rubbers subframe achterzijde V70N

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 23.08.2017 - 21:03  ·  #31
Bij mij zit er ongeveer 5mm verschil in.

Wel gemeten vanaf de grond.
Ik weet dat het niet zo hoort maar ik heb hem nu eenmaal zo gemeten.

Denk dat je al snel een klein verschil hebt,
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 18:56  ·  #32
Vandaag bij Maas bij ons in dodewaard de auto uitgelijnd. Er klopte uiteraard niet veel van alle wielstanden. Ik was hier nog nooit eerder geweest voor uitlijnen, maar ik ben er al vaker geweest voor banden en het leek allemaal veelbelovend. Toen de wagen op de brug stond werd ook duidelijk dat ze daar verstand van zaken hebben, alle voors en tegen mbt bepaalde wielstanden hebben we besproken. Dus ik ben nu helemaal bij op gebied van uitlijnen 8-) het hebben van uitlijnapparatuur is 1, maar weten wat en hoe is 2.
Wat dus blijkt is dat door slijtage van de rubbers in de achter ophanging het camber steeds verder negatief wordt. De auto zakt als het ware onderuit. Ik had destijds de draagarmen verstelbaar gemaakt omdat het camber op -1.5 graad stond en niet richting -0.5 te krijgen was. Nu met de nieuwe rubbers stonden de wielen met een positief camber, dus het stelsysteem moest weer terug naar zijn beginpositie.
De achterkant heeft nu keurig 0.5 negatief camber, de voorkant staat op 0.
De auto stuurt weer enorm strak, rechtuitstabiliteit is enorm verbeterd, en over klinkers en drempels gaat veel prettiger.
Ook schuin op en afrijden van opritten en drempels gaat veel beter. Al het gewaggel is weg. Alhoewel je wel merkt dat de koets niet heel stijf is als je de schuine manouvre maakt.
Het hoogteverschil hebben we ook besproken, maar daar kwamen we niet verder mee dan "wat raar" en "dat hoort niet".
Maar eindconclusie is dat de zeven tientjes voor het uitlijnen wel besteed zijn, en de komende tijd zal ik meer merken wat de hele operatie heeft opgeleverd.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 19:11  ·  #33
waar hebben ze sporing voor en achter op gezet?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 19:16  ·  #34
Quote door Walterj

De auto stuurt weer enorm strak, rechtuitstabiliteit is enorm verbeterd, en over klinkers en drempels gaat veel prettiger.
Ook schuin op en afrijden van opritten en drempels gaat veel beter. Al het gewaggel is weg.


Denk dat je het wel weet, maar nog niet beseft.
Dit soort zaken heeft een flinke impact en hiervoor moet je echt omschakelen.
Als je over een halfjaar in een soortgelijke V70 rijd, alsdat de jouwe was, 1 seconde voor de vervanging, dan denk ik dat je schrikt.
Mijn ex V70 reed ook erg strak, dat viel vooral op als ik op meetings automaten moest inleren.
Ben tot dusver maar 1 tegengekomen die vergelijkbaar was (wellicht nu 2).
En ik kan je melden, ik heb heel veel van deze modellen gereden.
Er waren erbij die ronduit gevaarlijk waren en de eigenaren hadden dit totaal niet in de gaten.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 20:36  ·  #35
Quote door GRUNNS60

waar hebben ze sporing voor en achter op gezet?


Ondanks dat ik nu goed thuis ben in de materie, ben ik nog niet thuis in het lezen van de waarden. Ook omdat ze in graden, minuten, en of millimeters wordt genoteerd.
Maar volgens mij bedoel je dit: sporing achter: +2.40mm, en sporing voor: -0.20 mm.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 20:47  ·  #36
ze zullen het wel in graden uitgedrukt hebben. maar die komen dan weer leuk overeen met de mm die ik meet van voorzijde naar achterzijde velg.. en het lastige bij dit is dat het in principe heel eenvoudig lijkt , maar dat je bij de uitvoering vaak de draad kwijt raakt. 8-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 21:58  ·  #37
Net een wat langere rit gedaan inclusief snelweg. Alles is zo mooi in balans! Ook op de snelweg met iets hogere snelheid dan toegestaan valt de stabiliteit op en de rust in het onderstel!
Het enige wat nog wel is, is dat korte overdwarse richels vrij duidelijk voelbaar zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 24.08.2017 - 23:26  ·  #38
@Walter,
Heb je een foto van je uitlijnrapport? Ben benieuwd hoe dat er nu uitziet.

