Richtinaanwijzer rechts kapot

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 28.12.2023 - 12:58  ·  #61
Nou je gelooft het niet... Vida laptop is de tijd kwijt, en nu wil Vida niet meer inloggen omdat het nu tenminste 1 dag eerder is dan de vorige inlog. Het zal ook eens mee zitten.

Hoe test ik of de CEM zelf nog goed is? Behalve hem laten klonen en die er in stoppen.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 28.12.2023 - 17:47  ·  #62
Hallo Jeroen

Om zeker te weten dat het probleem in CEM zit moet je eerst zeker weten dat het BIT in de serail lijn van SWM 3/256 punt 7 naar CEM 4/56D:58 schakeld als de de richting aanwijzer naar recht zet ( omhoog) en weer terug.
Dit BIT is even puzzelen waar het in de serail lijn zit.
Voor lings af is ook een bit dat schakeld

Dit kun je met een digitale scoop meten.
Kijk op deze site (https://www.mvwautotechniek.nl/elektronica/) dan krijg je enig ID of een LIN verbinding.

Voor de laptop moet even buurten bij GRUNNS60 denk ik.

Groeten BUM
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 29.12.2023 - 09:54  ·  #63
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 29.12.2023 - 10:43  ·  #64
3/256 is de hendel, contactje 7
4/56 is de CEM, stekker D maar pootje 58 heeft die niet..
Maar in kan het vrij goed lezen ja.

Laptop probleem wordt aan gewerkt, Frank begon er ook al over ja. Denk batterij op het moederbord leeg, hij vergeet de tijd en datum steeds.

Heb contact gehad met Obbe, gevraagd hoe ik de CEM kan testen.
Hij zegt druk er een andere CEM in je krijgt een heleboel storingen enz maar de RAW zou moeten werken.

Wat ik trouwens nog niet geprobeerd heb is alle fittingen en lampjes links en rechts verwisselen, kijken of het probleem verhuisd naar links.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 01.01.2024 - 16:52  ·  #65
Van de engelstalige fora het een en andere gelezen. Engelse melding is 'bulb failure turn left' (of right).
Heel vaak wordt daar de fitting genoemd. Slecht contact, lampje gewoon stuk, connector op de fitting, viezigheid er tussen.

Zonet de bumper er maar weer af, en fitting van de richtingaanwijzer in de koplampen verwisseld, en de lampjes in de spiegel links en rechts verwisseld.
Maakt natuurlijk geen verschil.

Massaprobleem wordt ook een paar keer genoemd net als hier.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 02.01.2024 - 16:49  ·  #66
Hallo Jeroen

Jeroen heb je de zekering inde CEM al gecontroleerd en de printplaat of er oxidatie of een verbrand spoor of een slechte soldeer verbinding voor al bij de connectors.

Ik heb de fout code CEM8F03 even op gezocht dit is wat er geschreven wordt.


Volvo
Code:
CEM-8F03
Definitie:
Richtingaanwijzer rechts. Signaal te laag
Beschrijving:
De centrale elektronische module (CEM) controleert de richtingaanwijzers. De diagnostische probleemcode (DTC) wordt opgeslagen als de centrale elektronische module (CEM) registreert dat er geen signaal of een zwak signaal is in het circuit voor de rechter richtingaanwijzer. De diagnostische probleemcode (DTC) kan worden gediagnosticeerd wanneer het contact wordt ingeschakeld.
Oorzaak:
Kortsluiting naar massa in het circuit voor de rechter richtingaanwijzer.
Open circuit in het circuit voor de rechter richtingaanwijzer.

Groeten BUM
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 02.01.2024 - 17:43  ·  #67
Hallo Jeroen

Jeroen even in mijn laptop de foutcode voor S60 2008 bekeken en dat was het resultaat.

VERVANGENDE WAARDE

Als de storing gedurende 100 ontstekingscycli is gedetecteerd wordt de uitgang permanent uitgeschakeld totdat de storingscode wordt gewist (geld vanaf productieweek 200539)

MOGELIJKE OORZAAK i

Kortsluiting met de massa in de stroomkring van de richtingaanwijzer rechts.
Breuk in de stroomkring van de richtingaanwijzer rechts.

STOORINGSBEELD

De richtingaanwijzers werken niet


Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 02.01.2024 - 22:39  ·  #68
Ja klopt die melding kreeg ik ook bij uitkezen met Vida.
CEM wil ik er ook even uithalen en open schroeven, kijken of alles er goed uit ziet daar binnen.

Eerst naar Frank om de auto real time uit te lezen en signaal te zoeken van de RAW hendel.

Garage heeft 19 januari was weer tijd. Hij zei als we het niet kunnen vinden moet hij maar naar Autodiagnose Kolham.
Maar het is toch idioot dat dit niet zomaar op te lossen is.

