schokbrekers vervangen

welke schokbrekers monteren

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 00:30  ·  #1
Mijn volgende klus wordt schokbrekers vervangen. Ik hoop dit nog dit jaar te doen als het weer een beetje meewerkt. Ik heb mij al redelijk ingelezen hier en op youtube en volgens mij is het goed te doen.
Maar mijn vraag is eigenlijk welke schokbrekers zijn nu goed? Ik heb nu het idee dat mijn s60 confortabeler kan, vooral over drempels. Maar hij moet natuurlijk ook weer niet te comfortabel geveerd zijn, daar ik ook wel eens sportief (lees hard) wil rijden.

Mijn voorkeur ging uit naar koni fsd dempers, daar ik hier goede ervaringen heb gelezen. Maar het schijnt dat dit type geen voordempers heeft voor mijn type s60.
Ook heb ik gelezen dat sachs originele kwaliteit levert (of identiek aan origineel).
Verder schijnt de bilstein b4 demper ook zeer goed te zijn.

Dus tips hier welkom.

En wat wordt er verder nog (standaard) vervangen bij een schokdemperwissel? Ik heb gelezen dat de stabilisatorstangetjes wel eens kapot gaan bij demonteren omdat ze zo vast zitten. Is het verstandig deze tegelijk te bestellen? Ze kosten niet de hele wereld.
Verder zag ik bovenop de voordemper nog ergens zo'n soort vlindermoertje. Heb je hiervoor speciaal gereedschap nodig of lukt het ook wel met een tangetje of zo?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 01:12  ·  #2
De Sachs van originele kwaliteit (blauwe sticker) worden niet meer gemaakt en de oude voorraden zijn bij veel leveranciers niet meer verkrijgbaar. Het nieuwe model (witte sticker) schijnt niet de beste te zijn.
(Voor een V70 geldt;) Als je nu nivomat schokdempers hebt (achter) dan moet je ook nieuwe veren en nieuwe schoteltjes (bovenin) nemen.
Zelf heb ik de B4 achter geplaatst en zal wanneer het nodig is, zal ik deze ook aan de voorkant kiezen.

Het blijft natuurlijk een puur persoonlijke keuze.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 10:42  ·  #3
Ik heb de B4 pro set van Bilstein en die verlaagt de auto.

Tevens is hij stugger geworden.
Nu wilde ik dat juist omdat ik ook wel eens wat pittiger rij en mijn insziens is de V70 juist veels te comfortabel geveerd.

Wil je soms pittig rijden dan is de standaard demping en vering naar mijn mening te soepel.

Als ik vroeger de afrit A28 naar de A50 bij zwolle richting apeldoorn nam dan deinde hij wat zodra je over de viaducten rijd. Een onprettig gevoel want je verliest grip op dat moment.

Je voelt hem gewoon naar de buitenkant vd rijbaan hupsen.

Nu niet meer.
Wielen worden veel strakker tegen het wegdek gedrukt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 10:45  ·  #4
Ik heb sachs gebruikt en die zijn best comfortabel. Ik zou iik zeker de stofhoezen/bumpstops vervangen aan de voorkant, daar kun je alleen nu goed bij. En het rubber bovenop de veer. De metalen bus waar de schokdemper in vast zit gaat nog wel eens los zitten. En de moer kun je met gewoon gereedschap losmaken, er zal vast een special tool voor zijn, maar is niet nodig.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 10:47  ·  #5
Quote door hermanusb

...............
Je voelt hem gewoon naar de buitenkant vd rijbaan hupsen.

Nu niet meer.
Wielen worden veel strakker tegen het wegdek gedrukt.

Dat is gewoon het verschil tussen nieuwe en versleten schokdempers, de mijne is standaard qua setting en gaat ook strak over hobbels in bochten.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 11:42  ·  #6
Vervang ook het rubber aan de onderkant tussen de veer en de schotel van de schokdemper. Je hebt 2 soorten; die rubber tuinslangetjes (die kan je er altijd nog opschuiven) maar ook een groter rubber die er alleen op kan wanneer de veer er volledig af is. Dit gaat kraken tegen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: schokbrekers vervangen

 · 
Posted: 12.11.2017 - 11:52  ·  #7
zal vandaag even in vida kijken wat er allemaal eventueel vervangen kan worden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0