Richtinaanwijzer rechts kapot

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 23.12.2023 - 21:59  ·  #46
Vanmorgen even naar Hunterparts gereden voor een hendel. In de auto gestopt en direct weer de foutmelding en geen RAW.
Vrij zeker dus dat die hendel wel goed is en dat het probleem in de CEM of tussen CEM en lampjes zit.

Ze vroegen daar nog of ik ook problemen met de stuurhoeksensor heb, ja die heb ik inderdaad.
SAS-0007 Regeleenheidinterne storing
SAS-000E Stuuruitslaghoeksensor internet storing

Zou het iets met elkaar te maken kunnen hebben?
Ik heb daar al eens naar gezocht en er zijn 3 SAS nummers, afhankelijk van modeljaar. Maar ik kreeg te horen dat ze alle 3 gewoon werken in de auto.
Had laatst het topic van Bolbo al doorgelezen en wil bij mij proberen of het IR ledje iets meer spanning geven het ANTI SKID probleem oplost. Dan ben ik die in ieder geval kwijt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 24.12.2023 - 10:57  ·  #47
Volvosweden heeft net een nieuwe video over het uit elkaar halen vd hendel ivm een gebroken draadje van de READ knop, misschien heb je daar wat aan - maar goed, je hebt nu een andere hendel getest en dat lijkt het niet te zijn... of misschien moest de error eerst gereset worden?

Als BUM aangeeft dat het signaal naar de verschillende lampjes vanuit 2 verschillende punten komt, maar ze doen het alledrie niet, dan zou ik wel beginnen met het gemeenschappelijke deel.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 24.12.2023 - 21:54  ·  #48
De CEM inderdaad.
Ik heb de schema's van lerren gedownload, en gisteren met BUM gebeld. Nu begrijp ik beter hoe de schema's werken en weet ik wel ongeveer hoe en wat ik moet meten.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 25.12.2023 - 19:44  ·  #49
Vandaag een beetje kunnen meten. Tekening van Ierren doe ik er even opnieuw bij.
CEM en REM stekkers log gehaald, bumper er af en koplampen er uit, stekkers er af, achterlampen en spiegels ook ontkoppeld.
Wat opvalt is dat ik geen verbinding meet tussen CEM A4 en REM A13 (rechts), en links wel. 3 keer gemeten maar morgen nog eens goed meten, het werd donker en ik was er wel klaar mee.
Komt wel overeen met mogelijk oorzaak Vida, 'draadbreuk stroomkring rechts'.

Splitsing 54/10 en 54/11 zouden in de stekkers moeten zitten die aansluiten op de kabel naar de deur maar die kon ik niet vinden. Bestuurderskant komt de auto in achter de motorkap ontgrendel hendel, maar daar zit geen stekker. Kabel loopt zo door naar boven richting A stijl.

CEM pootje B31 naar massa: 1,2Ω
CEM pootje B32 naar massa: 1,3Ω

CEM naar koplamp:
B31 (kabel) naar 54/22 (stekker koplamp links) : 0,6Ω
B32 (kabel) naar 54/23 (stekker koplamp rechts): 0,7Ω
Stekker koplamp beide kanten pootje 9 en 10 (lampje): 1,2Ω en 1,3Ω.

CEM (kabel) naar REM (kabel) gemeten op de piepstand:
CEM A12 via stekker naar deur links, naar REM A21: intact, geen verbinding met massa
CEM A29 via stekker naar deur rechts, naar REM A20: intact, geen verbinding met massa
CEM A15 naar REM A18: intact, geen verbinding met massa
CEM A4 naar REM A13: geen verbinding.

REM naar achterlamp:
REM B11 (kabel) via lampje RAW links, naar massa: 1,2Ω
REM B10 (kabel) via lampje RAW rechts, naar massa: 1,3Ω
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1408
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 25.12.2023 - 21:24  ·  #50
Pfffff wat een zoektocht.
Vorig jaar de S60 naar gebr.Ditmar voor wat onderzoek naar gestotter in het blok.
Auto ophalen en de rekening...wow,torenhoog.
Reden: 1 remlicht deed het niet en daar had hij uren lang naar gezocht met opgevraagde schema,s erbij...draadbreuk.
Altijd gedacht ja ja,mooi geld binnen harken maar als ik dit zo allemaal lees en de schema,s zie pfffff nooit geweten dat het zo complex is allemaal.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 25.12.2023 - 22:27  ·  #51
Haha ja dat valt mij ook wel tegen, en ik kom wel uit de elektro in principe. Maar de fijne elektronica was nooit mijn ding.
Maar ik kreeg even hulp bij het lezen van de schema's en nu lukt het redelijk.
Zou ook mooi zijn als het ontbreken van die ene verbinding tussen CEM en REM dit allemaal veroorzaakt, dan is het een nieuw draadje klaar hoop ik.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.12.2023 - 13:04  ·  #52
Poeh wat een ingewikkeld vraagstuk is dit!
Volvo verdient hier wederom geen pluim mee. Hoe ingewikkeld kan je zoiets simpels als een paar richtingaanwijzers construeren? Zo ingewikkeld blijkbaar dus.
Als ik dit allemaal zie verlang ik weer terug naar de eenvoud van auto's uit de jaren 80 en 90.
Misschien een hele domme opmerking vanuit mijn kant, maar, zou het toch niet zoiets simpels kunnen zijn als een zekering die eruit ligt?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.12.2023 - 15:22  ·  #53
Nou het gekke is toen ik dit probleem net had, heb ik bij de REM alle stekkers en zekeringen er 1 voor 1 uit getrokken, bekeken, en terug gezet. Toen deed de richtingaanwijzer het wel weer een bocht of 5-6. Daarna maar 1 knipper, en sinds een week of 2 helemaal niets.
Maar welke zekering dan? Ik heb de CEM nu toch half los liggen, dus zal daar nog eens alles controleren. Je weet maar nooit.

