Schokdempers Four C-system

 
 
 
 
 
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 29.10.2015 - 20:14  ·  #31
Gisteren zijn bij mij de nieuwe 4C achterschokbrekers eronder gegaan. Met dank aan Waltersan :) An zich niet heel spannend, met uitzondering van de stekkers.... Wat een pokkenklus was dat, je komt er eigenlijk nauwelijks bij. Denk dat je normaal gesproken binnen een half uur beide achterdempers zou kunnen vervangen, maar dankzij de twee kunststof stekkers duurde het minstens een uur langer.
Maar, het moet gezegd worden, wat een enorm verschil met de oude dempers. Deze waren duidelijk af. Heb weer een "nieuwe" auto. All is well that ends well.
Ik zal morgen even foto's plaatsen.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 29.10.2015 - 23:43  ·  #32
Ik hoor meerdere mensen klagen over het monteren van die stekkers ja :D
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 07:19  ·  #33
Quote door PvL

Gisteren zijn bij mij de nieuwe 4C achterschokbrekers eronder gegaan. Met dank aan Waltersan :) An zich niet heel spannend, met uitzondering van de stekkers.... Wat een pokkenklus was dat, je komt er eigenlijk nauwelijks bij. Denk dat je normaal gesproken binnen een half uur beide achterdempers zou kunnen vervangen, maar dankzij de twee kunststof stekkers duurde het minstens een uur langer.
Maar, het moet gezegd worden, wat een enorm verschil met de oude dempers. Deze waren duidelijk af. Heb weer een "nieuwe" auto. All is well that ends well.
Ik zal morgen even foto's plaatsen.


Bedankt PvL voor deze info.

Welke onderdeel nummers? En de boel nog toevallig 'gekalibreerd'? Foutcodes afgelezen misschien, of was het meteen goed?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 09:00  ·  #34
Quote door Flying Dutchman

Quote door PvL

Gisteren zijn bij mij de nieuwe 4C achterschokbrekers eronder gegaan. Met dank aan Waltersan :) An zich niet heel spannend, met uitzondering van de stekkers.... Wat een pokkenklus was dat, je komt er eigenlijk nauwelijks bij. Denk dat je normaal gesproken binnen een half uur beide achterdempers zou kunnen vervangen, maar dankzij de twee kunststof stekkers duurde het minstens een uur langer.
Maar, het moet gezegd worden, wat een enorm verschil met de oude dempers. Deze waren duidelijk af. Heb weer een "nieuwe" auto. All is well that ends well.
Ik zal morgen even foto's plaatsen.


Bedankt PvL voor deze info.

Welke onderdeel nummers? En de boel nog toevallig 'gekalibreerd'? Foutcodes afgelezen misschien, of was het meteen goed?


Ik heb de C1502 gekocht. Waren de goede voor mijn type auto.
Heb zoals beloofd wat plaatjes gemaakt.
Na montage een klein rondje gemaakt om de boel te laten "zetten".
Omschakelen sport>comfort en omgekeerd ging goed en zonder errors.
Calibreren heb ik niet gedaan, omdat ik geen Vida/Dice heb, maar dat komt nog wel.
Ben benieuwd of dat nog wat toevoegt. De auto rijdt echt een heel stuk beter en dat zit NIET tussen de oren. De oude dempers waren gewoon "af". Heeft wellicht ook te maken dat ik een ringtank achterin heb liggen en altijd met een volle benzinetank rond rij. Dan ligt er altijd extra gewicht in de kont. Nogmaals: met dan aan Waltersan - was gezellig, informatief en uiterst nuttig!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 10:38  ·  #35
Hoe heb je het stekkertje van de achterste dempers gefixed? Ik heb al horrorverhalen gehoord dat je de complete achteras moet laten zakken om er goed bij te kunnen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 11:08  ·  #36
Door de kabel te volgen die aan de onderzijde van de schokbreker zit, kom je vanzelf uit bij de stekkerverbinding. Is een "mannetje/vrouwtje" waarbij je een palletje moet indrukken om ze uit elkaar te krijgen. Deze zitten echt op een *&^#@ plek. Ondanks de hefbrug kan je ze niet zien zitten, het moet echt allemaal op de tast gebeuren. Eén hand links, de andere rechts en voelen maar.Walter heeft grotere handen en langere vingers dan ik - die kreeg het nèt voor elkaar. Mij lukte het niet.Was een hoop gepiel waarbij het losmaken uiteindelijk met een dunne schroevendraaier en wat friemelwerk lukte. In elkaar klikken ging zo mogelijk nog lastiger. Wel de nodige "battlescars" aan overgehouden :)

De stekkers worden bij de montage duidelijk eerst in elkaar gestoken en dan pas wordt het subframe vastgezet. Ik ben blij dat dit een klusje is dat maar eens in de zoveel tijd gedaan moet worden... >_<
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 11:38  ·  #37
Mooi voor elkaar hoor , en erg lekker natuurlijk dat ie weer goed dempt , zoals een volvo hoort te doen .
Die stekker dat zijn ontmoedegings stekkers denk ik , maar ik had me ook niet tegen laten houden :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 12:35  ·  #38
twas een mooi klusje begrijp ik :thumb:
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 15:09  ·  #39
Bedankt voor alle info. en nog veel (rij)plezier met je V70 toegewenst!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 18:47  ·  #40
Veel plezier met je nieuwe schokbrekers. :thumb:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 30.10.2015 - 22:46  ·  #41
Er zit in de bodem van de kofferbak, naast de moer van de schokdemper, een driekhoekig plaatje wat gekit zit. Het lijkt er op dat als je die weg haalt je bij de stekkerverbinding kunt. Ik heb m laten zitten, want dat gat weer opnieuw kitten met risico op lekkage zag ik niet zo zitten.
sbv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 31.10.2015 - 14:15  ·  #42
Quote door Marc O.

Hoe heb je het stekkertje van de achterste dempers gefixed? Ik heb al horrorverhalen gehoord dat je de complete achteras moet laten zakken om er goed bij te kunnen.


Je kan mij ook bellen Marc. Ik heb bij Ronald al 2 maal dit gedaan. Laatste keer bij zijn V70 5 AWD hebben we de achteras even wat losgehaald aan 1 zijde dan heb je veel meer ruimte. Andere kant gaat overigens prima
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 31.10.2015 - 14:46  ·  #43
Quote door sbv

Quote door Marc O.

Hoe heb je het stekkertje van de achterste dempers gefixed? Ik heb al horrorverhalen gehoord dat je de complete achteras moet laten zakken om er goed bij te kunnen.


Je kan mij ook bellen Marc. Ik heb bij Ronald al 2 maal dit gedaan. Laatste keer bij zijn V70 5 AWD hebben we de achteras even wat losgehaald aan 1 zijde dan heb je veel meer ruimte. Andere kant gaat overigens prima


Ik hoorde je eergisteren nog zeggen dat je geen zin had om nog een keer die dingen te vervangen :D
El Mano
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerde
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 03.09.2019 - 12:46  ·  #44
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers Four C-system

 · 
Posted: 03.09.2019 - 15:06  ·  #45
 
Selected quotes for multi-quoting:   0