Richtinaanwijzer rechts kapot

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1408
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.11.2023 - 16:58  ·  #16
jeroen...men nemen een bezemsteelstok...handschoen eraan bevestigen en voila,je kan richting aangeven als je naar rechts wilt gaan.
Het is een tip he ;-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.11.2023 - 18:50  ·  #17
in de regio Veendam zou dat toch moeten kunnen :-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.11.2023 - 15:13  ·  #18
Ik steek nu ook mijn arm naar rechts wel uit op rotondes als er auto's staan te wachten... maar het is net niks.

Vandaag de paravan er af en de CEM bekeken, redelijk schoon maar onder de afdekking gewoon droog en netjes.
Stekkers valt ook niets bijzonders aan te ontdekken.

Fitting links en rechts van de achterlampen gewisseld, kijken of het probleem dan naar links zou gaan, ook niet.

RAW hendel van de 2003 S60 er in gezet, helemaal niets meer. Dat werkt dus niet op een 2008. Aansluiting is hetzelfde maar intern gaat het dus niet werken.

Fitting van de spiegels en koplampen wisselen zou nog kunnen. Stekkers helemaal los en kijken wat hij dan doet?

Ik weet het echt niet meer. CEM-8F03 is ook redelijk onbekend op het internet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 339
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.11.2023 - 16:49  ·  #19
Volgens mij heb je niet zozeer een massa probleem zoals eerder geopperd maar maakt ergens een signaalkabel sluiting met de massa. Behalve in (de bedrading van) de richtingaanwijzer in de koplamp kan dit ook een oorzaak hebben in beschadigde bedrading naar die kleine RAW rechtsvoor (die bij jou gezien het modeljaar waarschijnlijk in de spiegel zit in plaats van in het voorscherm). Als je in het scherm in VIDA (eerste foto in post #7) klikt op de dubbele driehoekjes naar recht boven "Afdrukken" kun je precies lezen hoe een en ander door te meten. Voor mijn modeljaar zou dat zijn als hieronder:

Signaal te laag
Bedrading controleren
Contact uit.

Controleer de kabel tussen de centrale elektronicamodule (CEM) en de richtingaanwijzers rechts. Controleer op breuken. Controleer op kortsluiting met de massa.

Controleer ook de tussenliggende connectors.

Voor S60 en V70

Verricht metingen tussen:

De centrale elektronicamodule (CEM) #A29 (29) en de richtingaanwijzer voorportier rechts #2.

Aansluiting #B32 (#32) van de centrale elektronicamodule (CEM) en aansluiting #1 van de richtingaanwijzer rechts.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.11.2023 - 16:58  ·  #20
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.11.2023 - 17:14  ·  #21
In de eerste bijlage wil 'kortsluiting met de massa' trouwens niet zeggen dat je een massaprobleem hebt, maar dat een plus-kabel ergens contact maakt met de massa (bijv. doorgesleten in de deurdoorvoer, of water in een stekker).

Ook al bevestigd door Ierren: Een massaprobleem kan ook wel, maar zou alleen dit verschijnsel geven als alle drie de lampjes op dezelfde massa-aansluiting zitten, en dat zal niet zo zijn aangezien er zowel lampen vooraan als achteraan geaffecteerd zijn, en die lamp units maken gebruik van andere massapunten.

Werken de andere functies op de hendel wel? Draaiknop DIM functies bijv.? Als dat via dezelfde contactpuntjes/stekker verloopt dan weet je dat die iig goed zijn.

Er is geen ouderwets knipperlicht relais meer. Iig bij mijn auto (P3) merk je dat bijv. aan dat als je de alarmverlichting aanzet terwijl het contact af is, er niks klikt. Zet je contact aan of start de motor dan komt er wel een klikgeluidje. Dat wordt dus digitaal geproduceerd, niet mechanisch. Zou het mechanisch zijn dan hoor je het klikgeluid ook met contact af. Als ik het me goed herinner was dat bij de P2 ook al zo.

