Schokdempers Four C-system

 
 
 
 
 
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 27.10.2015 - 19:01  ·  #16
Als ik dit zo lees, kunnen dit de onderdeel nummers zijn:

- c1502 voor de achterzijde
- c2502 voor de vóórzijde

Kan (n)iemand definitief uitsluitsel geven? Ook voor een V70 met AWD?
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 27.10.2015 - 19:03  ·  #17
Probeer na te gaan of de hierboven genoemde nummers (C2502 voorzijde / C1502 achterzijde) ook voor jouw auto geschikt zijn. Ik durf dat niet te garanderen.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 27.10.2015 - 19:04  ·  #18
Ga ik zo doen Marc. Bedankt voor je meedenken!
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 27.10.2015 - 21:23  ·  #19
Ik zou de klus door Dennis (Volvoservice.eu) te Elst laten uitvoeren, is in ieder geval veel goedkoper dan bij de dealer en minstens zo goed
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 07:35  ·  #20
In ieder geval zou een Monroe c2502 op de voorzijde van onze AWD passen.

Achter zouden de c1502 niet passen, gelet op de meldingen bij verschillende websites.

Echter meldt www.schokdempersonline.nl dat ze wel passen. Op basis van kentekengegevens.

Wel/niet? Gewoon de gok er maar op wagen dan.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 08:00  ·  #21
Een vriend van me (met eveneens een D5 AWD) heeft onlangs ook nieuwe 4C dempers rondom geplaatst. Ik meen me te herinneren dat hij voor de achterzijde C1502 heeft gekocht. Heb hem een appje gestuurd om het te vragen, maar hij zit in een andere tijdzone. Als ik een reactie heb zal ik dat hier plaatsen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 09:11  ·  #22
Quote door Marc O.

Een vriend van me (met eveneens een D5 AWD) heeft onlangs ook nieuwe 4C dempers rondom geplaatst. Ik meen me te herinneren dat hij voor de achterzijde C1502 heeft gekocht. Heb hem een appje gestuurd om het te vragen, maar hij zit in een andere tijdzone. Als ik een reactie heb zal ik dat hier plaatsen.


Ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat C1502 voor achter moet passen op jouw D5. Maar begrijp heel goed dat je het zeker wilt weten.Is geen broodje kaas.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 10:54  ·  #23
Is het geen optie om ze door gewone dempers te vervangen ? dan ben je er vanaf en kun je weer 2ton+ verder zonder problemen
Al is dat aan de ene kant ook wel zonde natuurlijk , ik zou het in mijn geval ook wel weer graag origineel houden .
Ik heb in de zoektocht naar mijn huidige en vorige v70 erop gelet dat dit er niet in zat , omdat het in mijn ogen weinig brengt behalve dan een hoop ellende als het weer is kapot gaat .
Nu vraag ik me wel af , hoe goed of slecht is dit systeem nu echt , en gaan zo ook allemaal in mijn ogen vroegtijdig kapot ?
Of zijn er toch die ook hogere km standen halen voor de problemen beginnen ?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 11:08  ·  #24
Volgens mij gaat dit niet - althans niet zonder blijvende brandende lampjes.
Meen wel eens begrepen te hebben dat 4C zich niet laat "uitprogrammeren".

Voor wat betreft het tweede deel van je vraag:

Bij de mijne is bij aanschaf (132K) de linker voordemper vervangen.
Nu bij 215K is de rechter achterdemper zweterig. Dat is in mijn optiek een "normaal" kilometrage voor een aan slijtage onderhevig deel.
Beide achterdempers gaan nu vervangen worden - Ik schaf me eerdaags wel een setje nieuwe voordempers aan, want die zitten er waarschijnlijk ook wel aan te komen.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 11:19  ·  #25
Ik heb juist bewust gekozen voor een auto waar ze wél onder zaten :yes: Het voegt toch wel wat toe aan de auto, vind ik. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat de koop wat makkelijker was omdat de vorige eigenaar ze een paar maanden eerder nog rondom had vervangen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 13:43  ·  #26
Quote door PvL

Volgens mij gaat dit niet - althans niet zonder blijvende brandende lampjes.
Meen wel eens begrepen te hebben dat 4C zich niet laat "uitprogrammeren".

Voor wat betreft het tweede deel van je vraag:

Bij de mijne is bij aanschaf (132K) de linker voordemper vervangen.
Nu bij 215K is de rechter achterdemper zweterig. Dat is in mijn optiek een "normaal" kilometrage voor een aan slijtage onderhevig deel.
Beide achterdempers gaan nu vervangen worden - Ik schaf me eerdaags wel een setje nieuwe voordempers aan, want die zitten er waarschijnlijk ook wel aan te komen.


215k is inderdaad niet heel dramatisch ,maar toch , mijn vorige v70 had 260k op de klok en de dempers zullen echt niet als nieuw geweest zijn , maar deden nog prima hun werk zonder lekken .
Nu zal een stads/dorp auto gezien al zijn drempels wat meer te lijden hebben , woon zelf in buitengebied met weinig tot geen drempels , weet dat dat zeker wat uitmaakt met de slijtage aan de ophanging .

Mijn huidige v70heeft een sportonderstel ,waar ik best even aan moest wennen , vond het op het randje van wat ik lekker vind voor een auto als deze maar nu toch wel erg content mee , dus wat dat betreft is zo een 4c gebeuren niet verkeerd en mooi als het blijft werken .
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 13:46  ·  #27
Quote door Marc O.

Ik heb juist bewust gekozen voor een auto waar ze wél onder zaten :yes: Het voegt toch wel wat toe aan de auto, vind ik. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat de koop wat makkelijker was omdat de vorige eigenaar ze een paar maanden eerder nog rondom had vervangen.

Dat geloof ik best dat het wat toevoegt , maar toch jammer dat het wat storingsgevoeliger is , en toch wel prijzig .
Weet wel dat ik in de praktijk weinig of niets doe met verschillende instellingen , eenmaal gezet en tevreden dan klaar .
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 13:48  ·  #28
De dempingskarakteristiek wijzigt wel voelbaar bij 4C, maar had het optisch mooier gevonden indien de auto met het indrukken van het knopje "sport" ook nog een paar cm was gezakt.

(Komt omdat ik luchtvering heb gehad op de twee auto's voor de V70 :) )
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 28.10.2015 - 20:30  ·  #29
Quote door Marc O.

Een vriend van me (met eveneens een D5 AWD) heeft onlangs ook nieuwe 4C dempers rondom geplaatst. Ik meen me te herinneren dat hij voor de achterzijde C1502 heeft gekocht. Heb hem een appje gestuurd om het te vragen, maar hij zit in een andere tijdzone. Als ik een reactie heb zal ik dat hier plaatsen.



Hij heeft de C1503 gemonteerd, wetende dat die voor een XC zijn en in de veronderstelling dat de hoogte van de auto door de veren wordt geregeld (4C dempers zijn immers geen nivomats). Desalniettemin staat zijn auto achter iets te hoog, zelfs nog na 7 weken (de hoop was dat de eveneens nieuwe veren (die zijn wél voor een V70) nog wat zouden inzakken maar dat blijkt niet of nauwelijks het geval te zijn).
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 29.10.2015 - 06:32  ·  #30
Bedankt Marc voor je aanvulling en extra informatie weer. Kende dit (onderdeel)nummer nog niet. Zal ik meenemen in mijn overweging.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0