S60 Geluid+Getril.

Graag jullie gedachten gang,

 
 
 
 
 
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 19:37  ·  #1
Luitjes, hallo allemaal.

Ik heb sinds 5 maanden nu de S60. Het verhaal met de dealer loopt nog. Maar er is nu een euvel dat ik duidelijker zou willen hebben aangezien de dealer zegt niks te horen en te voelen.

Ik heb vanaf 60km/u een zeurend/malend geluid zo ook dat ik getril heb in m'n stuur heb op de snelweg. Wat langzaam begint, heviger wordt en dan opeens weg is.

Het geluid en getril heb ik op m'n nieuwe Michelin zomer banden en ook op m'n nieuwe Vredestein winterbanden. Dus balanceren kan uitgesloten worden. Ook omdat ik de mogelijkheid heb omdat zelf te doen en ik daar nog al precies in ben.

Nu kan ik dat geluid opwekken door op bepaalde snelheden te gaan slingeren. Links Rechts. Zo kan ik het ook laten weggaan. Geluid wat ik hoor komt naar mijn mening van links voor.

Nu heb ik wel een idee. Maar zou graag lezen/horen wat jullie eerste inzicht is zonder mijn mening daarin.

Puur ter bevestiging of ontkrachten daar van.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 19:47  ·  #2
Wiellager?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 20:26  ·  #3
Rijd jij alleen in de wagen ?

Is het een optie een ander in de wagen te laten rijden? Die vertel je eerst niks , misschien dat hij/zij het zelfde ontdekt.

Daarna zou je kunnen aangeven wat die ander moet doen om het op te wekken.

Punt is, als je een ander hetzelfde kunt laten ervaren ben je soms al halverwege.

Daarna kun je het er concreet over hebben wat het zou kunnen zijn…
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 20:52  ·  #4
Quote door ohz274

Wiellager?


+1 is ook het eerste waar ik aan denk. Lagers die op hun einde lopen maar nog niet helemaal af zijn kunne vreemde en onvoorspelbaar geluid maken. Succes met het oplossen alvast!
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 20:58  ·  #5
Ik denk i.i.g aan een lager.
Wiellager kan zeker.
Baklager zou ik niet uitsluiten.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 21:09  ·  #6
Als het een wiellager is, hoe kan het dan opeens weg zijn ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 29.10.2023 - 22:04  ·  #7
Je denkt linksvoor, als je de snelweg af gaat (dus naar rechts stuurt) op flinke snelheid, hoor/voel je het dan?
Je kan het ook checken door 1 voorwiel op de krikken, een slinger aan het wiel te geven en de veer van de veerpoot vast te pakken. Voel je vibraties in de veer, dan is je wiellager gaar. Die tip heeft Poika eens gepost en ik kan uit ervaring vertellen dat je het meteen kan voelen (afgezien van het feit dat ik het in mijn geval ook duidelijk kon horen; wiellager linksvoor, bij sturen naar rechts begon die geluid te maken)
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 30.10.2023 - 06:36  ·  #8
Quote door [-Tom-]

Je denkt linksvoor, als je de snelweg af gaat (dus naar rechts stuurt) op flinke snelheid, hoor/voel je het dan?
Je kan het ook checken door 1 voorwiel op de krikken, een slinger aan het wiel te geven en de veer van de veerpoot vast te pakken. Voel je vibraties in de veer, dan is je wiellager gaar. Die tip heeft Poika eens gepost en ik kan uit ervaring vertellen dat je het meteen kan voelen (afgezien van het feit dat ik het in mijn geval ook duidelijk kon horen; wiellager linksvoor, bij sturen naar rechts begon die geluid te maken)


en toch geeft dat niet persé zekerheid. Een onbelast lager is namelijk echt een ander verhaal dan een lager dat wordt belast.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 Geluid+Getril.

 · 
Posted: 30.10.2023 - 09:21  ·  #9
Als je er zeker van bent dat het je wielen niet zijn, dan zou ik ook van buiten naar binnen werken. Dus wiellager, en anders de aandrijfas (meerbepaald de homokineten).
En het getril verandert niet als je met dezelfde snelheid 1 versnelling hoger inschakelt? Dus bijv. van 5 naar 4? Dan kan je de motor ook uitsluiten. Als het snelheidsafhankelijk is en niet toerentalafhankelijk, dan moet het dus wel in assen, lager of evt remmen zitten. Bij slingeren worden zowel de wiellagers als de homokineten anders belast. De binnenste omdat de auto inveert (dus hoek homokineet is anders) of de buitenste omdat je je stuur draait (al zal de draaihoek allicht wel meevallen als je boven de 60 rijdt, dus die zou ik eerder uitsluiten).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0