Remt minder fel

Hoofdremcilinder of vacuumverlies?

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3186
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 29.01.2024 - 11:21  ·  #46
Quote door remcodj

Even door op dit oude draadje....

Ik heb ook last van het zakkende pedaal en zou de hoofdremcilinder willen reviseren om te kijken of dat het probleem oplost.
Ik zie dat men het heeft over revisiesetjes, ik kan ze echter niet vinden...
Heeft iemand een tip voor me waar ik die zou kunnen vinden? Het is voor een V70XC AWD automaat uit 2002

Ik hoor het graag!


Op autodoc bijvoorbeeld. Gewoon je kenteken invullen en zoeken op reparatieset hoofdremcylinder. Kost een paar euro.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 29.01.2024 - 11:29  ·  #47
Hoe is het gesteld met je remvloeistof? Die wordt door velen niet zo regelmatig vervangen als wel zou moeten (elke 2, max 3 jaar). Dat gaat ook ten koste van het pedaalgevoel. En vacuumverlies ook... dus het is niet per sé gezegd dat het in de hoofdremcilinder zit.
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 29.01.2024 - 11:53  ·  #48
@ohz274
Stom... ja als je zoekt op reparatieset, komt ie er zo uitrollen. ik zocht op revisie.... dank je wel!

@bolbo
Het zakkende pedaal is gekomen na het vervangen van de remblokken. Vermoedelijk door het terugstellen van de remzuigers (zonder de ontluchters te openen). Hierdoor zijn de waarschijnlijk de rubbers kapot gegaan. Exacte wat omschreven is het eerder gelinkte filmpje.
Vanwege dit probleem ook de remvloeistof vervangen, middels de "2-mans pedaal methode". Dit heeft echter niks opgeleverd. Vandaar de verdenking van rubbers van de hoofremcilinder.
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 08.02.2024 - 20:14  ·  #49
Reparatiesetje is binnen en heb inmiddels de hoofdrem cilinder op de werkbank liggen.
Echter zou ik niet weten hoe ik hier de borgveer uit krijg?
Ik zou verwachten dat er twee kleine oogjes in de veer zaten zodat je hem daarop kunt pakken met een speciale veertang om hem samen te knijpen, maar helaas.
Iemand dit vaker gezien? Hoe krijg ik hem er uit (zonder schade te maken)?
Ik ben benieuwd of iemand tips heeft.

Groeten,
Remco
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3186
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 08.02.2024 - 20:25  ·  #50
Ai. 🤔
Misschien kun je aan beide uiteinden met de sterkste loctite een heel klein schroefje of boutje opplakken. Wanneer uitgehard buig je de veer zo samen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 09.02.2024 - 09:11  ·  #51
Geen idee. Is er niet achter te komen met een klein schroevendraaiertje?
Als er geen betere ideeën komen, zou je het kunnen overwegen om zelf twee heel kleine gaatjes te boren en dan de borgring samenknijpen. Met een punch een putje slaan zodat je boortje niet wegzwiept, en dan beetje smeren en boren, en schaafsel wegzuigen zodat het niet ergens tussen komt. Niet gemaakt om uit elkaar te halen dus, dat is duidelijk...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 09.02.2024 - 09:30  ·  #52
Bij een citroen wiellager laatst hetzelfde gehad. klein gaat je geboord paar mm van begin van de veer(ook beetje in houder. daarmee genoeg ruimte om met klein schroevendraaiertje m dr uit te drukken. er schijnt gereedschap voor te zijn. ik zal eens kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=bu74qgSnzUg&t=419s
https://www.youtube.com/watch?v=VDU7BBd8GsE

