snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 
 
 
 
 
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 16:52  ·  #1
De interieur ventilator blijft in mijn MY2005 V70 lang op een redelijk hoog toerental draaien in de automatische stand. Ik ben van mijn vorige volvo 850 gewend dat de fan bij koud weer zo'n 10 minuten hoorbaar z'n werk doet en daarna zover omlaag gaat dat het nauwelijks meer hoorbaar is.

Bij de huidige V70 blaast de fan de eerste paar minuten even hard en zakt dan af naar een nog steeds goed hoorbaar toerental en houdt dit zomaar de hele rit vol (uurtje). Fan is niet versleten, het is echt de lucht die je door de roosters hoort stromen en het interieurfiler is nieuw.
Ik zou graag dit 'default' toerental wat lager willen hebben. Iemand een idee hoe dit moet? Ik heb in VIDA niets kunnen vinden. Enkel de verdeling van de restwarmte, dit zal de verdeling voeten / raam zijn denk ik. Staat nu op 70/30.

Ervaren anderen ook dit nogal duidelijk hoorbare geluid van lucht door de ventilators?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 18:00  ·  #2
Is je ECC paneel wel goed? Ik heb hetzelfde nu en af en toe wordt ie warm en dan weer koud. Ik verdenk mijn ECC unit en overweeg deze binnenkort te vervangen.

Groetjes,

Tristan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 18:04  ·  #3
Met dit koude weer kun je hem inderdaad iets horen.
Bij de vorige Volvo's was dit onder gelijke omstandigheden ook al zo.
Het wordt wat anders als hij continu volop staat te blazen.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 19:37  ·  #4
Quote door Bigdog

Met dit koude weer kun je hem inderdaad iets horen.
Bij de vorige Volvo's was dit onder gelijke omstandigheden ook al zo.
Het wordt wat anders als hij continu volop staat te blazen.


Door het draaiknopje te verdraaien in de automatische stand, kan je zien waarop de fan is ingesteld. Ik vind bij drie groene streepjes de fan / luchtstroom net irritant, bij twee streepjes nagenoeg onhoorbaar. Dus draai ik na een half uur rijden de draaiknop 1 tandje terug, dan ben ik van het probleem af, maar zou graag zien dat de ECC dit ook begrijpt...
Misschien is het geluidsniveau in mijn benzine versie iets lager dan in een diesel, waardoor de fan wat beter hoorbaar is.

Die stand van drie streepjes lijkt bij dit weer zo'n beetje de minimumstand te zijn, ik zou graag zien dat de ECC nadat de auto warm is snel naar 2 streepjes gaat. Er is geen verborgen menu in VIDA waar dit kan worden ingesteld?
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 20:05  ·  #5
Is het roostertje bij de sensor wel schoon? en de sensor zelf? Als hij niet goed kan meten, dan zal hij blijven blazen (al zou dan wel de temperatuur merkbaar moeten veranderen o.O )
Op handbediend is mi geen oplossing. Het is niet voor niets ECC...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 20:08  ·  #6
Ja, de ECC werkt perfect. Goede temperatuur, geen schommelingen, ventilatortje achter de sensor werkt en sensor is schoon.

Inderdaad enkel de wens om de interieur fan 1 stapje minder snel te laten draaien...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 20:55  ·  #7
Houd er wel rekening mee dat je dan afwijkingen gaat krijgen.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:01  ·  #8
Is dat zo? Dat zou betekenen dat de temp enkel door de hoeveelheid lucht wordt geregeld en niet door de luchttemperatuur ofwel mengverhouding koude en warme lucht?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:02  ·  #9
Je hebt het toch over de stand van je aanjager? Bij mijn weten kun je die niet zomaar omlaag schroeven. Ik vind het wel raar dat dit je hindert als de ECC in orde is. Die van mij heeft heel lang nodig om de gewenste binnentemperatuur te bereiken. Ik wordt dan wel eens "gek" van het geluid. Echter als de wagen op temperatuur en ontwasemt is, hoor ik die van mij in principe niet hoor. Maar een ventilator is wel wat anders dan je aanjager. Dus ben dan even benieuwd wat je echt bedoeld!? Als je je aanjager terug gaat schroeven heb je zeer zeker een nieuw probleem dat deze niet meer naar behoren functioneert lijkt mij. Hij haalt dan de waarden niet die de sensoren graag bereiken willen.

Groetjes,

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:03  ·  #10
Nee Mekstra,

Doordat je systeem niet doet wat de sensoren graag willen dat het systeem doet.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:22  ·  #11
Quote door Trissy1979

Als je je aanjager terug gaat schroeven heb je zeer zeker een nieuw probleem dat deze niet meer naar behoren functioneert lijkt mij. Hij haalt dan de waarden niet die de sensoren graag bereiken willen.


Precies dat bedoelde ik ook, alleen jij hebt het iets mooier verwoord.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 22:35  ·  #12
Hahaha nee dan hebben we het allebei over hetzelfde Hans. ;)
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 20.03.2013 - 23:26  ·  #13
Quote door Trissy1979

Je hebt het toch over de stand van je aanjager? Bij mijn weten kun je die niet zomaar omlaag schroeven. Ik vind het wel raar dat dit je hindert als de ECC in orde is. Die van mij heeft heel lang nodig om de gewenste binnentemperatuur te bereiken. Ik wordt dan wel eens "gek" van het geluid. Echter als de wagen op temperatuur en ontwasemt is, hoor ik die van mij in principe niet hoor. Maar een ventilator is wel wat anders dan je aanjager. Dus ben dan even benieuwd wat je echt bedoeld!? Als je je aanjager terug gaat schroeven heb je zeer zeker een nieuw probleem dat deze niet meer naar behoren functioneert lijkt mij. Hij haalt dan de waarden niet die de sensoren graag bereiken willen.

Groetjes,

Tristan


Snelheid van de aanjager inderdaad. Op welke 'stand' staat deze bij jullie (met dit koude weer en als de auto goed warm is)? Door in de automatische stand ff aan de draaiknop van de aanjager te draaien kan ik bij mijn zien dat er dan 3 groene lampjes aan gaan.

Wat me wel aan het denken zet is je opmerking over het ontwasemen. Nu heb ik de airco uit staan. Misschien dat het systeem een lagere vochtigheidsgraad wil zien en daarom de aanjager wat harder laat draaien. Zal morgen eens de AC aan zetten.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 21.03.2013 - 01:10  ·  #14
Probeer dat inderdaad eerst eens! Ik krijg het gevoel dat jij dezelfde kwaal hebt als ik met de classic. Slecht ontwasemen terwijl als ik de knop op handbediend zet is dit weg. Ik heb aan de kleppenmotor in het dashboard gedacht totdat Bigdog (Hans voor vrienden) zei dat het heel goed eens het ECC paneel zelf kon zijn. Ik heb ook weleens de storing dat lampjes gedurende het starten enkele malen knipperen. Ook heb ik het grapje met die interieursensor geprobeerd. Dit had allemaal geen resultaat waarop ik nu denk dat het eigenlijk alleen het ECC paneel zelf zou kunnen zijn. ;)
Ik hoop dat dit bij jou niet het geval is maar ik hou er wel rekening mee. Ik ben benieuwd naar je verhaal morgen bij terugkomst!


Succes en groetjes,

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: snelheid / geluid interieur ventilator (ECC)

 · 
Posted: 21.03.2013 - 01:14  ·  #15
P.S. Wanneer de ruiten vrij zijn en de auto lekker warm is gaat ie terug naar standje 1 en dat is bijna niet waarneembaar! Het lijkt eenzelfde euvel te zijn volgens mij!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0