Remt minder fel

Hoofdremcilinder of vacuumverlies?

 
 
 
 
 
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 16.02.2024 - 11:03  ·  #61
Dat had ik inderdaad ook gelezen. Vandaar dat ik dacht dat ik de hoofdrem cilinder had gesloopt, om exact de reden Bolbo beschrijft. Echter de nieuwe hoofdrem cilinder laat hetzelfde fenomeen zien.

Vanavond ga ik als eerste controleren of de veren op de juiste manier zitten, zoals Blade aangeeft.

Dit zou de juiste manier moeten zijn:
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 16.02.2024 - 12:14  ·  #62
Ja zo horen ze. Als het na remblokken vernieuwen is gebeurt, dan is het overduidelijk dat daar iets mis is gegaan. Dan loop je eerst je werk na voordat je andere dingen gaat vervangen.
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 17.02.2024 - 09:49  ·  #63
Mee eens hoor, 1 verandering tegelijk…
Veren zaten inderdaad niet helemaal goed. Had ik gemist. Dit nu hersteld en het rempedaal voelt beter.
Echter wanneer ik de auto start, zakt het rempedaal weer helemaal naar beneden.
Ik zie dus nog iets over het hoofd.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 17.02.2024 - 11:18  ·  #64
Ik zou nog een keer goed ontluchten.
Maar je hebt alleen de blokken vervangen? Hoe waren je schijven eraan toe? Misschien moeten je nieuwe blokken zich nog op je oude schijven inslijten.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 17.02.2024 - 12:49  ·  #65
Quote door Bolbo

Beschadiging dmv de 'tweemansmethode' (rempedaal pompen) heeft ermee te maken dat de pedaalslag die bij het pompen gemaakt wordt veel groter is dan bij normaal gebrui: pedaal gaat tot de bodem omdat er geen remdruk is, want de ontluchtingsnippel wordt opengedraaid op het moment dat er druk wordt uitgeoefend via het pedaal. Daardoor kunnen de seals in de hoofdremcilinder beschadigen door afzettingen op delen waar de remzuiger bij normaal gebruik niet komt.
Ik heb dit bij een auto nog nooit gehad, maar bij mijn motorfiets wel. Zelfde verhaal: ik wilde de remvloeistof vervangen door het openen van de ontluchtingsnippel en tegelijkertijd het bedienden van het rempedaal (achterrem). Het pedaal ging 1x helemaal tot de laagste stand (want geen remdruk, want nippel open...), en het pedaal kwam wel omhoog, maar binnenin de remcilinder bleef het zuigertje in de uiterste stand steken door interne vervuiling. Daardoor kon de remvloeistof niet terugstromen in de remcilinder, en deed de rem helemaal niets meer. Bij een motorfiets haal je dat makkelijk uit elkaar om schoon te maken, bij een auto is dat een stuk lastiger of kan zelfs helemaal niet, dus zal je dan de hoofdremcilinder moeten vervangen (zoals topic starter al gedaan heeft).


Dank voor je uitgebreide uitleg, Bolbo!
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 46
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 17.02.2024 - 18:08  ·  #66
Bij het starten hoort je pedaal iets te zakken, zo kun je de werking van de rembekrachtiger testen als ik het goed heb.
Uiteraard niet helemaal zoals jij beschrijft.
remcodj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorne-Putten
Leeftijd: 39
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 13.03.2024 - 11:01  ·  #67
Het is alweer even geleden, maar hier nog even een update.

Blijkt inderdaad een kwestie van goed ontluchten. Het is te doen met de pedaal methode, echter met een overdruk systeem is het vele male makkelijker.
Nadat het hele systeem weer goed ontlucht was, remt de auto weer als vanouds... beter eigenlijk :-)
Was weer een hele investering, maar met nieuwe schijven en blokken rondom. Nieuwe hoofremcilinder en nieuwe rem vloeistof kunnen we weer even vooruit!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 13.03.2024 - 11:50  ·  #68
Quote door remcodj

Het is alweer even geleden, maar hier nog even een update.

Blijkt inderdaad een kwestie van goed ontluchten. Het is te doen met de pedaal methode, echter met een overdruk systeem is het vele male makkelijker.
Nadat het hele systeem weer goed ontlucht was, remt de auto weer als vanouds... beter eigenlijk :-)
Was weer een hele investering, maar met nieuwe schijven en blokken rondom. Nieuwe hoofremcilinder en nieuwe rem vloeistof kunnen we weer even vooruit!


Bedankt voor de terugkoppeling. Mooi dat ie weer goed remt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remt minder fel

 · 
Posted: 13.03.2024 - 13:52  ·  #69
Mooi dat 'ie weer goed remt. Om dat zo te houden vervang je wel best elke 2 jaar de remvloeistof. Ik doe dat ook zelf en had het bij mijn auto een jaartje (ongeveer) uitgesteld met de gedachte 'de auto werd toch niet zoveel gebruikt gedurende de pandemie' en het kwam er bij de achterklauwen groen uit (!) ondanks dat alles wel prima werkte. Het is wel een bekend kwaaltje dat de klauwen achter kunnen gaan vast zitten, wat gedeeltelijk te voorkomen valt door wel je remvloeistof volgens voorschrift (=elke 2 jaar) te vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0