Serieus gereedschap

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Serieus gereedschap

 · 
Posted: 11.02.2024 - 21:57  ·  #1
We kunnen natuurlijk bij de Action gereedschap kopen en waarschijnlijk redden we ons daar wel mee. Maar je kan ook 1 keer serieus geld uitgeven en er met een beetje geluk (met mijn gebruik) je leven lang mee doen. Dan hoef je ook niet steeds bij je vader aan te kloppen (of hij bij jou, waar is de momentsleutel jongeman?).
Daarom koop ik de laatste tijd de wat duurdere gereedschappen en machines. Van de week een Makita TW008 slagmoersleutel, een sterke jongen zodat die andere weer terug kan naar mijn vader. En een grote krik, want die leen ik ook al jaren.

Nu wil ik een setje ringratelsleutels. Ik heb iets van Lidl maar dat zijn er 5, en altijd net de maat die je nodig hebt ontbreekt.
Ik twijfel nu tussen Wera 11 delig en Gedore Red 12 delig. In Duitsland allemaal veel goedkoper dan bij ons. Voor machines met garantie koop ik ze liever in NL, maar handgereedschap maakt me niet zo uit.

Momentsleutels net zo:
10-50Nm Wera en Gedore Red
40-200 Nm, ook Wera en Gedore Red

Moet ik nog bij andere merken kijken? Hazet, SnapOn, Gedore, Facom, noem eens wat. Er is zo veel moois.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1525
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 11.02.2024 - 22:45  ·  #2
Zooo herkenbaar dit 😄

Ben nu zelf eea aan het opbouwen van Wera. Goede kwaliteit tegen goede prijs. Wat vooruitstrevender dan Gedore en geen facom prijzen .

De speciale kop van de wera ratels zijn handig.

Veel kan overigens prima van HBM. Heb een profi krik van hbm die extra laag is voor normale prijs.


Wat de momentsleutel betreft . Was van de week op een beurs waar wera ook stond.

Die momentsleutel hebben een iso keur. Goedkopere hebben een 2007 iso, de betere hebben een 2017 iso keur . Het verschil tussen de 2007 en 2017 keur is een best groot geaccepteerde afwijkingen percentage tov een klein percentage…
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 11.02.2024 - 23:30  ·  #3
Momentsleutel afwijking was 4% en nu 3% toch?
De Wera ringratels trekken mij ook wel, maar die met de licht gekantelde ring is gelijk 100 euro duurder voor 11 sleutels. Dan is de Gedore Red met een sleutel extra en gekantelde kop weer een stuk goedkoper en slecht zal die budget Gedore toch ook niet zijn.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 11.02.2024 - 23:54  ·  #4
Herkenbaar inderdaad ja.
Ik heb dat met de garagebox: daar heb ik al mijn gereedschap heen gebracht en dat spul is allemaal best wel okee moet ik zeggen.
Dan heb je thuis wat nodig: ligt in de box......net te ver om te lopen, net te grieplig om met de auto te gaan.

Dan maar wat simpele dingen kopen voor in en om huis: dat zijn nooit grote dingen en anders haal ik het wel uit de box.
Goedkoop zijkniptangetje van Action, moest iets doorknippen wat uiteraard niet lukt met zo'n ding, zette wat kracht en boog zo de handvatten tegen elkaar aan!! :)

Kijk, doe ik dat bij Gedore, Stahlwille of Snap-On, voel ik me nu helemaal het mannetje en ga ik breed lopen :)
Maar dit......ben wel fors maar niet buitensporig en zette ook niet eens zo heel veel kracht. (Gebruikte uiteraard wel twee handen, ben de Hulk niet)

Dus ja, goedkoop is duurkoop. Maar om nou alles dubbel te kopen is ook weer zo wat.
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 11.02.2024 - 23:57  ·  #5
Quote door Jeroen

Moet ik nog bij andere merken kijken? Hazet, SnapOn, Gedore, Facom, noem eens wat. Er is zo veel moois.


