Slip herkennen

 
 
 
 
 
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 00:16  ·  #1
Dag heren (en dames)

Ik ben me al een paar weken lang door erg nuttige pagina's aan het worstelen aangaande onze automatische versnellingsbakken. Leuk leesvoer en je word er aardig wijs van. Echter zit ik toch met een vraagje,waar ik liever jullie mening heb dan die van iemand die wat commerciƫler ingesteld is.

Ik heb helaas pas na 340.000 kilometer uit voorzorg de bak laten flushen bij Autrans in Tilburg. Waarbij ik moet vermelden dat ik geen problemen had met de bak. Navraag bij de Volvo dealer waar mijn auto jaren in onderhoud is geweest leerde dus dat de bak nooit gespoeld is.

Na de flush in Tilburg reed de auto weer heerlijk soepel,maar echte problemen waren er ook niet aangaande het schakelen,hoogstens wat ruw terugschakelen.
Maar wat me nu opvalt,of nooit eerder opgemerkt is,dat als er vermogen word gevraagd het toerental iets dipt om vervolgens weer op te lopen met de snelheid.
Voorbeeld:ik rij 50 en ik geef flink gas schakelt de bak 2 verzetten terug en gaat gelijk de naald naar de 3000 toeren om vervolgens gelijk te zakken naar-zeg 2600 toeren. Ik heb tussen de regels is iets gelezen over slip in de lock up,maar dat is de bekende klok en klepel daar ik niet heel goed weet wat de lock up inhoud. Bij opschakelen heb ik geen enkel probleem,alleen als er flink gas word gegeven.

Misschien moet ik er bij vermelden dat ik nu ongeveer 5000 km heb gemaakt na de flush.

Is het raadzaam om nog een keer de bak te flushen of is dit normaal schakel gedrag ?

Vriendelijke groet,

Martijn
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 22:17  ·  #2
De lock-Up is middels koppelingsplaten de koppelomvormer "omzeilen".
De koppelomvormer heeft altijd slip. Door deze slip op te heffen, de Lock-Up, heb je een directe verbinding tussen motor en versnellingsbak.
Dat scheelt toeren, dus ook brandstof.
Bij elke schakelwisseling is de lock-Up uit en wordt daarna weer, hetzij tijdelijk, ingeschakeld om het volledige motorvermogen over te kunnen brengen. Zodra het volgende verzet ingeschakeld moet worden wordt de lock-Up weer uitgeschakeld.

In het topic leuke filmpjes heb ik een link gepost van Weber Automotive University waar de werking van de automatische transmissie wordt uitgelegd. Erg interessant.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 22:30  ·  #3
Gezien het feit dat de bak zongoed schakelde, lijkt het erop dat hij wel degelijk goed onderhoud heeft gehad in het verleden.
Is de olie er slecht aan toe, dan zou het bedrijf, welke je auto heeft gespoeld, je hierop moeten attenderen.
Bij zwaar vervuilde bakken is dit geen overbodige luxe, maar dit gaat meestal gepaard met slecht schakelgedrag.
Zou de auto inderdaad nog de originele olie hebben gehad, dan ga je dit tussen nu en 10.000km wel merken.
In dat geval zou ik hem zeker nog eens laten spoelen.
En dan nog een punt, het stijgen en direct zakken in de toeren, hebben ze een conditioner aan de olie toegevoegd ?
Bij teveel toegevoegde conditioner krijg je ook soortgelijke klachten.
Ook dan moet hij nogmaals gespoeld worden.
Ik raad je aan e.e.a voorlopig even goed in de gaten te houden.
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 22:42  ·  #4
Heren,

Bedankt voor de informatie. Er is volgens de rekening van Autrans inderdaad conditioner ingegaan,hoeveel weet ik niet aangezien ik niet bij de auto was toen deze geflushed werd.
Monteur vertelde me dat de olie wel vies was,en dat was het eigenlijk. Misschien is het ook wel dat ik teveel gewend ben aan mijn eigen auto en daarom sommige problemen niet zie,maar persoonlijk vind ik de automaat heerlijk soepel schakelen voor een auto met 348.000 km ervaring.
Ik zal het schakelen de komende tijd scherp in de gaten houden,en anders gewoon nog een keer preventief de bak laten flushen,wil er nog een tijdje mee door.

