Startmotor V70 P3 doet het niet meer

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Startmotor V70 P3 doet het niet meer

· 
Posted: 04.05.2025 - 21:03  ·  #1
Donderdag met mijn vrouw naar het ziekenhuis in haar V70 (ze mag nog steeds niet zelf rijden) en na de afspraak, een half uur later, stappen we weer in de V70.
Ik trap de koppeling in, druk op de start-stopknop, dashboardlampjes en koplampen gaan aan, maar de startmotor niet. Druk nog een keer. Niets. Trap de koppeling niet in druk op de knop, melding verschijnt dat ik de koppeling in moet trappen. Dus de knop doet het. Auto in de versnelling gezet, auto heen en weer geduwd, nog een keer geprobeerd, weer niets.

ANWB gebeld, die was er na een half uur, heeft met een hamer op de startmotor getikt, maakte geen verschil. Gelukkig is het een handbak, dus even gesleept, in zijn twee, koppeling op laten komen en de motor sloeg meteen aan. Naar huis gereden, motor laten draaien, VIDA eraan: geen foutmeldingen. Paardrijspullen van mijn dochter in de S70 gegooid, auto naar de plaatselijke garage gereden (de Volvodealer probeer ik niet eens, die hebben geen tijd), daar achtergelaten en naar huis gelopen. Ik had ze bier beloofd als ze de auto voor het weekend konden maken. De motor ging keurig uit na het drukken op de start-stopknop en daarna niet meer aan.

Vrijdagmiddag werd ik gebeld, nieuwe startmotor zat erin (369 euro), oude zag er behoorlijk verrot uit dus na 14 jaar en 225.000 km zou dat best de schuldige kunnen zijn. Maar het bier moest ik nog even bewaren, want de auto start nog steeds niet...

Dinsdag gaan ze verder zoeken. Wat zou het kunnen zijn? Zekering is al gemeten.
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Startmotor V70 P3 doet het niet meer

· 
Posted: 05.05.2025 - 00:14  ·  #2
Draait de startmotor na het vervangen ook niet? Dan denk ik aan de stuurdraad of gecorrodeerde contacten.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 07:13  ·  #3
Quote door M95

Draait de startmotor na het vervangen ook niet? Dan denk ik aan de stuurdraad of gecorrodeerde contacten.

Maar je zou toch verwachten dat als een start motor niet draait , je voor vervanging eerst meet of er wel stroom aankomt bij dat ding ?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 07:53  ·  #4
Koppelingpedaalsensor? Als niet vastgesteld wordt dat de koppeling is ingetrapt zal de auto niet starten. Dat kan je met vida wel zien (niet foutcode maar live uitlezen of pedaalslag wordt geregistreerd)
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 09:30  ·  #5
Quote door MTE
Maar je zou toch verwachten dat als een start motor niet draait , je voor vervanging eerst meet of er wel stroom aankomt bij dat ding ?

Dat zou ik zelf ook controleren inderdaad. Uit het verhaal kan ik dus niet opmaken dat dit gecontroleerd is.

Quote door Bolbo
Koppelingpedaalsensor? Als niet vastgesteld wordt dat de koppeling is ingetrapt zal de auto niet starten. Dat kan je met vida wel zien (niet foutcode maar live uitlezen of pedaalslag wordt geregistreerd

In het verhaal staat dat er een melding verschijnt als de koppeling NIET ingedrukt wordt. Dus dit kan je dan uitsluiten lijkt mij?
Damas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 10:52  ·  #6
Quote door brinkie

Dinsdag gaan ze verder zoeken. Wat zou het kunnen zijn? Zekering is al gemeten.

Alle zekeringen nagekeken ? Ook die van de solonoid van de startmoter zekering 11B/34.

Heb dit ook weleens gehad met een renault. kon anwb hem niet starten met een zogenaamde stratpen?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 11:18  ·  #7
De startmotor zit op een nogal vervelende plek bij de viercilinder en ik zou dat zelf bij deze leeftijd en kilometerstand ook wel vermoeden, dat deze stuk is. Ik heb de startmotor die eruit kwam gezien, die zag er niet uit. Het koppelingspedaal wordt gedetecteerd. Zekering F34 was goed.
Ik denk dat ik morgen even langs fiets met mijn VIDA laptop en DICE.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.05.2025 - 10:53  ·  #8
Kleine update, startrelais blijkt geen stroom te krijgen. Oude startmotor is echt kapot, nieuwe doet het wel als je er stroom op zet. Vanmiddag gaan ze verder zoeken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 07.05.2025 - 09:57  ·  #9
Ik zou zekering f34 en zekeringen pf1 en pf2 controleren. Belast met een lampje. Kunnen zomaar kapot gaan als de startmotor om wat voor reden dan ook ineens heel veel stroom vroeg. Pf1 en 2 enkel via dealer te krijgen met een stukje kabelboom.