hoe verzinnen ze t: https://www.toolspecial.com/ge…l019220-ka
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3186
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 09.02.2024 - 09:52  ·  #53
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 09.02.2024 - 11:03  ·  #54
Goed gereedschap is het halve werk zeggen ze dan... goed gereedschap is je halve inkomen, beter gezegd. Maar goed, beter duur dan niet te koop, ofzo...
En dan moet je daarna nog een nieuwe borgring kopen, daar weten ze vast ook wel een prijs op te plakken van meerdere cijfers voor een cirkeltje verenstaal waar een stukje van mist :-) . Maar goed, als ik dat zo zie zou het wellicht met twee schroevendraaiertjes ook moeten lukken, al weet ik niet of je daarmee voldoende kracht kan zetten / grip hebt.
Gaatje boren lijkt dus toch 'the way to go'.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 09.02.2024 - 11:07  ·  #55
gereedschap een beetje namaken kan ook maar ik heb t met een gaatje boren gedaan en dat ging makkelijker dan ik gedacht had. veer kon eventueel zelfs hergebruikt. kan alleen niet zien of een gaatje daar heel vervelend kan kan zijn.
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 09.02.2024 - 11:35  ·  #56
Die tool is inderdaad ruim 2x zo duur als een nieuwe remcilinder :-S
Ik ga met de tips aan de slag. Bedankt voor het meedenken!

Ik laat wel weten of het gelukt is!
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 15.02.2024 - 20:52  ·  #57
Ik heb het opgegeven. Heb maar een nieuwe hoofdrem cilinder besteld.
Deze ingebouwd en de boel ontlucht echter het probleem blijft…
Wat kan er nu aan de hand zijn? Alles is begonnen na het vervangen van de remblokken. De enige optie die ik nog heb is de ABS unit?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 15.02.2024 - 21:06  ·  #58
Ik vermoed dat de veertjes verkeerd zitten die op de klauwen zitten.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 15.02.2024 - 22:29  ·  #59
Quote door remcodj

@ohz274
Stom... ja als je zoekt op reparatieset, komt ie er zo uitrollen. ik zocht op revisie.... dank je wel!

@bolbo
Het zakkende pedaal is gekomen na het vervangen van de remblokken. Vermoedelijk door het terugstellen van de remzuigers (zonder de ontluchters te openen). Hierdoor zijn de waarschijnlijk de rubbers kapot gegaan. Exacte wat omschreven is het eerder gelinkte filmpje.
Vanwege dit probleem ook de remvloeistof vervangen, middels de "2-mans pedaal methode". Dit heeft echter niks opgeleverd. Vandaar de verdenking van rubbers van de hoofremcilinder.


Dag Remcodj,

Ik zat even mee te lezen in dit draadje omdat ik zelf ook loop te hannesen met mijn remmen.

De remvloeistof vervang ik met een pomp die bedoeld is voor het ontluchten van remmen. Bij de Volvo garage hadden ze mij vertelt dat de “2 mans pedaal methode” zoals jij die omschreef juist de hoofdremcilinder kan beschadigen. Waarom is mij niet uitgelegd maar ik hoop je hiermee van advies te kunnen voorzien.

Groeten,

René
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 16.02.2024 - 09:17  ·  #60
Beschadiging dmv de 'tweemansmethode' (rempedaal pompen) heeft ermee te maken dat de pedaalslag die bij het pompen gemaakt wordt veel groter is dan bij normaal gebrui: pedaal gaat tot de bodem omdat er geen remdruk is, want de ontluchtingsnippel wordt opengedraaid op het moment dat er druk wordt uitgeoefend via het pedaal. Daardoor kunnen de seals in de hoofdremcilinder beschadigen door afzettingen op delen waar de remzuiger bij normaal gebruik niet komt.
Ik heb dit bij een auto nog nooit gehad, maar bij mijn motorfiets wel. Zelfde verhaal: ik wilde de remvloeistof vervangen door het openen van de ontluchtingsnippel en tegelijkertijd het bedienden van het rempedaal (achterrem). Het pedaal ging 1x helemaal tot de laagste stand (want geen remdruk, want nippel open...), en het pedaal kwam wel omhoog, maar binnenin de remcilinder bleef het zuigertje in de uiterste stand steken door interne vervuiling. Daardoor kon de remvloeistof niet terugstromen in de remcilinder, en deed de rem helemaal niets meer. Bij een motorfiets haal je dat makkelijk uit elkaar om schoon te maken, bij een auto is dat een stuk lastiger of kan zelfs helemaal niet, dus zal je dan de hoofdremcilinder moeten vervangen (zoals topic starter al gedaan heeft).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0