Special tool drukgroep gezocht

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 26.12.2015 - 22:05  ·  #1
Ik merk dat ik steeds meer kracht moet zetten om te koppelen, pas eens gemeten en er is 15-16 kilo nodig, en dat is best veel.
De koppeling is nog nooit vervangen, en na bijna 4 ton mag dat wel een keer.
Nu de vraag: is er voor elke drukgroep een special tool nodig om deze te monteren? Heeft iemand die te huur of te leen? Ik kan m ook zelf kopen, maar €150 voor 1 keer gebruiken heeft niet mijn voorkeur.

Deze bedoel ik:
http://www.autogereedschap.com…-huismerk/
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 26.12.2015 - 23:32  ·  #2
Als ik een koppeling vervang, krijg ik die set mee van de onderdelenleverancier. Is service van hen.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 26.12.2015 - 23:55  ·  #3
Klopt bij de meeste onderdelen zaken kan je deze lenen of huren, niet vergeten ook vriesplaatje te vervangen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 26.12.2015 - 23:56  ·  #4
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 27.12.2015 - 00:15  ·  #5
Thanks.

Of zelf maken: http://youtu.be/FfyapBj-aTQ

Welke vriesdop bedoel je Jan? Bij een diesel zit er een plastic afdichtdopje, maar bij de benzine versies niet toch?

En de enige leverancier die ook het tool verhuurt is de vliegwielstore, verder geen gevonden.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 27.12.2015 - 10:25  ·  #6
Ik bedoel inderdaad het afdichtdopje, dat zit net boven de krukaskering, bij mijn zes cylinder zit dit er ook dus zal bij een vijf pitter niet anders zijn denk ik. Dat dopje kost amper wat en kan je een hoop ellende besparen, de vervanging is trouwens van metaal. Een tijdje terug heb ik er eentje in reparatie gehad, daar stroomde de olie uit vanaf het starten in eerste instantie dacht ik aan de krukaskering, doch dat plugje was de boosdoener. Wel de hele koppeling nat geslagen.
Hier kan je bij de automaterialen zaken dit tool gewoon lenen.
Succes
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 29.12.2015 - 23:00  ·  #7
ik heb me laten vertellen dat bij de benzine versies een metalen plug zit en bij de diesels een plastieken. Dus het is alleen nodig bij een diesel.

ik zag dat hamu alleen verhuurt aan klanten die ook kopen bij hen.

en andere vraag: hoe zit het met het ontluchten van het druklager. Als ik zo kijk lijkt het een doodlopend circuit, wat dan logischerwijs al gevuld geleverd moet worden. Of zie ik dat verkeerd, is het gewoon monteren en ontluchten?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Absoluut

 · 
Posted: 30.12.2015 - 06:16  ·  #8
niet als sneer bedoeld, maar als je dit soort vragen stelt (en aankomt met dat 'speciale' gereedschap wat je al absoluut niet nodig hebt bij een Volvo), is het dan wel verstandig om er zelf aan te beginnen ?

Een koppeling vervangen is geen rocket-science, alleen een hoop schroefwerk ! Dat afgebeelde setje kun je beter meteen vergeten want is absolute onzin om te gebruiken.

Als de bak eraf is idd even kijken naar de vriesplug of dit kunststof is (dan meteen vervangen door een metalen) of een metalen (kan hij blijven zitten), wel meteen O-ring krukas vervangen als je de koppeling vervangt en daarvoor moet het vliegwiel er even af.

Ontluchten doe je door een oliespuit met remvloeistof op de ontluchtingsnippel van het hydraulisch lager te zetten en zo olie naar boven te pompen, het remolie reservoir in. Dan is de koppeling meteen goed (!!) ontlucht.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 08:29  ·  #9
Ik kan best een beetje sleutelen ( :happy: understatement), en ik heb al drie keer eerder een koppeling vervangen, alleen was de laatste keer 6 jaar geleden, en was een basic set-up. Ik heb nog niet eerder met een sac drukgroep gewerkt, en daarnaast heb ik de auto dagelijks nodig, dus een paar dagen stil laten staan omdat ik een onderdeel of special tool nodig heb is geen optie. Vandaar dat ik goed voorbereid aan de slag wil.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 09:33  ·  #10
Ik was ook wat verbaasd en snap nog steeds niet helemaal wat het gereedschap doet. filmpjes nog maar eens bekijken want heb alleen met "normale"koppelingen gewerkt. deze lijkt iets anders te zijn, maar wat?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 10:18  ·  #11
Gereedschap zorgt voor voorspanning in het verenpakket, doe je dit niet goed, dan gaat de koppelingsplaat minder lang mee.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 10:30  ·  #12
Er is tot nu toe maar 1 tool die ik ooit met een koppeling vervangen heb gebuikt , en heb ze allemaal wel gezien over de jaren datis de verschillende koppelingen , als je snapt hoe het werkt blijk je vaak helemaal niets nodig the hebben , behalve een tool om de koppelingsplaat te centreren zodat de as van de bak er makkelijk in kan , ik doe et meestal met het blote oog , maar daardoor wel is een keer flink lopen klooien , met zo een centreer tool ben je wel zeker dat ie er zo op floept .
Een stuk bezemsteel met wat knutselen blijkt overigens ook te werken , was bij een antieke amerikaan met een afwijkende maat :D
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 11:37  ·  #13
Valeo levert er meestal een kunststof centreerpennetje bij (peugeot in ieder geval), maar of andere metken dat ook doen weet ik niet.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 850
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 13:03  ·  #14
Denk dat men het over twee verschillende dingen heeft. Het kunststof hulpmiddeltje is een immitatie prise as om de plaat te centreren. Grunns60 heeft het over gereedschap voor het duomassa vliegwiel.
Het is dat ik een beetje Gronings ken.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Special tool drukgroep gezocht

 · 
Posted: 30.12.2015 - 13:43  ·  #15
Gewoon even in vida kijken staat gewoon beschreven hoe het moet, volvo heeft zelf ook een special tool voor voertuigen met dual massa vliegwiel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0