Net de geel-rode kabel van CEM A4 naar REM A13 gevolgd, langs de bestuurdersstoel die vorige maand nieuw schuim heeft gekregen. Ik dacht aha, zal dat het dan zijn. Vanaf de REM tot achter de stoel meet ik contact, en vanaf de CEM tot voor de stoel ook.
1+1=2 zou je denken, dus ik wou de kabel gaan doorverbinden op dat stuk met een nieuw stuk draad.
Maar ik trek net de isolatie weg en de kabels helemaal los, blijkt CEM A4 te eindigen in een loze stekker, niet aangesloten.
REM A13 loopt langs de stoel verder naar voren en gaat omhoog waar ik hem niet meer kan volgen.

Dan de vraag, als die stekker altijd al los heeft gelegen waarom dan nu een probleem? En waarom is de RAW links wel verbonden van CEM naar REM en rechts dan niet? Dit staat wel op de schema's.
The Demon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 92
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.12.2023 - 16:41  ·  #54
Quote door Jeroen

Nou het gekke is toen ik dit probleem net had, heb ik bij de REM alle stekkers en zekeringen er 1 voor 1 uit getrokken, bekeken, en terug gezet. Toen deed de richtingaanwijzer het wel weer een bocht of 5-6. Daarna maar 1 knipper, en sinds een week of 2 helemaal niets.


Ho eens even, mijn simpele brein zegt dan dat er in die stekker verbinding of draad gewoon een breuk zit.
Maar aan de andere kant, dat zou te simpel zijn.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1538
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.12.2023 - 18:06  ·  #55
Quote door S80 Kinetic

Poeh wat een ingewikkeld vraagstuk is dit!
Volvo verdient hier wederom geen pluim mee. Hoe ingewikkeld kan je zoiets simpels als een paar richtingaanwijzers construeren? Zo ingewikkeld blijkbaar dus.
Als ik dit allemaal zie verlang ik weer terug naar de eenvoud van auto's uit de jaren 80 en 90.
Misschien een hele domme opmerking vanuit mijn kant, maar, zou het toch niet zoiets simpels kunnen zijn als een zekering die eruit ligt?



Jah dat dus 😄 . Vroegah, toen de boel analoog was. Elk draadje 1 functie had en van A naar B liep. Je wat olie, benzine en water in je 4 wielen mikte en je gewoon ging met dat hok 😎

Hoop dat je het weet te vinden Jeroen! Het zit m dus blijkbaar niet in het stokje.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.12.2023 - 20:04  ·  #56
Ik heb de schema's bekeken maar kan deze groene stekker niet terug vinden.
De geel/rode draad die van de CEM naar de REM moet lopen volgens de tekening, loopt dood in deze stekker.
De draad vanaf de REM naar voren is dus niet te volgen zodra hij achter het stuur komt.
Dan moet ik al alle stekkers bij langs om te gaan kijken waar hij naar toe gaat.

Toch gek, RAW heeft het jaren gedaan en ineens kapt hij er mee.
Ook al heeft niet niets met deze draad te maken, waarom loopt links wel volgens schema en rechts naar een loze stekker?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 26.12.2023 - 22:52  ·  #57
Hallo Jeroen

Ik heb het schema van avond nog eens bekeken .

De aansluiten van ECM A4 is niet aan gesloten is een optie voor de koplampen regel unit.

In de bedradings lijst komt ook niet voor.

REM 4/58 A13 gaat naar ECM 4/56 A23 zekering F29 (+12volt)

In de REM zit ook een zekering F30 die is voor rechter knipperlicht.

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.12.2023 - 10:28  ·  #58
ECM is Engine Control Module.
CEM A4 hebben we het over, die loopt volgens de tekening op pagina 72 naar REM A13.
Ga voor de zekerheid wel even met tussen REM A13 en ECM A23.

Nu is er ineens toch wel een zekering? Ga ik straks even naar kijken, en ik trek ook de CEM omlaag om daar alle zekeringen te bekijken.

Blijft vreemd dat die rood/gele kabel uit stekker A van de CEM, pootje 4, eindigt in een stekker die los naast de dorpel ligt.
Kan geen contrastekker vinden. Straks ook maar even langs Koning, vragen of zij tijdens de werkzaamheden met de stoel iets bijzonders gedaan hebben. Want een paar weken daarna is de ellende eigenlijk begonnen.

Ook maar even langs de dealer. Vorige keer wist de receptionist er niets van, maar wil een monteur vragen wat hij er van vind. Al zullen ze dat niet leuk vinden denk ik, ik doe alles zelf aan de auto en kom daar meestal alleen voor vragen of onderdelen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.12.2023 - 11:46  ·  #59
CEM A4 is niet te vinden in de schema's, behalve pagina 72 die ik eerder deelde.
Na een beetje zoeken vond ik deze, REM A13 gaat naar CEM A23, met zekering F29.
Bedrading klopt inderdaad, A13 en A23 zijn verbonden. Trek straks de CEM omlaag om F29 te bekijken (en de rest).

Maar, er zit dus een foutje in het schema wat betreft die CEM A4, wat klopt er dan nog meer niet?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 27.12.2023 - 12:18  ·  #60
Hallo Jeroen

Hier ben ik weer heb even tijd om wat uit te zoeken.

Als je vida opstart en ga naar informatie en dan naar product specificatie dan kun je van de REM de connector punten de spanningen en signalen meten .

Als je de connector s verbind en accu aansluit en contact op 2 moet je 12 VOLT meten op A13 zie VIDA.

Groeten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0