Remslangen vervangen

 
 
 
 
 
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 14:09  ·  #1
Tijdens een laatste inspectie zag ik dat er barstjes in mijn remslangen zitten. Daarom ga ik dit weekend de remslangen rondom van mijn XC70 vervangen, met uiteraard gelijk de vloeistof. Lijkt me een eenvoudige klus (als er niks afbreekt).

Zijn er nog tips en tricks, of het allemaal vrij eenvoudig?

Vanavond ga ik alvast beginnen met het inspuiten van de nippels met IMAL en wil dat dan even elke avond doen.

Ik had ook al de tip gezien om de ontluchtingsnippels los te krijgen dat je rustig op je sleuteltje moet tikken ipv grof geweld te gebruiken.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 14:47  ·  #2
Bij mijn T5 ging het allemaal heel gemakkelijk.De leidingen kwamen eigenlijk ook zonder inspuiten zo los.
Succes!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 14:53  ·  #3
Koop anders gelijk stalen leidingen van Goodridge.
Staal veteerd niet zoals rubber.
Een compleet set kost 90 euro.

Ik had 1 lastige. (weet ff niet meer welke)
Daar ging de leiding door een bracket heen.
Zat goed vast gerot.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 15:09  ·  #4
Ik heb al gewone slangen in huis, RVS omvlochten leidingen vind ik overkill voor een rijdende bank. Ben nu voor minder dan de helft klaar.

Denk dat het verschil in remgevoel ook al groot zat gaat zijn met nieuwe leidingen en nieuwe vloeistof.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 15:30  ·  #5
Tip: check eerst of je alle ontluchtingsnippels los kunt krijgen. Anders heb je wel nieuwe slangen en vloeistof, maar ook lucht die je niet wegkrijgt :bandit: dan rol je vd regen in de drup
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 16:41  ·  #6
Heb direct na aankoop van de auto, alle remslangen door RVSommantelde teflonslang vervangen (een tik van m'n motorhistorie) en hou als regel aan, elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen. Koste een beetje en je hebt nooit het risico van vastgeroeste nippels.
Overigens valt me wel op, dat zelfs bij de vervanging van de bussen in het subframe en hoegenaamd geen roestige verbindingen op de auto voorkomen. Zag afgelopen week nog een foto van de vervanging van de subframebussen op een auto die royaal 5 ton heeft gelopen, waarop nauwelijks roest waarneembaar is. Zou Volvo dan toch echt goeie auto's bouwen???
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 21:10  ·  #7
Ha, dat was mijn auto denk ik met die 5 ton op de teller.
Toevallig vandaag ook de remvloeistof vervangen met een drukvat wat ik heb gefabriceerd. Ik heb het 3 jaar geleden door de garage laten doen maar zelf gaat het minstens zo goed. Als je alles doorspoelt, neem dan ook meteen je koppelingscilinder mee.
De oude vloeistof was echt vies!
Drukvat:

Wat betreft de remslang; bij mijn auto was het echt een crime om de koppeling naar de remleiding los te maken. Ook met een goede remsleutel. Uiteindelijk hebben we de boel met een griptang losgekregen. Hopelijk gaat het bij jou beter.

Mocht je dat vat willen gebruiken om te ontluchten, laat maar weten.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 09:26  ·  #8
Quote door JJM

Tip: check eerst of je alle ontluchtingsnippels los kunt krijgen. Anders heb je wel nieuwe slangen en vloeistof, maar ook lucht die je niet wegkrijgt :bandit: dan rol je vd regen in de drup


Dat wilde ik inderdaad wel gaan doen.

Quote door Musicus

Ha, dat was mijn auto denk ik met die 5 ton op de teller.
Toevallig vandaag ook de remvloeistof vervangen met een drukvat wat ik heb gefabriceerd. Ik heb het 3 jaar geleden door de garage laten doen maar zelf gaat het minstens zo goed. Als je alles doorspoelt, neem dan ook meteen je koppelingscilinder mee.
De oude vloeistof was echt vies!
Drukvat:

Wat betreft de remslang; bij mijn auto was het echt een crime om de koppeling naar de remleiding los te maken. Ook met een goede remsleutel. Uiteindelijk hebben we de boel met een griptang losgekregen. Hopelijk gaat het bij jou beter.

Mocht je dat vat willen gebruiken om te ontluchten, laat maar weten.


Koppelingscilinder zal ik niet meenemen ;). Nu kan je de oude slang wel gewoon met een griptang naar de kl*ten helpen, je hebt em toch niet meer nodig.

Dank je voor het aanbod, maar je zit best ver weg dus ik ga het gewoon oldschool doen samen met iemand anders.

Ben inmiddels ook al de tip tegengekomen dat je met pompen op de rem niet helemaal volledig moet indrukken omdat anders je trommel (oid) kan gaan lekken.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 10:14  ·  #9
Volgens mij moesten we de griptang op de remleiding zetten omdat deze anders mee ging draaien. En dat wil je voorkomen. Dus die is enigszins gehavend. Maar ik heb de eerste keer de remslang vervangen na de 5 ton, dus de volgende keer is het bij 1 miljoen....

Bij te ver trappen tijdens het ontluchten kan je idd je hoofdremcilinder kapot trappen.

