Spoelen of niet spoelen?

 
 
 
 
 
Abdullah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 84
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Spoelen of niet spoelen?

 · 
Posted: 18.06.2014 - 22:03  ·  #1
Beste forumleden,

Ik ben van plan om mijn automaat te laten spoelen alleen lees ik wat nadelen nu bijvoorbeeld dat er nieuwe problemen kunnen ontstaan door dat het gespoeld is.
Mijn Volvo s60(2002) 2.4 staat momenteel op 255000. Schakelt prima alleen een gebonk als je schakelt van P naar D. Ik heb de auto aangeschaft op 230000 en ik weet niet of er in het verleden ooit de atf olie is gespoeld.
Over een maandje ga ik ook op vakantie namelijk (3500 km) rijden.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Spoelen of niet spoelen?

 · 
Posted: 18.06.2014 - 22:10  ·  #2
Zoals je dan ook hebt gelezen, hangt dat stevig af van de conditie van je bak. Als er nu niet veel mis mee is, zou ik er persoonlijk mee wachten tot na je vakantie of was er eerder aan begonnen. Maar ook dat stond er al ;)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spoelen of niet spoelen?

 · 
Posted: 18.06.2014 - 22:30  ·  #3
@abdullah,

beste is denken wij atf wel vervangen, maar omdat de hoeveelheid sludge in de bak onbekend is,
eerst 8 liter nieuwe atf inpompen, dan uurtje flink doorrijden om ergste vuil losteweken,

dan atf met vuil aftappen en tegelijkertijd weer opnieuw atf inpompen,
daarna de s60 nog een kwartier aan het microfilter apparaat hangen,
adaptie opnieuw instellen en in de versnelde inleerstand wegrijden,

daarna geeft je bak waarschijnlijk wat minder vertraging, maar zal agv kleppenhuis slijtage
het probleem niet helemaal weg zijn,

met de oude atf op vakantie lijkt meer risico te hebben, want eens is de atf ooit op een punt beland dat de bak echt te warm loopt, en met hoge buitentemperatuur en een lange rit kan dan de
zaak in de soep lopen,

als je niet een heel voorzichtige atf vervangingsmethode kiest, heeft R-W gelijk en kan je beter
niets doen, want dan is er altijd een kleine kans dat het schakelen er tijdelijk of definitief iets op achteruitgaat door verplaatsing van vuil binnen de bak,

sowieso goed om tussen de flush en de vakantie een weekje speling te nemen,
dan kan de bak wennen aan de nieuwe atf,

groet,

varioclean
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Spoelen of niet spoelen?

 · 
Posted: 18.06.2014 - 22:43  ·  #4
Ik heb min of meer voor dezelfde keuze gestaan, ga binnenkort ook op vakantie en wist dat mijn Geartronic nog voorzien was van de olie uit de fabriek.

Na heel lang twijfelen toch de bak laten flushen, goed een maand voor de vakantie om zo nog de nodige kilometers te maken voordat ik op pad zou gaan en de bak het zwaarder te verduren zou krijgen in de heuvels.
Dit alles gaat probleemloos en stap van de week met een gerust hart in de auto dat alles goed zal blijven gaan, dus ik zou in jouw geval de "gok" ook zeker durven nemen.
Alleen wel zoals al hierboven genoemd, wel afhankelijk of de flush goed gebeurd of niet.

Mijn teller stond op 189.000 km toen de bak werd gespoeld en heb de auto tegelijkertijd laten chippen.
Nu 192.000 op de teller staan en rijd het alleen maar lekkerder. Bak is zachter gaan schakelen en in mijn geval zag de olie eruit als flink oude koffie, maar zonder metaaldeeltjes of wat ook erin
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Spoelen of niet spoelen?

 · 
Posted: 18.06.2014 - 22:59  ·  #5
Vergis je niet, metaaldeeltjes zijn er altijd.
De ellende is dat je deze meestal met het blote oog niet kunt zien en juist dat maakt het zo verraderlijk.
Die metaaldeeltjes zorgen ook voor de slijtage aan je kleppenhuis, welke vroeger of later de geest gaat geven.
Tot dusver dus gewoon een slijtage onderdeel, tenzij iemand een manier vindt deze met de spoeling ook te verwijderen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Spoelen of niet spoelen?

 · 
Posted: 20.06.2014 - 09:13  ·  #6
@BigDog,

met de automaatspoeling tappen we de atf af, dan komen ook de meeste schadelijke harde metaaldeeltjes( die het kleppenhuis verder uitslijten) de bak wel uit,

probleem met nieuwe atf in oude bak doen is dat er dan weer meteen nieuwe kleine metaaldeeltjes in circulatie komen als er weer met de auto wordt gereden,die door de reinigende werking van de nieuwe atf worden losgewassen van oppervlakken waarlangs de nieuwe atf stroomt,

er zijn nl altijd wat oppervlakken met sludge van geoxideerde oude atf in de bakken aanwezig, waarin en op zich dan ook nog losse deeltjes aluminium, ijzer, roest en staal enz. bevinden die van de onderdelen van de bak afgesleten zijn, en die ,als ze in de atf meestromen, extra schade veroorzaken,

met de naspoeling die varioclean altijd doet,nadat de Volvo met nieuwe atf een halfuur gedraaid en flink gereden heeft,worden de losse deeltjes die agv de nieuwe atf ook weer loskomen alsnog opnieuw uit het systeem van de bak verwijderd,

zodat daarna de Volvo met nieuwe atf ,zonder de extra losgekomen deeltjes agv de nieuwe atf, weer op pad kan,

(een andere methode is pure reiniger in de bak te gooien die veel sludge in de bak losmaakt,
daarna wordt dan de atf ververst in een nu schonere bak, en wordt niet meer nagespoeld,
nadeel is dat pure reiniger en metaaldeeltes dan voor een deel in de bak achterblijven,
omdat met eenmaal doorspoeling niet veel meer dan 90 procent van de oude atf,deeltjes en reiniger uit de bak te halen valt, terwijl de doelstelling moet zijn dat het reinigingsproces zoveel mogelijk moet afgerond zijn, voordat de nieuwe atf voor de volgende 60.000km wordt ingepompd,
maw het vuil hoeft niet allemaal los te komen, en moet met de frisse atf vooral niet verder loskomen, en zonder naspoeling blijf je zitten met nieuw losgekomen metaaldeeltjes)

groet,

www.varioclean.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0