Ruimte op de aandrijflijn

Volvo V70 Automaat

 
 
 
 
 
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 20.06.2015 - 14:57  ·  #1
Daar was ik weer, inmiddels weer thuis na een lange tijd op zee.

En gelijk een klein vraagje / probleempje...
Volvo V70 D5 -2005 Automaat:
Het valt me de laatste tijd op dat er iets van speling op de aandrijflijn zit. Met andere woorden tussen gas los en weer op pakken bij gas geven zit speling wat resulteert in een klein schokje bij weer gas geven.
Uiteraard heb ik al even wat onderzoek gedaan en het viel me op dat als de auto op de brug staat (wielen vrij) met de automaat in P ik de voorwielen een klein stukje kan verdraaien zonder weerstand te voelen dat is de speling zeg maar. De aandrijfas draait wel gelijk mee en die heb ik ook vast gehouden en daarna aan het wiel gedraaid en er zit dus geen speling tussen de aandrijfas en het wiel maar puur tussen de aandrijfas en de bak zeg maar. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Is dit een bekend probleem of heb ik nu iets wat nog nooit eerder iemand gehad heeft, verder schakelt de automaat fantastisch dus dat is het niet.
Misschien zijn er meer mensen die dit herkennen of mensen die de oorzaak weten??

Alvast bedankt voor jullie input!!
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 41
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 20.06.2015 - 19:58  ·  #2
Klinkt meer als je onderste motorsteunen die op zijn. Door het "kantelen" van het blok voelt dat als een schok(je), wat je weer kunt vertalen alsof het vanuit de aandrijving komt.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 20.06.2015 - 22:30  ·  #3
Ok dan zal ik daar eens even goed naar kijken, ik heb verder overigens geen last van trillingen.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 20.06.2015 - 22:37  ·  #4
Quote door Hendrikseven

Uiteraard heb ik al even wat onderzoek gedaan en het viel me op dat als de auto op de brug staat (wielen vrij) met de automaat in P ik de voorwielen een klein stukje kan verdraaien zonder weerstand te voelen dat is de speling zeg maar. De aandrijfas draait wel gelijk mee en die heb ik ook vast gehouden en daarna aan het wiel gedraaid en er zit dus geen speling tussen de aandrijfas en het wiel maar puur tussen de aandrijfas en de bak zeg maar. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Dat hebben wij ook. Dacht eigenlijk dat het zo hoort.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 20.06.2015 - 22:46  ·  #5
Dat zou best kunnen maar dat weet ik dus niet, als er meerdere mensen zijn die dat hebben dan hoort dat misschien wel zo. Kennis van me heeft ook een V70 automaat zal eens vragen of ik ook eens aan zijn wielen mag draaien.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 21.06.2015 - 07:10  ·  #6
Heb je die schok ook als hem vanuit stilstand in de R zet? Zoja, vermoedelijk motorsteun distributiekant. Je kunt meestal niet optisch beoordelen of deze versleten is.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Controleer

 · 
Posted: 21.06.2015 - 07:28  ·  #7
je aandrijfassen an sich even... Bij de N en NN lopen ze vaak kapot !

Makkelijkst om te doen is om de auto iets op te krikken, zodat je bij de as kunt komen met 1 hand, maar wel de auto op de wielen laten staan. Probeer de as eens naar voren of achteren te bewegen nu, dus een draaiende beweging maken.

Als de as van links naar rechts kan bewegen is geheel normaal, want doet hij in de binnenste homokineet. (anders zou je geen bochten kunnen maken.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 21.06.2015 - 09:14  ·  #8
Bedankt voor de tips ik ga dit van de week zeker even controleren, is het ook een idee om mijn vrouw in de auto te zetten terwijl ik kijk naar het motorblok als zij vanuit stilstand van N naar R gaat? Lijkt me dat ik dan moet kunnen zien in hoeverre het blok kantelt.

Aandrijfassen ga ik ook zeker even controleren.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 21.06.2015 - 14:05  ·  #9
ik heb ook af en toe een tik in de aandrijflijn alsof er ergens speling is. Is wel een handbak. Motorsteunen en aandrijfassen zijn goed. komt echt uit het differentieel of iets in die omgeving. Dus ik ben ook wel benieuwd wat je gaat aantreffen.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 21.06.2015 - 16:29  ·  #10
Ik heb net even gevoeld aan mijn assen. De as rv baart me wat zorgen. Als ik het lange gedeelte vast pak dan kan ik het korte gedeelte iets heen en weer wrikken, is maar een mm ofzo maar toch. Verder lekt er ergens vet uit de homokineet. De hoes is voor zover ik kan oordelen nog heel. Verder met optrekken van 80 tot 120 soms een trilling. Bij vaste snelheid aanhouden (cc) dan trilt het niet. Vermoedelijk is de as niet meer zo fris.

Nu even een adres zoeken voor een goede nieuwe. Originele van de dealer is ca 535 incl. korting/btw. Als deze het beste blijkt te zijn vind ik het prima maar als ik voor minder geld ook weer 150.000 kan rijden vind ik het ook prima.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 22.06.2015 - 10:09  ·  #11
Ik ken het gevoel. V70 2.5t awd 2005 geartronic.

Zit hem in de bak, die gaat in de vrijloop. Ik merk het vooral als ik op een stoplicht af rijd, afrem en net voordat ik stil ga gaat het stoplicht op groen. Dan geef je gas en voel je een klak.

Softwareupdate schijnt het te fixen maar dat hebben we nog niet laten doen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 22.06.2015 - 16:11  ·  #12
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Ruimte op de aandrijflijn

 · 
Posted: 04.07.2015 - 00:28  ·  #13
Heb nieuwe motor en baksteunen besteld hopelijk lost dit mijn probleem op. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0