Waar woon je? Ik rijd regelmatig door het land.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 11:38  ·  #10
Quote door Tenck

Ik had ook al de tip gezien om de ontluchtingsnippels los te krijgen dat je rustig op je sleuteltje moet tikken ipv grof geweld te gebruiken.

ik zet het ringsleuteltje altijd onder spanning en klop met een hamer recht bovenop de ontluchtingsnippel, eventueel span ik de sleutel ook richting vast aan en klop ik ook nog even.. ook op een 50 jaar oude land rover kwamen ze zo los, zelfs terwijl we de exacte Engelse maat sleutel niet hadden..
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 03.07.2017 - 11:19  ·  #11
Gelukt :D . Ontluchtingsnippels kwamen eigenlijk heel makkelijk los, en de slangen zelf ook wel. De vloeistof die er uit kwam zag er eigenlijk wel prima uit, iets donkerder dan wat er in ging. Ik dacht nog dat ik de klauwen er af moest halen, maar dat hoefde niet.

Het pedaal voelt weer wat harder en het gevoel dat er weer verse slangen onder zitten doet ook een hoop :).
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 24.09.2017 - 11:01  ·  #12
Goedemorgen!

Afgelopen weekend ook de rem slangen aangepast naar RVS ontmanteld.
Alleen ik liep nog wel tegen een paar dingen aan.

Ontluchting nippel vast aan de rechterkant.
Die warm gestookt en ingespoten maar geen beweging in de krijgen.
Na 3x warm gestookt toch met de gedachten ''het is nu of nooit'' dus kracht erop en poef!
Afgebroken in de klauw. Dus even 2 nieuwe klauwen besteld voor de voorkant en die kan er tegen aan.
Achter kwam alles wel vrij snel en gemakkelijk los op de leiding zelf na. Die heb ik met een grip tang en warm stoken los gekregen.

Alleen nu loop ik nog tegen 1 probleem aan, de leiding rechtsvoor wilt het kwarteltje niet los die na de rem slang zelf gaat.
Ingespoten, warm gestookt, alles gedaan maar geen gang in te krijgen! Nu had ik de rem slang zelf erop gedraaid maar nu kom ik een halve slag te kort waardoor de rem slang onder spanning staat op de klauw wat dus niet mag.
Iemand hier nog tips?

Ik heb al een koperen leiding gekocht met een verbindingsstuk waardoor je hem eenvoudig kan vervangen. Op de koperen leiding heb ik al een kopje op geperst en kan zo gebruikt worden maar het liefst hou ik het origineel.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Martijn
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 24.09.2017 - 19:35  ·  #13
Vandaag nog even verder gegaan en helaas heeft de leiding zelf het toch opgegeven na diverse tangen, buigen en kracht erop zetten.
Ik heb daarna 5mm koperen leiding op maat gemaakt en die bevestigd.
Paar keer flink druk op de rem zetten en ontluchten en prima!

Alleen onder het rijden toch nog gemerkt dat er iets lucht in zit dus morgen even 1 liter remvloeistof erbij halen en dan nog maar keer alle klauwen ontluchten en kijken wat eruit gaat komen.

Het ontluchten heb ik gedaan via een vrij grote spuit met een doorzichtige slang. Ik heb ook een apparaat op lucht of een handpompje maar toch vind ik dit persoonlijk het makkelijkste en je ziet het heel duidelijk.

Groetjes Martijn
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 24.09.2017 - 20:57  ·  #14
Martijn waar heb jij de RVS ommantelend slangen vandaan linkje of iets??
Goedemorgen!

Afgelopen weekend ook de rem slangen aangepast naar RVS ontmanteld.
Alleen ik liep nog wel tegen een paar dingen aan.

Ontluchting nippel vast aan de rechterkant.
Die warm gestookt en ingespoten maar geen beweging in de krijgen.
Na 3x warm gestookt toch met de gedachten ''het is nu of nooit'' dus kracht erop en poef!
Afgebroken in de klauw. Dus even 2 nieuwe klauwen besteld voor de voorkant en die kan er tegen aan.
Achter kwam alles wel vrij snel en gemakkelijk los op de leiding zelf na. Die heb ik met een grip tang en warm stoken los gekregen.

Alleen nu loop ik nog tegen 1 probleem aan, de leiding rechtsvoor wilt het kwarteltje niet los die na de rem slang zelf gaat.
Ingespoten, warm gestookt, alles gedaan maar geen gang in te krijgen! Nu had ik de rem slang zelf erop gedraaid maar nu kom ik een halve slag te kort waardoor de rem slang onder spanning staat op de klauw wat dus niet mag.
Iemand hier nog tips?

Ik heb al een koperen leiding gekocht met een verbindingsstuk waardoor je hem eenvoudig kan vervangen. Op de koperen leiding heb ik al een kopje op geperst en kan zo gebruikt worden maar het liefst hou ik het origineel.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Martijn
[/quote]
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Remslangen vervangen

 · 
Posted: 24.09.2017 - 21:35  ·  #15
http://www.goodridge.nl/


De welbekende rem slangen die meerdere hier gemonteerd hebben.
En ik moet zeggen dat je het verschil van nieuwe olie, en de rem slangen in combinatie met nieuwe en schone klauwen heel goed merk.
Hij remt heel direct nu.

Groetjes Martijn
 
Selected quotes for multi-quoting:   0