S60 hobbelt

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 10:37  ·  #1
Nieuwe auto, nieuwe problemen... Het gezegde over Volvo's met 300k+ en gegarandeerd trillingen lijkt waar te zijn, na mijn vorige 400k+ S60 met allerlei trillingen heeft mijn 'nieuwe' S60 ze ook. Maar dan anders... vandaar een nieuw topic.

Ter info, het betreft dit keer een automaat en een 170pk ongeblazen 2.4l blok.

Stationair weinig aan de hand. Een lichte vibratie die ik de onderste motorsteun verwijt, die gaat begin volgende week dan ook worden vervangen. Bovenste is afgelopen weekend al vervangen voor een nieuwe.

Optrekken en stadsverkeer: niets aan de hand. Tegen de 80km/h (teller) begint het gezever, en dan vooral op cruise snelheid. Boven de 120km/h (teller) verdwijnt de trilling vrijwel volledig. Het is een trilling alsof je op een slecht wegdek rijdt, dus gehobbel zeg maar. Het is niet 100% van de tijd aanwezig bij deze snelheden maar meestal wel, in meer of mindere mate.

Nu heeft ook deze Volvo de issue dat als ik scherp stuur (beide kanten op), U-turns met name, ik hoor en voel dat er een homokineet niet helemaal lekker mee is. De hoezen zijn nog redelijk oké, enkel links voor heeft een scheurtje net na de binnenste klem om de as. Rechts is nog dicht.

Punt is, ik wil natuurlijk niet onnodig alles preventief gaan vervangen. Ik ga over 1,5 week op vakantie en dan moet de auto wel een beetje in orde zijn maar ik heb maar 2 avonden een brug tot onze beschikking, dus ik kan hooguit 1x 'extra' knutselen.

Ik heb nu 3x de bak in N gezet op de snelweg, 2x bleef de trilling en 1x verdween hij... :-|

Tips/ideeën?
Volvo S60 Newbe
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 38
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 11:38  ·  #2
Klinkt als een herkenbaar probleem. Mijn S60 had namelijk exact hetzelfde, trillen bij 80km/h tot ongeveer 125 km/h, daarboven is het zo goed als weg. Overigens heb ik een handbak.

De oplossing zat hem bij mij in het balanceren van ieder wiel, de wielen te wisselen van achter naar voor en het uitlijnen.
Hiermee was het trillen bij 80km/h tot 125km/h verholpen en ik kreeg er een minder zoekerige auto voor terug.
Een klein ander probleempje wat zich toen wel heeft voorgedaan is dat er een hoogteslag in de velg linksvoor bleek te zitten die voelbaar is tussen 30 en 50km/h, dit is wel veel minder storend. OVerigens rijd ik op 17 inch (225/45), wat het allemaal extra gevoelig maakt voor onbalans en trillingen.

Het is met deze problemen toch vaak een kwestie van uitsluiten, banden en wielen zijn niet de duurste oplossingen om te proberen en hebben vaak een groot effect.
Hierna zou ik het eventueel in de homokineet zoeken, denk bij maximale stuuruitslag bij onze volvo's ook snel aan toplagers die minder beginnen te worden. Komt vaker voor dan homokineten die het begeven.

Succes natuurlijk met de oplossing zoeken!
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 12:18  ·  #3
Ai, toch de banden... Ik rijd ook op 17" trouwens. Dan zou ik een goede bandenboer moeten vinden in de regio Amsterdam-Hilversum, iemand tips?

Wat betreft het wisselen voor-achter, dat zou alleen dienen om e.e.a. uit te sluiten, toch? Lijkt me verder niet part of the solution?

En tot slot de toplagers, zorgen die ook voor een ratel en een soort 'knik' bij het terugsturen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 16:38  ·  #4
Ik denk ook banden, heb je een wintersetje?
Mathijs03
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 17:35  ·  #5
Ik kom ook uit Hilversum als ik jou was zou ik naar karelsen banden in soest gaan top service leuke gasten en echt verstand van hun vak.rijden netjes een rondje na het uitlijnen zijn ze niet tevreden gaat ie de brug weer op :thumb:
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 19:23  ·  #6
@Grunn Ja, 1. En die zit er al op, rechts achter :D Ik heb 4 merken op de 4 hoeken.. Misschien de hele boel maar eens vervangen dan >_<

Net op de snelweg begon het gehobbel weer rond de 100. Automaat in N gezet en ja hoor, hij hobbelde vrolijk door. Denk dat ik de aandrijfassen dan wel uit kan sluiten?

