken.
Deze coureur haalt zijn pensioen niet bij dit taxibedrijf.


Stiekem hoop ik dat het in mijn geval aan de remklauwen ligt :p en dat ik me niet aangesproken hoef te voelen…

Nee maar helaas voel ik de remmen achter toch blijven hangen. Vooral als ik achteruit rijd hoor ik de blokjes hangen daarachter. Maar iig bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen!

Woensdag wordt het allemaal gecontroleerd. Ik houd jullie op de hoogte!
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 283
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 24.12.2022 - 19:18  ·  #14
Mss je remverdeler
blackv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: Remmen achter slijten veeel sneller

 · 
Posted: 30.12.2022 - 20:14  ·  #15
Beste leden,
Na diagnose is vastgesteld dat de zuigers van de achterremmen niet voldoende terug gingen. Rechts was veel erger dan links. Op advies 2 nieuwe remklauwen laten monteren en uiteraard nieuwe schijven en blokken. Hij doet het nu weer helemaal goed! Nogmaals bedankt voor het meedenken en delen van ervaring.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0