Succes.
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 07.05.2025 - 10:38  ·  #10
Heb je de reservesleutel al eens geprobeerd?

bij mijn S80 geeft het "contactslot" ook soms problemen. Als ik wissel van sleutel start de auto wel.
of als je de sleutel dieper duwt wilt het ook wel werken.
ook ik kreeg de melding van koppelingspedaal in te drukken.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.05.2025 - 11:09  ·  #11
Quote door Blade

Ik zou zekering f34 en zekeringen pf1 en pf2 controleren. Belast met een lampje. Kunnen zomaar kapot gaan als de startmotor om wat voor reden dan ook ineens heel veel stroom vroeg. Pf1 en 2 enkel via dealer te krijgen met een stukje kabelboom.

Succes.

Das mooie info
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.05.2025 - 11:19  ·  #12
Het probleem is dat deze garage een beetje eigenwijs is. Ik heb gisteren bij de balie gestaan met printjes van de schema's en de reservesleutel in de hand, maar dat vonden ze allemaal niet nodig. Ik wil ze niet te hard pushen, vond het eerlijk gezegd al heel wat dat ik de auto donderdag bracht en vrijdagmiddag de startmotor er al in zat. Ze gaan deze week tussen de geplande klussen door meten waarom de startmotor geen stroom krijgt.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2025 - 23:40  ·  #13
De V70 heb ik weer opgehaald vandaag, voor de prinselijke som van 858 euro is de startmotor, die achteraf niet stuk bleek, vervangen en is er een workaround aangelegd om de motor buiten de start-stop engine knop te kunnen starten met een extra knop die direct het startrelais aanstuurt. De auto rijdt weer en dat is het belangrijkste, want mijn vrouw moet hierin een rijtest doen om haar rijbewijs terug te krijgen, ze kan lezen en schrijven met de V70 en aan een andere auto zal eerst moeten wennen. Ik heb ze vanwege de service (binnen een week had ik de auto terug, ondanks dit zeer lastige probleem) op een paar sixpacks bier getrakteerd.

Zie bijgevoegd schema.
De ECM stuurt de startmotor aan via relais R12 (2/35) en 2 draden. Het relais zelf schakelt vanaf de permanente + via zekeringen PF1 en F34 (11B/34) het relais van de startmotor. Verbind je op dat relais 30 en 87 door, gaat de startmotor draaien.
Maar er komt dus geen stuurstroom vanuit de ECM. Bedrading doorgemeten, is goed. Er is een aparte startknop gemaakt nu, netjes gezekerd, want verder foutzoeken en vervangen/revisie van ECM zou nog veel duurder worden.

VIDA laat duidelijk zien dat de CEM wordt aangestuurd via de start-stop engine knop en de startprocedure wordt ingezet (CEM-Power mode: Crank), maar er gebeurde niets. Er gebeurt nu sowieso niets meer want de sturing vanuit de ECM is losgemaakt, maar dat gebeurde hiervoor ook niet. En wat me het meest verbaast, er staan 0 foutmeldingen in de ECM en de CEM, terwijl ze wel uit te lezen zijn (groen in VIDA) en reageren op stuursignalen.

Weet iemand of CEM-Start button switch 2 iets zou moeten doen? Is er iemand die VIDA/DICE en een V70 P3 heeft en dit kan controleren voor mij? Als dat namelijk wel iets zou moeten doen, is de SCU (Start Control Module, waar je de sleutel in steekt) misschien de boosdoener.

Dit is wat er nu gebeurt:
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 09.05.2025 - 23:00  ·  #14
Is het relais in de ECM niet gewoon stuk? Dat kom ik wel vaker tegen in de CEM van de wat oudere modellen. Bij 99-04 S/V40 gaan er in de CEM op deze leeftijd geregeld relais stuk die de koplampen en ruitenwissers bedienen bijvoorbeeld. Ff een nieuwe op de printplaat solderen en klaar is kees.

Selected quotes for multi-quoting:   0