Splitsen remklauwen

MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Splitsen remklauwen

· 
Posted: 08.04.2025 - 17:47  ·  #1
Vroeg me af of iemand deze klauwen wel eens gesplitst heeft ?

Ene deel is aluminium, het andere (giet?) ijzer.

De boel zit met 4 torx 55 bouten vast. En wat vast zit kan ook los.

Vandaar dus de vraag, iemand ervaring met het lossen ervan en in geval van… met hoeveel Nm moet het weer vast…
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Splitsen remklauwen

· 
Posted: 08.04.2025 - 18:42  ·  #2
Deze klauwen niet, maar wel genoeg motorfiets klauwen. Het aanhaal moment van de bouten hangt af van de maat en het materiaal.

Er zitten vaak rubber ringen tussen de helften, die zul je dan ook moeten vervangen.

Als het niet lekt zou ik ze niet splitsen.
Dasty werkt wel echt super goed om klauwen te reinigen.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.04.2025 - 22:31  ·  #3
waarom zouden er rubberen ringen tussen zitten?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.04.2025 - 22:57  ·  #4
Er zit niks tussen ben ik achter. De boel zit “koud” tegen elkaar met 4 T55 bouten.

De boel kan dus in principe dus gewoon los.. voor spuitwerk is dat wel handig. Gietijzer dee spuiten met hittebestendige lak en vervolgens op 160’ uitharden , of poedercoat en dan ook in de oven.

Het aluminium deel misschien beter niet op die manier verhitten.

Remblokken vervangen is ook een stuk eenvoudiger op die manier .

https://m.youtube.com/watch?v=zcIrAH5plPg

Enige ding….
Met hoever Nm moet je die dingen weer vast zetten. Het “ vast is vast “ is wat te kort door de bocht.

🤔🤔
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.04.2025 - 10:12  ·  #5
Als er niets in de handleidingen staat kun je dit aanhouden:

https://www.technicon.nl/uploa…dingen.pdf

Let wel, de bout sterkte staat waarschijnlijk niet op de bout, maar zal in dit geval waarschijnlijk op zijn minst 10.9 zijn.

T55 Hoort nominaal bij M12, dus dat zou neerkomen op 122 of 147 Nm.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.04.2025 - 11:04  ·  #6
Ik zou toch 2x nadenken voordat je dit doet, want het is niet gegarandeerd dat ze lekvrij blijven na reconstructie. Wat vastgeschroefd zit kan in theorie wel los (je zal ook nog moeten checken of het geen rekbouten zijn die niet hergebruikt kunnen worden), maar niet alles is gemaakt om los en ook weer vast te maken, want als er een miniem verschil zit in hoe de vlakken tegen elkaar aanliggen, kan het toch lekken (vergelijk hergebruik van een carterplugringetje, dat kan ook lekkage geven, en de druk in de remklauw is veel hoger).
Bij de Mercedes W123 die ik vroeger had kwam het nogal eens voor dat de remzuiger roestig werd en de remmen vast gingen zitten. Het werd ten sterkste afgeraden om de klauwen te delen omdat die niet of amper meer lekvrij dicht te krijgen waren. Dat waren wel vaste klauwen met een zuiger aan beide kanten, dus het hydraulische deel liep door de hele klauw. Als bij bovenstaande klauwen het volledige hydraulische deel zich in 1 helft van de klauw bevindt (het alu deel zo te zien op de foto, dus het stalen deel is enkel voor bevestiging van de klauw en het vaste remblok) dan is het denk ik wel te overwegen.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.04.2025 - 11:20  ·  #7
Goed punt idd, ik verwacht inderdaad dat er dan geen hydraulisch deel in beide helften zit als er geen rubbers tussen zitten.
Rekbouten verwacht ik ook niet, maar wel goed om te checken natuurlijk.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.04.2025 - 11:48  ·  #8
Goed, in het kader, nee heb ik ja kan ik krijgen heb ik mijn Duits even afgestoft en de technische afdeling van ATE gebeld. De website van ATE is overigens echt erg netjes en geeft bergen aan info alleen de Nm staan er niet bij.

Keurig te woord gestaan en de persoon in kwestie snapte wat er bedoeld werd. Zijn reactie was dat er bewust geen Nm zijn vermeld omdat de bouten niet bedoeld zijn om te lossen. Volgens hem zouden de bouten ook niet vrij verkrijgbaar zijn.
Hij gaf aan dat de delen idd koud op elkaar zitten en er geen enkele hydraulische verbinding tussen de delen zit. Echter... ze zouden in het fabricage proces op een specifieke manier op elkaar worden gepast wat men zonder hun apparatuur niet kan realiseren. Ja, je zou ze wel kunnen vastzetten, maar dan zitten ze niet meer nauwkeurig genoeg gericht.
Geloste delen zijn volgens ATE afgeschreven delen. (Op zichzelf wel jammer want het wisselen van remblokken is op die manier wel een stuk eenvoudiger maar dat terzijde)

of dat daadwerkelijk de realiteit is zou een vraag kunnen zijn , echter.. ik kreeg niet het gevoel dat ik als particulier met een kluitje het riet werd ingestuurd. Hij snapte ook prima wat het doel was.

De vervolg vraag of het een issue zou zijn om ze te verhitten tot zo'n 160' ivm lakken;
- Juist omdat het twee verschillende metaal soorten zijn, ALU en gietijzer die beiden hun eigen (uitzet)eigenschappen hebben snapte hij ook hierdoor de wens om de bouten te lossen. Hij had geen specifieke data over uitzetverschillen oid, maar hij zag er geen probleem in omdat deze klauwdelen tijdens remmen warmer dan 160 zouden worden.

tot slot kwam er nog de melding dat in Duitsland het niet was toegestaan om in enige vorm remdelen aan te passen, anders dan standaard bij aflevering van het voertuig. Hij was zich bewust dat die ruimte er in Nederland wel is.

Kortom, keurige info door een keurig behulpzame technische afdeling.

overigens
In het YouTube filmpje kwam ik in de comments in eerste instantie de melding van 60Nm tegen en dat men de bouten daarmee volgens de officiële Volvo normen weer vast zette. Dat zijn echter, bij mijn weten, de Nm waarmee de klauw op het fusee word vastgezet en heeft hier niks mee te maken.

NB.
bij het reinigen van alle klauwen uiteraard ook de rubbers en zuigers gecontroleerd. Een hoes had een gat maar de rest was keurig. Omdat ik echter toch een revisie set had liggen ( ABS) even de zuigers vergeleken. Origineel is 60mm en een stuk lichter dan de ABS zuigers.
Puntje om op te letten... Beiden ABS revisie zuigers kwamen uit een doosje met een gelijk partsnr. Een nieuwe zuiger bleek echter een FRACTIE grote diameter te hebben en paste dus niet. Dat zegt iig iets over de aftermarket revisie delen.... gelukkig is origineel nog keurig.

Selected quotes for multi-quoting:   0