Slip herkennen

 
 
 
 
 
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 13:37  ·  #16
Quote

Quote

Teveel conditioner zorgt ervoor dat je frictieplaten te glad worden (ze hebben dan te weinig grip) en slippen is het gevolg.


Slippen ze dan eerst (te veel) om vervolgens alsnog grip te krijgen? Vandaar dan de dip


Slip zou in dit geval toch juist een toename in het aantal toeren veroorzaken? Geen dip lijkt mij..
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 18:09  ·  #17
Quote

Teveel conditioner zorgt ervoor dat je frictieplaten te glad worden (ze hebben dan te weinig grip) en slippen is het gevolg.
Slippen ze dan eerst (te veel) om vervolgens alsnog grip te krijgen? Vandaar dan de dip


Lijkt me stug.
Die bak is gedaan door Martin van MMTS.
Hij heeft de condition van tevoren gereedgemaakt, waar ik overigens zelf bijstond.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 18:36  ·  #18
slip laat inderdaad het toerental omhoog gaan (en eventueel daarna terugvallen); als het toerental omlaag gaat in een versnelling is dat - als ik me goed heb laten informeren - de Lock-up.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 18:44  ·  #19
Dat is een waarheid als een koe.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 21:24  ·  #20
ik leer langzaam bij... :yes:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 21:59  ·  #21
Quote

ik leer langzaam bij...


En om het nog een beetje visueel duidelijk te maken moet je even kijken in het topic "Leuke filmpjes" en bericht 253 opzoeken en een klein uurtje de tijd nemen.

topic.php?p=186510#real186510
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 01.04.2016 - 21:40  ·  #22
Na de start van dit topic ben ik me ook is gaan verdiepen in de lock-up en dan maakt weer een hoop duidelijk qua rijbeleving. Ik dacht dus(en daar gaat het mis) dat als ik een klein beetje gas gaf op de snelweg dat de versnellingsbak dus 1 versnelling terug schakelde,maar dat is dus de bak die uit de lock-up gaat <_< ! Wat ik ervaarde als het toerental dipte,gebeurde dus als er daadwerkelijk 1 versnelling werd teruggeschakeld. Wat ik al aangaf had ik ook wat problemen met het stationair toerental als gevolg van het gasklephuis. Ik stond bijna op het punt om een afspraak te maken voor vervanging hiervan maar heb toch maar even een bus remmenreiniger gehaald en zelf het gasklephuis schoongemaakt (nooit gedaan) zag hier erg tegenop omdat ik absoluut geen klusser ben,maar uiteraard niet eens een klus te noemen. Maar wat een verademing zeg :o,motor pakt veel beter op,en het toerental blijft bij het afremmen naar stilstand gewoon netjes constant rond de 900 toeren. Heb even een kort rondje gemaakt en even het gas ingetrapt,terugschakelen ging veel vlotter en de gasreactie was veel constanter.... ik hou het nog even in de gaten,maar wat een verbetering zeg :thumb:
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 01.04.2016 - 22:30  ·  #23
soms is de oplossing simpel... en dan ben je weer blij dat er een forum is!
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 01.04.2016 - 22:51  ·  #24
Heb je al eens in een andere Volvo met automaat gereden?

Ik herken het schakelgedrag dat je omschrijft in je eerste en deze voorlaatste post niet echt.

In je eerste post schrijf je: "Voorbeeld:ik rij 50 en ik geef flink gas schakelt de bak 2 verzetten terug en gaat gelijk de naald naar de 3000 toeren om vervolgens gelijk te zakken naar-zeg 2600 toeren"
Mijn ervaring is, dat de bak inderdaad een aantal verzetten terugschakelt en het toerental dus omhoog gaat. Het toerental loopt dan verder op met de snelheid tot in het rood, en gaat dan pas terug als er wordt opgeschakeld. Geen dip.

Schakelen op de snelweg:
Bij een beetje gas geven (lees: pedaal langzaam omlaag) blijft de bak in de lock-up en wordt er niet terug geschakeld. Toerental loopt op met de snelheid (geen dip).
Bij wat meer gas, of wat bruusk het pedaal indrukken, schakelt de bak volgens mij wel een verzet terug, toerental loopt op met de snelheid, en gaat pas weer terug als het gas wordt losgelaten doordat er weer opgeschakeld wordt.
Kickdown schakelt in ieder geval twee verzetten terug (bij hoge snelheid boven 180-200 maar 1 verzet), toerental loopt tot in het rood en dan omlaag bij opschakelen. Ook nergens een dip.

Verder bij snelheden onder de 80 km/u valt mij op dat de bak meer 'pakt' of grip heeft, naar mate je meer gas geeft. Bij wat flauw gas geven, zie je de toeren wat oplopen (en weer dalen bij minder gas), zonder dat je veel merkt of de snelheid veel verandert. Maar duw je bijvoorbeeld vanaf 50 km/u heel langzaam het pedaal naar volgas, dan voel je de pak steeds meer 'locken' als het ware.
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 01.06.2016 - 11:17  ·  #25
Mekstra,

Excuus voor de late reactie,was even met wat andere zaken bezig. Het kan zijn dat jeje niet herkent in het schakelgedrag van mijn auto,daarom ook de vraag aan jullie wat er eventueel mis kan zijn. Nogmaals,wat ik denk dat er gebeurt tijdens het rijden is bijvoorbeeld op de snelweg; bij rustig/geleidelijk gasgeven gaat de snelheid omhoog met het toerental,en met iets meer gasgeven springt de bak uit de lock-up om vervolgens weer te locken als je minder gas geeft. Als ik namelijk 100 rij en ik schakel handmatig met de pook naar 4 dan gaat het toerental een stuk verder omhoog dan als ik een klein beetje gasgeef in D.

Al met al is het ''probleem' opgelost door de nokkenasresetklep en de voorste lamdasonde te vervangen én het gasklephuis nogmaals te reinigen.

Op het programma staat nu een nieuwe LMM en nog een keer de bak laten flushen.

Bedankt allemaal voor het meedenken ! Wordt iedereen weer wijzer van :-)

Groet,

Martijn
 
Selected quotes for multi-quoting:   0