rubbers subframe achterzijde V70N

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 07.08.2017 - 16:57  ·  #16
Walter,

Is dat Ridex filter ook een koolstoffilter?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 07.08.2017 - 17:16  ·  #17
Nee is een witte. Maar kostte €8 dus dan kun je m ook iets vaker vervangen vind ik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 20.08.2017 - 22:24  ·  #18
De klus is geklaard. Ik heb mijn eigen subframe er onder uit gehaald, daarvan de 12 rubbers van vervangen, en weer terug gemonteerd. Dat klinkt als een hele klus, en dat was het ook! En als je het wiel moet uitvinden kost het ook wat meer tijd. Het eerder genoemde koffertje was echt nodig. Gelukkig had ik hulp van iemand met ongeveer 65 jaar ervaring in metaal ver- en bewerking en even zo lange sleutel ervaring aan 2 en 4 wielers (en toevallig is dat mijn eigen vader 8-) ). En af en toe was een derde die kon helpen met hand en spandiensten.

Nu eerst de resultaten: het verschil is goed merkbaar. Het gerommel en gewiebel in de auto als je over klinkers rijdt is weg. De auto zelf beweegt over de weg en wordt veel minder verstoord door het in en uitveren van de wielen. Eigenlijk zoals een nieuwe auto dat hoort te doen. ook het afrijden van een drempel gaat veel rustiger. Doordat alles is los geweest, klopt de uitlijning niet meer, ik denk dat na de uitlijning het nog veel beter gaat zijn.

Dit is de (verbeterde) werkwijze:
- zet de auto op een twee koloms brug.
- haal de uitlaat er in zijn geheel onder uit, dus bij de flens ter hoogte van de versnellingspook.
- demonteer de wielen, droplinks, remklauwen, brackets en ABS sensoren.
- maak de handrem kabels los bij de hendel IN de auto, andere optie is de schijven er af, schoenen los en daar de kabel los maken (kan prima maar is meer werk)
- op het subframe ligt een plastic bak, ongeveer 2 liter inhoud, met wat slangen er aan, deze zit met 2 M6 boutjes vast op het subframe. maak die boutjes los, de bak blijft aan de auto zitten.
- dan de schetsplaten bij de voorste subframe bouten los maken en de steun waar de remleiding aan zit.
- links zit er een aluminium plaat boven de uitlaat, die gaat vanaf het linker achter subframe rubber naar achteren. twee popnagels uitboren en los.
- nu kunnen de 4 subframe bouten los, maar let op! De achterveren staan onder spanning! Als je de bouten los draait zullen de veren het subframe naar beneden duwen. Wij hadden een stapel pallets waar het subframe op kon rusten, en met de hoogte van de autobrug en de palletwagen konden we het subframe mooi geleidelijk van de auto scheiden. zodra het subframe op de pallets lag kon de auto omhoog en kon het spul er onder uit gereden worden.
- bij alle rubbers lukte het om deze op de rand in te boren met een 6 of 8 mm boor, dan is de spanning er af en kun je hem er uit tikken.
- gaten schoonmaken met schuurpapier en staalborstel, en de rubberen inserts met zeep monteren en de stalen versie met een beetje vet.
- het monteren heeft wel gevoel nodig om zo recht en netjes mogelijk te monteren.
- rubber nummer 4 is niet meer met openingen maar is nu volledig gevuld.
- als alles op zijn plek zit zet je de armen op de stand die hij heeft als hij onder de auto zit en dan zet je alle bouten vast. anders kunnen er rubbers in een verwrongen positie gemonteerd zijn.
- bij het terugplaatsen van het frame de 4 subframe bouten (die ik heb hergebruikt, ik zie geen reden om die te vervangen) niet helemaal vast draaien.
- als alles weer gemonteerd is kun je met een laser vanaf het achterwiel naar het voorwiel schijnen, meet dan de afstand op van het voorwiel tot de laser, doe dit aan beide kanten, zo kun je zien of het frame een beetje recht zit. In ideale situatie zijn beide meetwaarden gelijk. Eventueel het subframe nog iets draaien, de boutgaten zijn vrij groot, er is zeker een halve cm bewegingsruimte, en dan pas de 4 bout goed vast zetten.
Na dit geheel moet er uitgelijnd worden, dan pas heb je maximaal resultaat.