Lampen en fittingen kan je wel uitsluiten lijkt me, na jouw checks, het zal toch in de bedrading zitten vrees ik. Als je je spiegels op automatisch inklappen hebt staan en die telkens bewegen als je opent/sluit, zou ik me kunnen voorstellen dat er daar iets doorgesleten is. Zou niet moeten, maar bedradingsmantel wordt wel wat broos met de jaren, dus kan ook knappen als een draadje draait en niet eens knakt. Als er dan een koperdraadje tegen de metalen doorvoer of deur aanligt, dan heb je sluiting en krijg je dit.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.11.2023 - 20:38  ·  #22
Ik zal eens in Vida kijken of ik die controle schema's kan vinden bij afdrukken.

RAW hendel diet het verder goed. Read, reset en draaiknop doen het.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.11.2023 - 21:44  ·  #23
Hallo Jeroen

Ik heb vanavond eens even tijd genomen om te kijken hoe dit allemaal zou kunnen werken.
Lings werkt recht is dood.
SWSR genereerd een via een seriƫle line data naar de ICM, alle functies van de SWSR gaan via de zelfde lijn als die andere functies wel werken van de SWSR via SWM via ICM die de data omzet naar midspeed cambus die weer is verbonden met DDM en PPM.
Als ik het logies bekijk denk ik dat de ICM de data van de SWSR bekijk en daaruit beslissingen neem.
Volgens jeroen werken alle functies behalve de rechte knipper lichten.
Volgens mij moet je het probleem in de SWSR zoeken.
Probeer de met een digitale scoop te kijken of de data veranderd bij naar links en weer naar neutraal data in de bit reeks veranderd, nu naar recht en weer naar neutraal dan kijken of de bit reeks veranderd zo niet dan is volgen mij SWSR defect.

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 28.11.2023 - 11:04  ·  #24
Ik volg je verhaal half.
SWM - steering wheel module
DDM - drive door module
PPM - ? (passanger Door module?)
SWSR - ? steering wheel ... ...
ICM - ?

Je bedoeld dat het signaal uit de RAW hendel digitaal ergens heen gaat, maar niet goed aan komt?
Ik heb geen scoop. Op school wel eens mee gewerkt maar geen idee waar ik die in de auto moet aansluiten helaas.

Als je met SWSR de richtingaanwijzer hendel bedoeld, dan is het toch het makkelijkste om er een andere in te zetten van MY 2008? (of 2007-2009 misschien?)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 28.11.2023 - 13:57  ·  #25
SWSR = Steering Wheel Switch Right. Ik zou zelf denken dat dat de rechter knoppencluster is op het stuurwiel, niet met de richtingaanwijzerhendel van doen?
ICM = Internal Control Module
PDM = Passenger Door Module
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 28.11.2023 - 21:32  ·  #26
Hallo Jeroen

Jeroen Bolbo heeft gelijk ik heb het verkeerde bedradings schema gebruikt namelijk V70 2008 maar Jeroen heeft de vraag gesteld over S60 2008 en die heb ik niet en was in de veronderstelling dat ze gelijk zouden zijn maar helaas sorry.
DE verbinding tussen de SWSL naar de CEM is elektrisch ok

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 28.11.2023 - 23:42  ·  #27
De V70N is er ook nog als MY2008, vrij zeldzaam waarschijnlijk maar hij bestaat wel.

Wat ik me bedacht, ik kan toch in Vida bij autocommunicatie kijken of het signaal van de RAW hendel goed binnenkomt?
En kan ik daar ook de richtingaanwijzers aan zetten?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 29.11.2023 - 07:23  ·  #28
Quote door Jeroen

De V70N is er ook nog als MY2008, vrij zeldzaam waarschijnlijk maar hij bestaat wel.


Dat klopt. Ik had er zo een.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 30.11.2023 - 21:37  ·  #29
Hallo Jeroen

Ik heb nog even gekeken hoe je iets kunt doen.
Je heb met vida een foutcode CEM-8F03 recht signaal te laag.

Als je nu de SWSL verwijderd en dan met vida kijken welke fouten er uit komen.
misschien komt er een fout links te laag, volgen mij zit er op het pintje van de SWSL elektronica.

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 30.11.2023 - 22:17  ·  #30
Met SWSL bedoel je dan de hendel voor de richtingaanwijzer? Die er uit, en kijken wat Vida er van zegt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0