@Matthijs Goeie! Heb ik inderdaad eerder goede verhalen over gehoord. Thanks!
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 20:49  ·  #7
Quote door musje83

@Grunn Ja, 1. En die zit er al op, rechts achter :D Ik heb 4 merken op de 4 hoeken.. Misschien de hele boel maar eens vervangen dan >_<

Net op de snelweg begon het gehobbel weer rond de 100. Automaat in N gezet en ja hoor, hij hobbelde vrolijk door. Denk dat ik de aandrijfassen dan wel uit kan sluiten?

@Matthijs Goeie! Heb ik inderdaad eerder goede verhalen over gehoord. Thanks!



Lees ik nu goed dat je vier verschillende banden onder je auto hebt liggen , dus elk wiel een andere band .

Als dat zo is hoop ik inderdaad dat je er snel wat aan gaat doen , is niet oke en kan onvoorspelbaar rijgedrag geven , is wettelijk ook verboden , en niet voor niets .
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 20:54  ·  #8
Quote door olaf

Lees ik nu goed dat je vier verschillende banden onder je auto hebt liggen , dus elk wiel een andere band .

Als dat zo is hoop ik inderdaad dat je er snel wat aan gaat doen , is niet oke en kan onvoorspelbaar rijgedrag geven , is wettelijk ook verboden , en niet voor niets .


Dat het niet handig is, ben ik met je eens. Heb hem zo gekocht. Maar het is niet verboden, zolang de maten maar kloppen aan dezelfde as.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 21:10  ·  #9
Quote door musje83

Quote door olaf

Lees ik nu goed dat je vier verschillende banden onder je auto hebt liggen , dus elk wiel een andere band .

Als dat zo is hoop ik inderdaad dat je er snel wat aan gaat doen , is niet oke en kan onvoorspelbaar rijgedrag geven , is wettelijk ook verboden , en niet voor niets .


Dat het niet handig is, ben ik met je eens. Heb hem zo gekocht. Maar het is niet verboden, zolang de maten maar kloppen aan dezelfde as.


Gaat volgens mij niet alleen om de maten maar zal het morgen is navragen , een winterband en zomerband in dezelfde maat , hebben een dus danig ander rij gedrag , dat mag nooit op 1 as .
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 22:29  ·  #10
Quote

Quote by musje83
Quote by olaf
Lees ik nu goed dat je vier verschillende banden onder je auto hebt liggen , dus elk wiel een andere band .

Als dat zo is hoop ik inderdaad dat je er snel wat aan gaat doen , is niet oke en kan onvoorspelbaar rijgedrag geven , is wettelijk ook verboden , en niet voor niets .


Dat het niet handig is, ben ik met je eens. Heb hem zo gekocht. Maar het is niet verboden, zolang de maten maar kloppen aan dezelfde as.


Een gevalletje "het is rond en zwart en even groot als de drie anderen" :sick:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 30.06.2016 - 22:30  ·  #11
Ik had ooit ook raar deinend hobbelend weggedrag, ook met remmen raar deinen. Ondanks dat de mischelin banden goed gebalanceerd waren, was de oplssing nieuwe banden!
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 01.07.2016 - 00:11  ·  #12
Mijn gedachten ook: banden (primair onbalans, misschien hoogteslag).
Voel je trilling in stuur: voorbanden. Via stoel: achter.

Verschillende banden op één as: Zover mij bekend moeten de banden van zelfde maat en constructie zijn. Dwz beide banden radiaal of diagonaal carcasopbouw. M.i. Is dit wel een erg beperkte eis, ik zou absoluut voor zelfde merk & type op één as kiezen. Maar ik ben de wetgever niet...
Knap als je nog diagonaalbanden zou weten te vinden, overigens.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 01.07.2016 - 00:22  ·  #13
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 01.07.2016 - 01:09  ·  #14
Advertentie zei: Goede banden met 7mm profiel! Ja, dát klopte ook wel. Het was ook niet iets dat ik direct een rondje om de auto ging doen om het merk band te controleren :lol:
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: S60 hobbelt

 · 
Posted: 01.07.2016 - 08:04  ·  #15
Pfff, wie zet er nu 4 verschillende banden onder een auto? Zou ik me al zorgen maken om de staat van rest van de auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0