Een goede vriend van mij gaat al wat jaartjes mee bij Remmerden. Hij raadde mij voor al het handgereedschap gedore red aan. De budgetlijn van Gedore, maar wel van hoge kwaliteit. Als ik hem moest geloven was het bij SnapOn een beetje hit or miss. Over de overige merken heeft hij het nooit gedaan. Ik zou daarom lekker bij gedore rondkijken.
Nu een half jaar geleden een 172dlge ratelset gekocht. TOV het action setje en gamma setje van mijn vader een wereld van verschil, en brak de portemonnee niet met 120 euro (aanbieding).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 00:15  ·  #6
Quote door V70train

Quote door Jeroen

Moet ik nog bij andere merken kijken? Hazet, SnapOn, Gedore, Facom, noem eens wat. Er is zo veel moois.


Een goede vriend van mij gaat al wat jaartjes mee bij Remmerden. Hij raadde mij voor al het handgereedschap gedore red aan. De budgetlijn van Gedore, maar wel van hoge kwaliteit. Als ik hem moest geloven was het bij SnapOn een beetje hit or miss. Over de overige merken heeft hij het nooit gedaan. Ik zou daarom lekker bij gedore rondkijken.
Nu een half jaar geleden een 172dlge ratelset gekocht. TOV het action setje en gamma setje van mijn vader een wereld van verschil, en brak de portemonnee niet met 120 euro (aanbieding).


Snap-on is bijzonder goed maar absurd prijzig spul, 25% van het gereedschap houd het net zo goed prima vol en kost bij lange na niet zoveel.

Ik heb december 2023 wel een nieuwe digitale snap-on momentsleutel gekocht, met €1500 voor een ratel best een aderlating, maar specifiek dergelijk gereedschap is nog wel de moeite waard. Welke doppen erop zitten maakt dan weer "niks" uit :D (facom is top top!!)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 00:19  ·  #7
https://www.toolmax.nl/gedore-…delig.html

Deze toevallig? Die heb ik ook, was vorig jaar bij Lidl te koop voor 99,99 dus om 12 uur snachts achter de computer want ik dacht, die zijn zo op. En inderdaad, die avond al niet meer te bestellen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 00:21  ·  #8
Quote door V70R^2
Ik heb december 2023 wel een nieuwe digitale snap-on momentsleutel gekocht, met €1500 voor een ratel best een aderlating, maar specifiek dergelijk gereedschap is nog wel de moeite waard. Welke doppen erop zitten maakt dan weer "niks" uit :D (facom is top top!!)


Maar jij gebruikt het ook alweer iets vaker dan de gemiddelde hobby monteur hier ;)
Al blijft 1500 euro wel heeeel veel geld voor een momentsleutel hoor.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 00:31  ·  #9
Quote door Jeroen

Quote door V70R^2
Ik heb december 2023 wel een nieuwe digitale snap-on momentsleutel gekocht, met €1500 voor een ratel best een aderlating, maar specifiek dergelijk gereedschap is nog wel de moeite waard. Welke doppen erop zitten maakt dan weer "niks" uit :D (facom is top top!!)


Maar jij gebruikt het ook alweer iets vaker dan de gemiddelde hobby monteur hier ;)
Al blijft 1500 euro wel heeeel veel geld voor een momentsleutel hoor.


Eigenlijk is het een beetje omgekeerd, nu ik weet wat stuk gaat en daar tot in den treure 10 jaar dagelijks fanatiek mee geworsteld heb..
Dat wat nodig is en het waard is om te kopen zijn de financiën er nu voor aanwezig, maar heb je het niet meer zo vaak nodig want je bent een stapje "verder" in het leven..
Nu ga ik op zoek naar sleuteltherapie, maar de agenda zit vol met vanalles wat je ervan weerhoudt ...

Lang verhaal kort, facom is persoonlijk de favoriet, niet "hip" maar minstens net zo bestand tegen misbruik als wat je (ook niet) met snap-on moet maar wel kan doen.
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 02:53  ·  #10
Quote door Jeroen

https://www.toolmax.nl/gedore-…delig.html

Deze toevallig? Die heb ik ook, was vorig jaar bij Lidl te koop voor 99,99 dus om 12 uur snachts achter de computer want ik dacht, die zijn zo op. En inderdaad, die avond al niet meer te bestellen.


