Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 12:54  ·  #1
Is er iemand die de twee rubbers van de stabilisatiestang van de voorzijde heeft vervangen?
Die rubbers zijn vast gevulkaniseerd aan de stang.
Je kan tegenwoordig overal die rubbers los kopen.

Blijft de werking hetzelfde als ze niet meer vast zitten aan de stang?
Is vervanging te doen op de oprit?
Hoeveel spanning staat er op die stang?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 13:26  ·  #2
Ik heb ze vrij veel vervangen van de classics en latere 850's, is hetzelfde systeem. Als je de auto aan beide zijde opkrikt en op een bok zet, de endlinks los schroeft is de spanning er compleet af. Wat ik het makkelijkste werken vond, subframe stukje laten zakken, oude rubbers inslijpen zodat ze van de as af kunnen. Nieuwe rubbers met goed vet monteren, klemmen er omheen, zorgen dat de endlinks er weer op kunnen en de as netjes in het midden hangt.

Om de nieuwe rubbers te borgen, zodat de as niet verschuift zijn verschillende methodes voor. Of je werkt met 4 stalen U-klemmen (waarmee je staaldraad in kunt klemmen) om de as heen tegen het rubber aan beide kanten (dan kan de as niet meer weg want loopt tegen rubber / nieuwe beugels aan) of je zet 2 laspropjes per kant van het rubber met een MIG/MAG apparaat. Het laatste doe ik altijd want kijkt het netste en zit ook het mooiste.

Sommige mensen hebben met de laatste optie wat moeite omdat het verenstaal is. Echter, die laspropjes die je zet worden niet helemaal door en door gelast (hoeft ook niet) en het is genoeg om de as op zijn plek te houden.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 14:10  ·  #3
Als je deze hebt, hoef je volgens mij niks te lassen: https://www.estateservices.nl/…zijde.html

Mocht je het gaan doen, dan houd ik me aanbevolen voor foto's!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 15:45  ·  #4
Volgens mij kan met die PU set de stang ook nog heen en weer schuiven, toch?

Even een ander idee. Zou ik ook wat tussen het rubber en de beugel kunnen zetten?
Zodat het rubber weer goed klemt in de beugel.
bebe66
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 57
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 21:26  ·  #5
Quote door Dirk342

Ik heb ze vrij veel vervangen van de classics en latere 850's, is hetzelfde systeem. Als je de auto aan beide zijde opkrikt en op een bok zet, de endlinks los schroeft is de spanning er compleet af. Wat ik het makkelijkste werken vond, subframe stukje laten zakken, oude rubbers inslijpen zodat ze van de as af kunnen.


@Dirk: Collega van me heeft slechte rubbers aan de stabilisatorstang van zijn V70N, toevallig vandaag over gehad.
Kun je het subframe zomaar wat laten zakken, of moet dan bijvoorbeeld eerst de bovenste motorsteun los (en wat nog meer)?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 22:17  ·  #6
Ik heb onlangs de gehele stabalisatorstang vervangen vanwege uitgelubberde rubbers. Heb de motorsteunen niet los gehaald, enkel het stuurhuis en de uitlaatbeugel. Wel alle 4 de bouten helemaal los, waarvan de achterste eruit en subframe op bok laten rusten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 28.03.2018 - 04:33  ·  #7
@Berteld, ik 'hang' de gehele motor op aan een motorsteun die over de auto heenstaat, bovenste motorsteun los en distrbutiesteun, en stuurhuis los van het subframe en laat dan het subframe iets zakken. Dus stuurhuis blijft op zijn plaats. Je kunt het ook op een andere manier doen, maar vind dit de meeste veilige aangezien ik helaas weet hoe zwaar een V70 is.......

@JJM Als je die PU rubbers van estate koopt zul je nog steeds de stabilisatorstang moeten 'borgen' zodat deze niet heen en weer (dus van links naar rechts) kan schuiven.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 28.03.2018 - 20:17  ·  #8
Vooras heb ik geen ervaring mee, achter wel.
Ging niet zo moeilijk. Stang staat niet onder spanning als je de rubbers los haalt (één voor één).
Oude rubbers er af snijden, nieuwe er weer omheen schuiven. Zat een beetje lijm tussen, daarna weer dichtklemmen. Daarvoor hebben we een krik gebruikt.

Al met al goed te doen, 2 tientjes op Ebay. Maar dat was achter..
Mocht ik dit probleem voor krijgen, zou ik het ook met 2 losse rubbers doen op deze manier.
Geen last meer van een springende kont na vervangen. Wat het voor precies doet weet ik niet.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 28.03.2018 - 20:40  ·  #9
Dit word me te gek voor af en toe een kraakje. Ik heb weinig zin om weer het subframe los te halen.
En dan ook nog het probleem dat de stang dan los zit in de nieuwe rubbers en dat dat geborgd moet worden.
Eigenlijk moet er dus een nieuwe stang onder.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 28.03.2018 - 21:20  ·  #10
het is niet zo een professionele oplossing, maar je kunt ook een slangklem (of grote tywrap) om de stabistang schroeven, net naast de rubberen steun. als je dat links en rechts doet kan de stabistang niet meer verschuiven. De rotatie die de stang maakt is minimaal dus invreten op het rubber zal wel meevallen.

maar ik heb het subframe er onder uit gehad met de koppeling wissel en de stabistang zit er leuk tussen gefrommeld, daar kun je echt beroerd bij als alles vast zit.
bebe66
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 57
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Rubbers stabilisatiestang voorzijde vervangen

 · 
Posted: 28.03.2018 - 21:29  ·  #11
Quote door Dirk342

@Berteld, ik 'hang' de gehele motor op aan een motorsteun die over de auto heenstaat, bovenste motorsteun los en distrbutiesteun, en stuurhuis los van het subframe en laat dan het subframe iets zakken. Dus stuurhuis blijft op zijn plaats. Je kunt het ook op een andere manier doen, maar vind dit de meeste veilige aangezien ik helaas weet hoe zwaar een V70 is.......

@JJM Als je die PU rubbers van estate koopt zul je nog steeds de stabilisatorstang moeten 'borgen' zodat deze niet heen en weer (dus van links naar rechts) kan schuiven.


Thx, duidelijk en meest veilige verhaal.
Niet iets wat je thuis met een Gamma krikje en steuntjes doet.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0