Oh ja hij zei ook nog probeer de trekhaak module eens los te halen, kijken wat hij dan doet.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 02.01.2024 - 23:13  ·  #69
Hallo Jeroen

Trekhaak moduul zit ook op de zelfde voeding verwijderen kan geen kwaat.

Het signaal van de richtingaanwijzer gaat via de SWM deze kan ook die fout generen.

Als de fout op treed moet altijd eerst de fout wissen dan pas weer testen omdat de uitgangen geblokkeerd zijn

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 03.01.2024 - 10:43  ·  #70
Aha, maar daar heb ik nou net Vida even voor nodig en die draait nu niet.
Maar goed om te weten. En jammer, want dan is wellicht alles wat ik geprobeerd heb voor niks geweest omdat hij met de fout in het geheugen sowieso niets doet...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 05.01.2024 - 13:19  ·  #71
Quote door meijer
Als de fout op treed moet altijd eerst de fout wissen dan pas weer testen omdat de uitgangen geblokkeerd zijn


100 punten voor BUM jongens!!
Het staat verdomme ook letterlijk in VIDA, heb ik dus gewoon meerdere keren overheen gelezen. Te afgeleid door de mogelijke oorzaak die Vida ook geeft.

Vida laptop heeft problemen met de datum dus de Vida image van Frank op mijn eigen laptop gezet, hopen dat de Dice het nu wel goed doet en ja hoor ik kon de auto uitlezen. Storingen gewist, en met een soort van 'nou zal wel weer niet' instelling de hendel omhoog en verdomme, een groen pijltje naar rechts. Mee geteld of hij na 100 knippers weer in storing vliegt maar hij blijft werken.
Uitgestapt, en buiten gewoon 3 oranje lampjes.

Alles wat ik eerder heb gedaan lijkt misschien voor niks, maar de storing komt in ieder geval niet direct terug.
Maar ik heb alsnog geen idee wat dit oorspronkelijk veroorzaakt heeft en of het weer terug komt naa 100 ontstekingscycli (= hendel omhoog) Ik heb in ieder geval:
- de fittingen links en rechts verwissels koplamp en achterlamp, lampjes spiegel verwisseld
- alle connectoren van de 6 raw lampjes schoongemaakt
- de bedrading doorgemeten op kortsluiting maar niets kunnen vinden
- een andere hendel geprobeerd
- alle zekeringen gecontroleerd en de stekkers op CEM/REM gecontroleerd en schoon gemaakt (waren al schoon en droog)
- de connectoren van de deuren los gehad en schoon gemaakt (waren ook schoon)
- de accu los gehad, eerste een dikke minuut en later nog 2 nachten compleet van de stroom af

Ierren bedankt voor de elektrische schema's, en BUM bedankt voor het telefoontje met uitleg hoe die schema's te lezen!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 05.01.2024 - 13:25  ·  #72
Nu in alle rust de auto weer netjes in elkaar zetten.
Vreemd dat Vida geen foutmelding meer geeft op de SAS terwijl ik wel ANTI-SKID in de DIM heb staan.
RTI zal wel een losse stekker hebben ergens, en de parkeersensoren is altijd al een probleem geweest.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 05.01.2024 - 13:37  ·  #73
Net op tijd Jeroen. Had ik me dr anders ook nog mee moeten bemoeien en was waarschijnlijk ook alles af gaan zoeken. Top Bum, bij dit soort problemen altijd handig zon forum lid.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 05.01.2024 - 14:03  ·  #74
Mooi dat de richtingaanwijzers het weer doen en respect voor alle geduld die jij hebt met deze auto. Met al dat gedoe had ik waarschijnlijk al lang met het ding bij een dealer gestaan om hem in te ruilen...haha.
En nu maar bij iedere bocht richting aan geven om te controleren of hij het blijft doen.
Toch blijft de vraag waardoor de oorspronkelijke storing is ontstaan.
Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=E13a2o2TyDc
Bij de P3's schijnt ook vaak storing te ontstaan in de richtingaanwijzerhendel en wordt veroorzaakt door afgebroken draadjes in de hendel zelf.
In dit geval had deze Youtuber problemen met de Read knop en geeft een mooie how-to hoe deze reparatie aan te pakken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3222
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtinaanwijzer rechts kapot

 · 
Posted: 05.01.2024 - 14:19  ·  #75
Ik zet je graag aan het werk Frank, je moet je niet gaan vervelen natuurlijk ;)

Draadjes in de hendel kunnen niet het probleem zijn, het gaat om de sleep contactjes op de printplaat achterop de hendel. Die had ik al schoongemaakt en misschien was toen het probleem al opgelost, alleen nooit geweten omdat de storing nog in het geheugen zat.

Net apk afspraak gemaakt, garage zegt 100 onstekingscycli is 100 keer de auto op contact. Misschien doet de auto bij 'wakker worden' heel snel een check van al dit soort systemen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0