Die inderdaad! Niet bij de lidl kunnen bestellen, maar wel voor een aantal euros goedkoper bij een andere webshop. Top setje :Thumbsup:
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 02:55  ·  #11
Quote door V70R^2


Ik heb december 2023 wel een nieuwe digitale snap-on momentsleutel gekocht, met €1500 voor een ratel best een aderlating, maar specifiek dergelijk gereedschap is nog wel de moeite waard. Welke doppen erop zitten maakt dan weer "niks" uit :D (facom is top top!!)


Allemachtig, dat krijg ik er bij mijn vriendin nooit doorheen :P
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 09:33  ·  #12
Ik heb al jaren een grote set van Bruder Mannesmann. Vast niet de kwaliteit die hier wordt gezocht, maar behalve de kleine torx bitjes is er nog nooit iets kapot gegaan. En ik heb in die tijd al heel wat versleuteld.
Wat ik er fijn aan vindt is dat alle maten en zitten. Ik leg gewoon die koffer in de achterbak als ik ga sleutelen en heb alles bij de hand.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 10:28  ·  #13
Ik heb ook zo'n uitgebreide koffer, nog wat groter dan de hierboven gelinkte Gedore Red. Niet een van de grote merken, maar wel bij een automaterialenzaak gekocht, dus ook geen Ali-Express kwaliteit. In mijn ervaring is het meestal belangrijker om de juiste maten te hebben dan dat het nu per sé een topmerk is, dus als je binnen een bepaald budget een setje van 8 van een topmerk kan kopen, of een set van 12 van een iets minder merk, dan zou ik persoonlijk eerder voor het tweede gaan. Anderzijds heb ik wel eens een missend dopje uit mijn set vervangen door bijv. een dopje van Beta en dat kwaliteitsverschil is toch wel opvallend; in een vochtige garage roest dat een stuk minder dan het simpele spul. Maar dat zit dan vooral in de chroomlaag, niet dat dat dopje nu per sé veel beter past ofzo. Recent een paar euro's meer uitgegeven aan wat nieuwe tangen, bijv. een kniptang van knipex is wel echt wat anders dan van de Action. Maar toen ik nog eens even goed door het rek ging, viel mijn oog uiteindelijk op de "Pro" lijn van een ander merk (Irimo o.i.d.) en dat zag er ook echt wel goed uit... en kon ik voor hetzelfde geld er ook nog een andere tang bij pakken die ook wel erg handig was.
Tussen de genoemde merken zou ik denk ik ook voor Wera gaan, lijkt mij de juiste verhouding prijs-kwaliteit.

Voor momentsleutels hangt het er ook vanaf waar je ze voor gebruikt. Ga je met motorkopbouten in de weer dan is het beste wenselijk, maar als het om veerpoten of wielbouten gaat, maakt het mijns inziens weinig uit of het nu een paar Nm losser of vaster zit. Een voorbeeld: Suzuki geeft voor mijn motorfiets in het werkplaatshandboek voor heel veel dingen ranges op, die redelijk ruim zijn (hoe hoger de torque hoe groter de range, dus de toegelaten afwijking), bijv. 65-75Nm. Dan stel ik 'm dus op 70 in en dan geloof ik het verder wel.
Het aanhaalmoment van een wat geroeste of vieze bout zal ook variëren van toen het allemaal nieuw in elkaar gezet werd, dus zó nauw komt dat volgens mij niet - tenzij je echt met heel lage torques werkt zoals bij een fiets, dan wel (5Nm is niet hetzelfde als 8Nm, maar ik zie tussen 118 en 123Nm niet zoveel verschil).
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 11:26  ·  #14
ik ben ook zeer gecharmeerd van mijn Wera set. wat mij betreft goed genoeg voor de veeleisende doe-het-zelver.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 99
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Serieus gereedschap

 · 
Posted: 12.02.2024 - 15:36  ·  #15
Ik heb er geen verstand van, maar ooit eens een BAHCO set aangeschaft.


Waar staat zoiets ten opzichte van een Wera of Gedore?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0