Zoals ik al aangaf is het enige waarover ik me verbaas de toerentaldip bij een kick-down,ik lijk hier ook wat vermogen te missen. MAAR,vrijdag gaat de s80 naar VOMD voor een verse nokkenasresetklep en een lamdasonde. Mocht het schakelen dan anders zijn dan meld ik me zeker.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 23:01  ·  #5
Teveel conditioner zorgt ervoor dat je frictieplaten te glad worden (ze hebben dan te weinig grip) en slippen is het gevolg.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 23:12  ·  #6
Quote

Teveel conditioner zorgt ervoor dat je frictieplaten te glad worden (ze hebben dan te weinig grip) en slippen is het gevolg.


Slippen ze dan eerst (te veel) om vervolgens alsnog grip te krijgen? Vandaar dan de dip
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 23:16  ·  #7
Goed mogelijk.
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 23.02.2016 - 20:13  ·  #8
das het probleem van autrans, je wordt van je wagen weg gehouden
net alsof ze wat te verbergen hebben ...
ga naar Gery van Powerflush die legt je ook nog eens alles uit
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 23.02.2016 - 20:55  ·  #9
Quote door eV70T

ga naar Gery van Powerflush die legt je ook nog eens alles uit


Klopt.
Het mooie van Gery is zijn ervaring.
Als hij een diagnose stelt, ga er dan maar vanuit dat deze klopt.
Verwacht een eerlijk antwoord, want als het goed is meld hij dit ook.
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 25.02.2016 - 11:04  ·  #10
Bedankt voor de tips so far,hou het even in de gaten en anders ga ik contact opnemen met GS voor een volgende flush. Mochten er verbeteringen zijn meld ik dat uiteraard.

EDIT: Hoe word zo'n diagnose precies gesteld ? Gebeurt dit op gevoel en gehoor of kan er via VIDA ook worden uitgelezen dat er slip of andere onvolkomenheden optreden tijdens het rijden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 25.02.2016 - 17:57  ·  #11
Deels kan dit in Vida, deels d.m.v. een proefrit.
Juist daarom is ervaring zo belangrijk.
Er zijn Volvodealers, welke Gery inhuren speciaal om een diagnose te stellen.
Bedenk hierbij dat een nieuwe spoelmachine voor deze een goedkopere optie was geweest.
peter248
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 59
Berichten: 38
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 27.03.2016 - 21:47  ·  #12
Ik heb het gevoel dat mijn V70 ook wat veel slip heeft. Nu zag ik vandaag bij de uitlezing met Vida de meldingen zoals in bijgevoegde afbeelding. Is dit iets wat op slip duidt? Of is er echt iets kapot?

(De bak is overigens vorig jaar juni in Elst gespoeld.)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 30.03.2016 - 20:42  ·  #13
Wat ik zelf denk bij mijn eigen auto is dat de bak niet zo zeer slipt,maar het toerental omlaag gaat vanwege de stand van de gasklep. Ik reed al een tijdje rond met een defecte nokkenasresetklep en een defecte voorste lambda-sonde. Deze laten vervangen en wel al enige verbetering met doortrekken in toeren,maar helaas was een andere klacht niet weg,en dat was namelijk het terugvallen in toerental bij het tot stilstand komen. Heb me al is eerder verdiept in soortgelijke draadjes maar steeds is het bijna afslaan bij stilstand te herleiden uit een bijna-defecte gasklep. Nou heb ik is gekeken met een spiegeltje en wat ik al vermoede (ik ken de gehele onderhoudshistorie) er zit nog een eerste gasklep in met witte sticker.

Nou sluipen sommige probleempjes er natuurlijk wel een beetje in als je altijd dezelfde auto rijdt,en daarom denk ik dat het verstandig is om eerst de gasklep ofwel schoon te maken ofwel te vervangen. Ik krijg sterk het vermoeden dat de reactie van de versnellingsbak niet zozeer uit de bak zelf komt,maar meer door de gasreactie. Mede doordat de bak na de flush vorig jaar steeds rustiger gaat schakelen.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 30.03.2016 - 22:48  ·  #14
Misschien een hele domme vraag, maar heeft een automaat ook een koppeling die verslijt en vervangen moet worden zoals bij een handbak?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slip herkennen

 · 
Posted: 31.03.2016 - 05:44  ·  #15
Ja, dat is de koppelomvormer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0