En de vraag of het de moeite waard is ten opzichte van de hoeveelheid werk, tja, dat moet ieder voor zich bepalen.
En om tijd te besparen en het werk te kunnen verdelen is het denk ik wel handig om een ander subframe te hebben waarbij je op je gemak de rubbers kunt wisselen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 20.08.2017 - 22:44  ·  #19
Flinke klus Walter.
Maar wel een waar je nog veel plezier aan gaat beleven.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 20.08.2017 - 23:38  ·  #20
Perfecte werkomschrijving Walter! Je gaat nog lang plezier van je V70 hebben.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 21.08.2017 - 08:50  ·  #21
Dat was wel de bedoeling!
Alleen was er nog een "grapje", omdat ik dacht het hoogteverschil aan de achterkant tussen links en rechts te kunnen oplossen had ik andere veren gekocht, en deze ook gemonteerd. Maar dit blijken nivomat veren te zijn. Nooit aan gedacht dat ik de verkeerde zou kunnen hebben gekregen. Gewone zijn 15.5mm dik en nivomat veren zijn 14.5mm dik. Maar nu staat de achterkant 4 cm lager dan de bedoeling is.(en nog steeds scheef)
Dus ik ga nu eerst de veren weer terug wisselen, dan wil ik oook nog andere draagarmen vóór monteren, en dan kan hij uitgelijnd worden. Hopelijk gaat dat vrijdag as zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 21.08.2017 - 23:12  ·  #22
Wow, dit was weer echt een "Walterklus"!
Respect hoor!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 21.08.2017 - 23:22  ·  #23
Frustrerend dat ie nog steeds scheef hangt. Je hebt nu zelfde veren aan beide kanten dus ook daar ligt t niet aan lijkt me. maar ja wat dan wel. zou je beide kanten kunnen wegen zodat je kunt zien of er niet gewoon een gewichtsverschil is? of als je aan de hoge kant extra gewicht dr in gooit wordt ie dan wel recht?
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 21.08.2017 - 23:25  ·  #24
Bedankt voor de uitvoerige beschrijving. Als ik wat ruimer in mijn tijd zit, ga ik dit wellicht ook nog een keer uitvoeren. Dan komt jouw uitleg goed van pas.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 21.08.2017 - 23:35  ·  #25
Quote door Walterj

Dat was wel de bedoeling!
Alleen was er nog een "grapje", omdat ik dacht het hoogteverschil aan de achterkant tussen links en rechts te kunnen oplossen had ik andere veren gekocht, en deze ook gemonteerd. Maar dit blijken nivomat veren te zijn. Nooit aan gedacht dat ik de verkeerde zou kunnen hebben gekregen. Gewone zijn 15.5mm dik en nivomat veren zijn 14.5mm dik. Maar nu staat de achterkant 4 cm lager dan de bedoeling is.(en nog steeds scheef)
Dus ik ga nu eerst de veren weer terug wisselen, dan wil ik oook nog andere draagarmen vóór monteren, en dan kan hij uitgelijnd worden. Hopelijk gaat dat vrijdag as zijn.

Heb je gemerkt van welke zijde de veren kwamen? Mogelijk zou de veer die van rechts kwam dan nu links moeten monteren en andersom. Hou je dan hetzelfde patroon, ligt het niet aan de veren zelf.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 22.08.2017 - 08:45  ·  #26
Ik lees van meerdere gevallen op de divese fora. Het lijkt bijna op een "produkteigenschap". En het enige steekhoudende argument wat ik gisteren hoorde is dat het mogelijk met de bolling van de weg te maken zou kunnen hebben.
Met de nivomat veren en een volle achterbak was er nog steeds hoogte verschil, maar wel minder, iets minder dan een cm. Ik had de veren niet gemerkt die er uit kwamen, wel aan gedacht maar is niet gebeurd. Maar ik kan nu wel concluderen dat het niet aan de veren ligt. Zie ook het topic van brulkjaer "hoogteverschil koets".
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 23.08.2017 - 09:15  ·  #27
Werkje hoor... Respect! Sta voorlopig in de zal-mijn-tijd-wel-duren-modus, vond de voorkant ingewikkeld genoeg!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 23.08.2017 - 13:11  ·  #28
Mijn V70 heeft ook een 1 cm verschil aan de achterzijde met nivomats. Dat was met de oude nivomats en nu ook met de nieuwe.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 23.08.2017 - 13:54  ·  #29
Dit is toch een intrigerend fenomeen. Op welk punt meten jullie de hoogte?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 23.08.2017 - 20:47  ·  #30
Ik meet van het midden van het wiel recht omhoog naar het metaal van het spatbord.
Toen ik vandaag de gewone veren er weer onder had gezet viel het me vervolgens ook het volgende op: ik had de schokdempers aan de onderkant vast gezet, auto stond op de brug, dus wielen hingen maximaal omlaag. Toen ik de auto iets liet zakken om de moeren bovenop de schokdempers te draaien zag ik ook 1 cm hoogte verschil. De schokdemper rechts stak 1cm verder door de de bodemplaat in de kofferbak, de wielen raakten de grond niet.
Na een aardige rit waarbij alles zich weer heeft kunnen zetten heb ik daarna de hoogtes weer gemeten, en er is precies 1 cm verschil. Ik zal morgen bij jet uitlijnen ook eens vragen. Misschien weet de uitlijner er meer van.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0