Welke rubbers van de achterophanging waren nu het meest versleten?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 25.08.2017 - 09:58  ·  #39
Hieronder het uitlijn rapport, er zijn wel een paar kanttekeningen bij: omdat ik ooit al het camber achter stelbaar had gemaakt, zijn er bij mijn auto twee stelmogelijkheden aan de achterkant; camber en sporing welke ook iets aan het camber doet. Dat was een erg arbeidsintensieve klus (heb het meeste stelwerk ook zelf gedaan, de meester keek toe :-) ) en het was belangrijker dat de sporing en de rijlijn goed stonden tov het verschil in camber tussen links en rechts. Die 0.19 verschil zou ik niet gaan merken werd mij verzekerd.
Ten tweede zat de linker stuurstang voor vastgeroest..... goedkope spidan stuurstang die ik 4 jaar terug heb gemonteerd.
Ook stond vóór de hele operatie mijn stuur iets scheef, maar nu is het eindresultaat dat de wielen en het stuur goed staan ondanks dat de -0.40 officieel niet goed is (staat er om die reden ook in het rood). En de resterende 0.2mm zou ook niet merkbaar zijn. En dat idee heb ik ook nu.

De andere vraag welke rubbers het meest versleten zijn is lastig te antwoorden, visueel leken ze nog heel aardig, maar de rij-ervaring nu bewijst het tegendeel. En ik denk dat de 3 rubbers in de bovenste draagarm (de ronde buis in J-vorm) het meeste doen qua camber. Maar om die te vervangen moet het subframe er onder uit, en als je dan toch bezig bent, kun je het beter goed doen. (Of accepteren dat het zo is zoals het is).

Maar gisteren werd ook duidelijk met de meetwaarden dat het achterwiel meer negatief camber krijgt bij inveren, en tegelijkertijd meer uitspoor. Dat is ook logisch als je een bocht rijdt dat het buitenwiel een scherpere hoek moet maken tov het wegdek om zo goed grip te behouden, en het hogere uitspoor zorgt ervoor dat de auto mooi over de bochtstraal rolt.
Nadeel is dat bij hoge belasting (kofferbak helemaal vol) er ook meer uitspoor onstaat. Dit is nadelig voor de stabiliteit maar wordt weer deel opgeheven door het hogere negatieve camber. Een negatief camber zorgt voor betere rechtuitstabilieit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 03.01.2018 - 11:53  ·  #40
Ik heb inmiddels ook alle rubbers in bestelling staan. Gelijk maar nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang mee besteld. Nu nog even bij Rima een subframe scoren en dan kunnen we één en ander rustig voorbereiden.

Met deze weersomstandigheden trekt het allemaal weinig. Een subframe voorbereiden is dan echter een leuke klus!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 09.01.2018 - 23:59  ·  #41
inmiddels binnen: 163€ voor alle 22 rubbers. En dan nog 15€ voor stabi-rubbers. Prachtige verzameling van Lemforder, Febi en Meyle. Heb er zin in. Ben heel benieuwd; zeker omdat ik het combineer met de Bilstein B12 set. Moet resultaat opleveren!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 10.01.2018 - 08:42  ·  #42
En, ga je er een (foto) verslag van maken?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 10.01.2018 - 10:55  ·  #43
Dat is wel de bedoeling; die van de voorkant circuleert hier al ergens.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 10.01.2018 - 17:23  ·  #44
Goed bezig, dan kan hij staks ook in “Handige Linkjes”.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: rubbers subframe achterzijde V70N

 · 
Posted: 10.01.2018 - 20:06  ·  #45
Ik ben nog elke dag erg blij met mijn mooi soepel glijdende volvo! Hij gaat mooi glad en strak door bochten en schuin over randen en drempels zorgt ook niet voor een hoop gerommel en gewring in het onderstel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0