Slecht starten en ECM-310A Motortoerentalsensor.

Aanvullende effecten: Zagen, cruise control doet t niet, bokken boven 3500 toeren.

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Slecht starten en ECM-310A Motortoerentalsensor.

· 
Posted: 21.04.2025 - 22:39  ·  #1
Slecht starten en ECM-310A Motortoerentalsensor
Ik ben al een paar weken op zoek naar de oorzaak oa van het slechte starten van mn S60.
De ene keer pakt ie in een keer zonder haperen en dan weer meerdere keren moeizaam of niet. Bij een tweede poging is het hetzelfde waarbij hij na 1 2 of 3 pogingen in ieder geval al dan niet moeizaam op gang komt. Soms ook zo maar bij de eerste slag maar meestal niet.
Warm, koud t maakt niet uit.
Slecht starten in de zin van wel prima rondgaan, maar pas naar een aantal sec moeizaam(lijkt eerst een paar cilinders dan alles).
Is ie eenmaal gestart gaat alles als een zonnetje.
Vaak krijg ik geen melding, maar soms wel en dan is het ECM-310A. motortoerentalsensor onjuist signaal. Vaak heb ik daarna ook dat ie stationair gaat zagen(toerental op en neer, soms tot afslaan aan toe)
In sommige gevallen doet mn cruise control het niet meer tot een herstart.
Laatste week : soms wil ie niet boven de 3500-400 toeren. Dan gaat ie bokken. Tot 3500 toeren loopt ie prima. Een keer herstarten lost t meestal op.
Ook het wissen van de storingscode heeft vaak een goed effect en accu 10 min los nog beter. Hij blijft slecht starten, maar bv stationair zagen is dan weg.
Wat al gedaan:
Injectoren zowel LPG als benzine gechecked op lekken
De toerentalsensor en de nokkenassensor vervangen.
Ivm mogelijke signaal overslag in de bekabeling powerkabel van zekeringkast motorruimte naar startmotor en Dynamo apart aangelegd.(het probleem lijkt alleen op te treden bij het starten. Dit fenomeen heb ik al een keer gehad mbt op mn injectoren.
Mogelijk ga ik bekabeling van de 2 sensoren nog verder loshalen en schoonmaken/isoleren.

Verdere tips?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Slecht starten en ECM-310A Motortoerentalsensor.

· 
Posted: 22.04.2025 - 06:51  ·  #2
Heb je de toerental sensor zelf al vervangen?
Als de ecu onjuiste waardes krijgt zal hij ook niet laten starten.

Heb je het wrak van Martin nog staan?
Zelfde blok toch?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 08:21  ·  #3
Ja die heb ik vervangen.
Veldweg
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 09:27  ·  #4
Alles wijst erop dat je rpm signaal niet goed in de ecu komt; dan krijg je dit soort problemen.
Mooiste zou zijn om een scope op het signaal te zetten, liefst gemeten bij de ecu: wat "krijgt" die voor signaal binnen?
Ik weet even niet of het een actieve sensor is, maar in dat geval zou je vooralsnog (ik neem aan dat je geen scope zomaar hebt liggen) de voedingsspanning kunnen meten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 11:20  ·  #5
ik denk pasief ivm pulse meting, maar ik overweeg maar een bypass te proberen. Ik heb al eerder last gehad van overslag in bedrading, maar dan verwacht ik ook problemen als ie eenmaal loopt. Dat is (meestal) niet zo. Bypass van stroom naar startmotor heeft niet geholpen. nog even verder zoeken..
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 13:04  ·  #6
Mwah, actief kan net zo goed, zo niet beter, met pulsen hoor, geen probleem.
Overslag bedrading bedoel je de signaaldraad? Daar loopt geen hoge stroom doorheen, spanning is ook laag, dat slaat niet zomaar over of hij moet ergens tegenaan schuren.

Wat jij zegt, dat je het dan ook moet merken met lopen: bedenk jezelf dat je noordspanning inzakt als je start.....daarna weer hoger en dus minder last ;)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 20:37  ·  #7
Tja dat is zo maar accu is paar maanden oud en ik kan lang starten. maar ik zal startspanning checken.
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 21:43  ·  #8
Ik zeg niet dat hij slecht moet zijn, maar de stroom die getrokken wordt door de startmotor, zorgt wel dat de boordspanning net wat lager is.
Dat kan je wel meten, geen probleem, maar dat is nou eenmaal zo.
Daardoor kan je signaal nèt niet sterk genoeg zijn, dat bedoel ik.
Ook bij een nieuwe accu dus; een deel wordt oogebruikt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 22:00  ·  #9
Ik begin idd mn nieuwe accu te verdenken. kan ongeveer kloppen dat de problemen ongeveer toebn begonnen.

ik heb oude accu weer even aan lader gezet. zal m ook weer eens proberen. mogelijk parallel.

zag bij uitlezen van spanning dat die wel heel erg zakt bij de start.

morgen verder
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 22:26  ·  #10
Ik doelde niet op je accu.
Het is gewoon normaal dat de boordspanning (dus; een belaste spanningsbron) wat zakt. Daarom test je een accu of batterij ook altijd belast.
Als nou door wat dan ook, het signaal al niet te stevig is, komt het net onder een treshold en ziet de ecu het niet of nauwelijks. Het problsem hoeft dus geen accu te zijn, maar het signaal wat opzich net aan de onderwaarde haalt en bij hogere belasting van de spanningsbron dus net niet.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 23:22  ·  #11
ja maar ik zie toch een relatie met de aanschaf van de nieuwe accu en bij doorlopende meting in vida tijdens starten zakte de spanning echt heel ver.. ver onder de 10v als ik t zo zag. ik ga dit morgen toch ook even checken
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.04.2025 - 17:47  ·  #12
Helaas vanochtend met andere accu net zo slecht starten.
na 4 uur stilstaan op t werk weer slecht starten: aanslaan na 3e keer 4-6 sec starten. dan pakt eerst 1 dan meer cilnders en dan alles. Dan loopt ie verder goed.
5 km gereden naar winkel, daar weer starten en in 1 keer lopen. voelt ook aan of ik wat meer vermogen heb in de 5 als ik gas geef(kan ook gevoel zijn, ook stationair liep ie ong 900 ipv gebruikelijke 800 toeren. Maar na elke keer starten loopt ie verder niet slecht. zeg t maar en wordt vervolgt.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 23.04.2025 - 23:00  ·  #13
Hallo GRUNNS60

Weet je zeker dat er geen lpg injector lekt ,als dit het geval is dan komt te veel brandstof in het inlaatspuitstuk.

Zet de lpg installatie uit door de toevoer klep spannings loos te maken dan weet je zeker dat de gas installatie niet de oorzaak is.

Groeten BUM
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.04.2025 - 23:27  ·  #14
Dat ga ik nog even doen Bum. maar ik heb de water test gedaan en ook als ik m uit zet en meteen daarna weer wil starten heeft ie zelfde probleem.

Selected quotes for multi-quoting:   0