Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 
 
 
 
 
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 15.03.2018 - 21:02  ·  #1
het viel me een paar weken geleden als eens een keer op, en het kwam later weer terug.
indien ik een bocht instuur en gas geef (volgens mij al in de bocht) dan kan het nu zomaar zijn dat de Computer de auto "tegenhoudt" omdat deze denkt dat 1 van mijn wielen aan het slippen zijn wat overigens absoluut niet zo is.

Dit gebeurt alleen als ik naar rechts stuur, indien ik naar links stuur gebeurt dit niet.

Wat kan dit fenomeen zijn, en nog beter, hoe kan ik dit oplossen?

zie graag de reacties tegemoet.

Groeten
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 15.03.2018 - 21:06  ·  #2
Aandrijfasbout kan los zitten.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 15.03.2018 - 21:10  ·  #3
Breuk in je abs kabel.
ABS ring gebroken.

Zou hem eerst eens uitlezen.
Wellicht is er een foutmelding opgeslagen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 16.03.2018 - 01:20  ·  #4
Aandrijfasbout. Gebruik een beetje loctite, anders loopt ie zo weer los.
Doordat de as iets naar binnen schuift in bocht, zit de geribbelde ring niet meer voor de ABS sensor, waardoor het wiel stil lijkt te staan. Dan grijpt de ABS in.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 18.04.2018 - 15:51  ·  #5
inmiddels nog eens ernaar gekeken, direct na jullie berichten de naaf doppen eraf gehaald en gekeken of de aandrijfas bouten los zaten...
Niet dus... helaas geen simpele fix!

Maar nog steeds bij naar rechts sturen dat de ABS op een gegeven moment ingrijpt.
Wat ik erook bij wil vertellen, als ik zachtjes rijdt en stuur naar rechts (naar links ervaar ik dit niet) dan hoor ik een soort terugkerend ploink geluid komen van bij
mijn linker wiel. zodra ik weer naar rechts stuur is dit weg. (de stof plaat naast de remmen komt dan nergens tegen aan voor zover ik heb kunnen zien)

bij het eraf halen van het wiel heb ik de bout van de ABS sensor even los gehad, echter kon ik zonder krachten zetten de sensor zelf er niet uit krijgen links (rechts wel) heb hier verder niet meer mee geprobeerd en de boel weer vast gezet daar ik ergens had gelezen dat die sensors redelijk delicaat zijn.

Het uitlezen heeft erin geresulteerd dat deze een melding heeft opgeslagen van de ABS aan de linker kant.
Zou het wellicht kunnen zijn dat de sensor de ABS ring raakt in de bocht (wat het ploink geluid veroorzaakt dan ofzo) en dat deze half is overleden?

hebben jullie nog suggesties wat ik hiermee aan moet? het is om eerlijk te zijn een aardig raadsel voor me aan t worden maar t moet wel een keer worden opgelost!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 18.04.2018 - 16:14  ·  #6
ABS grijpt alleen maar in als de sensor getriggerd wordt, al dan niet noodzakelijk, dus ik zou het daar zoeken. ABS is niet afhankelijk van de ophanging (sensor en abs ring blijven op dezelfde afstand als de auto niet op de wielen staat), dus wat ik zou doen is de auto aan de voorkant op bokken zetten (veilig!) of op de 2-koloms brug zodat de wielen vrij zijn, dan insturen of met de hand de wielen een kant op drukken tot maximale uitslag (kan met motor uit) en dan aan de wielen draaien terwijl je er met je neus opstaat, dan zou je moeten kunnen zien/horen waar het aanloopt. Ik zou toch de abs ring-sensor combi verdenken. Kijk ook naar de bedrading bij maximale uitslag.
Een terugkerend geluid lijkt me toch dat het aanloopt bij een draaiend deel (dus niet aan de stuurstangen bijv., die wel van positie verschuiven bij sturen, maar niet een herhalend geluid zouden produceren denk ik)
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 18.04.2018 - 19:33  ·  #7
...
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 19.04.2018 - 11:00  ·  #8
Tip van Bolbo was ik zelf nog niet aan toegekomen, maar gisteren avond toch maar eens gedaan...

enige geluid wat ik hoor is het rollen van de lagers van de homokineet zodra deze onder een hoek staan, voor de rest helemaal niets!
raar!
ABS sensor er uitgehaald welke ik voorzichtig heb kunnen loshalen met behulp van een schroevendraaier..

Deze vertoont wel aardige slijtage sporen, vervolgens zonder sensor rond gedraaid, ook niets te merken...
Alles weer vast gezet en vanochtend bij wegrijden, geen ploink meer heb nog niet echt kunnen testen of de ABS
in de bocht nu ook weer werkt, maar ben in ieder geval in de goede richting bezig :)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 19.04.2018 - 13:28  ·  #9
Mooi! De ABS sensor zou volgens mij geen slijtage moeten vertonen, want die moet niet aanlopen, dus misschien is dat toch wel het probleem.
De ABS ring heeft ribbels, en dat hoogteverschil ribbel-sleufje zorgt voor een electronische puls in de ABS-sensor, daar is geen fysiek contact tussen sensor en ring voor nodig. Ook niet teveel afstand, want dan werkt het niet (geen of te zwak pulssignaal (of onregelmatig, als de ring scheef zit of beschadigd is). Beetje hetzelfde systeem als een kilometerteller op je fiets met zo'n magneetje in het wiel en een sensortje aan de vork.
Misschien dat hij door het eruithalen en terugzetten net anders zit. Als het weer werkt, prima, dan zo laten. Als het niet werkt, wellicht toch even naar de combi ABS-ring en -sensor kijken, evt vergelijken met het andere wiel (of een andere auto als je die tot je beschikking hebt, maar kan anders zitten bij andere merken, al is het systeem +/- hetzelfde).
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Sinds kort met naar rechts sturen ABS die inschakelt

 · 
Posted: 19.04.2018 - 15:25  ·  #10
Ik weet hoe de ABS werkt en ben inderdaad van mening dat deze eigenlijk geen slijtage zou mogen vertonen. Heb er een foto van gemaakt, deze kan ik vanavond even uploaden, maar aan de andere kant, kan je verwachten waar 402 000 kilometer iets heeft langs gedraaid er dan volledig ongeschonden uit kan komen?

ik ga het in de gaten houden en tot nu toe kan ik blij zijn dat deze problemen de wereld uit zijn! :) op naar t volgende punt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0